Acer: Windows 8 når ingen framgång

Permalänk
Melding Plague

Acer: Windows 8 når ingen framgång

Acers styrelseordförande går hårt åt Windows 8, som ännu inte lyckats vända den dalande marknaden för persondatorer. Samtidigt säljer Google Chromebook bättre än väntat.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle säga detta men...+1 till Acer!

(Vad händer med världen!?)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag håller med honom.
Hoppas fler företag ser W8 som ett problem, så
MS backar, och släpper in en möjlighet att välja den gamla startmenyn igen.

Annars finns det många bra funktioner i W8.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Där ser man. Jag är överraskad att Chrome Book gått så väl. Så mycket för argumentet att folk har svårt eller är ovilliga att ta till sig nått nytt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Nog vad de flesta redan trott.

Permalänk
Avstängd

Microsoft skyller på Acer och så är ekorrhjulet igång. Det är i min mening alldeles för tidigt att säga om Windows 8 är en succé eller inte. Om ett år kanske vi vet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 hade kunnat bli en succé.

Microsoft införde många prestandaförbättringar och snabbare start up men ärligt talat. Hur dumma får man vara som försöker kombinera en dators operativsystem med en surfplattas operativsystem?

Och snälla. Rör inte vår "Start-knapp".

Permalänk
Medlem

Jag älskar Windows 8 men enbart pga Classic Shell. För att nå framgång ute på företagen så tror jag MS måste lägga tillbaka startmenyn och ge fan i fullscreen metro apps.

Metro = Win RT

Desktop = Win 8 Pro

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KTL:

Där ser man. Jag är överraskad att Chrome Book gått så väl. Så mycket för argumentet att folk har svårt eller är ovilliga att ta till sig nått nytt.

En liten dator för $199, klart den säljer till det priset. Det är som netbooks en gång till. De sålde i mängder för att de var små och snorbilliga. Sen insåg folk att de inte var så bra och konceptet försvann. Får se hur det går med Chromebook men hårdvaran ser i alla fall betydligt vettigare ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det kommer inte som en överraskning direkt, var mer eller mindre väntat när Microsoft trampar på sina kunder och tar ifrån dem det avgörande valet att kunna använda det vanliga desktop-upplägget.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Win 8 tycker jag lider lite av moment 22. För dåligt med appar vilket leder till få användare. Få användare innebär att det inte satsas på appar.

Sen ser jag liten poäng med appar till en fullfjädrad dator. Varför ska jag använda t.ex. min banks app med begränsade funktioner när jag har allt tillgängligt i webbläsaren?

Permalänk
Medlem

Det är egentligen omöjligt att avgöra huruvida skulden kan falla på W8. Man får inte glömma att surfplattemarknaden fortfarande expanderar kraftigt, det är här som konsumenter idag ser en ny pryl medan de vanliga datorerna egentligen inte tillför då mycket nytt ur ett användarperspektiv. Det skulle behövas någon riktigt nydanande komponent i W8 för att återskapa intresset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat det här egentligen nu talar jag ju av okunskap men köper verkligen människor datorer pga. vilket OS det använder? Ser man nån spik i försäljning när tex. ett servicepack släpps då också?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Om windows 8 var framgångsrikt eller inte ser vi nog när Windows 9 släpps och vilken riktning det os:et går i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara för att nedgången inte vänt så kan man väl för tusan inte dra den förhastade slutsatsen att det beror på Win8? Rolig Acerfarbror.

(Notis: för övrigt avskyr jag Win8, men någon måtta får det väl ändå vara)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Men personligen så tror jag nog inte att det endast beror på windows 8, vilket även är omtyckt av en del. Utan framförallt på att vanliga hemanvändaren inte längre köper en dator, utan hellre en surfplatta för att det är billigare och uppfyller mångas behov. Detta går bland annat att se på försäljningssiffrorna av surfplattor som har börjat komma där försäljningen har ökat otroligt mycket Q4 2012 och även nu i början av 2013.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lurcazzus:

Win 8 tycker jag lider lite av moment 22. För dåligt med appar vilket leder till få användare. Få användare innebär att det inte satsas på appar.

Sen ser jag liten poäng med appar till en fullfjädrad dator. Varför ska jag använda t.ex. min banks app med begränsade funktioner när jag har allt tillgängligt i webbläsaren?

Frågan är ju om metro-appsen någonsin var riktade till vanliga datorer. Klart att det kunde vara trevligt att köra någon app ibland på sin dator som var ämnad till mobiltelefoner och surfplattor. Men de är så begränsade på flera sätt att jag inte tror att de var tänkt huvudsakligen till x86-plattformen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är nog mer än bara Windows 8 med tanke på vacklande världsekonomi men det faktum att Windows 8 fått det mottagande det fått är detta knappast förvånande att se detta från Acer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Aldrig fattat det här egentligen nu talar jag ju av okunskap men köper verkligen människot datorer pga. vilket OS det använder?

