| 2013-01-26, 18:09 | #931 |
jonatan80Medlem Plats: Stockholm Registrerad: feb 2010 |
Citat:
|
|
|
| 2013-01-26, 19:04 | #932 |
Benno0Medlem Plats: Åbo Registrerad: aug 2010 |
I Finland kom rundradio avgiften på skatten i årsskiftet. Eftersom jag är en fattig studerande slipper jag ju betala med tycker ändå inte att det är någon vettig lösnoing. YLE är lite som ett svart hål dit pengarna försvinner och största delen av deras TV innehåll, som också står för största delen av konstnaderna, är skit.
Håll kvar radion och dra bort all reality och annat skit och dra en "vettig" avgift på skatten... |
|
|
| 2013-01-26, 19:20 | #933 |
BejjeMedlem Plats: Kalmar Registrerad: apr 2007 |
Citat:
Exempel: http://avpixlat.info/2013/01/23/svt-...svarsanslagen/ http://avpixlat.info/2013/01/20/ensi...ns-svt-agenda/ http://avpixlat.info/2013/01/17/skan...sdagsdebatten/ Där är några exempel. Och kom inte och klaga på att det är skrivet på avpixlat, för det är inte mindre sant för det.
| 2013-01-26, 20:01 | #934 |
WhippoorwillMedlem Plats: Stockholm Registrerad: sep 2009 |
Citat:
Citat:
|
|
|
| 2013-01-27, 00:02 | #935 |
JustbecauseAvstängd Registrerad: sep 2012 |
Citat:
2. SVT ägs av staten, dvs regeringen är SVT's chef och beslut som detta tas av regeringen då det gäller en ev. lagändring ...så jag förstår ärligt talat inte vad du pratar om och är osäker på ifall du vet det själv Skickades från m.sweclockers.com Senast redigerad av Justbecause 2013-01-27 klockan 00:03.
| 2013-01-27, 09:31 | #936 |
aliassundMedlem Plats: Lund Registrerad: okt 2010 |
Citat:
Skickades från m.sweclockers.com |
|
|
| 2013-01-27, 10:39 | #938 |
v1p3r_91Medlem Registrerad: okt 2008 |
Någon som vet vad deras definition av dator är?
Om jag slänger RAM-minnet som sitter i datorn är den fortfarande licenspliktig då trots att den faktiskt inte är komplett och inte fungerar? Om jag har en dator utan nätverkskort är den licenspliktig då trots att det inte går att komma åt internet överhuvudtaget? |
|
|
| 2013-01-27, 11:07 | #939 |
Citat:
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål Enligt Radiotjänst tolkning av lagen är en dator alltså en TV-mottagare eftersom den är avsedd att ta emot SVT-play. Det är dock inte självklart och inte testat juridiskt var gränserna går. Exempelvis är det oklart hur man ska tolka 'avsedd att'. Menas 'huvudsakligt syfte' eller menas 'går att använda för'. Lustigt nog så verkar Radiotjänst försvåra för sig själva genom att från början säga att smartphones inte är avsedda att titta på TV även om det går och därmed avgiftsfria. Sen måste det också utredas vad som krävs av datorn. Tex. om man byggt ihop en dator utan nätverkskort kan den rimligtvis aldrig varit avsedd att ta emot TV. Om den har nätverkskort men inte ljudkort? Om den är en server utan skärm? Det finns en paragraf som medger undantag från avgift "om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program" men den gäller inte längre för privatpersoner. Annan fråga är om datorn fortfarande är en TV-mottagare även utan internet på samma sätt som en TV är en mottagare oavsett om det finns antenn eller täckning. |
|
|
| 2013-01-27, 12:24 | #940 |
MatwikMedlem Plats: Uppland Registrerad: dec 2009 |
Lite kul att man vill att dom som köpt en Ipad ska betala men det går inte att se några program p.g.a rättigheter som inte svt vill betala för..
