Nvidia: Helt skräddarsydd hårdvara för spelkonsoler inte längre realistiskt

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: Helt skräddarsydd hårdvara för spelkonsoler inte längre realistiskt

Rykten talar om att nästa generation spelkonsoler troligtvis blir mycket lika vanliga PC-datorer. Nvidias vd Jen-Hsun Huang sluter upp i kören och menar att helt skräddarsydda komponenter inte längre är ekonomiskt gångbart.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

haha jaha.

samtidigt så sitter epic och säger att de är drygt att programmera motorer till mer en 2plattformer och tror att de inte kommer finnas mer en högst 1-2 plattformer i framtiden. ^^?

undrar vem man ska lita på?, i vote for nvidia.

Permalänk
Medlem

Så de blir som PC's? Ännu en orsak att skrota dem då ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Snusfri

Det är ju bara bra egentligen.
Då blir det (Förhoppningsvis) lättare att porta spel mellan konsoller och PC samt att grafiken inte kommer att göra PC-spelen sämre.

Skrivet av xpanterx:

Så de blir som PC's? Ännu en orsak att skrota dem då ;).

Finns ingen anledning till det, väldigt många vill ha en enkel box som de bara startar upp, stoppar i skiva och trycker på en knapp på en handkontroll för att starta spelet, merparten vill inte hålla på att mixtra och krångla med drivrutiner osv utan vill bara snabbt och enkelt kunna spela i soffan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Konsoler kommer leva kvar för evigt pga. enkelheten

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är ju bara bra egentligen.
Då blir det (Förhoppningsvis) lättare att porta spel mellan konsoller och PC samt att grafiken inte kommer att göra PC-spelen sämre.

Finns ingen anledning till det, väldigt många vill ha en enkel box som de bara startar upp, stoppar i skiva och trycker på en knapp på en handkontroll för att starta spelet, merparten vill inte hålla på att mixtra och krångla med drivrutiner osv utan vill bara snabbt och enkelt kunna spela i soffan.

Ifall de blir som PC's med hårdvara som man får byta ut som titeln gav intryck av menade jag såklart...
Så var jag inte helt allvarlig heller (därav smileyn)... :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

kan man säkert modda o köra Steam på dom oxå..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

kan man säkert modda o köra Steam på dom oxå..

Skickades från m.sweclockers.com

Fast då väntar jag nog hellre på en Steam Box (Piston)

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |

Permalänk
Medlem

Väldigt, väldigt trevligt tycker jag.

Skrivet av Granter:

haha jaha.

samtidigt så sitter epic och säger att de är drygt att programmera motorer till mer en 2plattformer och tror att de inte kommer finnas mer en högst 1-2 plattformer i framtiden. ^^?

undrar vem man ska lita på?, i vote for nvidia.

Vem säger att Epic har fel? Som det ser ut kan det mycket väl bli så att det bara finns en platform. Största skillnaden mellan 360 och PS3 är processorarkitekturerna, låt oss nu leka med tanken att både 720 och PS4 har x86-baserade CPU:er och "vanliga" DirectX 11-kretsar från nVidia eller AMD, då har vi i princip en platform, eller åtminstone två (tre inkl PC) väldigt lika plattformar. Jag tror snarare att de kommer konkurrera på tjänster och utbud av exklusiva titlar. Ingen har något att vinna på att de gör hårdvara som är alltför olik konkurrentens. Ta PS3 som exempel, är den så överlägsen 360 i praktiken som på pappret? Nope.

Skrivet av THB:

Det är ju bara bra egentligen.
Då blir det (Förhoppningsvis) lättare att porta spel mellan konsoller och PC samt att grafiken inte kommer att göra PC-spelen sämre.

Finns ingen anledning till det, väldigt många vill ha en enkel box som de bara startar upp, stoppar i skiva och trycker på en knapp på en handkontroll för att starta spelet, merparten vill inte hålla på att mixtra och krångla med drivrutiner osv utan vill bara snabbt och enkelt kunna spela i soffan.

Alltså en PC fast med anpassat OS för ändamålet, typ Windows Xbox edition, + handkontroll.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Inaktiv

Var det inte nVidia som skulle lansera "Shield"?