Absolut, det är jag bombis på, annars lär man ju punga ut med cash för det os:et man vill ha, plus att man får installera det själv också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och detta kommer alltså från en partnertillverkare, som tjänar pengar på att få Windows-datorer sålda. När inte ens hårdvarutillverkarna orkar ljuga längre har det gått långt.

Det är så enkelt att fixa också... Så många hade köpt Windows 8 DIREKT om man fått VÄLJA på startmenyn och startskärmen.

Jag vill inte ha Modern UI, Windows store mm mm... onödigt för mig. De som gillar det kan få hålla på men jag vill bara ha ett bättre Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Aldrig fattat det här egentligen nu talar jag ju av okunskap men köper verkligen människor datorer pga. vilket OS det använder? Ser man nån spik i försäljning när tex. ett servicepack släpps då också?

Ja, vanligtvis upgraderar fler om de får ett nytt OS samtidigt och vet att det är bra.

http://www.techspot.com/news/36810-windows-7-boosts-pc-sales-...

Permalänk
Inaktiv

Jag tror personligen att dom hade vunnit mycket med att ha valbarheten kvar, både metro och desktop med startmeny, eller utan, bara valet hade funnits. Men det ansträngde dom ju sig för att försöka ta bort, tråkigt!

Eller helt enkelt gjort ett OS för pekplattor o kallat det "touch edition" eller nåt annat för att försöka få det låta exklusivt? Nu försöker dom väl efterapa Apple o ska släppa stora service/featurepacks varje år eller nåt va? Det första kommer heta blue någonting. Känns ju sådär att betala för uppdateringar. Dom får nog hitta på något bättre, speciellt då Apple har avancerat och nu kommer ju även Valve och vill ha alla gamers till Linux istället.

Denna klassiska bild förklarar ju en del:
http://cdn.lolhappens.com/wp-content/uploads/2012/09/Anupdate...

Grattis till MS ändå, Win8 är snabbt som satan o felar inte, en värdig uppföljare/uppgradering fårn Win7 (-metro såklart).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Bara för att nedgången inte vänt så kan man väl för tusan inte dra den förhastade slutsatsen att det beror på Win8? Rolig Acerfarbror.

(Notis: för övrigt avskyr jag Win8, men någon måtta får det väl ändå vara)

Precis vad jag tänkte med. Jag är inget fan av Windows 8, men ekonomin i världen är inte den bästa och de flesta elektronikföretag har de jobbigt nu med nedskärningar, industrin över huvud taget har det tungt och de kan inte skylla den globala finanskrisen på Windows 8

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Själv förstår jag inte den vitriol som Microsoft har fått över Windows 8. Jag passade på nu när uppgraderingen till Windows 8 Pro kostade 279kr och har inte behövt göra någon egentlig omställning i hur jag använder min dator. Det fungerar precis som jag förväntat mig.

Visa signatur

· Gigabyte GA-965P-DS4 · Core 2 Duo E6300 · OCZ SOE Urban 4gb DDR2 PC6400 Kit · 2x Samsung F1 1TB SATA2 · Geforce 8800GT · Antec NINE HUNDRED · bZerk 500W Modular · Samsung 226BW 22" Wide TFT ·

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och detta kommer alltså från en partnertillverkare, som tjänar pengar på att få Windows-datorer sålda. När inte ens hårdvarutillverkarna orkar ljuga längre har det gått långt.

Det är så enkelt att fixa också... Så många hade köpt Windows 8 DIREKT om man fått VÄLJA på startmenyn och startskärmen.

Jag vill inte ha Modern UI, Windows store mm mm... onödigt för mig. De som gillar det kan få hålla på men jag vill bara ha ett bättre Windows 7.

Vad är det i Windows 7 som behöver göras bättre?! Det är så komplett det kan bli

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

inte förvånad

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Minsc S2:

Trodde aldrig jag skulle säga detta men...+1 till Acer!

(Vad händer med världen!?)

Haha så sant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vad är det i Windows 7 som behöver göras bättre?! Det är så komplett det kan bli

Skickades från m.sweclockers.com

Vi lever i en upp-och-ner vänd värld där nya versioner av windows faktiskt introducerar bättre prestanda istället för att tynga ner

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Vad är det i Windows 7 som behöver göras bättre?! Det är så komplett det kan bli

Skickades från m.sweclockers.com

Finns faktiskt en hel del som har förbättrats i win8 från win7, men "modern ui" har inte på desktops att göra, därför använder jag det inte heller - start8 heter min lösning på problemet där jag får det bästa av två världar.

Permalänk
Medlem

Ingen överasskning precis!

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###