"Hej Andreas, I våra avtal skiljs det på rättigheter för webbvisning och mobilvisning. En del program har vi rättigheter att publicera på webben men inte i mobila enheter. Det skrivs nya rättighetsavtal för varje säsong av en serie. Hur eller varför det ser ut som det gör vet inte jag då vi på detta forum endast arbetar med den tekniska driften av SVT Play. För att vi ska få visa program på SVT Play alls, så måste vi följa de avtal vi har med ägaren till upphovsrätten. Programmen Damages och Homeland har vi tyvärr inte rättigheter att visa i mobila enheter såsom IPad. Vänliga hälsningar Nathalie "
CPU I5 2500K@4,5Ghz |GA-GTX670OC 5951p 3DMark |Ram 16GB CorsAir DDR3 Vengence |Antec P182| ASUS SaberTooth Z77 | SSD Intel 320 80GB |AGG CorsAir 650W |Audio X-Fi | Samsung 24" @1920*1200 | W7 Ultimate x64 |
|
|
| 2013-01-27, 12:46 | #941 |
VerdeMedlem Plats: Göteborg Registrerad: jun 2011 |
TV licensen
Jag är en gamling (55 år) som inte har TV. Den är en tidstjuv som jag ser det.
Datorn är ett arbetsredskap för mig och kräver internetuppkoppling för att jag skall kunna arbeta. För övrigt så önskar jag att kunna nå nätet för där finns den information jag behöver. Jag gillar inte tv licensen därför att den fungerar som en basavgift som jag först måste betala för att sedan kunna betala för det jag vill ha. Var någon annanstans säger den som säljer något - ja du får gärna köpa vår produkt men först måste du köpa konkurrentens produkt för så är reglerna. Tänk er bara att gå in i mataffären och vilja köpa mjölk men för att få det så måste du först köpa köttfärs fast du bara behöver mjölken. Även vi som tillhör det lite äldre gänget suckar över konstruktionen på det hela. |
|
|
| 2013-01-27, 17:34 | #942 |
Citat:
Visst ja, det är ju regeringen tillsammans med folkvalda riksdagsledamöter som sitter där och de representerar staten Skickades från m.sweclockers.com Senast redigerad av Justbecause 2013-01-27 klockan 17:38.
| 2013-01-27, 17:41 | #943 |
Citat:
Regering och riksdag måste enligt lag vara helt separerade eftersom de kontrollerar varandra. Så pass att de tex inte får dela IT-avdelning ens. Senast redigerad av Whippoorwill 2013-01-27 klockan 17:56. |
|
|
| 2013-01-27, 19:00 | #944 |
Citat:
Skickades från m.sweclockers.com
| 2013-01-27, 19:22 | #945 |
Citat:
Kolla själv på http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/ . Visserligen presenteras där partiledarna även i de fall de är med i regeringen men de räknas inte upp bland ledamöterna. Kolla vilket regeringsparti du vill. lättare förstås med nåt mindre parti som centern. Centern har 23 platser, räkna alla centerledamöter och konstatera att Annie Lööf inte räknas med. Ofta utses ju förstanamnen på riksdagslistorna till ministrar men då lyfts de ur riksdagen och ersätts av näste namn på listan så att partiet får lika många mandat i riksdagen som innan. Omvänt om någon träder tillbaka som minister så återtar den sin riksdagsplats och puttar ut den i sin partigrupp som var längst ner på listan. Edit: Efter val med regeringsskifte föreslår talmannen en statsministerkandidat, i praktiken största partiets förstanamn/partiordförande som sen väljs av riksdagen. Därefter utser statsministern sina statsråd/ministrar som sen godkänns av riksdagen. Senare kan statsministern byta ut enskilda ministrar utan att fråga riksdagen men riksdagen kan avsätta ministrar via misstroendevotum. Såvitt jag har för mig, men inte lyckas hitta källa på, så måste inte ministrarna vara tagna från riksdagslistan även om de ofta är det. Edit2 Hittade exempel: Nyamko Sabunis efterträdare som Jämställdhetsminister, Maria Arnholm har inte suttit i riksdagen utom en kort period -87 som ersättare. Rätta mig förall del, någon, om jag fått något om bakfoten. Senast redigerad av Whippoorwill 2013-01-27 klockan 20:05. |
|
|
| 2013-01-27, 20:03 | #946 |
jonatan80Medlem Plats: Stockholm Registrerad: feb 2010 |
Citat:
|
|
|
| 2013-01-27, 22:42 | #947 |
-=Mr_B=-Medlem Plats: Helsingborg Registrerad: maj 2003 |
Citat:
Nu vet vi inte hur licensformen kommer se ut framöver, men skulle den ändras, och vara applicerbar på mig, så tänker jag glatt neka till att licenspliktig utrustning skulle finnas i bostaden. Oavsett om det är en spelkonsol, en dator, eller en framtida TV. B!
Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt. |
|
|
| 2013-01-27, 23:09 | #948 |
Citat:
|
|
|
| 2013-01-28, 03:09 | #949 |
-=Mr_B=-Medlem Plats: Helsingborg Registrerad: maj 2003 |
Det är som när det var straffbart att gå mot röd gubbe. Civil olydnad utövades av närmast "alla", trots att de flesta inte ens visste vad det betyder, och ingen ringde till polisen och angav sig själv.
Eftersom du själv länkar till det så är det kanske onödigt, men: Citat:
B!
Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt. |
|
|
| 2013-01-28, 09:01 | #951 |
Citat:
Citat:
|
|
|
| 2013-01-28, 12:36 | #952 |
JukkisMedlem Plats: FINLAND Registrerad: nov 2004 |
Hur kommer det hela att fungera?
Kommer SVT att streama samtliga kanaler i realtid, så att man via nätet kan se programmen samtidigt som de sänds via TV-nätet? Vad behöver man hemma då, för att kunna se programmen? En PC och HDMI-kabel till TV:n? Någon som vet?
| 2013-01-28, 14:16 | #953 |
mrqaffeMedlem Plats: Salstad Registrerad: feb 2009 |
Citat:
Nej man behöver inte en dator men nån form av enhet som kan hantera en webläsare eller nån form av app, det finns en del androidstickor "hdmidonglar" och en smarttv kan ofta visa webströmmar direkt, och spelkonsoler och telefoner och annat, troligen kommer det att byggas ihop nya typer av enheter också, tex en hembioförstärkare med mediaspelare som hanterar webströmmar.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon. |
|
|
| 2013-01-28, 16:48 | #954 |
Black ZeroMedlem Registrerad: nov 2011 |
Känns mer och mer som om man bor på en fängelseplanet och den känslan stärks för varje år.
För varje år försvinner en liten del av de ynkliga mänskliga rättigheter man har och om man nu måste betala avgift för det här kan de snart ta ut en avgift för att andas luft. Jäkla värld man lever i. |
|
|
| 2013-01-28, 17:35 | #955 |
DokujiNMedlem Plats: Göteborg/Oslo Registrerad: jun 2006 |
Inte svårare än att de har en inloggning för de som vill betala för skiten istället för att ohämmat streama sitt skräp och forcera alla som potentiellt skulle kunna titta på det att betala.
Det är lite som att betala dagsböter i förhand bara för att man teoretiskt sett kan begå brott med de flesta ting man äger.
| 2013-01-28, 19:45 | #956 |
Det sjuka i det hela är ju att hade det varit vilket annat företag som helst i Sverige som fått för sig att tvinga andra att betala för något de inte vill ha så hade det varit olagligt. Men bara för att staten styr över detta så är det lagligt och till och med OLAGLIGT att inte acceptera SVT.
Är inte det lite dubbelmoral? Kanske TV3 skulle vilja tvinga alla att betala för deras kanal, men börjar dom skicka ut fakturor till folk så blir de ganska snabbt anmälda och sen åtalade.
| 2013-01-28, 20:37 | #957 |
PessimismoMedlem Registrerad: dec 2012 |
SVT är helt efter. Antingen kan de göra det till en ren betalkanal så kan de som vill abonnera (vilket antagligen leder till inget mer SVT, förlåt för spekulationen) eller så blir SVT skattefinansierat. Att tvinga alla att betala för att de har möjlighet att se kanalerna är helt sjukt. Då kan vi lika gärna sätta hela Sveriges befolkning i fängelse för alla är möjliga/potentiella brottslingar. Listan med liknelser kan göras hur sjuk och lång som helst. VAKNA!!!
| 2013-01-28, 20:42 | #958 |
GaMeR2K5Medlem Plats: Norrköping Registrerad: okt 2005 |
Även om nu SVT 1 & 2 inte är så mycket att se på så är det ju trots allt de enda reklamfria kanalerna.
Något som jag stör mig extremt på är att det ska vara reklam på de andra kanalerna som man också betalar för. Va fan ska man betala för reklam för? 4:an finansieras via reklamen t.ex. så där kan jag nästan gå med på det...
Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8 Pro |
|
|
| 2013-01-28, 21:21 | #960 |
Citat:
Redaktionens senaste nyhetsrubriker