Intel Haswells integrerade grafik får upp till 40 beräkningsenheter

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswells integrerade grafik får upp till 40 beräkningsenheter

Den kommande processorfamiljen Haswell innehåller en uppgraderad grafikdel med upp till 40 beräkningsenheter – mer än en fördubbling från dagens Ivy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Buuu, jag bryr mig inte om integrerad grafik, fokusera på att göra processorerna snabbare, bättre och överklocksvänligare istället!

Dock bra nyheter för dom som vill slippa GPU i sin htpc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Buuu, jag bryr mig inte om integrerad grafik, fokusera på att göra processorerna snabbare, bättre och överklocksvänligare istället!

Dock bra nyheter för dom som vill slippa GPU i sin htpc.

Ivy bridge-E/Haswell-E passar nog herrn!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Ivy bridge-E/Haswell-E passar nog herrn!

Haswell-E är väl inte bekräftad :O?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas på att processorerna snart passerar 4GHz i originalutförande, så man slipper överklocka allt för att inte flaskhalsa.

Fast, det är väl så dom gör...släpper lägre hastigheter, säljer K-modeller så man måste överklocka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Buuu, jag bryr mig inte om integrerad grafik, fokusera på att göra processorerna snabbare, bättre och överklocksvänligare istället!

Dock bra nyheter för dom som vill slippa GPU i sin htpc.

Utmärkt för bärbara! Sjukt värt i ultrabooks!

Eller menar du att du är sådan dominerade kund att de ska anpassa sig helt efter dina behov? =p

Likaså utmärkt om Atom kunde fp bättre skjuts med integrerade grafikdelar så x86 surfplattorna kunde stå sig mot ARM även i det segmentet.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Avstängd

Tänk att man aldrig kan få köpa en ny dator, hela tiden kommer det nyheter om att det ska släppas nya bättre processorer m.m.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag hoppas på att processorerna snart passerar 4GHz i originalutförande, så man slipper överklocka allt för att inte flaskhalsa.

Fast, det är väl så dom gör...släpper lägre hastigheter, säljer K-modeller så man måste överklocka.

Skickades från m.sweclockers.com

AMDs ska gå i 4.4Ghz så det är på gång.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16442-amd-a-serien-richland-...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag hoppas på att processorerna snart passerar 4GHz i originalutförande, så man slipper överklocka allt för att inte flaskhalsa.

Fast, det är väl så dom gör...släpper lägre hastigheter, säljer K-modeller så man måste överklocka.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast... gigahertzen spelar ju ingen roll, gamla p4'or på 3.4GHz klår ju inte en t.ex i5 3450 på 3.1GHz.

Och anledningen till (jag spekulerar) att de släpper lägre hastigheter än vad de klarar är väl för att de inte ska överhetta i vanliga märkesdatorer med uselt luftflöde.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Haswell-E är väl inte bekräftad :O?

Nope men OM den nån gång dyker upp så!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tänk att man aldrig kan få köpa en ny dator, hela tiden kommer det nyheter om att det ska släppas nya bättre processorer m.m.

Samma sak med all teknik, speciellt mobiler! :/

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar vad de kommer kunna trycka in i ultrabook formatet storlek Macbook Air, Asus UX32, Samsung 900X? Kan de trycka in ett integrerat med prestanda i nivå med ett 640 må tro? Skulle vara perfekt för mig att kunna ha kvar samma format men få möjlighet att spela något spel ibland på den bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Eller menar du att du är sådan dominerade kund att de ska anpassa sig helt efter dina behov? =p

Nej, jag skrev jag för visa att det var min egen åsikt, och därmed förhoppningsvis slippa massa kommentarer som "du nä, men vi andra vill..." eller "duja", etc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Utmärkt för bärbara! Sjukt värt i ultrabooks!

Eller menar du att du är sådan dominerade kund att de ska anpassa sig helt efter dina behov? =p

Likaså utmärkt om Atom kunde fp bättre skjuts med integrerade grafikdelar så x86 surfplattorna kunde stå sig mot ARM även i det segmentet.

Så är det, de flesta änvänder integrerad grafik. Sen är det bara den lilla skaran som spelar på sin PC som använder dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem

undrar vad amd har för motanfall

Permalänk
Medlem

Tråkigt med bga för oss som bygger eget system och vill välja mobo och CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Trixtr:

Tråkigt med bga för oss som bygger eget system och vill välja mobo och CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte direkt många som bygger laptop-system. Till stationära plattformar så kommer inte BGA på lääääänge, förutom till HTPC och så, men det finns redan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trixtr:

Tråkigt med bga för oss som bygger eget system och vill välja mobo och CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt kommer BGA förmodligen vara till laptops eller andra system som slutanvändaren inte ska fiffla med. Vi entusiaster kommer fortfarande ha processorer och moderkort att bada i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin98:

undrar vad amd har för motanfall

Kaveri kommer springa åttor runt gt3:an i haswell

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tänk att man aldrig kan få köpa en ny dator, hela tiden kommer det nyheter om att det ska släppas nya bättre processorer m.m.

Exakt, jobbigt är det. Jag har alltid samma problem och beslutsångest när jag gör ett nytt datorköp, kallsvettas innan jag trycker på köpknappen, varje gång.

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W

Permalänk
Medlem

Så Haswell har bättre integrerad grafik och mindre strömförbrukning, två saker jag själv inte prioriterar just nu.

