USB 3.0 kan uppdateras med fördubblad överföringshastighet

Permalänk
Melding Plague

USB 3.0 kan uppdateras med fördubblad överföringshastighet

USB 3.0 Promoter Group lägger fram förslag för att förbättra gränssnittet USB 3.0. Bland nyheterna finns högre överföringshastigheter och mer effektiv dataöverföring.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Jag gillar verkligen 3.0. Har min gamla SSD (intel X25-M) som extern hdd när jag snabbt vill slänga över något på TVn, självklart i USB 3.0 kabinett.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Låter inte som en dum idé alls tycker jag. Har just nu mina 3.0 diskar kopplade i min router för snabb access och överföring vart jag än befinner mig.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

I vilka områden har man som bäst användning för för USB 3.0 och dess hastigheter idag?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

"faster harder better stronger" aja kan väl bara bli bättre med snabbare hastighet förhoppningsvis

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det lät ju inte helt fel ^^,

@wankeer när man använder extern hårddisk eller USB minne för lagring av filmer samt bilder och dylikt monster som bara tar plats.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av wankeer:

I vilka områden har man som bäst användning för för USB 3.0 och dess hastigheter idag?

externa hårddiskar och usb minnen skulle jag gissa på. Kanske även högupplösta webbkameror mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

"Harder, Better, Faster, Stronger" aja kan väl bara bli bättre med snabbare hastighet förhoppningsvis

Kan nog vara bra så kan man "One more time" ta med sig hårddisken "Around the world" utan problem i ett "Aerodynamic" flygplan... Eller det blev lite för mycket?

Permalänk
Medlem

USB3.0 är även väldigt praktiskt om man vill köra sitt eget OS på någon annans dator. Ta en 3.0-sticka på 16 eller 32gb, lägg in arch eller liknande så slipper du ta med dig en laptop överallt. Självklart är inte de flesta datorer 3.0-kompatibla, men det kommer väl med tiden hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Kan nog vara bra så kan man "One more time" ta med sig hårddisken "Around the world" utan problem i ett "Aerodynamic" flygplan... Eller det blev lite för mycket?

Ne har dock inte lyssnat så mycket på draftpunk (mer inne i Hardstyle) men ja högre är snabbare och bättre i alla fall

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Så om jag uppfattat detta rätt så kommer man kunna (om förslaget går igenom) uppgradera sin dator med nya drivrutiner till sina USB 3.0 portar och få högre överförings hastighet.
Däremot så kommer inte gamla enheter gå snabbare utan bara nya som har den nya standarden?

Om det är som jag uppfattat det är det inte lättare att döpa om USB 3.0 enheter då till typ USB 3.1 eller typ USB 3.0 high speed eller what ever.
Kommer ju bli jobbigt att veta för gemene man om man köper en produkt som utnyttjar det snabbare gränssnittet annars.
Visst kan man kolla på överförings hastigheter. Men hade ju varit lättare med någon märkning.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

USB 3.1?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Kan nog vara bra så kan man "One more time" ta med sig hårddisken "Around the world" utan problem i ett "Aerodynamic" flygplan... Eller det blev lite för mycket?

Och när man är framför den "face to face" och ser hastigheterna, kan man inte undvika att visa lite "digital love".

Alltid trevligt med högre hastigheter. Den är väl uppe i samma överföringshastighet som thunderbolt nu, så man skulle väl teoretiskt sätt kunna driva skärmar med usb 3.1 eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JasPlan:

Alltid trevligt med högre hastigheter. Den är väl uppe i samma överföringshastighet som thunderbolt nu, så man skulle väl teoretiskt sätt kunna driva skärmar med usb 3.1 eller?

Man kan redan driva skärmar med USB.
Företaget DisplayLink gör det. Det används bla för att driva tunnaklienter med.

Permalänk
Medlem

Bara bra! Samtidigt blir dunderbulten bara ännu mer redundant - det tackar jag för.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

''Det bästa som har hänt USB, sedan USB''

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Man kan redan driva skärmar med USB.
Företaget DisplayLink gör det. Det används bla för att driva tunnaklienter med.

