Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Justbecause
Så du menar att Reinfeldt och hans regering inte har en plats i riksdagen?!
Skickades från m.sweclockers.com
Ja, de samarbetar förstås med riksdagen, men varken Reinfeldt eller någon av ministrarna är en av de 349 ledamöterna som röstar.
Kolla själv på
http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/ . Visserligen presenteras där partiledarna även i de fall de är med i regeringen men de räknas inte upp bland ledamöterna. Kolla vilket regeringsparti du vill. lättare förstås med nåt mindre parti som centern. Centern har 23 platser, räkna alla centerledamöter och konstatera att Annie Lööf inte räknas med.
Ofta utses ju förstanamnen på riksdagslistorna till ministrar men då lyfts de ur riksdagen och ersätts av näste namn på listan så att partiet får lika många mandat i riksdagen som innan. Omvänt om någon träder tillbaka som minister så återtar den sin riksdagsplats och puttar ut den i sin partigrupp som var längst ner på listan.
Edit:
Efter val med regeringsskifte föreslår talmannen en statsministerkandidat, i praktiken största partiets förstanamn/partiordförande som sen väljs av riksdagen. Därefter utser statsministern sina statsråd/ministrar som sen godkänns av riksdagen. Senare kan statsministern byta ut enskilda ministrar utan att fråga riksdagen men riksdagen kan avsätta ministrar via misstroendevotum.
Såvitt jag har för mig, men inte lyckas hitta källa på, så måste inte ministrarna vara tagna från riksdagslistan även om de ofta är det.
Edit2 Hittade exempel: Nyamko Sabunis efterträdare som Jämställdhetsminister, Maria Arnholm har inte suttit i riksdagen utom en kort period -87 som ersättare.
Rätta mig förall del, någon, om jag fått något om bakfoten.