Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2013-01-05, 18:19   #1

Nyhet

Swecbot

Registrerad: dec 1999

Intel SSD 530 får nytt SATA-gränssnitt och formfaktorn NGFF

Ett läckt datablad avslöjar Intel SSD 530 med flashminne i 20 nanometer och en ny krympt formfaktor med det nya gränssnittet SATA Express.

Läs artikeln
Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott leder till att medlemskontot stängs av. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln.
Nyhet är inte uppkopplad
2013-01-05, 18:26   #2

wankeer

Medlem

wankeers avatar

Plats: Östergötland

Registrerad: okt 2011

Intressant läsning men känns inte som världens nödvändigaste uppgradering ;P
2013-01-05, 18:28   #3

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: feb 2011

SATA Express verkar spännande, Sandforce verkar... Nej.

Jag finns också på Jamendo och last.fm
Ozzed är inte uppkopplad
2013-01-05, 18:38   #4

Focal

Medlem

Registrerad: maj 2012

Kul med ny skribent!
Focal är inte uppkopplad
2013-01-05, 18:47   #5

Erben

Medlem

Erbens avatar

Registrerad: apr 2007

8 och 16 GB /S interface speed
http://www.sata-io.org/technology/sataexpress.asp

En tänkt bild
http://hothardware.com/News/SATA-and...Specification/
2013-01-05, 18:48   #6

Justbecause

Avstängd

Registrerad: sep 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ozzed Visa inlägg
SATA Express verkar spännande, Sandforce verkar... Nej.
Men kliv ur det förgångna någon gång, det var ett tag sedan SandForce hade några problem nu

Skickades från m.sweclockers.com
2013-01-05, 18:48   #7

Wully

Medlem

Wullys avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2011

Har inte intels 32/330 ssd sandforce?
2013-01-05, 18:49   #8

Bakgrund

Medlem

Bakgrunds avatar

Plats: Sanctuary

Registrerad: apr 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Wully Visa inlägg
Ja, alla intels diskar har sandforce.

Kringutrustning: | CM Quickfire Rapid | Logitech G300 | AKG K518 LE | Fujitsu SL23¨ TN
Bakgrund är inte uppkopplad
2013-01-05, 19:05   #9

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Justbecause Visa inlägg
Men kliv ur det förgångna någon gång, det var ett tag sedan SandForce hade några problem nu

Det beror på vad man menar med "Problem". De har fixat bluescreens, dataförluster, datakorruption, SSD's som helt enkelt inte hittas av systemen med mera med mera. Men kontrolern i sig får fortfarande storstryk av i princip alla andra kontrolers när det handlar om komprimerad data. Det finns helt enkelt ingen anledning att välja en SSD med Sandforce idag då det är en förlegad kontroler. Om de kommer ut med någonting nytt som åtgärdar prestandaproblemen vid komprimerad sata så är det en annan sak. Men 2281 är en gammal kontroler vid det här laget, så det är lite småroligt att du ber mig att sluta leva i det förgångna när du själv anser att Sandforce 2281 är en duglig kontroler.

Ozzed är inte uppkopplad
2013-01-05, 19:14   #10

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Registrerad: dec 2006

Är det några av dagens moderkort som har SATA express?
Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711. förstärkare Harmony design EAR 90, Lurar Grado SR225i samt RS1 och AKG701.
http://formtek.se
ggustavsson är uppkopplad nu
2013-01-05, 19:24   #11

Thomas

Hedersmedlem

Thomass avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Erben Visa inlägg
Gb/s! Det är inte bara petighet - det är en åttondel så mycket. Det är alltså 1 GiB/s resp. 2 GiB/s de klarar av (som teoretiskt maximum).
Thomas är inte uppkopplad
2013-01-05, 19:25   #12

mini-z1994

Medlem

Plats: Långshyttan

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ggustavsson Visa inlägg
Är det några av dagens moderkort som har SATA express?
typ pci e som sitter ovanför de flesta grafikkort på 1x är i stort sett lika
inget nytt direkt bara en annorlunda kontakt som även kan anslutas till sata.

