AMD Bulldozer samt ny spelkontroll i utvecklarhårdvara för Playstation 4 "Orbis"

Permalänk
Melding Plague

AMD Bulldozer samt ny spelkontroll i utvecklarhårdvara för Playstation 4 "Orbis"

Inför det annalkande generationsskiftet dyker fler uppgifter upp om utvecklarhårdvaran för Playstation 4, vilket även ger ledtrådar om den slutgiltiga utformningen av spelkonsolen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut hoppas inte priset skjuter i höjden bara!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Lär ju inte vara bulldozer i den färdiga konsolen. Lär nog bli Piledriver i så fall. Hursomhelst ser den ut att bli en hel del kraftigare än microsofts nästa konsol. Om nu 8 jaguarkärnor stämmer så måste en Piledriver vara rätt lågt klockad för att inte vara överlägsen.

Permalänk
Medlem

Ps vita är jävligt skön men spakarna kan förbättras avsevärt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

http://x-surface.tumblr.com/

Tänka sig hur lätt det är att sprida rykten kring detta.

Permalänk
Medlem

Är väl ingen slump att detta kom ut bara nån dag efter Xbox rykterna?

Permalänk
Medlem

Får se om spelet blir mycket snyggare nu på konsol, det är så himla skönt att ligga i sängen och bara slöspela skyrim. 3-4000kr vore ett rimligt pris för orbis och durango

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem

Verkligen kul för AMD om detta stämmer. Konsoler säljer säkert bättre än PC idag så de kan nog få in en hel del deg på det här

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

http://x-surface.tumblr.com/

Tänka sig hur lätt det är att sprida rykten kring detta.

Intressant...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Så sugen på att PS4 skall komma nu jag har kört Playstation sen första konsolen kom så detta är ett givet köp utan tvekan. Ska bli spännande att se pris och hur pass mycket snyggare spelen blir.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Verkar som att AMD kommer få en liten uppsving snart!
Betyder detta att PC-portar i framtiden eventuellt kommer fungera smidigare med AMD-baserade system?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag undrar om detta ger AMD processorer någon slags övertag även i PC versionerna i spel. Dvs om optimeringen som görs på konsolerna för AMD prollarna på något sätt förs över när de portas till PC. Hade varit kul att för en gångs skull kunna överväga något annat än en 1155 när man bygger PC.

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Verkar som att AMD kommer få en liten uppsving snart!
Betyder detta att PC-portar i framtiden eventuellt kommer fungera smidigare med AMD-baserade system?

Skulle inte tro det.. Men man kan alltid hoppas.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Avstängd

Om Specsen för detta stämmer så kan man lika bra köpa en Mini ITX gaming PC för 6k kr som är mycket bättre än konsolen.

sen kommer pris per spel även in 700 kr för ett konsol spel 400-500 för ett pc spel. så beroende på hur många spel du köper så kommer en PC att vara det billigare alternativet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeafBox:

Verkar som att AMD kommer få en liten uppsving snart!
Betyder detta att PC-portar i framtiden eventuellt kommer fungera smidigare med AMD-baserade system?

Uppsving visst.. Bättre portar mot AMD system? Njae..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hehe..flopp på PC-marknaden..Sony fick dom väldigt billigt då AMD hade hur många som helst "på lager"..
Skämt å sido-jag trodde att Sony skulle komma med någon banbrytande som med PS2 på sin tid..Nej, konsoler är en döende produkt..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Om Specsen för detta stämmer så kan man lika bra köpa en Mini ITX gaming PC för 6k kr som är mycket bättre än konsolen.

sen kommer pris per spel även in 700 kr för ett konsol spel 400-500 för ett pc spel. så beroende på hur många spel du köper så kommer en PC att vara det billigare alternativet.

Med det resonemanget så har PC alltid varit bättre köp. Men frågan är vilka spel som släpps till vad och om man vill spela med handkontroll eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Om Specsen för detta stämmer så kan man lika bra köpa en Mini ITX gaming PC för 6k kr som är mycket bättre än konsolen.

sen kommer pris per spel även in 700 kr för ett konsol spel 400-500 för ett pc spel. så beroende på hur många spel du köper så kommer en PC att vara det billigare alternativet.