Permalänk
Medlem

Så länge Playstation och Xbox går i graven är jag glad personligen. Extremt trött på att höra alla dessa konsolfanboys väsnas på vilket annat forum utom SweClockers man går till.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket skitsnack där. Jag håller med honom om att det kommer bli mindre skräddarsytt. Men att PS2 skulle vara 100 gånger så snabb som den kraftfullaste PCn från den tiden är ju fullkomligt idiotisk. Då skulle den vara snabbare än moderna datorer också. PS2 var inte snabbare än den snabbaste PCn år 2000.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att portningar från konsol till PC blir bättre optimerade i framtiden? Positivt i sådana fall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Var det inte nVidia som skulle lansera "Shield"?

Jo..?

Skrivet av Artikeln:

Inte heller Nvidias egna spelkonsol Shield har några skräddarsydda processorer utan bygger på Tegra 4, som även ska användas till surfplattor och mobiltelefoner.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Även om man använder standardkomponenter kan man hårdoptimera OS, drivrutiner och spel, och därigenom uppnå bättre grafisk output än en vanlig dator med samma specifikationer.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Ja det har han helt rätt i

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Extremt tråkigt tycker jag! Skräddarsydd hårdvara gör att utvecklarna måste tänka om och utveckla ett eget gränssnitt för grafik mm.
Det är de som särskiljer konsoler från PC. Att inte bara ha ett "paket-gränssnitt" som t.ex DX11, där alla spel mer eller mindre liknar varandra.
Att utveckla något från scratch gör helheten mer genomtänkt. En bred och "enkel" standard öppnar upp för mindre kompetenta utvecklare att börja utveckla spel, vilket kommer bidra till den digitala nedskräpning som spelbranchen idag redan lider tillräckligt av!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batman:

Konsoler kommer leva kvar för evigt pga. enkelheten

Tyvärr sant det du nämner. Hur många föräldrar har kunskaperna att felsöka problem med en vanlig PC, gentemot enkelheten hos en konsol?

...svinnande liten del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag fattar inte. Jag har spelat på PC sedan runt -94. En gång på alla dessa år var jag tvungen att mixtra för att få igång det. Alla andra gånger har jag slängt in skivan och klickat på install. Till och med spel som inte stöds av mitt OS har fungerat utan extra patchar och fixar. På både branschfolk och konsumenter låter det som om en PC installation bara lyckas hälften av gångerna utan problem.

Permalänk
Medlem

Vad han med andra ord säger är att de kapitulerat och PCn vann konsolkriget "konsol vs PC".

Konsolen skall bli mer som en PC utan egenutvecklad hårdvara...

Tänker man efter blir dock även PCn mer som konsol, fast istället på mjukvaru fronten... Vi har numera Steam där "allt bara funkar" (TM) och vi kan köra den utan problem på TVn med Xbox 360 eller liknande kontroller...

Konsol och PC för spelande kommer närmre varandra från två olika håll. Fördelarna är fler spel som fungerar på båda och lägre utvecklingskostnader. WIN-WIN.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag inte håller med honom, men det är Nvidia vi talar om - Nintendo Wii U använder en GPU från AMD, och det gjorde dess föregångare och Xbox 360 också (PlayStation 4 ryktas också ha kontrakterat AMD, vilket länkas till i artikeln).

Det må vara sant det han säger, men man ska nog ta påståenden om konsolmarknaden från Nvidia med en nypa salt.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Det han säger är antagligen sant, men det man måste komma ihåg är att spelen i sig fortfarande kan komma att bli mycket bättre till konsolerna (iaf de första åren) iom. att det är mycket enklare för ett spelbolag att utveckla ett, ur optimeringsperspektiv, fulländat spel när man vet exakt vilken hårdvara man ska utveckla mot.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Citat:

When it emerged, PS2 had a 100 times higher performance than the most powerful PC

PS2 släpptes 4:e mars 2000, en värstingdator då innehöll Pentium III 800 och GeForce 256 DDR

Jag vet inte riktigt hur fan de har räknat för att komma fram till att PS2 hade 10 000% bättre prestanda än en sådan PC.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

kan man säkert modda o köra Steam på dom oxå..

Skickades från m.sweclockers.com

Sedan kommer Sony och låser boot-loadern igen.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Finns ingen anledning till det, väldigt många vill ha en enkel box som de bara startar upp, stoppar i skiva och trycker på en knapp på en handkontroll för att starta spelet, merparten vill inte hålla på att mixtra och krångla med drivrutiner osv utan vill bara snabbt och enkelt kunna spela i soffan.

Ja för det är ju så mycket mixtrande med drivrutiner och sådant när sådant nästan är automatiserat.
Man stoppar in skiva/laddar ner via steam/installerar och spelar. Så enkelt är det.