en ssd med användning av pci e finns ju.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=944606
AMD Athlon x3 445 @ igen phenom II @ 3.5 GHZ corsair 8 gb 1333 mhz @ 1274 mhz moderkort GA-870A-UD3, XFX HD 6870 dual fan 1 gb moddat med en 140 mm fläkt på ca 1200 rpm (knäpptyst :D) och nätagget är ett ocz modulär psu 500 W 60 gb intel 330 ssd snart köper jag nog en till för spel :3
mini-z1994 är inte uppkopplad
2013-01-05, 20:06   #13

fagerja

Medlem

fagerjas avatar

Plats: Dalsbruk, Finland

Registrerad: nov 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Thomas Visa inlägg
Gb/s! Det är inte bara petighet - det är en åttondel så mycket. Det är alltså 1 GiB/s resp. 2 GiB/s de klarar av (som teoretiskt maximum).
När det gäller SATA så är det bara en tiondedel då SATA-protokollet använder två bit/byte för felkontroll. Det blir 1 resp 2 GB/s inte GiB/s då SSD och hårddisskstillverkare använder inte de binära prefixen
2013-01-05, 20:10   #14

Ralleballe

Medlem

Ralleballes avatar

Plats: Lund

Registrerad: aug 2006

Hur länge kan man använda namn som innehåller "Next" och "Generation". Om fem år är det inte next längre. "Next Unit of Computing", "Graphics Core Next" och nu "Next generation form factor", för att inte tala om "The New Ipad". Var ligger logiken?
2013-01-05, 21:31   #15

Jazz 1-up

Medlem

Jazz 1-ups avatar

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ralleballe Visa inlägg
Hur länge kan man använda namn som innehåller "Next" och "Generation". Om fem år är det inte next längre. "Next Unit of Computing", "Graphics Core Next" och nu "Next generation form factor", för att inte tala om "The New Ipad". Var ligger logiken?
NTFS håller i sig tycker jag
Jazz 1-up är uppkopplad nu
2013-01-05, 21:32   #16

moire

Medlem

Plats: plats

Registrerad: maj 2006

Äntligen sata express
2013-01-05, 22:36   #17

SebboD

Medlem

Plats: Borlänge

Registrerad: maj 2012

Citat:
Det beror på vad man menar med "Problem". De har fixat bluescreens, dataförluster, datakorruption, SSD's som helt enkelt inte hittas av systemen med mera med mera. Men kontrolern i sig får fortfarande storstryk av i princip alla andra kontrolers när det handlar om komprimerad data. Det finns helt enkelt ingen anledning att välja en SSD med Sandforce idag då det är en förlegad kontroler. Om de kommer ut med någonting nytt som åtgärdar prestandaproblemen vid komprimerad sata så är det en annan sak. Men 2281 är en gammal kontroler vid det här laget, så det är lite småroligt att du ber mig att sluta leva i det förgångna när du själv anser att Sandforce 2281 är en duglig kontroler.
Tss, du är bara ännu en hater som hatar Sandforce bara för att. Marvell har ett flertal gamla kontrollers som fungerar mycket bra de också och ser aldrig någon klaga på dessa för att de är gamla, trots att de får spö av många Sandforce-enheter. Hur som helst så är prestandan inte längre ett problem vid val av SSD. Åtminstonde inte för 99,9% av användarna.

iPhone 5
SebboD är inte uppkopplad
2013-01-05, 22:49   #18

zzcool

Medlem

zzcools avatar

Plats: Olofstorp/Göteborg

Registrerad: feb 2009

köpte nyss en 520 480 gb

snälla säg att 530 bara är för bärbara
2013-01-05, 22:50   #19

Jingelman

Medlem

Jingelmans avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: jan 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Wully Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bakgrund Visa inlägg
Intel 320 har inte sandforce, den använder intels egna som fanns i G2 om jag minns rätt.
[BÄRBAR] | Samsung NP900X3D |
Jingelman är inte uppkopplad
2013-01-05, 22:51   #20

superapan

Medlem

superapans avatar

Registrerad: jun 2003

Jag som köpte mig en Intel 520 240 GB precis i helgen...men det verkar ju inte vara världens nödvändigaste uppdatering - snarare i stil med 330 -> 335?
2013-01-05, 23:06   #21

rmd

Medlem

Plats: .eu

Registrerad: jan 2011

Här måste intel kunna skina med sin marknadsandel. Dom kan troligen göra det bästa av det nya gränssnittet. Man får hoppas att det kommer små smidiga system som kan skyffla mer data än dagens system. Då kan vi börja prata utveckling på rätt plan.
rmd är inte uppkopplad
2013-01-05, 23:20   #22

Petterk

Medlem

Plats: Flen

Citat:
Intel SSD DC S3700 har en egenutvecklad och ny arkitektur från Intel på kontrollerkretsen och mjukvaran. Så det blir nog en ljusning där för fler segment så småning om.