Fortfarande så kan spelutvecklarna optimera och använda kraften i hårdvaran mycket mer effektivt än vad man kan till PC. Kolla bara så snygga spelen är på PS3, Uncharted 3. Trots att PS3an har bara 512mb i RAM etc etc.

Permalänk
Medlem

Den här konsol vs PC diskussionen är lite felplacerad tycker jag.

Jag tror ingen köper en konsol för att ha "en kraftig spelmaskin". Utan man köper nog en konsol för att kunna njuta av sina favoritspel som fastnat i konsol-världen. Forza, Halo, GranTurismo, osv.
Dvs det finns ingen mening att köpa en dator över en konsol bara för att datorn har mer power.

Jag kan dock förstå att man vill ha lite mer kraft i konsollerna så man slipper hålla tillbaka tekniken.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Hehe..flopp på PC-marknaden..Sony fick dom väldigt billigt då AMD hade hur många som helst "på lager"..
Skämt å sido-jag trodde att Sony skulle komma med någon banbrytande som med PS2 på sin tid..Nej, konsoler är en döende produkt..

Skulle gärna se någon belägg för att konsoller är en döende produktgrupp! Tror snarare tvärt om, om dem har tänkt till lite nu och gör en komplett media lösning, Som kan kombinera flera produktgrupper i en burk tror jag nästa generations konsoller kommer vara en riktig hit!

Hoppas väldigt mycket på PS4 och att kunna slänga BD-spelaren och HTPC'n och köra ett trevligt allt i ett koncept med spel och annan underhållning i ett. Är fullt medveten om att man kan göra likannde saker med PS3 men själv hoppas jag på en mycket mer utvecklad upplevelse. Imponerar mediadelen tillsammans med attraktiva release titlar så blir det utan tvekan PS4 vid release!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Med det resonemanget så har PC alltid varit bättre köp. Men frågan är vilka spel som släpps till vad och om man vill spela med handkontroll eller inte.

Du kan väl alltid köra med handkontroll på PC också? Tycker snarare att anledningen till att köpa konsol är flerspelarläge och att vissa spel aldrig portas

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

båda bygger med amd system, systemen lär vara sjukt lika (amd struck gold) mao. SAMMA konsoll,,,

känns mer som hp bygger en dator och dell likaså,,, samma komponenter, olika chassin, det ena kör win8 det andra "sonys variant"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

...man köper nog en konsol för att kunna njuta av sina favoritspel som fastnat i konsol-världen. Forza, Halo, GranTurismo, osv.

Super Mario! Glöm inte Super Mario!!!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Super Mario! Glöm inte Super Mario!!!

Oh god, of course

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Testpilot
Skrivet av _Merc_:

Om Specsen för detta stämmer så kan man lika bra köpa en Mini ITX gaming PC för 6k kr som är mycket bättre än konsolen.

sen kommer pris per spel även in 700 kr för ett konsol spel 400-500 för ett pc spel. så beroende på hur många spel du köper så kommer en PC att vara det billigare alternativet.

Man spelar ju dock konsoll för exclusive titlarna som inte kommer till PC, det gör jag iaf!
tex, Halo, gears of war, forza/grand turismo osv.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Du kan väl alltid köra med handkontroll på PC också? Tycker snarare att anledningen till att köpa konsol är flerspelarläge och att vissa spel aldrig portas

Jo, men eftersom så få personer har handkontroll till PC så släpps inte typiska handkontrollsspel till PC, och de spel som släpps är ofta inte menade för handkontroll. Men som jag sa, spelutbud är också en faktor. Hursomhelst så kan man inte döma ut konsoler på prestanda alena.

Skrivet av Michelangelo:

båda bygger med amd system, systemen lär vara sjukt lika (amd struck gold) mao. SAMMA konsoll,,,

känns mer som hp bygger en dator och dell likaså,,, samma komponenter, olika chassin, det ena kör win8 det andra "sonys variant"

Olika processorarkitekturer i dem ändå. Och dessutom så finns det så mycket mer än hårdvarans språk och prestanda som skiljer konsoler åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Skulle gärna se någon belägg för att konsoller är en döende produktgrupp! Tror snarare tvärt om, om dem har tänkt till lite nu och gör en komplett media lösning, Som kan kombinera flera produktgrupper i en burk tror jag nästa generations konsoller kommer vara en riktig hit

Att konsoler är en döende produkt-grupp kan vi nog hålla med inte riktigt stämmer. Men som konsoler är utformade idag så är det verkligen inte en enhet de flesta vill ha som en central underhållningsenhet. Av den simpla anledningen att plattformarna är allt för ned-låsta, företagen gillar det eftersom de kan tjäna mer pengar så. Man kan jämföra det med Apple, att Apple kan agera som en mer central roll på ett bra sätt är att produkt-utbudet är mycket större, här har vi bara 1 enhet, som också är ned-låst.

