Generationsskiftet till nästa Xbox "inte lika stort som föregående"

Permalänk
Melding Plague

Generationsskiftet till nästa Xbox "inte lika stort som föregående"

I en intervju uppger Bioware-chefen Neil Thompson att nästa Xbox inte kommer att bjuda på lika stora visuella förbättringar som Xbox 360 gjorde gentemot föregångaren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

mKay.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Men..... varför inte satsa stort när dom enda ska hålla i 10år grafikmässigt....

Permalänk
Medlem

Meeeeeeeeeeh, vi får väl hoppas att de börjar bytas ut lite tidigare isåfall, inga 7-8år tack

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Det tror jag ingen hade förväntat sig heller.

Permalänk
Medlem

PC hela vägen.

Permalänk
Medlem

OM det nu blir så stora utgifter får de väll se till att effektivisera sitt arbete?

Göra en animation för ett monster med många polygoner jämfört med en gubbe på mindre är väll ingen skillnad eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelito:

Det tror jag ingen hade förväntat sig heller.

Jo, tror många gjorde det.

Permalänk
Medlem

Åh hurra. Spelvärlden är räddad!

Eller?

Permalänk
Skrivet av Oneone:

OM det nu blir så stora utgifter får de väll se till att effektivisera sitt arbete?

Göra en animation för ett monster med många polygoner jämfört med en gubbe på mindre är väll ingen skillnad eller?

Vilken genialisk lösning! Inte en chans att spelutvecklarna har tänkt på det! Bara att dricka lite mer kaffe och programmera hårdare

Seriöst, som studerande spelutvecklare är det inte så enkelt.

Permalänk
Medlem

det roliga är att Microsoft och Sony kan göra i princip vad dom vill, PC kommer fortfarande vara "king of the hill"

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Förstår inte detta alls, kommer ju vara en dominerande faktor inom spelvärlden länge och så gör de detta.
Kanske blir fler PC spelare då.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Skrivet av Hawkeyee:

Jo, tror många gjorde det.

Lite realistisk lär man väl vara, men du kanske har rätt!

Permalänk
Medlem

7-8 års väntan på ingenting alltså.. Tur att man har en okej burk för spel..

Permalänk

"I en intervju med OXM uppger Thompson att en tiofaldig ökning av detaljrikedomen skulle ge "löjligt höga" utvecklingskostnader."

Fattar inte denna kommentar, en spelutvecklare måste väl inte ha superkrävande grafik i spelet bara för att konsolen klarar av det? Visst kanske det är onödigt att utveckla en superkonsol som klarar allt när utvecklare inte kan utveckla spel som utnyttjar konsolen för att det är för dyrt, men jag tror knappast det kommer hända ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeyee:

Men..... varför inte satsa stort när dom enda ska hålla i 10år grafikmässigt....

Han sa ju det, det krävs i sånt fall att varje speltitel skulle sälja ca. 20-30 miljoner ex, varje titel alltså. Det blir svårt att generera en hög utveckling standard och vinstmarginal om varje spel skulle väntas sälja så pass mycket. Det vi får hoppas på är ju att flaggskeppspelen såsom GT6? och Forza 5 troligtvis har just den marginalen, men för varje spel blir det nog på tok för dyrt. Det är helt enkelt inte lönt i slutändan skulle jag tro.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Vilken genialisk lösning! Inte en chans att spelutvecklarna har tänkt på det! Bara att dricka lite mer kaffe och programmera hårdare

Seriöst, som studerande spelutvecklare är det inte så enkelt.

Klart det är, så fungerar det i alla brancher

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Och vad är det för fel på att MÖJLIGHETEN finns där? Om spelutvecklarna tycker att det blir dyrt så kan de ju låta bli, men om man VILL kunna utveckla monstergrafik så bör man ges möjligheten i alla fall. Jälva trams är vad det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

Att göra snygg grafik är inte så svårt, att få skiten att flyta på dagens konsoler är däremot svårt. (Och datorer, om vi snackar fotorealism.)
Tyvärr visar han bara att han är en kass utvecklare som säger så där, det är väl hans jobb att möta och klara av utmaningarna inom spelutveckling?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag med rätt stor säkerhet kan säga att ribban kommer höjas såpass att vi som främst spelar på PC kan räkna med portar till PC som har DX11 som standard. Alltid nåt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Xbox 720 and PlayStation 4 Secrets Allegedly Leaked to Nvidia by Former AMD Executives

http://www.ign.com/articles/2013/01/16/next-gen-secrets-alleg...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelito:

Det tror jag ingen hade förväntat sig heller.