Raketforskning är det iofs för en alldaglig konsollanvändare.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

PS2 släpptes 4:e mars 2000, en värstingdator då innehöll Pentium III 800 och GeForce 256 DDR

Jag vet inte riktigt hur fan de har räknat för att komma fram till att PS2 hade 10 000% bättre prestanda än en sådan PC.

Jen-Hsun "Bullshit" Huang är duktig på att kräma diarré ur munnen, som alltid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Jay-C:

Väldigt, väldigt trevligt tycker jag.
Alltså en PC fast med anpassat OS för ändamålet, typ Windows Xbox edition, + handkontroll.

Ungefär så, tänk dig ett mATX med en Core i5 + ett GTX670/680 (Ja, de är betydligt svalare än AMD's ditto) i en liten låda med ett special-OS på en ePROM som bootar på typ 5 sekunder, sen kan du spela för glatta livet.

Jämnför detta med en Gaming-PC som han ha miljontals configs och som kör ett fullvärdig OS osv, vad tror du en normal Svensson föredrar?

Detta var bara min simpla förklaring, inget ont mot dig, för du verkar tänka lite mer än annat löst folk

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

En bred och "enkel" standard öppnar upp för mindre kompetenta utvecklare att börja utveckla spel, vilket kommer bidra till den digitala nedskräpning som spelbranchen idag redan lider tillräckligt av!

Tycker helt tvärt om. Om det blir billigare att tillverka spel för att det blir färre standarder att anpassa sig som spelmakare så är det ju bara bra. Kommer det ut fler spel så bör det ju komma ut fler guldklimpar till spel i den digitala nedskräpningen.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

PS2 släpptes 4:e mars 2000, en värstingdator då innehöll Pentium III 800 och GeForce 256 DDR

Jag vet inte riktigt hur fan de har räknat för att komma fram till att PS2 hade 10 000% bättre prestanda än en sådan PC.

Finns säkert någon formel som kan få fram 100 ggr bättre på PS2 än PC

Finns ju ett berömt citat om sånt:
There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Väldigt mycket skitsnack där. Jag håller med honom om att det kommer bli mindre skräddarsytt. Men att PS2 skulle vara 100 gånger så snabb som den kraftfullaste PCn från den tiden är ju fullkomligt idiotisk. Då skulle den vara snabbare än moderna datorer också. PS2 var inte snabbare än den snabbaste PCn år 2000.

Att den skulle vara 100 gånger snabbare är lögn, men PS2 var definitivt snabbare än de snabbaste PC år 2000. Eller, det beror på vad man menar med "snabbast". När man pratar spel/spelkonsol menar man normal flyttalsprestanda och bandbredd, ur den aspekten var definitivt PS2 snabbare än den snabbaste PCn.

En PIII kan i sina bästa stunder fixa ~500 MFLOPS/s, en PS2 fixar genom sina 2 vektorenheter (VU0/VU1) nära nog 5 GFLOPS (5000 MFLOPS/s). VU-enheterna hade redan år 2000 stöd för FMA (Fused Multiple Add), en funktion som vi för första gången kommer se i en Intel CPU när Haswell släpps.

En PIII med 100/133MHz front-side bus fixar ~1GB/s i bandbred mot RAM
PS2 hade en bandbredd på strax över 3GB/s mot både RAM och mellan VU-enheterna <-> CPU. En av de får starka sidor på P4 var just bandbredd och den CPUn gick ganska snabbt förbi PS2 på just denna punkt.

Vad det gäller GeForce256 så var det i.o.f.s. den första konsument produkt som hade HW-stöd för att utföra 3D-transform, men i praktiken så var prestandan på just T&L så dåligt att lite bättre samtida CPU:er (typ allt över 500MHz) utförde den uppgifter snabbare än om det gjordes av GPUn. DirectX hade inte stöd för HW T&L vid den tiden, så funktionen gick bara att använda i OpenGL-titlar, typ Quake III.

Edit: Och för att återkoppla till första stycket, en PIII skulle däremot totalt krossa den 300MHz MIPS CPU som satt i PS2 i heltalsberäkning, så som vanlig dator skulle PS2 vara väldigt långsam jämfört med samtida datorer. Den hade även bara 32MB RAM (har jag för mig), vilket redan på den tiden inte var speciellt mycket. En PII/PIII är garanterat mer än dubbelt så snabb på heltalsberäkningar redan vid samma klockfrekvens som MIPS:en.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer