VIA lanserar enkortsdatorn Android PC Rock med Paper

Permalänk
Melding Plague

VIA lanserar enkortsdatorn Android PC Rock med Paper

Efter framgångarna med VIA Android PC släpper nu den taiwanesiska komponenttillverkaren uppföljaren APC Rock, som även är tillgänglig med det bokliknande pappskalet Paper.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är alltid kul med lite mer "modd" lösningar som den här, frågan är dock lite vad jag ska göra på den. Tycker HTPC fungerar mycket bättre när det kommer till att spela upp film med mera.

Edit: Redigt coolt chassi dock.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Hedersmedlem

nice den skulle man ju ha ingen som tror det är en dator

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Chassit kostar mer än datorn

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Chassit kostar mer än datorn

Nja, det är väl 99 usd med chassi, 79 utan om som jag förstår det.

Permalänk
Medlem

Om jag bara kunde hitta ett enda användningsområde för den, så blev den köpt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det är alltid kul med lite mer "modd" lösningar som den här, frågan är dock lite vad jag ska göra på den. Tycker HTPC fungerar mycket bättre när det kommer till att spela upp film med mera.

Nä det är så sant. Vet man inte vad man ska göra med den, så ska man nog inte köpa den heller!

Ontopic/ Lite lustigt är det faktiskt, att sitta på jobbet idag och diskutera en bra låda till R P som smälter in fint, och en skriker "gör den som en bok" och man tänder till på alla sätt och ser det framför sig!
Och så möts man av detta när man kommer hem

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Det finns 4pins kontakt vid sidan om kretskortet, vad ska man använda den till?

Permalänk
Medlem

Är det en enkärnig Cortex A9 på 800 MHz? Undrar hur den presterar jämfört med raspberry pi?

Permalänk

Hade varit najs om någon byggt en enkortsdator där datorn är inbyggd i tagentbordet. perfekt för kontoret....

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om jag bara kunde hitta ett enda användningsområde för den, så blev den köpt.

Kan du verkligen inte hitta ett enda användningsområde för den? Själv så såg jag flera på en minut!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

But can it run crysis? ;D

Permalänk
Snusfri

Undras om det skulle gå att installera tex Ubuntu eller annan ARM linuxdist på den här.
Isf skulle den kunna vara riktigt trevlig som Surfdator.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Fråga. Varför bara 512MB minne? Är det så dyrt att dubbla det? Om man kör Android 4.0+ så är det i knapersta laget med 512MB.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Är det en enkärnig Cortex A9 på 800 MHz? Undrar hur den presterar jämfört med raspberry pi?

Ingen aning hur många kärnor denna har, men även om vi antar att denna är enkelkärnig så kommer den springa cirklar kring RPi då Cortex A9 har betydligt mycket bättre IPC än den ARM11 som sitter i RPi. Använder man DMIPS, som inte säger hela sanningen men ändå ger en fingervisning, så utför Cortex A9 ganska precis dubbelt så mycket per cykel jämfört med ARM11.

Denna kan faktiskt bli en bra hemmaserver om det går att installera en "vanlig" Linux-distro på den, RPi fungerar också en är i klenaste laget.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ingen aning hur många kärnor denna har, men även om vi antar att denna är enkelkärnig så kommer den springa cirklar kring RPi då Cortex A9 har betydligt mycket bättre IPC än den ARM11 som sitter i RPi. Använder man DMIPS, som inte säger hela sanningen men ändå ger en fingervisning, så utför Cortex A9 ganska precis dubbelt så mycket per cykel jämfört med ARM11.

Denna kan faktiskt bli en bra hemmaserver om det går att installera en "vanlig" Linux-distro på den, RPi fungerar också en är i klenaste laget.

Tack då vet jag mer om skillnaderna. Ja jag gillar ju Linux så om den inte funkar att köra valfri ARM-baserad Linux -dist på så är den inte intressant för mig. Roligt att det börjar komma mer sådana här produkter. Strömsnåla minidatorer med någorlunda hyfsad prestanda för enklare uppgifter.

Permalänk
Inaktiv

Dem kan gott sänka priset; giriga taiwaneser. :annoyed:

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om jag bara kunde hitta ett enda användningsområde för den, så blev den köpt.

Förstår mig inte på dem som tillverkar dessa.
Jämför dem med de små Android Mini PC som är små som USB stickor,
stickorna pissar på dessa enkortsdatorer i prestanda, mer ram, mer lagring, bättre cpu mm.
Priset är fortfarande samma. $79 för denna enkortsdatorn i USA och kanske 750-800kr i Sverige, lika mycket (om inte mer) än MK802 III.
Ganska tråkigt att enkortsdatorerna inte är så snabba, känns som de bara snålar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrimphook:

Hade varit najs om någon byggt en enkortsdator där datorn är inbyggd i tagentbordet. perfekt för kontoret....

Köp ett tbord och en enkortsdator, ta sedan datorn och tejpa/limma fast på undersidan av tbordet.
Problem solved

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det är på toook för dåliga specs för det där priset? Det finns ju t.ex. MK802 IIIS, UG802 och MK808 Som är mindre, har bra mycket trevligare processor, mer ram, Android 4.1 osv...för $50 inkl frakt på ebay

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det finns 4pins kontakt vid sidan om kretskortet, vad ska man använda den till?

Förmodligen är den till så man kan använda ett internt nätaggregat om man inte vill ha en extern transformator.

