Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Old Insight
Håller verkligen inte med om Emils syn på The Hobbit. Jag har sett filmen i både vanlig 24fps 3D och i HFR 3D, och jag tyckte att HFR såg helt fantastiskt ut. Visst så kändes det avigt i någon minut eller två, men sen så sjönk jag bara in hur vackert det var. Speciellt striderna såg enormt bättre ut i HFR och var mycket intressantare att följa, men även dialogscenerna och landskapsscener fick sig en bra visuell boost och bättre verklighetskänsla tack vare HFR.
Tycker inte det är rättvist att jämföra HFR med de hemska MotionPlus-funktionerna (eller vad de nu heter) som finns på TV-apparater. Det är en enorm skillnad på att ha faktiska 48 unika frames per sekund, jämfört med fakeade extra frames...
Kan inte heller säga att jag delar åsikten om att filmen är utdragen. Jag tyckte att det var skönt att filmen tog sin tid och byggde en skön atmosfär, och att den lät karaktärerna/storyn andas lite - jämfört med många andra filmer nu för tiden som måste stressa sig hela jävla tiden. Ibland känns det banne mig som att Hollywood tror att folk inte har en attention span större än 5 sekunder..
Tyckte också att skådespeleriet var också starkt, med overall riktigt bra insatser från alla inblandade. Speciellt Martin Freeman stal showen som Bilbo Baggins, helt enkelt perfekt casting, men även Richard Armitage, som Thorin Oakenshield, och Ian McKellen, som Gandalf, gjorde mycket bra ifrån sig. Tyckte även hela dvärgsällskapet hade mycket bra kemi, dock så kan jag tycka vissa karaktärer var lite bortglömda (framförallt Bombur som inte fick en ända line i filmen, men han hade några sköna "combat moves"!).
Att filmen är mer äventyrlig och humoristisk kommer ju från boken direkt, och jag tyckte inte det var överdrivet med slap-stick etc, utan humorn blandades in väldigt bra i filmen.
The Hobbit från 9/10 från mig. Det blir garanterat ett tredje biobesök inom en snar framtid - i HFR såklart.
Där tycker vi olika helt enkelt, är inte mer än så och helt naturligt. Jag har svårt för 3D i allmänhet och tyckte inte HFR tillförde mer än det "förstörde", uppskattar helt klart "vanlig" 24 fps mer. Jag vet hur boken är, men tycker anpassningen till film kunde varit bättre. Jag känner som sagt att det blir för långdraget för min smak, för många utdragna scener som egentligen inte ger så mycket.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Foxtra
Pessimisten Emil. Skäms.
HFR var ju fantastiskt vackert och 3D var magiskt. Och filmen var ju faktiskt underhållande. Det kan man väl inte säga emot?
Skäms? För vad, att jag har en annorlunda åsikt? Trams.
Anser att jag kan klara mig utan både HFR och 3D. Underhållande var filmen, men jag tycker det kunde ha gjorts bättre.
▪ Asus UX32VD - Core i7 3517U - 10 GB DDR3 - Geforce GT 620M - 300 GB Intel 320