Sydkorea vill stoppa skärmkonflikt mellan Samsung och LG

Permalänk
Melding Plague

Sydkorea vill stoppa skärmkonflikt mellan Samsung och LG

Tuff konkurrens från paneltillverkare i Japan och Taiwan får politiker i Sydkorea att agera i patentkriget mellan de inhemska bolagen Samsung och LG.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra, allt som kan korta ner tiden det tar för mig att placera en OLED-skärm på skrivbordet är positivt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd

Att Apple ska smitta andra :/

Undrar hur framtiden ser ut (2034), stämma folk som andas mer i volym än vanligt.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag av åsikten att fler borde licensiera. Att ens tekniker kommer ut på marknaden, man får en liten extra mängd pengar och förhoppningsvis goodwill från andra företag att licensiera ut lika billigt.
Mer teknik åt folket, inte gratis men lite billigare.

Permalänk
Medlem

Spara pengar era nötter för kommande tvister med Apple

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Läskigt allt detta.
Så sjuka pengar inblandade att det känns som om ett bolag kommer stämma ihjäl alla andra tillslut.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Att Apple ska smitta andra :/

Undrar hur framtiden ser ut (2034), stämma folk som andas mer i volym än vanligt.

Det är inte bara Apple som stämmer och jag kan garantera att det inte var Apple som började, det du antyder är av liten till ingen vikt för diskussionen så försök att tillföra något för diskussionen istället.

Jag har googlat lite för att försöka ta reda på exakt vilka patent som LG anklagat Samsung för att ha stulit. Har inte lyckats hitta något alls tyvärr. Hade varit intressant att veta exakt vad det handlar om för patent, men det är ju mycket möjligt att LG inte ens vill gå ut publikt vilka patent det specifikt handlar om.

EDIT: Är det själva tekniken för OLED det handlar om så kan man ju argumentera för att Lg inte borde stämma Samsung eftersom det kan anses vara en teknik som är så generell att det är svårt att sätta begränsningar för tillverkning av sådana produkter. Om det däremot är Lg som har uppfunnit tekniken/tillverkningsmetoden och Samsung har stulit denna/dessa för att få fram egna produkter så kan man ju däremot förstå om LG stämmer Samsung.

Men som sagt så hade det varit intressant att veta just vilka patent det handlar om.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Att Apple ska smitta andra :/

Undrar hur framtiden ser ut (2034), stämma folk som andas mer i volym än vanligt.

Det där med stämningar är ju knappast något nytt, skillnaden är att det numera finns teknik-siter som gör nyheterna mer lätttillgängliga.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Can't we all just get along?

Sluta upp med "Apple stämmer bla bla bla" kan garantera att alla företag gör likadant. Av någon anledning så blir det bara mycket mer uppmärksammat eftersom det är "hipp" att klaga på att apple stämmer saker. Börjar bli ruskigt trött på det.

Men men det är bara min åsikt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Så det är inte bara Apple som Samsung snor grejer från.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Snusfri

Bra gjort av regeringen att kliva in och göra såhär, det borde ske i mycket större utsträckning, speciellt i 'Murica där det är helt sjukt.
Har man ett patent så borde det finnas en lag att efter en viss tid så måste den som har patentet licensiera ut det till intressenter för en rimlig kostnad så att fler kan ta del av tekniken och främja utvecklingen som tyvärr numera mest är inriktad på strider i domstolar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Musikälskare

Imponerande hur vissa kan inflika Apple i denna röran, bravo!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Hoppas det ses som ett gott exempel mot andra enorma företag som slåss och slösar pengar på sådant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kudos till politikerna som sätter ner foten för en gångs skull, önskar man hade kunnat se mer av detta även från andra länder.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Så det är inte bara Apple som Samsung snor grejer från.

Så du menar att Apple inte har för vana att sno av Samsung och andra kreativa företag? Just Kreativ kan mna inte anklaga Apple för!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bandite:

Det där med stämningar är ju knappast något nytt, skillnaden är att det numera finns teknik-siter som gör nyheterna mer lätttillgängliga.

Det vet jag ju men tänker mig inom framtiden bara

Permalänk
Medlem

Det är klart att ingen gillar rättsprocesser som ter sig godtyckliga och äter upp resurser. Man behöver dock inte se det som barnsliga företag som inte kan bete sig normalt, utan man skulle kunna se det som ett modernt uttryck för respekt för patentlagstiftning. Jag kan inte se hur en marknad utan patenträtt skulle fungera, om det är någon av föregående talare som har ett konkret förslag på det i stället för dessa "kan vi inte bara komma överens"-argument så är det fritt fram att presentera det.

