Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Ramblemoe
Har du samma ståndpunkt kring andra hobbyämnen? I de flesta sporter så skulle iaf jag tala om att "investera" i bättre utrustning. Jag kommer inte börja dra in pengar med mitt korplag, men jag kanske har roligare när jag spelar med bra utrustning?

Ja det har jag faktiskt, eftersom jag är språk-facist!
Jag vet att en hobby kostar pengar. Men det är inte en investering. Enligt mitt sätt att se det, så byter inte investeringen "valuta" under tidens gång.
En aktiepost kostar X kr, och ökar (förhoppningsvis) till X kr+avkastning över tid. Money in money out.
Investera kärlek och tid i en annan person och du får kanske en fru/man och familj... Men du investerar inte X pengar i en kvinna och förväntar dig kärlek tillbaka! Det är för övrigt olagligt enligt svensk lag.
Skämt åsido. Ekonomiskt sett, är hobbies en direkt förlustaffär. Det beror såklart på hobbyn, men generellt tror jag vi är få som kommer ut med mer pengar på andra sidan. Men du har rätt i att du köper bättre prestanda och därmed en bättre spelupplevelse. Men det är ingen investering, det är konsumtion.