Man får dock skilja på att "driva" skärmen och att förse den med datasignal. USB2.0 och 3.0 ligger när det gäller ström, om jag inte minns fel , i spannet 500-900mA på 5V, vilket i grova drag är 2.5W-5W.

Ge mig mer malla från USB

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Lite kul historia om USB:

http://mashable.com/2012/10/08/usb-history/

Ganska otroligt att det skeppas 3 miljarder USB-enheter varje år och det ökar stadigt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Ärligt talat borde de jobba på att ha interrupt och DMA som krav. Sedan kan de om de verkligen måste jaga högre bandbredd men för det finns annat som faktiskt har interrupt och DMA och därmed beter sig betydligt stabilare.

Permalänk

Då borde man kunna komma upp i hastigheter kring Thunderbolt eller har jag fel? Kul för USB i alla fall!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Kan nog vara bra så kan man "One more time" ta med sig hårddisken "Around the world" utan problem i ett "Aerodynamic" flygplan... Eller det blev lite för mycket?

Haha ja liite, men du får en gillning ändå för ansträngningen

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasPlan:

så man skulle väl teoretiskt sätt kunna driva skärmar med usb 3.1 eller?

1920x1080x24x60 = 2985984000 bitar per sekund för att driva en 60hz skärm.
Det vill säga ungefär något under 3gbps.

Permalänk

Jag väntar tills usb 3.2 kommer med dubbla bandbredden ggr2. Sjukt mycket snabbare (har jag hört).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Man får dock skilja på att "driva" skärmen och att förse den med datasignal. USB2.0 och 3.0 ligger när det gäller ström, om jag inte minns fel , i spannet 500-900mA på 5V, vilket i grova drag är 2.5W-5W.

Ge mig mer malla från USB

Men du kan ju inte "driva" skärmen med VGA, DVI, HDMI, DisplayPort eller Thunderbolt heller.
Så då bör man inte förvänta sig dig utav USB heller.

Permalänk
Medlem

Jag dock säga att jag driver min "Skärm" via USB.
Jag har en gammal fotoram som man kan köra som extraskärm med USB, tar 2 USB portar för att driva den, men så slipper man använda strömadapter till den.
( kör rainmeter på den så jag kan kolla temps och load när jag kör fullskärm. )

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft 2st moderkort med usb 3.0, inte hunnit använda det än. USB 4 kommer nog komma innan jag får behov XD

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen det kan komma USB-skärmar nu! Drömmer om en framtid med bara en sorts kontakt =D

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Hoppas verkligen det kan komma USB-skärmar nu! Drömmer om en framtid med bara en sorts kontakt =D

Jasså själv drömmer jag om en framtid utan kontakt!

Permalänk

jag som precis skaffade mig en 1tb extrern hdd med usb 3.0.
vad menar dom med gamla usb 3.0 enheter kommer inte kunna dra nytta av nya hastigheten? Hur fan vet man om man har en gamal usb 3.0? det finns väll bara en usb 3.0?

''Den nya standarden ska vara kompatibel med tidigare protokoll och bibehålla full kompatibilitet med USB 3.0- såväl som USB 2.0-enheter. Gamla USB 3.0-enheter och kablar kommer däremot inte kunna dra nytta av den nya hastigheten, vilket inte är ett problem för majoriteten konsumentprodukter där andra faktorer sätter stopp före överföringsgränssnittet.''

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av RaW D Coy:

jag som precis skaffade mig en 1tb extrern hdd med usb 3.0.
vad menar dom med gamla usb 3.0 enheter kommer inte kunna dra nytta av nya hastigheten? Hur fan vet man om man har en gamal usb 3.0? det finns väll bara en usb 3.0?

''Den nya standarden ska vara kompatibel med tidigare protokoll och bibehålla full kompatibilitet med USB 3.0- såväl som USB 2.0-enheter. Gamla USB 3.0-enheter och kablar kommer däremot inte kunna dra nytta av den nya hastigheten, vilket inte är ett problem för majoriteten konsumentprodukter där andra faktorer sätter stopp före överföringsgränssnittet.''

Kommer nog stå på produkter man köper om det är Usb 3.0 "Nya" , det de menar med gamla måste ju vara produkter innan lanseringen, dvs din externa h-disk.