Asrock introducerar 990FX Extreme9 – värstingmoderkort för AMD AM3+

Permalänk
Melding Plague

Asrock introducerar 990FX Extreme9 – värstingmoderkort för AMD AM3+

Moderkortstillverkaren Asrock släpper loss en ny lyxmodell för processorerna i AMD FX-serien. Bland finesserna märks stöd för upp till tre grafikkort samt extra påkostad strömförsörjning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär väl inte va så många som satsar på AM3+ längre om man ska ha ett värstingsystem?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Hoppas man slipper höra att Asrock är en budgetmärke nu !

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Lär väl inte va så många som satsar på AM3+ längre om man ska ha ett värstingsystem?

Nej, det känns tämligen meningslöst.

Om man jämför med Intel, men i proportion till sig självt är det nog ganska lagom. Värstingkorten till t.ex Z77 kostar ganska mycket mer än vad 990FX motsvarighet. Till AM3+ kan du ju få ett "värstingkort" för under 2.000:-, och ett med 990FX för under 1000:-.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Hoppas man slipper höra att Asrock är en budgetmärke nu !

faktiskt riktigt bra grejer! byggd 3 datorer med extreme4 och extreme6 moderkort å de verkar fungera riktigt bra.
kan dock inte uttala mig om hur Asrock var förut men jag tycker de verkar vara bra kvalla nu

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Skrivet av Andreyas86:

faktiskt riktigt bra grejer! byggd 3 datorer med extreme4 och extreme6 moderkort å de verkar fungera riktigt bra.
kan dock inte uttala mig om hur Asrock var förut men jag tycker de verkar vara bra kvalla nu

Har 4 maskiner med Asrock, 1 med Asus och 1 med Gigabyte...mest nöjd med mina Asrockkort!
Gigabytekortet kommer nog att bytas ut snart, kanske mot ett 990FX Extreme9.
Det beror på vad det kostar:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett mycket fint kort. Lämnar inte något att önska egentligen.

Permalänk
Medlem

Har sett detta moderkortet på Asrocks hemsida ett tag.
http://www.asrock.com/mb/AMD/990FX%20Extreme9/

Det jag saknar är stöd för ECC-minne. 990FX och AMD-processorerna stödjer det men det verkar bara vara ASUS som har stöd för det på moderkorten.

Permalänk
Medlem

Snälla, kan ingen släppa några 990fx matx och mitx kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bara PCI Express 2.0?
Inte 3.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bara PCI Express 2.0?
Inte 3.0?

AMD har istället 38st PCIe banor mot intels 16st. Så kör du två eller fler grafikkort får du lika eller högre bandbredd med AMD-system ändå.
EDIT: AMD har haft denna bandbredd i många år dessutom. Sedan ursprungliga Phenom släpptes.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte hade PCI-E 3.0
Hittar inte så många AMD socket moderkort med PCI-E 3.0. blir nog o byta till intel snart med tanke på att AMD har slutat göra moderkort(eller chipset till det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Lär väl inte va så många som satsar på AM3+ längre om man ska ha ett värstingsystem?

Fast man märker typ ingen skillnad på något high end system idag om det gäller spel. Jag gick från en 3960X till en 8320 @ 5ghz och jag märker fan absolut ingen skillnad.

Pengarna som jag fick när jag sålde mitt 2011 system användes till ett am3 system + ljudkort,hörlurar och diverse annan skit så det är bra mycket mer prisvärt att lägga pengarna på det. (Min åsikt)

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlimaxed:

Synd att det inte hade PCI-E 3.0
Hittar inte så många AMD socket moderkort med PCI-E 3.0. blir nog o byta till intel snart med tanke på att AMD har slutat göra moderkort(eller chipset till det)

Men nu märker man ingen skillnad på 3x16x pci-e 2.0 och 16+16+8x pci 3.0, inte om du inte slänger på 3st 680/7970, och gör man det köper men nog inte AMD.

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer lite AMD-kort.

Visa signatur

"Why do I have to be Mr.Pink? "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlimaxed:

Synd att det inte hade PCI-E 3.0
Hittar inte så många AMD socket moderkort med PCI-E 3.0. blir nog o byta till intel snart med tanke på att AMD har slutat göra moderkort(eller chipset till det)

AMD har fortfarande högre bandbredd till PCIe än vad du kan få med en Ivy Bridge. Så om du nu tycker att en sådan petitess väger över åt ena eller andra hållet så är det ju AMD du ska välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD har istället 38st PCIe banor mot intels 16st. Så kör du två eller fler grafikkort får du lika eller högre bandbredd med AMD-system ändå.
EDIT: AMD har haft denna bandbredd i många år dessutom. Sedan ursprungliga Phenom släpptes.