Ett koncept som skulle kunna fungera på det sättet du beskriver är något som liknar Steambox, där du har en öppen miljö som är kompatibel med flera typer av användargränssnitt och mer viktigt är en PC. Men att konsoler skulle komma att agera tex. media-central i ens 10% av hushållen som har de är tvivelaktigt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Överge inte den bästa handkontrollen tack SONY

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Om Specsen för detta stämmer så kan man lika bra köpa en Mini ITX gaming PC för 6k kr som är mycket bättre än konsolen.

sen kommer pris per spel även in 700 kr för ett konsol spel 400-500 för ett pc spel. så beroende på hur många spel du köper så kommer en PC att vara det billigare alternativet.

En förutsättning för att du ska ha någon användning för din Mini ITX-PC till spel, är om spelen överhuvudtaget blir portade från konsolen ifråga.

Nu har ju inte jag någon spåkula och kan säga vad spelen till nästa generation konsoler kommer kosta, men den här generationen har du kunnat köpa nya spel för 499 kr. Min erfarenhet är att spelen i regel kostar 100-150 kr mer än PC-spel. Betalar man 700 spänn för ett spel (när det går att köpa betydligt billigare) är man en idiot. I skrivande stund kostar exempelvis CoD Blops II 469 kr till PS3 och 389 kr till PC. Personligen tycker jag att CoD är skit, men det är oväsentligt.

Det är lätt att snöa in sig på det där med kostnaden för spelen har jag märkt. Låt oss säga att konsolen kostar 4000 kr och att du köper ett spel / månad (vilket är snittet för konsolspelare i alla fall) för 499 kr. Det blir 10 000 kr första året (avrundat uppåt), och sedan 6000 kr / år. Köper du en speldator (utan skärm) får man nästan räkna med minst 8000 kr om den ska vara någorlunda kompetent och sen har vi spelen på det också. Fullpris för ett nytt spel varierar såklart, men låt oss förenkla det och säga att ett nytt spel kostar 400 kr i snitt. Det blir 12 400 kr första året och sedan 4800 kr / år. I regel brukar dock PC-spelare köpa ny dator inom ett par år, alternativt uppgradera vissa delar. Det här är löjligt förenklat och kanske inte helt träffsäkert heller, men det ger ändå en liten summering av att det i längden inte alls är ett billigare alternativ att spela på PC. Det är rent ut sagt nästan omöjligt om du inte bara kör med piratspel, eller nöjer dig med att köra spelen på lägsta möjliga grafikinställningar på en ordentligt föråldrad dator.

Med det sagt så har jag ingen kommentar angående användningsområde, modvänlighet etc etc. Men billigare är det inte.

(Jag förväntar mig en shitstorm inom fem minuter efter det här inlägget)

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Skulle gärna se någon belägg för att konsoller är en döende produktgrupp! Tror snarare tvärt om, om dem har tänkt till lite nu och gör en komplett media lösning, Som kan kombinera flera produktgrupper i en burk tror jag nästa generations konsoller kommer vara en riktig hit!

Hoppas väldigt mycket på PS4 och att kunna slänga BD-spelaren och HTPC'n och köra ett trevligt allt i ett koncept med spel och annan underhållning i ett. Är fullt medveten om att man kan göra likannde saker med PS3 men själv hoppas jag på en mycket mer utvecklad upplevelse. Imponerar mediadelen tillsammans med attraktiva release titlar så blir det utan tvekan PS4 vid release!

Detta är inte färdigutvecklat, men kan vara ett alternativ till spelkonsol inom ett par år:
http://feber.se/pryl/art/233852/spela_spel_direkt_i_din_lgtv_...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200