AMD A-serien "Richland" går upp till 4,4 GHz

Permalänk
Melding Plague

AMD A-serien "Richland" går upp till 4,4 GHz

Den senaste rapporten om AMD A-serien "Richland" kompletteras nu med klockfrekvenser. Toppmodellen A10-6800K kan kliva upp till hela 4,4 GHz.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

not bad! Men hur högt kan den gå med ytterligare överklockning då? 5+?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Är det bara jag som får lite Pentium 4 vibbar av dessa höga klockfrekvenserna? Oavsett så ser det bra ut och med bibehållen strömförbrukning och bättre prestanda kan detta bli riktigt bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är det värt att satsa på ytterligare prestanda när produkterna ligger i ett segment där de mestadels går till surfdatorer/HTPCs och prestandan redan räcker till och blir över?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Är det värt att satsa på ytterligare prestanda när produkterna ligger i ett segment där de mestadels går till surfdatorer/HTPCs och prestandan redan räcker till och blir över?

Med en stark GPU kan den ersätta en spelkonsoll i vardagsrummet. Ganska intressant faktiskt.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pertanbus:

Är det värt att satsa på ytterligare prestanda när produkterna ligger i ett segment där de mestadels går till surfdatorer/HTPCs och prestandan redan räcker till och blir över?

Skrivet av medstud:

Med en stark GPU kan den ersätta en spelkonsoll i vardagsrummet. Ganska intressant faktiskt.

Tror AMD pushar detta område.
Många som vill ha en billig egenbyggd SteamBox liksom.
Behövs ändå lite för att kunna köra Skyrim i 1080p på integrerad grafik.

Mycket spännande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Läste denna nyheten och insåg plötsligt hur usel koll jag har på AMD's serier och tekniker nuförtiden vad gäller deras CPU's. Den söta asiatiska bruden matchade artikeln bra då det kändes som att jag läste ett obegripligt språk

Men häftigt med 4.4Ghz från fabrik iaf. AMD kunde alltid stoltsera med högre frekvenser än Intel förr, så vissa saker har iaf inte förändrats Hoppas det blir en hit!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

4kärnor på 4.4GHz stock så tror jag att denna pryl kan bli ganska lämplig för personer som inte vill överklocka eller liknande. Och beroende på marginaler så kanske även överklockarna vill ta en titt.

Sen ska ju såklart grejjerna funka bra med alla andra prylar som redan finns på marknanden men jag verkligen hoppas att AMD kan ta fram något som dunkar skiten ur Intel.

Some competition is needed for progress on the 4core market. Det är trots allt där alla spel ligger för tillfället. Ingen mening att göra processorer med fler cores om inte spelen stödjer dom.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xblaze:

4kärnor på 4.4GHz stock så tror jag att denna pryl kan bli ganska lämplig för personer som inte vill överklocka eller liknande. Och beroende på marginaler så kanske även överklockarna vill ta en titt.

Sen ska ju såklart grejjerna funka bra med alla andra prylar som redan finns på marknanden men jag verkligen hoppas att AMD kan ta fram något som dunkar skiten ur Intel.

Some competition is needed for progress on the 4core market. Det är trots allt där alla spel ligger för tillfället. Ingen mening att göra processorer med fler cores om inte spelen stödjer dom.

Jo det är visst mening att göra processorer med flera kärnor eftersom det finns annat än spel. Komprimera videofilmer exempelvis.

Permalänk
Medlem

Hoppas på att detta går bra för AMD nu då så vi får igång lite kokurnans och bättre grejer för pengarna!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jo det är visst mening att göra processorer med flera kärnor eftersom det finns annat än spel. Komprimera videofilmer exempelvis.

Läste du ens hans kommentar ordentligt?

Skrivet av Xblaze:

4kärnor på 4.4GHz stock så tror jag att denna pryl kan bli ganska lämplig för personer som inte vill överklocka eller liknande. Och beroende på marginaler så kanske även överklockarna vill ta en titt.

Sen ska ju såklart grejjerna funka bra med alla andra prylar som redan finns på marknanden men jag verkligen hoppas att AMD kan ta fram något som dunkar skiten ur Intel.