Gäller detta även intel socket 2011? Men då pratar vi om stora prisskillnader också.
Har själv sneglat på AMD 990FX just för att man får många PCIe-banor till ett vettigt pris.

Men det lutar mot Core i7 3770 (utan K) socket 1155 för mig, jag vill ha integrerad grafik och full virtualisering. Vad jag då ska ha PCIe-banor till? Tja, om jag vill pluppa i kontrollerkort för hårddiskar till exempel. Men med integrerad grafik så frigör jag ändå en PCIe x16 så det kvittar liksom för mina användningsområden. Visst intel Core i7 är dyrare än FX-8350 men jag slipper också köpa grafikkort och sparar väl några kronor på lägre strömförbrukning så småningom. Om jag uppgraderar så blir det troligtvis Asrock Z77 Extreme 6 som verkar ha allt som jag önskar mig (förutom ECC då). Kör jag på 990FX istället så är det ASUS Sabertooth R2.0 som ser intressantast ut för mig (det har ECC-stöd och allt annat jag vill ha förutom integrerad grafik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD har fortfarande högre bandbredd till PCIe än vad du kan få med en Ivy Bridge. Så om du nu tycker att en sådan petitess väger över åt ena eller andra hållet så är det ju AMD du ska välja.

desutom så kommer väl inget grafikkort t ex hd 7990 eller ens gtx 690 i närheten av gränsen för 16x om du inte sitter på vattenkylning och klockar ordentligt...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ronnylov:

Gäller detta även intel socket 2011? Men då pratar vi om stora prisskillnader också.
Har själv sneglat på AMD 990FX just för att man får många PCIe-banor till ett vettigt pris.

Men det lutar mot Core i7 3770 (utan K) socket 1155 för mig, jag vill ha integrerad grafik och full virtualisering. Vad jag då ska ha PCIe-banor till? Tja, om jag vill pluppa i kontrollerkort för hårddiskar till exempel. Men med integrerad grafik så frigör jag ändå en PCIe x16 så det kvittar liksom för mina användningsområden. Visst intel Core i7 är dyrare än FX-8350 men jag slipper också köpa grafikkort och sparar väl några kronor på lägre strömförbrukning så småningom. Om jag uppgraderar så blir det troligtvis Asrock Z77 Extreme 6 som verkar ha allt som jag önskar mig (förutom ECC då). Kör jag på 990FX istället så är det ASUS Sabertooth R2.0 som ser intressantast ut för mig (det har ECC-stöd och allt annat jag vill ha förutom integrerad grafik).

Virtualisering är väl en av AMDs starka sidor, vad menar du med att AMD inte har stöd för full virtualisering?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Virtualisering är väl en av AMDs starka sidor, vad menar du med att AMD inte har stöd för full virtualisering?

Precis, det är ju en av styrkorna med den plattformen. Även mina riktigt billiga AMD-moderkort ifrån Gigabyte har stöd för full PCI-passthrough då de har IOMMU. Och vad gäller ECC-minne så stödjer AMD:s CPU:er det med. Moderkorts-stöd för ECC ska vara bra, alla 990-kort ifrån Asus enligt uppgift tex. Mitt Gigabyte 990FX-kort stödjer även det ECC-minne.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pholostan:

Precis, det är ju en av styrkorna med den plattformen. Även mina riktigt billiga AMD-moderkort ifrån Gigabyte har stöd för full PCI-passthrough då de har IOMMU. Och vad gäller ECC-minne så stödjer AMD:s CPU:er det med. Moderkorts-stöd för ECC ska vara bra, alla 990-kort ifrån Asus enligt uppgift tex. Mitt Gigabyte 990FX-kort stödjer även det ECC-minne.

Japp.
Såg det här testet.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_120...
Även om testaren inte kunde få i gång Xen på sin AMD plattform, vilket jag förmodar var en bugg som förhoppningsvis är löst nu gick AMD betydligt bättre på VirtuallBox, på KVM gick Intel och AMD ganska jämnt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

AMD har istället 38st PCIe banor mot intels 16st. Så kör du två eller fler grafikkort får du lika eller högre bandbredd med AMD-system ändå.
EDIT: AMD har haft denna bandbredd i många år dessutom. Sedan ursprungliga Phenom släpptes.

