Leveranserna av SSD ökade med 129 procent under 2012

Permalänk
Melding Plague

Leveranserna av SSD ökade med 129 procent under 2012

Sjunkande priser på minneskretsar och ökande efterfrågan på tunna och lätta datorer ger en skjuts åt SSD-enheterna. Under fjolåret ökade leveranserna med hela 129 procent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att sitta med en mekanisk disk efter att ha haft en SSD, får en att vilja slita sig i håret.
Jag är glad att se att de börjar hitta ut till den stora massan.

Permalänk
Medlem

Jag bidrog till ökningen, köpte min första SSD 2012 efter en rasad HDD.. Sparar till ytterligare en SSD, vill ha en ny 256GB modell 2013 till samma peng som jag spenderade på min 128GB förra året.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

SSD åt folket!

Permalänk
Medlem

Härligt!
Ser fram emot tiden då vi alla kan ha svinbilliga terrabyte-ssd!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Härligt!
Ser fram emot tiden då vi alla kan ha svinbilliga terrabyte-ssd!

Svinbilligt lär det aldrig bli eftersom det ändå är en viss tillverkningskostnad som ligger däri, men dagen när SSD är *billiga* på riktigt så lär vi ha andra lagringsmedium redo..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat. Ja skulle aldrig köpa en dator med mekanisk disk idag. Å skulle inte rekomendera det till någon annan heller. Det är verkligen som dag och natt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det borde väl bli kollaps för mekaniska diskar när 256GB SSD hamnar kring 600-700kr eftersom detta egentligen räcker för de flesta. Det blir intressant att se hur WD med flera möter den konkurrensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aldrig suttit vid en dator med ssd, kan ni lyckas övertala mig att köpa en idag :D?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Det borde väl bli kollaps för mekaniska diskar när 256GB SSD hamnar kring 600-700kr eftersom detta egentligen räcker för de flesta. Det blir intressant att se hur WD med flera möter den konkurrensen.

HDD priserna måste följa ssd annars kommer fler köpa större ssd och mindre hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser en framtid utan HDD:er. De kommer dö ut precis som floppy

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

t

Skrivet av tonix:

Aldrig suttit vid en dator med ssd, kan ni lyckas övertala mig att köpa en idag :D?

Tänk dig ljusets hastighet vs ljudets.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det borde väl bli kollaps för mekaniska diskar när 256GB SSD hamnar kring 600-700kr eftersom detta egentligen räcker för de flesta. Det blir intressant att se hur WD med flera möter den konkurrensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man tittar på de populäraste bärbara datorerna (nästan alla datorer som säljs är ju bärbara) som har hårddisk så är de absolut vanligaste storlekarna 320 GB och 500 GB. De har ganska stor spridning, men de kostar mellan 80 öre och 2 kronor per GB ungefär. Större hårddiskar än så verkar inte så många konsumenter efterfråga för jag tycker att det varit på de nivåerna ett bra tag.

När SSD i storlekarna 240/250/256 GB kommer ner i runt 500 kronor så tror jag att de tar hela den kakan, för då blir det ekonomiskt vettigt för tillverkarna att byta ut hårddiskarna i de billiga datorerna. Så jag tror du har tämligen rätt.

Permalänk
Medlem

Har tom en SSD konvertering på G till min gamla trojänare, IBM FrankenPad (Thinkpad) T4X (T40 T41/p T42/p)

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Som det ser ut så kommer jag inte att köpa någon SSD förrän nästa dator. Jag har 1.5TB HDD idag och kommer förmodligen köpa en 1.5TB HDD till i år. Jag startar i regel bara datorn en gång per dag så att den är långsam just då kan jag leva med.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Köpte en 120Gb 2011 som OS-disk/drivrutiner o lite program och iår llär bli en 240Gb till för spelen, så man tillför lite till statestiken

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Ser en framtid utan HDD:er. De kommer dö ut precis som floppy

Och samma sak kommer att hända med SSD nån gång också. Att snacka om att något kommer att dö ut som någon form av profetia som alla redan vet om. Det som är relevant att prata om är inte _att_ det kommer att hända utan _när_.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Jo snart är det nog dags att köpa mig min första SSD och använda hårddiskarna för lagring istället. Men inte riktigt än.
Har inte riktigt behovet än känns det som, kommer fortfarande i princip först in i multiplayer spel, spelar inte många singleplayer spel på datorn så för mig är det fortfarande ganska onödigt.

Mappar öppnas fortfarande upp utan märkbar fördröjning, tunga filmer (blu-ray rips på 8-10GB) kanske tar någon sekund eller två. men sen rullar det på som vanligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

HDD är förtfarande billigare, men jag förstår inte riktigt varför. Det är vansinnigt mycket billigare att tillverka kretsar än platters, heads och allt det andra.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Detta var ganska väntat eftersom SSD:er har fallit enormt i pris och dessutom har de blivit mer stabila. Idag kan vilken Svensson som helst gå och köpa en SSD till ett bra pris.

