|
För min del har jag länge haft något emot Acer.
Börjar med en dator tillhörande en kompis som ville byta operativsystem till Linux. Hans BIOS hade dock sats till att alltid starta från HDD, och hans BIOS hade också fått för sig att det hade ett lösenord (något när man googlat runt märkt fler med Acer-datorer råkat ut för, nvram blir groggy och pw-flaggan sätts). Att återställa det hela visade sig lätt, var bara att lyfta på plastbiten ovanför tangentbordet, så satt det en dip-switch där. Tur att Acer INTE dokumenterat detta någonstans.
Fortsätter med en dator jag fick från släkting, en Acer Ferrari 5000 (vilket som jag fattat det inte är en av deras budgetmodeller?). Påstås enligt Acers supportsida att den ska stödja Win7. De har till och med ett paket med drivrutiner på supportsidan för den modellen de påstår ska fungera med Windows7. Och det gör de också, problemet är att de inte är för grafikkretsen i den omnämnda datorn. Så jag har fått hacka ett par av ATIs referensdrivrutiner så de ska fungera på den datorn (eftersom Acers avtal med ATI inte tillåter ATI att släppa referensdrivrutiner som "bara fungerar"), vilket bryter signaturen och ibland kan kräva en ominstallation eller två innan allting fungerar som det ska. Jag har haft lite allmänna problem med den för övrigt (till exempel att den andra HDDn i livshistorien av den datorn håller på att ge upp, antagligen på grund av det ökade slitaget till följd av överhettning). Att BIOSet är ostabilt, vilket gett både problem i Win och Linux är något som känns som jag börjar bli van vid med Acer över lag.
Sedan att jag inom ett halvår "fixade" två kompisars datorer (båda vid tillfället två-tre år gamla) från att krasha genom att avdamma dem invändigt är en annan historia. Och att en av dem verkligen behövde plockas isär i smådelar för att komma åt den igensatta kylflänsen (man kan dammsuga hur mycket man gill, men sitter skiten "fastblåst" mot insidan av kylflänsen måste man tyvärr rengöra från den sidan) mig inte mycket gladare. Som tur är räcker det på de flesta modeller att lyfta på tangentbordet så kommer man åt fläkten direkt därifrån.
Detta är inte de enda Acer (en av mina kompisar har en eMachine och jag kunde identifiera att det var Acer bakom den modellen bara på det problemet jag sprang på) jag sprungit på med liknande problem i alla kategorier (där de största hittils är filer saknas på deras supportsida för modeller och windows-versioner de påstår sig stödja tillsammans, bråkiga BIOS, överhettningsproblem). Så för mig blir det ingen med Acer. Någonsin. Eller att jag sprungit på en modell som jag faktiskt märker jag kan lita på.
Jag har bättre erfarenhet av IBMs ThinkBooks, men de gick ner sig efter Lenovo tog över.
HP är relativt bra när det inte gäller deras budgetdatorer, eller deras 1,5-2 år gamla ultratunna. Vet inte om de blivit bättre, har inte behövt supportera dem på snart ett år.
De Asus-modeller jag sprungit på har över lag varit stabila.
Likadant med de flesta Dell, med reservation för en nu mycket gammal en för hemmarknaden där de släppte ett BIOS som bland annat inte ville hitta det medföljande batteriet. På Latitude-sidan verkade de ha problem med Intels integrerade grafik senast jag pillade på det (ungefär ett halvår sedan), men för övrigt inte mycket jag sprungit på som inte varit PEBKAC.
Fujitsus datorer är jag lite blandad över, jag har mycket goda erfarenheter från företagsdelen (typ S751 och E751, P serien lite sämre), men har sprungit på en modell en kompis köpte löst från sitt företag som började bråka nog efter nån månad (då ungefär tre år gammal) för att göra mig lite avskräckt ändå.
|