SweClockers.com
Sidan 1 av 4 1 234

SweClockers.com (http://www.sweclockers.com/forum/)
-   Nyhetskommentarer (http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/)
-   -   Generationsskiftet till nästa Xbox "inte lika stort som föregående" (http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1180551-generationsskiftet-till-nasta-xbox-inte-lika-stort-som-foregaende/)

Nyhet 2013-01-18 16:20

Generationsskiftet till nästa Xbox "inte lika stort som föregående"

I en intervju uppger Bioware-chefen Neil Thompson att nästa Xbox inte kommer att bjuda på lika stora visuella förbättringar som Xbox 360 gjorde gentemot föregångaren.

Läs artikeln

xapa112 2013-01-18 16:22

mKay.

.... 2013-01-18 16:22

Men..... varför inte satsa stort när dom enda ska hålla i 10år grafikmässigt....

Oliver91 2013-01-18 16:23

Meeeeeeeeeeh, vi får väl hoppas att de börjar bytas ut lite tidigare isåfall, inga 7-8år tack

raggelito 2013-01-18 16:24

Det tror jag ingen hade förväntat sig heller. :)

FribBe 2013-01-18 16:24

PC hela vägen.

Oneone 2013-01-18 16:27

OM det nu blir så stora utgifter får de väll se till att effektivisera sitt arbete?

Göra en animation för ett monster med många polygoner jämfört med en gubbe på mindre är väll ingen skillnad eller?

.... 2013-01-18 16:27

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raggelito (Inlägg 13129136)

Jo, tror många gjorde det.

tetrisGOAT 2013-01-18 16:28

Åh hurra. Spelvärlden är räddad!

Eller?

martinboson 2013-01-18 16:29

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone (Inlägg 13129151)
OM det nu blir så stora utgifter får de väll se till att effektivisera sitt arbete?

Göra en animation för ett monster med många polygoner jämfört med en gubbe på mindre är väll ingen skillnad eller?

Vilken genialisk lösning! Inte en chans att spelutvecklarna har tänkt på det! Bara att dricka lite mer kaffe och programmera hårdare

Seriöst, som studerande spelutvecklare är det inte så enkelt.

simon253 2013-01-18 16:29

det roliga är att Microsoft och Sony kan göra i princip vad dom vill, PC kommer fortfarande vara "king of the hill"

bjoen 2013-01-18 16:29

Förstår inte detta alls, kommer ju vara en dominerande faktor inom spelvärlden länge och så gör de detta.
Kanske blir fler PC spelare då.

raggelito 2013-01-18 16:29

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawkeyee (Inlägg 13129152)
Jo, tror många gjorde det.

Lite realistisk lär man väl vara, men du kanske har rätt!

hede 2013-01-18 16:30

7-8 års väntan på ingenting alltså.. Tur att man har en okej burk för spel..

m1n1h0p 2013-01-18 16:30

"I en intervju med OXM uppger Thompson att en tiofaldig ökning av detaljrikedomen skulle ge "löjligt höga" utvecklingskostnader."

Fattar inte denna kommentar, en spelutvecklare måste väl inte ha superkrävande grafik i spelet bara för att konsolen klarar av det? Visst kanske det är onödigt att utveckla en superkonsol som klarar allt när utvecklare inte kan utveckla spel som utnyttjar konsolen för att det är för dyrt, men jag tror knappast det kommer hända ändå?

Batman 2013-01-18 16:32

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawkeyee (Inlägg 13129120)
Men..... varför inte satsa stort när dom enda ska hålla i 10år grafikmässigt....

Han sa ju det, det krävs i sånt fall att varje speltitel skulle sälja ca. 20-30 miljoner ex, varje titel alltså. Det blir svårt att generera en hög utveckling standard och vinstmarginal om varje spel skulle väntas sälja så pass mycket. Det vi får hoppas på är ju att flaggskeppspelen såsom GT6? och Forza 5 troligtvis har just den marginalen, men för varje spel blir det nog på tok för dyrt. Det är helt enkelt inte lönt i slutändan skulle jag tro.

Oneone 2013-01-18 16:32

Citat:

Ursprungligen inskrivet av martinboson (Inlägg 13129163)
Vilken genialisk lösning! Inte en chans att spelutvecklarna har tänkt på det! Bara att dricka lite mer kaffe och programmera hårdare

Seriöst, som studerande spelutvecklare är det inte så enkelt.

Klart det är, så fungerar det i alla brancher :)

Ozzed 2013-01-18 16:33

Och vad är det för fel på att MÖJLIGHETEN finns där? Om spelutvecklarna tycker att det blir dyrt så kan de ju låta bli, men om man VILL kunna utveckla monstergrafik så bör man ges möjligheten i alla fall. Jälva trams är vad det är.

MSIOCGenie 2013-01-18 16:33

Att göra snygg grafik är inte så svårt, att få skiten att flyta på dagens konsoler är däremot svårt. (Och datorer, om vi snackar fotorealism.)
Tyvärr visar han bara att han är en kass utvecklare som säger så där, det är väl hans jobb att möta och klara av utmaningarna inom spelutveckling?

