Half-Life landar för OS X och Linux

Permalänk
Melding Plague

Half-Life landar för OS X och Linux

Vässa kofoten och ta på skyddsdräkten – nu är en testversion av Half-Life tillgänglig för OS X och Linux. Det innebär en gyllene chans att (åter)uppleva några av spelhistoriens mest klassiska ögonblick.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Well, intressant!
Dock hade det varit mer intressant om den "nya" versionen varit kompatibel med OSX och Linus.

Permalänk
Medlem

Väldigt lönt, NOT.

Permalänk

Det här gillar vi starkt! Gammal klassiker som väcker minnen hos många av oss. Kul nyhet i slutet på veckan.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Har de släppt steam för linux än? Sist jag kollade så var det bara closed beta.

Permalänk
Medlem

Påstående: Borde inte Black Mesa fungera med Linux då Half-Life 2 gör det?

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Har de släppt steam för linux än? Sist jag kollade så var det bara closed beta.

Open Beta är tillgängligt atm. Tanka och testa

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Så jävla grymt! Bara sådär 14 år senare. Älskar verkligen Valve. Hoppas bara att CS och resten släpps också.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Hoppas snart att man kan skippa Windows för gott. Vill gärna ha ett slimmat os. Kanske dags att börja lära sig mer om linux också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Hoppas snart att man kan skippa Windows för gott. Vill gärna ha ett slimmat os. Kanske dags att börja lära sig mer om linux också.

Precis det jag tänkte också, vill lära mig att använda Linux innan alla spel börjar komma dit för jag vet att när spelen väl finns där så kommer jag inte ha tid att lära mig använda linux. =P

Permalänk
Medlem

Enda som krävs för övergången är ju 1.6

Visa signatur

"En dator"

Permalänk

Ett steg i rätt riktning, dock en aning sent med Half-Life. Har hunnit spela igenom det två gånger på PCn och en gång på Playstation2. En fjärde gång känns inte så lockande faktiskt.

Permalänk
Medlem

Forftarande slöseri på tid och pengar då de efter X antal år borde släppa hl3 eller något. This is Bs.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

då saknas bara wow,sc2,diablo 3 och cs go så behöver jag inte köra windows igen

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Lyckas de få över 1.6 så kan de få många från Östeuropa att gå över till Linux.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Forftarande slöseri på tid och pengar då de efter X antal år borde släppa hl3 eller något. This is Bs.

Not really då GoldenSrc hade stöd för native OpenGL så tror jag inte att det krävdes så mycket av Valve att porta detta till Linux/OSX

Skrivet av PierreB:

då saknas bara wow,sc2,diablo 3 och cs go så behöver jag inte köra windows igen

Wow hade en Linux Client men funkar utmärkt vad jag vet via Wine, likaså SC2 och Diablo3 och CSGO skall också funka.

Skrivet av Xeno88:

Lyckas de få över 1.6 så kan de få många från Östeuropa att gå över till Linux.

1.6 Finns redan som Beta under Linux

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

då saknas bara wow,sc2,diablo 3 och cs go så behöver jag inte köra windows igen

Om du kan tänka dig att köra det via wine så är det redan möjligt idag.

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&...
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&...
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&...
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Yeti:

Väldigt lönt, NOT.

Utveckla

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Han kan nog inte

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Hoppas snart att man kan skippa Windows för gott. Vill gärna ha ett slimmat os. Kanske dags att börja lära sig mer om linux också.

Gör det...Jag prova de själv Ubuntu med dualboot med windows. Avinstallerade det ganska snabbt eftersom jag inte använde det mer än att jag tycker det är roligt att prova något annat.
Dessutom märks det att OS är gratis, känns hackigt, slött, ostabilt och oprecis i laddningstider mot vad jag är van vid.
Gränssnittet skulle jag kunna vänja mig vid, men för många bristerna väger över.

Men det är ju gratis så jag ska inte klaga, går inte direkt jämföra med Windows heller då som kostar pengar.

Kul med mer konkurrens inom spel världen också, men denna speltitel är lite väl sen...

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Gör det...Jag prova de själv Ubuntu med dualboot med windows. Avinstallerade det ganska snabbt eftersom jag inte använde det mer än att jag tycker det är roligt att prova något annat.
Dessutom märks det att OS är gratis, känns hackigt, slött, ostabilt och oprecis i laddningstider mot vad jag är van vid.
Gränssnittet skulle jag kunna vänja mig vid, men för många bristerna väger över.

Men det är ju gratis så jag ska inte klaga, går inte direkt jämföra med Windows heller då som kostar pengar.

