Asus släpper Mini ITX-moderkort med fastlödd Sandy Bridge för 690 kronor

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper Mini ITX-moderkort med fastlödd Sandy Bridge för 690 kronor

Komponenttillverkaren Asus inleder leveranserna av det kompakta moderkortet C8HM70-I/HDMI, där även en dubbelkärnig processor ur familjen Intel Sandy Bridge ingår i paketet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"It has begun"

Usch

Edit*

Även ifall den va billig, nejtack för fastlödda cpuer!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

fyfan vad billigt! perfekt för en HTPC

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Känns mer intressant med en socket och en lite kraftigare processor.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Sålänge det inte blir en trend med fastlödda processorer för ATX är detta en riktigt bra lösning för tex. HTPC, riktigt trevligt pris får jag säga.

förtydligande
Permalänk
Medlem

Celeron... pfff

Permalänk
Medlem

De behöver bli av med ett antal Sandy Bridge!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem

lite kraftigare cpu skulle ej skada då skulle det bli ett köp på direkten

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Hur håller sig denna mot en t.ex. E-350/450?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

"It has begun"

Jag tycker inte att det behöver vara så tokigt med fastlödd CPU. Moderkorten får allt färre uppgifter vilket medför lägre kostnad. När då moderkortets enda uppgift är att tillhandahålla några kopparbanor och kontakter kommer kostnaden vara så låg att du lika gärna kan få den på köpet med CPUn. Se det hela som en CPU med integrerat moderkort.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Trist fläkt på CPUn jag hade velat se en större fläkt, då den där ser ut att kunna låta en del men annars en ok start för ett HTPC system.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Kass som htpc (det är bara HD 4000 av Intels samtliga grafikkretsar som med nöd och näppe kvalar in för htpc-bruk, och processorn är dessutom sannolikt för vek för t.ex. Hi10), om man nu inte råkar ha väldigt låga krav och knappt märker skillnad på sd och hd förstås.

Med ett extra nätverkskort så skulle den dock antagligen funka fint som router, förutom den lilla sketna fläkten som garanterat låter alldeles för mycket dock (men den kan förstås slängas och ersättas med något bättre, omän det lägger till minst en hundring på totalpriset förstås).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

Celeron... pfff

Inga problem med Celeron för det ändamål det riktas mot, ingen som säger att du måste köpa det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot BGA (fastlödda processorer), jag har aldrig updaterat processorn utan nytt moderkort!

Fast just denna var en snik-version och fy fan för den lilla fläkten på den!

Vore intressant med en ordentlig jämnförelse mellan BGA och LGA av sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Jag ser fram emot BGA (fastlödda processorer), jag har aldrig updaterat processorn utan nytt moderkort!

Så är det även för mig, men det finns ett annat problem: du kommer inte kunna välja fritt vilket moderkort du vill ha. Jag ser stora potentiella nackdelar med det; det är enbart och endast moderkortstillverkarna som kommer tjäna något på det.

Säkerligen kommer t.ex. den biffigaste cpu:n enbart att säljas med dyrast möjliga moderkort med en massa extra skit man varken vill ha eller behöver, men ändå tvingas betala för eftersom det inte finns några alternativ (annat än någon annan moderkortstillverkare, men jag vågar ju satsa en redig slant på att de alla kommer göra samma sak; eventuellt förutom ASRock då kanske).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Med 6 SATA portar hade den varit perfekt som grunden i en NAS.

Permalänk
Medlem

Klarar den att spela upp 1080p filmer?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Jag ser fram emot BGA (fastlödda processorer), jag har aldrig updaterat processorn utan nytt moderkort!

Fast just denna var en snik-version och fy fan för den lilla fläkten på den!

Vore intressant med en ordentlig jämnförelse mellan BGA och LGA av sweclockers.

Låter konstigt att du aldrig gjort det. Jag har väl uppgraderat CPU sisådär 10-15 gånger minst...

Jag har kört hela rejset med fastlödda 286/386/486. För att inte tala om alla skitlaptops som inte går att byta CPU på. SKulle aldrig köpa en anständig maskin eller laptop utan att kunna CPU uppgradera.

MEN... På en sådant moderkort som i nyheten så kan det ju vara skitsamma, billigt junk som an kastar efter några år.

onödigt
Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av morxy49:

Klarar den att spela upp 1080p filmer?

Jag har inte provat just detta moderkort, dock en EeeBox med denna CPU som klarar 1080p utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Låter konstigt att du aldrig gjort det. Jag har väl uppgraderat CPU sisådär 10-15 gånger minst...
Men det är klart du kanske inte har hunnit bli så många år ännu.

Jag har kört hela rejset med fastlödda 286/386/486. För att inte tala om alla skitlaptops som inte går att byta CPU på. SKulle aldrig köpa en anständig maskin eller laptop utan att kunna CPU uppgradera.

MEN... På en sådant moderkort som i nyheten så kan det ju vara skitsamma, billigt junk som an kastar efter några år.