Aeones 2013-01-18 16:34

Jag tror att jag med rätt stor säkerhet kan säga att ribban kommer höjas såpass att vi som främst spelar på PC kan räkna med portar till PC som har DX11 som standard. Alltid nåt.

Ytbehandlad 2013-01-18 16:34

Xbox 720 and PlayStation 4 Secrets Allegedly Leaked to Nvidia by Former AMD Executives

http://www.ign.com/articles/2013/01/...amd-executives

Wifi 2013-01-18 16:38

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raggelito (Inlägg 13129136)

Surfa omkring på diverse forum och läs vad den stora massan har att säga om kommande konsoler, särskilt när rykten om ytterst högpresterande grafikprocessor ska användas, så kommer din uppfattning att ändras. Helt ärligt verkar många tro att de nya konsolerna kommer prestera som en högklassig speldator.

fermia 2013-01-18 16:40

Är väl nästan dags att lägga ner skiten helt.Ja menar jag köper hellre en liten speldator med trådlösa spelkontroller och kopplar in det i TV än slänger ut pengar på nåt man inte själv kan uppgradera..Lunchlådor nej tack

xpanterx 2013-01-18 16:41

Dags och lägga ner?

RepZi 2013-01-18 16:42

Förstår verkligen inte att det ska vara så stort problem, grafiken på spel när 360 släpptes är inte direkt vackert jämfört med idag. Det tar tid, man måste ge det tid. Går ju förvisso kanske göra spel som maxar konsolen direkt men går fortfarande att optimera till det bättre. Meningslös intervju!

Ryktas om 8 GB ram minne(behövs förmodligen om man ska spela och göra andra saker samtidigt), grafikkort från ATI 8800 serien.

Egentligen hatar jag dessa rykten, den ena dagen ska det vara ett ruttet grafikkort från 66xx serien. Kan verkligen inte vara roligt för MS eller Sony med denna ryktes spridning!

Hoppas hårdvaran blir likvärdig mot en speldator som 360 och PS3 var när de släpptes.

RepZi 2013-01-18 16:45

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wifi (Inlägg 13129220)
Surfa omkring på diverse forum och läs vad den stora massan har att säga om kommande konsoler, särskilt när rykten om ytterst högpresterande grafikprocessor ska användas, så kommer din uppfattning att ändras. Helt ärligt verkar många tro att de nya konsolerna kommer prestera som en högklassig speldator.

Om de inte gör så varför ska man uppgradera. Hör till tycker jag, skulle knappast köpa en ny telefon om den inte är väsentligt mycket bättre än den jag har till exempel.

Tråkig utveckling om det stämmer, man vill ju bara åt de exklusiva titlarna :(

Waowt 2013-01-18 16:47

Nä nu får vi väl vara lite kritiska. Hur ska vi veta att han påstående är sant?
Tror inte riktigt på att de krävs 30 mille sålda exemplar på ETT spel för att täcka kostnaderna för
utvecklingen. Så dyra som konsolspelen är, och sedan beror det helt på vad för spel vi snackar om.
Är det ännu ett fps spel med 5 timmars, tråkig och ogenomtänkt Campaign med en "Cod" Multiplayer gameplay
så lär det knappast kosta mycket.

llrobbanll 2013-01-18 16:49

Får se vad PS4 har att erbjuda sen när den kommer. Annars kanske man får migrera dit. Annars varit trogen xbox användare.

Wifi 2013-01-18 16:51

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RepZi (Inlägg 13129251)
Om de inte gör så varför ska man uppgradera. Hör till tycker jag, skulle knappast köpa en ny telefon om den inte är väsentligt mycket bättre än den jag har till exempel.

Tråkig utveckling om det stämmer, man vill ju bara åt de exklusiva titlarna :(

Jag håller med dig. Generationstiden ökar, samtidigt som skillnaden mellan två generationer minskar. Samtidigt är inte bättre grafik någonting som nödvändigtvis bidrar till bättre spel, men för en tekniknörd som mig är det mer intressant och roligt så. Personligen tror jag nästan att Nintendo med Wii har visat att man inte behöver ha högpresterande komponenter för att sälja konsoler och spel, vilket nu kanske har nått Microsoft och Sony. Lägg till det att utvecklingskostnaderna skjuter i höjden om man ska utnyttja"för bra" komponenter fullt ut, och de kanske väljer att bara krydda nästa generation så pass mycket som det behövs, inte så pass mycket som det kunde gjorts.

roob 2013-01-18 16:51

Sakta men säkert dör spelindustrin, medans industrin själv blomstrar... Spel som en gång i tiden var utmanande, underhållande och häpnadsväckande i teknik är nu bara en blandad sörja som gemene idiot köper, både i sinnet och "fysiskt", och på så vis stöder undergången av den egentligen mest härliga och underbara underhållning.

Åh vad jag hatar denna jävla tillbakahållande "utveckling".

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:49.
Sidan 1 av 4 1 234