Some competition is needed for progress on the 4core market. Det är trots allt där alla spel ligger för tillfället. Ingen mening att göra processorer med fler cores om inte spelen stödjer dom.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Läste denna nyheten och insåg plötsligt hur usel koll jag har på AMD's serier och tekniker nuförtiden vad gäller deras CPU's. Den söta asiatiska bruden matchade artikeln bra då det kändes som att jag läste ett obegripligt språk

Men häftigt med 4.4Ghz från fabrik iaf. AMD kunde alltid stoltsera med högre frekvenser än Intel förr, så vissa saker har iaf inte förändrats Hoppas det blir en hit!

så som jag ser det har de paketerat om deras gamla skit ett otal gånger varför det blir extremt förvirrat. detta är väl en athlon x4 (utan l3-cache) ihopslagen med en gpu i princip? de höga klockfrekvenserna kommer väl från att det är lite cache och att tillverkningsprocessen krympt med åren...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av femkantig:

så som jag ser det har de paketerat om deras gamla skit ett otal gånger varför det blir extremt förvirrat. detta är väl en athlon x4 (utan l3-cache) ihopslagen med en gpu i princip? de höga klockfrekvenserna kommer väl från att det är lite cache och att tillverkningsprocessen krympt med åren...

Nej, det är det inte.
Kärnan är Piledriver efterföljaren till Bulldozer.
Misstänker också de har moddat den lite sen Triniity.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av femkantig:

så som jag ser det har de paketerat om deras gamla skit ett otal gånger varför det blir extremt förvirrat. detta är väl en athlon x4 (utan l3-cache) ihopslagen med en gpu i princip? de höga klockfrekvenserna kommer väl från att det är lite cache och att tillverkningsprocessen krympt med åren...

Det var inte många rätt där. Du får nog kolla upp det lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast

Undra hur Intel kommer kontra det, även om dom lyckas göra mer per cykel så är det ju ändå något med höga GHz tal som lockar.

Och föresten, vi borde nog dra ihop en liten insamling till den stackars tjejen på bilden så att hon kan köpa mat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Läste du ens hans kommentar ordentligt?

Ja, jag kan inte se att jag missat något?
Hur så?

Edit: Det där du markerade i fetstil var precis det som jag reagerade emot.

Permalänk
Avstängd

Förlåt om frågan är kass...

Är denna till FM2 eller är det en ny sockel?

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ak-47:

Förlåt om frågan är kass...

Är denna till FM2 eller är det en ny sockel?

"Richland ska vara kompatibel med äldre moderkort för sockel FM2 och fungera med en uppdatering av BIOS, som innehåller en ny version av AGESA."

Alla artiklar jag läst har sagt att den ska vara FM2 igen och en ny sockel borde vi hört talas om. Vore dessutom konstigt att fixa en ny sockel för vad som ju trots allt är en liten uppdatering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Undra hur Intel kommer kontra det, även om dom lyckas göra mer per cykel så är det ju ändå något med höga GHz tal som lockar.

Och föresten, vi borde nog dra ihop en liten insamling till den stackars tjejen på bilden så att hon kan köpa mat

Haha, ja, jag håller med. Kolla hennes armleder för fan...

Permalänk
Avstängd

Undrar hur real-world prestandan är...

Vi kommer alla ihåg Pentium 4 med skyhöga klockfrekvenser på uppåt 3-4 GHz men det var en varm, skitprocessor och prestandan sög.

Permalänk
Entusiast

Det är väl bättre att satsa på högre IPC och låta användarna överklocka själva (Intel's väg), ioförsig så marknadsför det säkert bättre med " OVER 4 GHz! ".

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

Helt onödig hastighet endast för att de vill vara först över 4GHz gränsen, men de är inte först, Intel backade av redan 2005 efter att ha släppt sin Prescott på 3,8GHz och sa att de inte kommer släppa något högre då de inte behövs, det är heller inte hastigheter av dem man bör satsa på, absolut inte i AMD's fall, de bör satsa på att få ner strömförbrukningen mer, de ligger efter där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Det är just att dom fått ner strömförbrukningen som gjort att dom kan höja frekvenserna för varje generaton med bibehållen strömförbrukning.
Sen är det stor missuppfattning om att dom ligger så mycket efter det. Jag har mett mina AMD datorer och dom har legat rätt lika i strömförbukning trots att den haft högre TDP.
AMD drar lite mer vid FULL LOAD men vid LOW LOAD/IDLE så drar AMD system mindre vilket blir att skillnaden blir inget märkvärdigt. Vem här har sin dator alla 4 kärnor i full load 24/7?
Kollar man sen på Piledriver som kan ligga över 4ghz med 8 kärnor med en TDP på 125W och kring 200W i full load så är det iaf imponerande för mig iaf. Vilket iofs kan förklaras med den uppbyggnad med moduler som AMD har så jag tycker det är rätt väg.
Problemet är mer att OS och Program behöver anpassad för att få ut maximal prestanda ur modulerna och det är absolut inte Windows 7 iaf. I Linux som är mer anpassat sen länge för sånt så ser det bättre ut.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leatherface75:

Det är just att dom fått ner strömförbrukningen som gjort att dom kan höja frekvenserna för varje generaton med bibehållen strömförbrukning.
Sen är det stor missuppfattning om att dom ligger så mycket efter det. Jag har mett mina AMD datorer och dom har legat rätt lika i strömförbukning trots att den haft högre TDP.
AMD drar lite mer vid FULL LOAD men vid LOW LOAD/IDLE så drar AMD system mindre vilket blir att skillnaden blir inget märkvärdigt. Vem här har sin dator alla 4 kärnor i full load 24/7?

De drar fortfarane mer än Intels på lägre frekvenser...och det är fortfarande en onödigt hög hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

De drar fortfarane mer än Intels på lägre frekvenser...och det är fortfarande en onödigt hög hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Inte enligt mina mätningar. Mitt system drar mindre än 50W vid låg belastning medans likvärdig Intel jag mätt mot ligger på runt 70-80W vid låg belastning. Har mätt mot flera andra med med liknande resultat. Då har jag inte ens nyaste APU utan Llano och det har gjorts effektiviseringar och den går ner lägre i klock på dom nya.
Glöm inte heller bort att dom här har betydligt kraftigare GPU del jämfört med Intels.
Efter jag pillade lite i BIOS så går den knappt över 100W längre ens vid ganska mycket load så det är saker man kan göra med.
Och kom nu inte och jämför med i3 och liknande för dom ska jämföras mot E modellerna.
Och knappt det blir heller rättvist då E modllerna även dom innehåller tillräckligt bra GPU för endamålet man har med en sån.
Sen om AMD valt högre frekvenser för att kompensera ser inte jag nåt problem heller utan det intressanta för mig och många andra är pris för den prestanda man får och där piskar dom Intel rejält på budgetmarknaden.
AMD har också betydligt billigare och bättre moderkort så även där blir det en besparing om man inte vill punga ut med 3-4000:- på moderkort.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Justbecause:

Helt onödig hastighet endast för att de vill vara först över 4GHz gränsen, men de är inte först, Intel backade av redan 2005 efter att ha släppt sin Prescott på 3,8GHz och sa att de inte kommer släppa något högre då de inte behövs, det är heller inte hastigheter av dem man bör satsa på, absolut inte i AMD's fall, de bör satsa på att få ner strömförbrukningen mer, de ligger efter där

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu sitter de fast med en arkitektur och de försöker göra det bästa de kan med den. Det går inte att magiskt dra ner strömförbrukningen massa från ingenstans och samtidigt öka prestandan mycket. AMD behövde mer prestanda i det här segmentet mer än låg strömförbrukning och då är det frekvenserna man har kvar att spela med. Så jag förstår inte vart du vill komma med onödigt höga frekvenser. Det där med först över 4 GHz är ju bara trams för de har redan släppt en massa processorer på och runt 4 GHz. Det är ingen prestige i det längre utan det handlar om en nödvändighet för att få prestanda.

Lägre strömförbrukning genom modifieringar i arkitekturen kommer senare med Steamroller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Söt tjej <3

Säker på att det är en tjej? ;P

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Lägre strömförbrukning genom modifieringar i arkitekturen kommer senare med Steamroller.

Fel dom har fått ner strömförbrukningen på dom här med och det har gjort att dom kan höja frekvenserna och behålla samma TDP som tidigare. Med andra ord oförändrad strömförbrukning men mer prestanda per watt.
Steamroller kommer säkert ge ännu mera förbättringar på det området men största skillnaden med Steamroller är stora förbättringar i arkitekturen till skillnad från Trinity som bara är lite förfiningar.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

De drar fortfarane mer än Intels på lägre frekvenser...och det är fortfarande en onödigt hög hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du ens vad du snackar om? Vad sjutton menar du med onödigt hög hastighet? Högre frekvens = fler FPS i spel, snabbare uppackning av filer osv.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

"Richland ska vara kompatibel med äldre moderkort för sockel FM2 och fungera med en uppdatering av BIOS, som innehåller en ny version av AGESA."

Alla artiklar jag läst har sagt att den ska vara FM2 igen och en ny sockel borde vi hört talas om. Vore dessutom konstigt att fixa en ny sockel för vad som ju trots allt är en liten uppdatering.

Tack för infon!:) Med andra ord så klarar jag mig med min Phenom 2 T 1055@3,8ghz

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W