I övrigt har LSIs uppköp av Sandforce försvagat min tilltro mot LSI, någon mer som är orolig? LSI och Marvell har traditionellt varit stora på lagringsprodukter som styrkretsar för hårddiskar så de bör kunna leverera ordentliga produkter. Frågan är bara om de kan få styr över de som följde med från SF. WDC tog väl dessutom över STs verksamhet i området. Själv tycker jag att just nu känns vad som ändå är uppstickare som Intel och LAMD vara mest intressanta på SSD-styrkretssidan. Utöver Samsung som fortfarande känns okej. De flesta ägs av något konglomerat som har intresse av NAND/SSD-tillverkning nu iaf. På HDD-sidan har antalet tillverkare gått ner till Seagate, Toshiba och Western Digital. Känns ändå kul att det är lite fler spelare aktiva på SSD-sidan. Så det ändå händer lite inom lagringsprodukter som överlag har haft mindre intressanta produkter och massor leverantörer som går ihop.
Petterk är inte uppkopplad
2013-01-05, 23:30   #23

El_Svanto

Medlem

El_Svantos avatar

Plats: Åhus

Registrerad: jun 2004

Citat:
Nej, inte 320, den har Intels egen styrkrets.

Edit: Too late

Senast redigerad av El_Svanto 2013-01-05 klockan 23:33.

Ät mer lök.
El_Svanto är inte uppkopplad
2013-01-05, 23:32   #24

THB

Medlem

THBs avatar

Plats: Liberty City

Registrerad: aug 2005

Previewbilden såg ut som en Super Mario bana =)
THB är inte uppkopplad Folding
2013-01-05, 23:51   #25

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SebboD Visa inlägg
Tss, du är bara ännu en hater som hatar Sandforce bara för att. Marvell har ett flertal gamla kontrollers som fungerar mycket bra de också och ser aldrig någon klaga på dessa för att de är gamla, trots att de får spö av många Sandforce-enheter. Hur som helst så är prestandan inte längre ett problem vid val av SSD. Åtminstonde inte för 99,9% av användarna.

Citat:
Jasså?! Läser du testet som Sweclockers gjorde så finns det inget som talar för eller emot någon av dem, de är väldigt jämna, du har bara odlat ett hat mot SandForce som du vägrar ta dig ur. Vad mer än det de har rättat till ska de göra för den delen? De har ordnat det som folk klagade på och nu klagar du på det, sluta vara så förbannat svensk 1 sekund och var nöjd någon gång

Menar ni på fullaste allvar att ni blundar för det faktum att Sandforce, per design, har kass prestanda för komprimerad data?

Personligen så tycker jag det gick att ursäkta i början, då de var snabbast på okomprimerat, men nu finns det en uppsjö av kontrolers som är bra mycket bättre även på okomprimerad data, och därför tycker jag inte att Sandforce har någon relevans idag.

Begrip att kritik mot en produkt inte är ett personangrepp, och kritik mot en produkt man själv råkar uppskatta rättfärdigar heller inte personangrepp eller nedsättande kommentarer. Det bidrar inte till något utan får en bara att framstå som en fanboy.

Ozzed är inte uppkopplad
2013-01-06, 00:50   #26

Jazz 1-up

Medlem

Jazz 1-ups avatar

Registrerad: jun 2011

Citat:

Personligen så tycker jag det gick att ursäkta i början, då de var snabbast på okomprimerat, men nu finns det en uppsjö av kontrolers som är bra mycket bättre även på okomprimerad data, och därför tycker jag inte att Sandforce har någon relevans idag.
Men pris per prestanda ger ändå sandforce övertaget Dock skulle jag med min nuvarande budget personligen köpa en dyrare enhet.
Jazz 1-up är uppkopplad nu
2013-01-06, 02:34   #27

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jazz 1-up Visa inlägg
Men pris per prestanda ger ändå sandforce övertaget Dock skulle jag med min nuvarande budget personligen köpa en dyrare enhet.
Det beror ju på vad man räknar som prestanda. Det känns inte bra att Sandforce-enheter tuggar data olika beroende på om den är komprimerad eller ej. Men visst... Är man ute efter det billigaste så är det Sandforce som gäller, och problemen de har haft är ju lösta.

Ozzed är inte uppkopplad
2013-01-06, 03:29   #28

Justbecause

Avstängd

Registrerad: sep 2012

Citat:
Menar ni på fullaste allvar att ni blundar för det faktum att Sandforce, per design, har kass prestanda för komprimerad data?