Det som den Sydkoreanska regeringen ägnar sig åt (med den lilla information som ges i artikeln) liknar för mig inget annat än nationell protektionism. Jag har svårt att se hur någon annan än sydkoreaner skulle tjäna på det. Definitivt inte marknaden, och definitivt inte konsumenter.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Så det är inte bara Apple som Samsung snor grejer från.

Alla kopierar från alla. Gör någon något bra vill dom andra också ta del av det, kanske gör något
ännu bättre av det. Samsung gör några av de bästa mobiler och skärmar tycker jag iaf

Permalänk
Medlem

Heja Sydkoreas regering! Fan vad jag gillar!!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Att Apple ska smitta andra :/

Undrar hur framtiden ser ut (2034), stämma folk som andas mer i volym än vanligt.

Att skylla alla stämningar på Apple är så 2012. Inse att systemet är fucked up.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Inaktiv

Bra, ett första steg i att ändra alla krångliga panten (för att inte prata om patentrollsföretag)

Säger inte att man inte ska ha patent, men det för också med sig en massa problem, och systemet måste ju förändras, över hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Att Apple ska smitta andra :/

Undrar hur framtiden ser ut (2034), stämma folk som andas mer i volym än vanligt.

Det är så typiskt att andra företag ska sno Apples idéer. För alla vet ju att Apple uppfann stämningsansökan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

"Patent främjar innovation!"..... eller hur var det nu?

Det blir snart (och kanske redan är...?) viktigare för företagen att ha en armé med jurister, advokater, och allt möjligt, snarare än innovatörer. Patentsystemet idag har förlorat sin funktion.

Förr:

Uppfinning > patent > Vinst på sikt + skydd av unik och påhittig funktion.

Idag:

"Uppfinning" (gammal funktion på nytt medium) > patent > Andra kommer på samma "Uppfinning" och stämmer skiten ur de som innehar patentet, miljarder rinner ut i sanden, patentet ogiltigförklaras, och alla skrattar åt idioten som patenterade något i stil med "method of swinging on a swing".

I dagens samhälle är det enda relevanta vem som gör något bäst, inte vem som var först!, och patentsystemet borde anpassas därefter, eller avskaffas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Bra gjort av Sydkoreas regering.

Till Reinfeldt & company: LÄS OCH LÄR!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Det är så typiskt att andra företag ska sno Apples idéer. För alla vet ju att Apple uppfann stämningsansökan.

Tror knappt Appel fanns när folk började stämma varandra, men antar att det var ironi i ditt inlägg?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Tror knappt Appel fanns när folk började stämma varandra, men antar att det var ironi i ditt inlägg?

Inte så mycket ironi, men sarkasm däremot

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Park Yong-min, en tjänsteman från skärm och halvledardivisionen på ministeriet bekräftar uppgifterna.

Jag är klart imponerad att dom har en skärm och halvledardivision på på ministeriet för kunskapsekonomi.

Permalänk
Medlem

Så borde flera länder resonera, (läs: USA). Men icke, de applåderar patentstrider.. Men å andra sidan är det kanske för att de amerikanska företagen oftast stämmer utländska företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Det är klart att ingen gillar rättsprocesser som ter sig godtyckliga och äter upp resurser. Man behöver dock inte se det som barnsliga företag som inte kan bete sig normalt, utan man skulle kunna se det som ett modernt uttryck för respekt för patentlagstiftning. Jag kan inte se hur en marknad utan patenträtt skulle fungera, om det är någon av föregående talare som har ett konkret förslag på det i stället för dessa "kan vi inte bara komma överens"-argument så är det fritt fram att presentera det.

Det som den Sydkoreanska regeringen ägnar sig åt (med den lilla information som ges i artikeln) liknar för mig inget annat än nationell protektionism. Jag har svårt att se hur någon annan än sydkoreaner skulle tjäna på det. Definitivt inte marknaden, och definitivt inte konsumenter.

Kolla den kinesiska marknaden. Den fungerar i princip utan patentlagstiftning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är så typiskt att andra företag ska sno Apples idéer. För alla vet ju att Apple uppfann stämningsansökan.

Det handlar nog mer om att USA är "Amazing" på stämningar, Apple ingår i den policyn.