Surfa omkring på diverse forum och läs vad den stora massan har att säga om kommande konsoler, särskilt när rykten om ytterst högpresterande grafikprocessor ska användas, så kommer din uppfattning att ändras. Helt ärligt verkar många tro att de nya konsolerna kommer prestera som en högklassig speldator.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Är väl nästan dags att lägga ner skiten helt.Ja menar jag köper hellre en liten speldator med trådlösa spelkontroller och kopplar in det i TV än slänger ut pengar på nåt man inte själv kan uppgradera..Lunchlådor nej tack

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Dags och lägga ner?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte att det ska vara så stort problem, grafiken på spel när 360 släpptes är inte direkt vackert jämfört med idag. Det tar tid, man måste ge det tid. Går ju förvisso kanske göra spel som maxar konsolen direkt men går fortfarande att optimera till det bättre. Meningslös intervju!

Ryktas om 8 GB ram minne(behövs förmodligen om man ska spela och göra andra saker samtidigt), grafikkort från ATI 8800 serien.

Egentligen hatar jag dessa rykten, den ena dagen ska det vara ett ruttet grafikkort från 66xx serien. Kan verkligen inte vara roligt för MS eller Sony med denna ryktes spridning!

Hoppas hårdvaran blir likvärdig mot en speldator som 360 och PS3 var när de släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Surfa omkring på diverse forum och läs vad den stora massan har att säga om kommande konsoler, särskilt när rykten om ytterst högpresterande grafikprocessor ska användas, så kommer din uppfattning att ändras. Helt ärligt verkar många tro att de nya konsolerna kommer prestera som en högklassig speldator.

Om de inte gör så varför ska man uppgradera. Hör till tycker jag, skulle knappast köpa en ny telefon om den inte är väsentligt mycket bättre än den jag har till exempel.

Tråkig utveckling om det stämmer, man vill ju bara åt de exklusiva titlarna

Permalänk
Medlem

Nä nu får vi väl vara lite kritiska. Hur ska vi veta att han påstående är sant?
Tror inte riktigt på att de krävs 30 mille sålda exemplar på ETT spel för att täcka kostnaderna för
utvecklingen. Så dyra som konsolspelen är, och sedan beror det helt på vad för spel vi snackar om.
Är det ännu ett fps spel med 5 timmars, tråkig och ogenomtänkt Campaign med en "Cod" Multiplayer gameplay
så lär det knappast kosta mycket.

Permalänk
Inaktiv

Får se vad PS4 har att erbjuda sen när den kommer. Annars kanske man får migrera dit. Annars varit trogen xbox användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Om de inte gör så varför ska man uppgradera. Hör till tycker jag, skulle knappast köpa en ny telefon om den inte är väsentligt mycket bättre än den jag har till exempel.

Tråkig utveckling om det stämmer, man vill ju bara åt de exklusiva titlarna

Jag håller med dig. Generationstiden ökar, samtidigt som skillnaden mellan två generationer minskar. Samtidigt är inte bättre grafik någonting som nödvändigtvis bidrar till bättre spel, men för en tekniknörd som mig är det mer intressant och roligt så. Personligen tror jag nästan att Nintendo med Wii har visat att man inte behöver ha högpresterande komponenter för att sälja konsoler och spel, vilket nu kanske har nått Microsoft och Sony. Lägg till det att utvecklingskostnaderna skjuter i höjden om man ska utnyttja"för bra" komponenter fullt ut, och de kanske väljer att bara krydda nästa generation så pass mycket som det behövs, inte så pass mycket som det kunde gjorts.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv

Sakta men säkert dör spelindustrin, medans industrin själv blomstrar... Spel som en gång i tiden var utmanande, underhållande och häpnadsväckande i teknik är nu bara en blandad sörja som gemene idiot köper, både i sinnet och "fysiskt", och på så vis stöder undergången av den egentligen mest härliga och underbara underhållning.

Åh vad jag hatar denna jävla tillbakahållande "utveckling".