Permalänk

Rock, Paper, (Scissors) HÖHÖHÖHÖHÖ

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

800 MHz A9 räcker ju inte ens i en telefon.
Tala om dumsnålt! Okej om A15 är för ny/dyr, men en tvåkärnig A9 i 1,5 GHz kunde de allt bjudit på!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrimphook:

Hade varit najs om någon byggt en enkortsdator där datorn är inbyggd i tagentbordet. perfekt för kontoret....

Skrivet av Waowt:

Köp ett tbord och en enkortsdator, ta sedan datorn och tejpa/limma fast på undersidan av tbordet.
Problem solved

Asus gjorde ett tappert försök med sin EEE Keyboard

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tack då vet jag mer om skillnaderna. Ja jag gillar ju Linux så om den inte funkar att köra valfri ARM-baserad Linux -dist på så är den inte intressant för mig. Roligt att det börjar komma mer sådana här produkter. Strömsnåla minidatorer med någorlunda hyfsad prestanda för enklare uppgifter.

Skrivet av skog1s:

Kan du verkligen inte hitta ett enda användningsområde för den? Själv så såg jag flera på en minut!

Jag ser flera användningsområden med den, men inga jag inte hellre använder Cubieboard eller Raspberry Pi till. Sedan finns ju även MK808, MK803 och MK802, men de är ju lite annorlunda (dock sitter 803an på en 4-kärning CPU).

Jag sitter just i detta nu å funderar på vilken av dessa mini-datorer jag ska satsa på. Det ser ut som att Cubie och RasPi är "finalisterna".
RasPi har fördelen med det gigantiska communityt och att 512MB versionen finns for 365kr på inet.se. http://www.inet.se/kategori/764/enkortsdatorer
Cubie has möjligheten att driva en 2.5" HDD/SSD och sitter på 1GB RAM, 4GB lagring och 2-kärnig 1GHz A9 CPU. Det lockar starkt. Möjligheten att köra en HDD/SSD öppnar upp portarna för en mängd häftiga saker man kan göra. http://cubieboard.org/

Skrivet av Zilanto:

Asus gjorde ett tappert försök med sin EEE Keyboard

Nja.. Inte riktigt. Hade de varit smarta så hade den varit betydligt mer sparsmakad. Ett pris på 7000kr är ju bara idioti.. (skärmen är ju löjlig.. bort med den!)
Ner runt tusenlappen med en hyfsad 2 eller 4-kärnig CPU+en bra GPU och hyfsade anslutningsmöjligheter så skulle den sälja som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag ser flera användningsområden med den, men inga jag inte hellre använder Cubieboard eller Raspberry Pi till. Sedan finns ju även MK808, MK803 och MK802, men de är ju lite annorlunda (dock sitter 803an på en 4-kärning CPU).

Jag sitter just i detta nu å funderar på vilken av dessa mini-datorer jag ska satsa på. Det ser ut som att Cubie och RasPi är "finalisterna".
RasPi har fördelen med det gigantiska communityt och att 512MB versionen finns for 365kr på inet.se. http://www.inet.se/kategori/764/enkortsdatorer
Cubie has möjligheten att driva en 2.5" HDD/SSD och sitter på 1GB RAM, 4GB lagring och 2-kärnig 1GHz A9 CPU. Det lockar starkt. Möjligheten att köra en HDD/SSD öppnar upp portarna för en mängd häftiga saker man kan göra. http://cubieboard.org/

Nja.. Inte riktigt. Hade de varit smarta så hade den varit betydligt mer sparsmakad. Ett pris på 7000kr är ju bara idioti.. (skärmen är ju löjlig.. bort med den!)
Ner runt tusenlappen med en hyfsad 2 eller 4-kärnig CPU+en bra GPU och hyfsade anslutningsmöjligheter så skulle den sälja som smör.

Cubieboard verkar ju intressant men enligt deras hemsida är det Cortex A8 i den, inte A9. Vad är skillnaden, återigen kan vi jämföra mot raspberry pi?

Edit: Hittade själv. Dubbelt så snabb IPC jämfört med Cortex A11. Antar att den är ungefär som A9 fast lägre klockad möjligen. Men det verkar vara dålig support för Arch Linux ARM än så länge så raspberry pi verkar roligare trots klenare hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Cubieboard verkar ju intressant men enligt deras hemsida är det Cortex A8 i den, inte A9. Vad är skillnaden, återigen kan vi jämföra mot raspberry pi?

Ah, det har du rätt i. Det betyder nog att den är aningen långsammare än A9:or. Men med A8 och 2*1GHz så lär den ju vara åtminstone två till tre gånger så snabb som Raspberry Pi, på CPU delen då(även om turbo läget på Pi körs; 1GHz och snabbare bandbredd till RAM+annat utan att man bryter garantin). Jag tror RasPi har en aningen starkare, eller åtminstone likgiltig GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Ah, det har du rätt i. Det betyder nog att den är aningen långsammare än A9:or. Men med A8 och 2*1GHz så lär den ju vara åtminstone två till tre gånger så snabb som Raspberry Pi, på CPU delen då(även om turbo läget på Pi körs; 1GHz och snabbare bandbredd till RAM+annat utan att man bryter garantin). Jag tror RasPi har en aningen starkare, eller åtminstone likgiltig GPU.

Här: http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_Cortex-A8

http://www.360doc.com/content/12/0806/14/350555_228637047.sht...

Verkar vara lite skillnader.

Permalänk
Medlem

En fördel (imå iaf) är att Cubieboard använder Armv7 istället för v6 som Pi. Ubuntu och säkert ett antal program stödjer inte v6 då instruktions-settet är utdaterat.

Permalänk

Hade den bara varit snäppet starkare så hade den varit perfa!