Jag har heller aldrig bara uppgraderat cpu utan att byta moderkort samtidigt. Köper man en hyffsat bra modell från början så behöver man inte (=knappt lönt) uppgradera förrän det kommer ny sockel / kretsuppsättning.

Permalänk
Medlem

Att den har fastlödd processor betyder ingenting för framtida Intel-processorer, när det gäller Mini-ITX så är det vanligaste att processorn är fastlödd (98 med fastlödd processor mot 71 utan på prisjakt). Det är bara "business as usual" när det gäller såna här moderkort. Men den här tråden lär väl bli fylld med domedagsprofetior för Intel ändå, för ingen läser ju någonsin kommentarerna

Permalänk

Inte speciellt lockande för min del. ''då tar jag hellre en passivt kyld 'e-350 eller en 1155-itx bräda med en H80 tex. den där fläkten lär ju låta alldelens för mycket för en HTPC.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Den där fläkten såg högljudd ut!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Verkar rätt najs synd att jag byggde precis ett e350 system för 550kr som är fläktfritt föruom nätagget

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Låter konstigt att du aldrig gjort det. Jag har väl uppgraderat CPU sisådär 10-15 gånger minst...
Men det är klart du kanske inte har hunnit bli så många år ännu.

Jag har kört hela rejset med fastlödda 286/386/486. För att inte tala om alla skitlaptops som inte går att byta CPU på. SKulle aldrig köpa en anständig maskin eller laptop utan att kunna CPU uppgradera.

MEN... På en sådant moderkort som i nyheten så kan det ju vara skitsamma, billigt junk som an kastar efter några år.

Skrivet av mylife:

Och du verkar inte hunnit bli så gammal att du kan läsa.

Båda inläggen är riktigt onödiga, bara var tvungen att säga det för att det inte skulle bli massa tjat om ålder...

Jag tycker själv att LGA som det visst hette är bättre IMO

Permalänk
Avstängd

Trevligt med att den är billig. Men synd att den har Sandy Bridge, inte Ivy Bridge.

Synd att den har 6x USB2 och 2x USB3 istället för 8x USB3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Låter konstigt att du aldrig gjort det. Jag har väl uppgraderat CPU sisådär 10-15 gånger minst...
Men det är klart du kanske inte har hunnit bli så många år ännu.

Jag har kört hela rejset med fastlödda 286/386/486. För att inte tala om alla skitlaptops som inte går att byta CPU på. SKulle aldrig köpa en anständig maskin eller laptop utan att kunna CPU uppgradera.

MEN... På en sådant moderkort som i nyheten så kan det ju vara skitsamma, billigt junk som an kastar efter några år.

... 10-15 gånger? Jag har väldigt svårt att se att du gjort det på en och samma sockel om jag ska vara ärligt.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tomten_alle:

Jag tycker inte att det behöver vara så tokigt med fastlödd CPU. Moderkorten får allt färre uppgifter vilket medför lägre kostnad. När då moderkortets enda uppgift är att tillhandahålla några kopparbanor och kontakter kommer kostnaden vara så låg att du lika gärna kan få den på köpet med CPUn. Se det hela som en CPU med integrerat moderkort.

Jag ser det som slutet på möjligheterna att bygga en dator som ser ut precis som man vill och har exakt den prestanda man vill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Har det någonsin ens funnits ett enda tillfälle då det faktiskt varit lönsamt att uppgradera CPU:n på den sockel man haft?

Vad jag vet så har det väl alltid inneburit sockelbyte också.

Instämmer prestandökningen brukar oftast vara så marginell att det inte är värt det. Fast vissa kanske kör slut på sina processor genom extrem överklockning vad vet jag.

En positiv sak är att det kan spara på våra naturresurser då det inte görs femtielva olika moderkort till samma socket med väldigt små skillnader bara för att få sälja produkter som egentligen inte är nödvändiga.

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Låter konstigt att du aldrig gjort det. Jag har väl uppgraderat CPU sisådär 10-15 gånger minst...

Jag har kört hela rejset med fastlödda 286/386/486. För att inte tala om alla skitlaptops som inte går att byta CPU på. SKulle aldrig köpa en anständig maskin eller laptop utan att kunna CPU uppgradera.

MEN... På en sådant moderkort som i nyheten så kan det ju vara skitsamma, billigt junk som an kastar efter några år.

...

För din information så var även jag med på 286 tiden

Min poäng är att plattformen blir gammal innan processorn blir det. Jag har en 1366 920 som är klockad till 3.6GHz med 4/8 kärnor. Dvs den kan jämnföras med moderna processorer och den är fortfarande tillräckligt bra för mig.

Men den har inte USB3, SATA6, PCI-X 3.0 och nordbryggan sitter på moderkortet istället för i processorn. För att nämna några problem punkter. Och så är det konstant. I modern tid uppdaterar man p.g.a. ny plattform och inte för cpuns skull.

Eftersom det inte finns något kvar på moderkorten längre så är dom irrellevanta. Varje generation så kryper mer saker in i processorn och moderkorten blir billigare och billigare.

Fördelarna med BGA är avsevärda och LGA är förlegat.

§1 raderat