Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Woaini
Om jag förstår rätt minskar man uppkomsten av stutter genom att inte ha en alltför kraftfull cpu(?)
På sätt och vis, fast det låter fel att formulera det på det sättet, och det är inte alls CPUns "fel" egentligen.
Om är GPU:erna som är flaskhalsen i systemet, dvs jobbar till 99% hela tiden, så får de aldrig någon tid att "andas ut" och rätta till eventuella ojämna renderingstider. Se det som att chefen (CPUn) står bakom dom med en piska och hela tiden skriker "jobba fortare!!!".
AMD-korten är mer rädda för sin chef (CPUn) än vad Nvidia-korten är, i synnerhet i flerkorts-lösningar.
Om det däremot är CPUn som är flaskhalsen, kanske grafikkorten jobbar till 80%. Alltså har de "gott om tid" på sig att rätta till ojämna renderingstider.
Chefen är inte där och kan piska dom i ryggen, då han/hon är alldeles för upptagen med att göra sitt eget jobb.
Det är rätt intressant att det tog så här lång tid innan någon annan kom fram till denna slutsatsen.
Jag minns att jag själv för nästan ett år sedan, hade en tes där jag ansåg att MS lindras om grafikkorten inte behöver jobba till max, och förklarade varför V-sync ibland kunde lindra MS(1) och varför det ibland inte gjorde någon skillnad alls(2).
1=V-sync av, GPUerna jobbar i max för att pumpa ut onödig fps, kanske 80-90 fps.
Slå på v-sync så pumpar de enbart ut 60 fps (60hz-skärm), och gpu-usage går därför från 99% till kanske 70%. --> MS lindras.
2=V-sync av, GPUerna jobbar i max, men når inte upp till gränsen för v-sync (oftast 60 fps).
Att då slå på v-sync gör ingen som helst nytta, korten måste fortfarande jobba häcken av sig. --> ingen skillnad.¨
Vi har nu bevis på att MS (eller "jitter") även existerar på ensamma grafikkort, och jag är beredd att påstå att MS kan uppstå även vid 3korts- och 4korts-lösningar.
Rent hypotetiskt nu:
Anledningen till att MS verkar försvinna vid 3-4 kort är helt enkelt att det finns väldigt få (om ens några alls) spel idag som är på pass krävande eller optimerade att de klarar av att nyttja 3-4 grafikkort till 99%. Om vi hittar något som klarar av att t.ex få 4 HD 7970 att jobba i 99% (och som inte är relaterat till att grafikminnet tar slut), är jag säker på att vi hade sett MS då också.