Kul med mer konkurrens inom spel världen också, men denna speltitel är lite väl sen...

Då tycker jag att du ska pröva det igen, det där låter som en jämföring av Ubuntu för 10 år sen med Windows 7.
Själv tycker jag de har lyckats otroligt med operativet. Kommer förmodligen dualboota det snart igen lite mera permanent. Är otroligt less på att Windows hela tiden rycker på axlarna när den stöter på problem.

Permalänk
Medlem

Linux är spelplattformen för gamers, spelen rasslar in i en rasande takt och det är en klar fördel att spela i Linux, massor med mer FPS och inget krångel! *sarkasm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicious:

Då tycker jag att du ska pröva det igen, det där låter som en jämföring av Ubuntu för 10 år sen med Windows 7.
Själv tycker jag de har lyckats otroligt med operativet. Kommer förmodligen dualboota det snart igen lite mera permanent. Är otroligt less på att Windows hela tiden rycker på axlarna när den stöter på problem.

Körde först Ubunut 12.10, hade problem med grafikdrivrutinerna och att jag inte kunde stänga av datorn så jag var tvungen att stänga av på datorns fysiska knapp istället, blev less på det. Installerade Ubunut 12.04 LTS där det fungerade direkt med grafikdrivrutiner men som jag sa innan det känns verkligen att det är gratis.

Längtar dock efter ny version från Ubuntu, ska testa det direkt.

Jag har inte haft några problem som jag kommer på med Windows 8, jag vet inte dock vad andra göra/installerar på sina OS.
Eftersom Windows kör gratis beta innan i några månader innan lansering så är de flesta buggar och liknande fixat, det märks för jag har nog inte märkt av en enda bugg i Windows 8.

Permalänk
Medlem

20 år försent.

Permalänk
Medlem

Hade ju vart trevligare om de kunna lägga lite mer bemanning på att klämma ur sig HL3 istället för detta. Visst grymt spel, men tror de flesta redan kört de +3 gånger..

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Linux är spelplattformen för gamers, spelen rasslar in i en rasande takt och det är en klar fördel att spela i Linux, massor med mer FPS och inget krångel! *sarkasm*

Det är bättre. Tycker själv att Ubuntu 10.04 (har det i virtualbox) är mer simpelt än Windows.
Vad jag menar är att det är lättare att hitta saker där osv.
Sen vad jag kommer ihåg hade de ett test på något spel (var det L4D?) i Linux och de fick mycket mer fps än på Windows.
Och såvitt jag vet är OpenGL bättre än DirectX

Permalänk
Medlem

låter lite konstigt att vässa en kofot

Permalänk
Medlem
Skrivet av ouchbeck:

Påstående: Borde inte Black Mesa fungera med Linux då Half-Life 2 gör det?

HK-47, är det du?

Hur som helst, Black Mesa har platinum-rating i Wines AppDB, så det ska fungera utan problem med Wine. Däremot så finns det ingen Linux-version av varken HL2 eller Black Mesa än. Men de har ju redan portat Source-motorn, och Team Fortress 2 finns redan till Linux, så resten av Valves spel kommer säkert så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Linux är spelplattformen för gamers, spelen rasslar in i en rasande takt och det är en klar fördel att spela i Linux, massor med mer FPS och inget krångel! *sarkasm*

Med tanke på att Linux så öppen och faktiskt enkel att anpassa för olika enheter samt att det är relativt lätt att ändra i fönsterhanteraren etc så skulle den kunna ge mer FPS genom att inte köra flera onödiga processer som Windows exempelvis gör i standard.

Steams egna fönsterhanterare "big picture mode" skulle kunna användas och allt annat avstängt så tror jag mycket väl att det skulle gå och marknadsföra OS för Gamers.

Inte glömma att konsolmarknaden börjar gå på vanlig hårdvara igen så skulle det ur utvecklarsynpunkt vara lite idiotiskt att sikta mot DirectX då man kan med OpenGL slå mot allt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Med tanke på att Linux så öppen och faktiskt enkel att anpassa för olika enheter samt att det är relativt lätt att ändra i fönsterhanteraren etc så skulle den kunna ge mer FPS genom att inte köra flera onödiga processer som Windows exempelvis gör i standard.

Steams egna fönsterhanterare "big picture mode" skulle kunna användas och allt annat avstängt så tror jag mycket väl att det skulle gå och marknadsföra OS för Gamers.

Om en plattform är öppen spelar ingen roll för 99% av användarna, det är ett trött argument som inte har någon bäring.