Begrip att kritik mot en produkt inte är ett personangrepp, och kritik mot en produkt man själv råkar uppskatta rättfärdigar heller inte personangrepp eller nedsättande kommentarer. Det bidrar inte till något utan får en bara att framstå som en fanboy.
Begrip att testerna säger emot det du säger, det finns ingen som har något speciellt övertag idag alls...kollar du ens de tester som görs? Var inte länge sedan Sweclockers gjorde ett test med slutsatsen:
"I slutändan handlar det om en kompetent samling enheter, där det är svårare än någonsin att utse vinnare. Modellerna har olika styrkor, men samtidigt en del överaskande svagheter där ingen variant känns som det ultimata köpet i alla lägen. Jämfört med vårens test är det fler blandade resultat, där i princip alla modeller visar sämre siffror i något deltest."
Det får mig att undra var alla dessa überbra styrkretsar som du påstår finns nu som tagit över de gamla är någonstans, så sluta bete dig som en hater utan anledning, en hater är oxå en fanboy.
Personligen är jag förälskad i Plextors SSD'er, men har inget illa att säga om Zsandforce för det, hade/har inga problem med den Corsair Force GT jag äger heller, att OCZ hade stora problem med Sandforce betyder inte att alla hade det.

Senast redigerad av Justbecause 2013-01-06 klockan 03:35.
2013-01-06, 06:12   #29

Tumnus

Medlem

Tumnuss avatar

Plats: Piteå

Registrerad: feb 2009

Citat:
Begrip att testerna säger emot det du säger, det finns ingen som har något speciellt övertag idag alls...kollar du ens de tester som görs? Var inte länge sedan Sweclockers gjorde ett test med slutsatsen:
"I slutändan handlar det om en kompetent samling enheter, där det är svårare än någonsin att utse vinnare. Modellerna har olika styrkor, men samtidigt en del överaskande svagheter där ingen variant känns som det ultimata köpet i alla lägen. Jämfört med vårens test är det fler blandade resultat, där i princip alla modeller visar sämre siffror i något deltest."
Det får mig att undra var alla dessa überbra styrkretsar som du påstår finns nu som tagit över de gamla är någonstans, så sluta bete dig som en hater utan anledning, en hater är oxå en fanboy.
Personligen är jag förälskad i Plextors SSD'er, men har inget illa att säga om Zsandforce för det, hade/har inga problem med den Corsair Force GT jag äger heller, att OCZ hade stora problem med Sandforce betyder inte att alla hade det.

OCZ hade problem med vissa serier varav en serie använde Indilinx Barefoot (Octane). Deras Agility serie och Vertex serie höll ganska bra klass (om man tänker på priset) där jag och brorsan har varsin Agility i våra datorer och de puttrar på fortfarande utan några som helst problem. Men du har rätt.. Sandforce problem är minimala idag om man jämför för tre år sedan.. Och trots att styrkretsen är "gammal" så är den fortfarande den snabbaste på marknaden.. Säger väl mer om konkurrensen än om Sandforce egentligen.
||CM HAF 932 Advanced||Intel i5 2500k @ Stock ||Noctua NH-D14 || MSI Z77A-GD55 || 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 || AMD Radeon HD6950 (840/1325) ||OCZ Agility 3 120GB SSD || Samsung Spinpoint F3 1TB || Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds
Tumnus är uppkopplad nu
2013-01-06, 12:23   #30

Thomas

Hedersmedlem

Thomass avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fagerja Visa inlägg
När det gäller SATA så är det bara en tiondedel då SATA-protokollet använder två bit/byte för felkontroll. Det blir 1 resp 2 GB/s inte GiB/s då SSD och hårddisskstillverkare använder inte de binära prefixen
Jo, det stämmer bra att SATA kör så, men det tycks inte gälla SATA Express (eftersom det är baserat på PCIe 3.0).
PCIe 2.0 och lägre kör också 8b/10b (som SATA), men PCIe 3.0 byter till 128b/130b dvs ~1.5% overhead istället för 20%, vilket är hur det blir c:a dubbelt så snabbt trots att de "bara" ökar antalet transfers/sek med 60%.

Här pratar de själva om 1 GB/s per lane mot nuvarande 0.6 GB/s (vilket visar att de tar hänsyn till overhead åtminstone i ena fallet), så jag antar hursomhelst att det är så.
Thomas är inte uppkopplad
Sök jobb