Wow, nice. Men dom borde ha 38 st lanes på 3.0 istället för 2.0.

Undrar varför inte Intel också har 38 st banor om AMD dem har det?

Aja, dom flesta av oss kör ju inte med 2 eller fler grafikkort. Så för dom bara använder ett grafikkort vilket är de flesta av oss, så är ju ändå 16 banor PCIe 3.0 bättre än 38 banor PCIe 2.0.

Har Intel bara 16 banor på sina?
Det är ju jättelite. Då går det ju knappt att köra SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Virtualisering är väl en av AMDs starka sidor, vad menar du med att AMD inte har stöd för full virtualisering?

Det var inte vad jag menade. Jag menade att Intel Core i7 3770K saknar stöd för full virtualisering (de har ju inte VT-d) och att det var därför jag i så fall ville ha 3770 (utan K) istället. Jag har som sagt även kikat på 990FX då de har allt jag vill ha (därmed även virtualiseringsstödet) men istället saknar integrerad grafik.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ronnylov:

Det var inte vad jag menade. Jag menade att Intel Core i7 3770K saknar stöd för full virtualisering (de har ju inte VT-d) och att det var därför jag i så fall ville ha 3770 (utan K) istället. Jag har som sagt även kikat på 990FX då de har allt jag vill ha (därmed även virtualiseringsstödet) men istället saknar integrerad grafik.

Aha! då förstår jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Synd att den bara har 1 nätverksport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Synd att den bara har 1 nätverksport

Vad är det du behöver fler nätverkskort till? Jag ser enbart negativt på kort som har förmycket trams som de flesta inte använder. Dubbla nic på konsument-kort, låter som en ovanligt dåligt idé tycker jag.

Det betyder inte att du inte behöver det eller att säkert några till vill ha det, men den stora massan har med all sammnolikhet inget behov av dubbla nic.

Permalänk

Bara en NIC?

Det var bättre förr då alla de dyrare AM2 kort hade 2 Ethernet portar!

nu finns det inte många som har det vilket gör mig rätt besviken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Gäller detta även intel socket 2011? Men då pratar vi om stora prisskillnader också.
Har själv sneglat på AMD 990FX just för att man får många PCIe-banor till ett vettigt pris.

Men det lutar mot Core i7 3770 (utan K) socket 1155 för mig, jag vill ha integrerad grafik och full virtualisering. Vad jag då ska ha PCIe-banor till? Tja, om jag vill pluppa i kontrollerkort för hårddiskar till exempel. Men med integrerad grafik så frigör jag ändå en PCIe x16 så det kvittar liksom för mina användningsområden. Visst intel Core i7 är dyrare än FX-8350 men jag slipper också köpa grafikkort och sparar väl några kronor på lägre strömförbrukning så småningom. Om jag uppgraderar så blir det troligtvis Asrock Z77 Extreme 6 som verkar ha allt som jag önskar mig (förutom ECC då). Kör jag på 990FX istället så är det ASUS Sabertooth R2.0 som ser intressantast ut för mig (det har ECC-stöd och allt annat jag vill ha förutom integrerad grafik).

Nej, Socket 2011 har ungefär lika många PCIe-banor som 990FX.
Men som många andra säger så är ju virtualisering något AMD är riktigt bra på.

Skrivet av rektor:

Wow, nice. Men dom borde ha 38 st lanes på 3.0 istället för 2.0.

Undrar varför inte Intel också har 38 st banor om AMD dem har det?

Aja, dom flesta av oss kör ju inte med 2 eller fler grafikkort. Så för dom bara använder ett grafikkort vilket är de flesta av oss, så är ju ändå 16 banor PCIe 3.0 bättre än 38 banor PCIe 2.0.

Har Intel bara 16 banor på sina?
Det är ju jättelite. Då går det ju knappt att köra SLI.

Intel har också många PCIe-banor på s2011. Men det kostar ju därefter. Anledningen till att de bara har 16 på s1155 är för att de inte sitter i ett dedikerat chipset, de är inbyggda i processorn, då minskar möjligheterna för Intel att ha många banor.

Permalänk
Skrivet av Back_Man:

Snälla, kan ingen släppa några 990fx matx och mitx kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte annat än att hålla med. Varför tycks detta vara omöjligt för? matx åtminstone?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på OffTopic*

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?