Skrivet av tetrisGOAT:

Att sitta med en mekanisk disk efter att ha haft en SSD, får en att vilja slita sig i håret.
Jag är glad att se att de börjar hitta ut till den stora massan.

Idag är en lösning med SSD som OS disk och en vanlig HDD som lagringsdisk ganska vanligt.

Skrivet av BrutalSwede:

Ser en framtid utan HDD:er. De kommer dö ut precis som floppy

Det roliga är att Hårddiskar som teknik är äldre än floppystationer

Skrivet av tonix:

Aldrig suttit vid en dator med ssd, kan ni lyckas övertala mig att köpa en idag :D?

Frågan borde nu vara.. hur kan man ha övertalat dig att behålla ENBART din hårddisk?

Skrivet av fantomsmurfen:

Som det ser ut så kommer jag inte att köpa någon SSD förrän nästa dator. Jag har 1.5TB HDD idag och kommer förmodligen köpa en 1.5TB HDD till i år. Jag startar i regel bara datorn en gång per dag så att den är långsam just då kan jag leva med.

Nu är det så att fördelen med SSD:er är inte bara en snabb boottid utan en SSD ökar hastigheten på all form av filöverföring ganska många gånger.

Skrivet av judgen:

HDD är förtfarande billigare, men jag förstår inte riktigt varför. Det är vansinnigt mycket billigare att tillverka kretsar än platters, heads och allt det andra.

Det är just vad det inte är.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Som det ser ut så kommer jag inte att köpa någon SSD förrän nästa dator. Jag har 1.5TB HDD idag och kommer förmodligen köpa en 1.5TB HDD till i år. [bJag startar i regel bara datorn en gång per dag[/b] så att den är långsam just då kan jag leva med.

Så ofta?! Här står den och tuggar dygnet runt...en omstart varannan månad eller när någon uppdatering kräver det endast, men jag är ju knappt hemma heller, rätt var det är är jag borta i 2-3 veckor, men datorn är på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Inaktiv

Det blir inte ett köp, först tills priserna sjunkit till runt 599kr per TB.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Nu är det så att fördelen med SSD:er är inte bara en snabb boottid utan en SSD ökar hastigheten på all form av filöverföring ganska många gånger.

Och inte bara filöverföring utan all typ av fil-access. Som att starta program och öppna filer.
Inlägget inte menat som kritik utan bara lite förtydligande :).

Permalänk
Medlem

SSD är det underbaraste som finns... Innan jag köpte min resonerade jag "jag startar bara min dator 1 gång om dagen om ens det" och ack så fel jag hade. Allt flyter så mycket bättre, datorn kan stå på länge utan att man får den här "sega" känslan, det går brutalfort att göra allt som har med installation/filöverföring osv att göra.

SSD är nästan det första jag rekommenderar till typ mamma och pappa så fort de säger att datorn går lite "segt".

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Sitter fortv på en mekanisk 300gb Hdd som os disk, börjar dock bli lite otåligt då det är i min nya 3770K dator Hoppas de bra 250gb SSD snart går ner till tusingen i pris för annars är det inte värt pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Sitter fortv på en mekanisk 300gb Hdd som os disk, börjar dock bli lite otåligt då det är i min nya 3770K dator Hoppas de bra 250gb SSD snart går ner till tusingen i pris för annars är det inte värt pengarna

Det låter ologiskt. En. 3770K cpu o mekanisk disk låter som en illa balanserad rigg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

HDD är förtfarande billigare, men jag förstår inte riktigt varför. Det är vansinnigt mycket billigare att tillverka kretsar än platters, heads och allt det andra.

Nu är Du väl ändå ute o cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

statistiken är ingetsägande och riktig löjlig, jag skulle vilja se detta

1) medelpris per Gb
2) medelstorlek per enhet , alt total storlek av alla diskar

förr var 60gb säkerligen den mest sålda disken... nu kan jag slå vad att det är 128gb.

Skulle vara mycket intressant att se statistiken vem som ökar mest miljoner TB i %, HDD eller SSD.

(Giga, Tera, sen är jag osäker på vad som kommer )

Permalänk
Skrivet av Blaze84:

Sitter fortv på en mekanisk 300gb Hdd som os disk, börjar dock bli lite otåligt då det är i min nya 3770K dator Hoppas de bra 250gb SSD snart går ner till tusingen i pris för annars är det inte värt pengarna

stackars dig... ssd är kung bland komponenter.. (gäller windows användining, inte spel och annat).

det kan inte vara så dyrt att skaffa 40-60gb begagnat ssd? iaf det skulle jag göra om jag skulle hamna att ha en dator endast med hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

statistiken är ingetsägande och riktig löjlig, jag skulle vilja se detta

1) medelpris per Gb
2) medelstorlek per enhet , alt total storlek av alla diskar

förr var 60gb säkerligen den mest sålda disken... nu kan jag slå vad att det är 128gb.

Skulle vara mycket intressant att se statistiken vem som ökar mest miljoner TB i %, HDD eller SSD.

(Giga, Tera, sen är jag osäker på vad som kommer )

Vad är det som är löjligt?