Med andra ord, om Haswell inte har märkbart bättre prestanda än dagens Ivy-Bridge (mera specifikt 3570k) så blir det nog inte alls en Haswell till våren som jag ursprungligen hade tänkt, utan det blir kanske rentav en FX-8350 istället...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Donkey:

Kaveri kommer springa åttor runt gt3:an i haswell

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte säga att du har fel då jag inte vet speciellt mycket om Kaveri, men tester visar ju att GPU-prestanda i AMDs APUer är redan idag extremt begränsade av bandbredd mot RAM.

HD4000 är även den begränsad av bandbredd mot RAM i vissa fall, men dels är det en klenare GPU och framförallt så kan HD2/3/4000 använda CPUns L3 cache, en funktion som fortfarande saknas i AMDs APUer. Är ungefär dubbelt så hög bandbredd och ungefär en fjärdedel i latens mot L3 cache jämfört att gå mot RAM, så det gör stor skillnad. Problemet är att L3-cachen är relativt liten för att användas av en GPU.

En stor skillnad mellan Haswells GT1/GT2 jämfört med GT3 är att den sista kommer ha en mindre mängd eDRAM (gissningar ligger på 64-256MB) med en 512-bitars buss, det är därför helt rimligt att GT3 med sina 40 EU kommer vara dubbelt så snabb som dagens HD4000. Har inte hört/läst att AMD plannerar något liknande och det är då rätt osannolikt att de kommer kunna skriva upp prestanda mer än 10-30% jämfört med Trinity, att bredda den vanliga RAM-bussen till 3 eller 4-kanaler skulle vara en lösning rent tekniskt men en alldeles för dyr sådan för att passa den prisklass AMDs APUer riktar sig mot.

Och notera att GPUn i desktop Trinity må vara klart snabbare än desktop HD4000, men laptop Trinity har en väsentligt långsammare GPU medan laptop HD4000 är lika snabb eller i vissa lägen marginellt snabbare än desktop-varianten. Så på laptops skiljer det inte speciellt mycket i GPU-prestanda mellan Trinity och Core i5/i7

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Kan inte säga att du har fel då jag inte vet speciellt mycket om Kaveri, men tester visar ju att GPU-prestanda i AMDs APUer är redan idag extremt begränsade av bandbredd mot RAM.

HD4000 är även den begränsad av bandbredd mot RAM i vissa fall, men dels är det en klenare GPU och framförallt så kan HD2/3/4000 använda CPUns L3 cache, en funktion som fortfarande saknas i AMDs APUer. Är ungefär dubbelt så hög bandbredd och ungefär en fjärdedel i latens mot L3 cache jämfört att gå mot RAM, så det gör stor skillnad. Problemet är att L3-cachen är relativt liten för att användas av en GPU.

En stor skillnad mellan Haswells GT1/GT2 jämfört med GT3 är att den sista kommer ha en mindre mängd eDRAM (gissningar ligger på 64-256MB) med en 512-bitars buss, det är därför helt rimligt att GT3 med sina 40 EU kommer vara dubbelt så snabb som dagens HD4000. Har inte hört/läst att AMD plannerar något liknande och det är då rätt osannolikt att de kommer kunna skriva upp prestanda mer än 10-30% jämfört med Trinity, att bredda den vanliga RAM-bussen till 3 eller 4-kanaler skulle vara en lösning rent tekniskt men en alldeles för dyr sådan för att passa den prisklass AMDs APUer riktar sig mot.

Och notera att GPUn i desktop Trinity må vara klart snabbare än desktop HD4000, men laptop Trinity har en väsentligt långsammare GPU medan laptop HD4000 är lika snabb eller i vissa lägen marginellt snabbare än desktop-varianten. Så på laptops skiljer det inte speciellt mycket i GPU-prestanda mellan Trinity och Core i5/i7

Mindre mängd eDRAM blir det inte långsammare då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så AMD får lite konkurrens med den biten då...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dj christian:

Mindre mängd eDRAM blir det inte långsammare då?

Skickades från m.sweclockers.com

GPUn kan använda både eDRAM och "vanligt" RAM. Gissar att man i drivaren kommer gömma allt detta från de som använder GPUn via APIer som OpenGL och DirectX. Man kommer använda eDRAM som cache för de mest använda texturerna och vertexes helt enkelt, 64-256MB är ju ett klart lyft från de 3-8MB L3 cache som SNB/IVB GPUerna måste dela med alla CPU-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Den kommentaren skulle faktiskt passa in bättre om det INTE kom några nya saker.

Idag är det ju inga som helst problem att köpa nytt... och ofta dessutom.

Men jo jag förstår vad du egentligen menar.

Nytt och ofta? Heh

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite märkligt att dom envisas med grafik i CPU'n , när grafikdelen tar 4x så stor plats som själva CPU cores gör.

Jag skulle hellre vilja se en CPU med 4x fler cores , utan grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Tråkigt med bga för oss som bygger eget system och vill välja mobo och CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns socket för BGA också. Inte för att jag tror dom kommer gå den vägen, men det är rent tekniskt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jag tycker det är lite märkligt att dom envisas med grafik i CPU'n , när grafikdelen tar 4x så stor plats som själva CPU cores gör.

Jag skulle hellre vilja se en CPU med 4x fler cores , utan grafik.

Inte lika lätt att tillverka. Inte ens i närheten.

Permalänk
Skrivet av Batman:

Haswell-E är väl inte bekräftad :O?

Nej, det är den inte. Med tanke på hur mycket långsammare releasetakten är på entusiastplattformen så skulle en lansering av Haswell-E ssmmanfalla ungefär samtidigt som Skylake. Vilket föranleder tanken att Intel faktiskt helt hoppar över Haswell-E och går direkt från Ivy Bridge-E till Skylake-E.