Tim Cook: Ipad tävlar mot persondatorn

Permalänk
Melding Plague

Tim Cook: Ipad tävlar mot persondatorn

Apples vd Tim Cook ser Ipad som en direkt konkurrent till traditionella persondatorer och menar att surfplattorna nu äter upp en del av försäljningen av Windows-datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Apple lär inte hänga med ^^

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Ingen konkurrent, men ett komplement...

Permalänk
Medlem

Surfplattor och laptops lär förmodligen slås ihop mer och mer och till slut bilda en enda produkt, men en stationär dator kommer den aldrig kunna ersätta.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Neeej det här och alla andra nyheter som rapporterar om minskat behov på hårdvara till stationära datorer oroar mig... Känns som om hela hårdvarubranschen kommer sluta som bilindustrin... Våra gaming-riggar kommer bli som gamla jänkarbilar och de nya surfplattorna blir som små Smart-bilar :((((

Visa signatur

ASUS P8H77-I (för tillfället), i5 3570K, GTX 680, 8GB Vengeance, Bitfenix Prodigy

Permalänk
Medlem

Tävlar gör den, men det lär ta ett tag innan den verkligen bjuder upp till dans mot en vanlig persondator...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Ingen konkurrent, men ett komplement...

För många som främst eller enbart använder datorn till surf, email och streama lite media är surfplattan definitivt en konkurrent till PCn. Känner flertalet i den kategorin.

För mig är det dock som du säger ett komplement. Ser mig tex inte sitta och koda på en surfplatta den närmsta framtiden allafall.

Permalänk
Inaktiv

Hade lätt klarat mig med en ipad om streamingtjänsterna var bättre och om PC-spel ej existerat.

Permalänk
Medlem

Det känns som gammalt klassikt övermod och därmed också lite yrande i nattmössan. Förstår att han personligen kallar den en utmanare, men i verkligheten är det nog ingen ordentlig datoranvändare som skulle byta bort sin dator mot just en Ipad.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Är det därför apples akite faller?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av cozy-cow:

Neeej det här och alla andra nyheter som rapporterar om minskat behov på hårdvara till stationära datorer oroar mig... Känns som om hela hårdvarubranschen kommer sluta som bilindustrin... Våra gaming-riggar kommer bli som gamla jänkarbilar och de nya surfplattorna blir som små Smart-bilar :((((

Citat från Steve Jobs 2010; inte helt olik din egna liknelse

“When we were an agrarian nation, all cars were trucks, because that’s what you needed on the farm. But as vehicles started to be used in the urban centers, cars got more popular. Innovations like automatic transmission and power steering and things that you didn’t care about in a truck as much started to become paramount in cars. … PCs are going to be like trucks. They’re still going to be around, they’re still going to have a lot of value, but they’re going to be used by one out of X people.”

Permalänk
Hedersmedlem

rättare sagt ett komplement som en tidigare sa i tråden, det vill säga något man tar med sig och surfar på eller slösurfar framför tv/säng men ja, kanske.. dom som inte använder datorer så mycket mer än surfa på nätet och betala en och annan räkning kanske ser detta som en produkt som kan ersätta en stationär. den kategorin som har störst hotbild av just surfplattor och andra surfplattor med dock möjligheter är just billiga bärbara datorer med mera.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Surfplattor är okej om man enbart ska ha den för att konsumera enklare underhållning. Men för att göra något mer kreativt, eller för den delen skriva, så är de väldigt begränsande genom bristen på inmatningsenheter och bristande programutbud.

Ser både bärbara datorer och surfplattor som ett bra komplement men nån ersättare för en riktig dator är de knappast och lär aldrig bli.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror han har rätt - men endast när det gäller bärbara datorer. Väldigt mycket av det de flesta använder bärbara datorer till kan man göra på en surfplatta. Då menar jag inte de som använder en bärbar på samma sätt som en stationär. Det Ipad saknar som behövs för att göra den till en seriös konkurrent till bärbar PC är (minst) en USB-port för diverse tillbehör.

Permalänk
Medlem

Jahapp, läste just att Google hade en omsättning på 14,4 miljarder dollar, tyckte det var ganska sjukt. Fast, det var det inte...

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

Jag har en iPad, men, cool story bro.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Surfplattor är okej om man enbart ska ha den för att konsumera enklare underhållning. Men för att göra något mer kreativt, eller för den delen skriva, så är de väldigt begränsande genom bristen på inmatningsenheter och bristande programutbud.

Ser både bärbara datorer och surfplattor som ett bra komplement men nån ersättare för en riktig dator är de knappast och lär aldrig bli.

Visa ord från våran tomteledare

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Är det därför apples akite faller?

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/app...

Permalänk
Medlem

Det ligger nog mycket i det han säger. Person datorer går ju dock mycket mot surfplatteformen. Och mycket hybrider släpps ju nu.
Så beror också på vad man räknar som en surfplatta.
Det kommer nog om några år bli mer populärt är pc. Marknaden ökar massor och med tanke på priset och ju mer surfplattorna klarar så blir det nog mer så. Dom flesta surfplattor som nu släpps kan man ju sätta ett tangentbord på direkt och få en "laptop".
Iallafall för gemene man.
Och dom laptops som kommer nu kan många av dom göras om till en surfplatta.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Hedersmedlem

Hur f*n ska en surfplatta kunna ersätta en dator när inte alla hemsidor, internetbankar osv. inte fungerar till 100%? Ta tex. porrsidor dessa fungerar extremt dåligt på surfplattor (har jag hört) och är ett väldigt bra argument för att ha kvar en riktig dator. Visst kan det låta som ett skämt men faktum är att väldigt många vill ha möjligheten att porrsurfa. Kör man med en Ipad eller Android med Jelly bean är det väldigt svårt för en vanlig Svensson att få flash att fungera.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Mestadels amerikaner som köper dessa leksaker. När de inte längre har råd, med sin vacklande ekonomi och arbetslöshet, kommer Apple att försvinna.

Permalänk
Medlem

Ser mörkt ut för desktop formatet. Innovationen har dött ut på desktop fronten, gamers kommer fly till nya generationen konsoler, och resten köper plattor och smidigare format. Kvar blir en väldigt liten marknad för hardcore pc gamers och utvecklare.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig fått för mig att skaffa en surfplatta istället för en dator, jag håller för fan på att bryta ihop när jag använder min skoldator bara för att jag inte har tillgång till en vanlig mus på den. Touch, nej tack.

Permalänk
Medlem

Ipad, och andra surfplattor, tävlar emot smartphones som en sådan där onödig sak som vissa bara måste ha. Inget annat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dom flesta gör inte mer än att surfa på sina datorer, så vad behöver man en klumpig stationär till eller en dyr bärbar?
Surfplattor och bärbara kommer nog att bli "samma" slags produkt då tillverkare gör "tablets" som du kan sätta på
tangentbord eller att de har någon form av docka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nicoliani:

Mestadels amerikaner som köper dessa leksaker. När de inte längre har råd, med sin vacklande ekonomi och arbetslöshet, kommer Apple att försvinna.

Håller inte med. Känner väldigt många som har Ipad eller nån annan surfplatta. Har precis varit i Thailand/Kina och det är grymt många som har Ipad (både äkta och kopior). Tror Apple skulle klara sig bättre än många andra även utan den amerikanska marknaden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Hur f*n ska en surfplatta kunna ersätta en dator när inte alla hemsidor, internetbankar osv. inte fungerar till 100%? Ta tex. porrsidor dessa fungerar extremt dåligt på surfplattor (har jag hört) och är ett väldigt bra argument för att ha kvar en riktig dator. Visst kan det låta som ett skämt men faktum är att väldigt många vill ha möjligheten att porrsurfa. Kör man med en Ipad eller Android med Jelly bean är det väldigt svårt för en vanlig Svensson att få flash att fungera.

Flash kommer bli utbytt av HTML5 om en snar framtid

Permalänk
Medlem

Vad herr Tim Cook inte verkar vara medveten om att hans plattor konkurrerar med hans datorer också.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Kanske hybrid-lösningar som fungerar som en riktigt laptop & surfplatta. Men inte annars.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Eftersom "vår" marknad är en rätt liten sådan (vi som gillar fläskiga stationära som väger flera ton) tror jag han har helt rätt. För oss är det ett komplement och kommer nog aldrig ersätta den stationära. Eftersom en stor stationär alltid kommer att ha mer utrymme än en platta så kan man alltid kunna klämma in mer transistorer och därmed mer prestanda i den och det är prestandan vi vill åt, inte nödvändigtvis vikten på närmre 20 kg (i mitt fall )

Till mina föräldrar däremot, som i princip använder tangentbordet för att skriva "recept kanelbullar" och där skrivbordet är en enda stor skype-ikon, är surfplattan redan ett seriöst alternativ till den bärbara datorn. Jag vet naturligtvis inte, men jag misstänker att för varje person som vet vad överklocka är och hur man gör det, finns det 1000 personer som inte kunde bry sig mindre...

Det enda hindret för något mer tekniska användare, som jag ser det, är att tangentbordet inte kan ersättas av touchskärmen ännu. Men även det är på väg med t.ex. Surface.

Jag tror det blir som någon skrev här ovanför. Den stora stationära kommer att bli vad en tvåsitsig merca med en fossil V12 är idag. Ett nöje och absolut helt korkat att köpa:) Redan idag får jag frågan "vad ska du ha den till" när jag nämner min dator...

Och det är lite sant. Jag spelar spel kanske 20% av tiden jag sitter vi den. Så vad fan ska jag med den till:)

Visa signatur

Allan, please add signature