Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2013-01-29, 21:01   #31

virtual void

Datavetare

virtual voids avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av rektor Visa inlägg
11.6 tum och 1.1 GHz Celeron och 320 GB HDD låter ju inte så imponerande.

Borde va 13", 2 GHz ARM, solid-state disk.

Då vore det perfekt dator att ha hemma åt mamma, så slipper jag fixa när den får virus.
Hjälp, det finns absolut ingen idag existerande ARM CPU som är snabbare än en Sandy Bridge baserad Celeron. Inse att ARM i sina bästa stunder kan prestera lite bättre än Atom, ARM har absolut inget att sätta emot Intel/AMDs "vanliga" CPU-kärnor.

Och när ARM försöker sig på lite bättre prestanda så imponerar knappast strömförbrukningen.
2013-01-29, 21:31   #32

sAAb

Medlem

sAAbs avatar

Registrerad: jan 2007

Chrome OS verkar ju spännande. och Chrome OS har ju tagit 5-10 % av ACER's försäljning direkt!

htp://www.bloomberg.com/news/2013-01-27/acer-sees-success-in-chrome-pcs-as-windows-fails-to-drive-sales.html

"Chrome-based models accounted for 5 percent to 10 percent of Acer’s U.S. shipments since being released there in November, President Jim Wong said in an interview at the Taipei-based company’s headquarters. That ratio is expected to be sustainable in the long term and the company is considering offering Chrome models in other developed markets, he said. [...] Chrome’s “value is that it’s more secure,” Wong said. Early adopters have been more professional, heavy Internet users with educational institutions, and corporations are also likely to show interest in the operating system, he said."

Är priset bara rätt kan jag slå till!

Vad är rimligt idag? 1500 Kr?
|GA Triton ATX|P35-DQ6|Q6600|Ultra-120eXt|Noctua NF-S12-1200|OCZ ZX 1000W|4x2GB Corsair667MHz |GeForce GTX260|Samsung TA24-550|Win 7/Debian Sid 64 KDE 4.x|¤|NoName chassi ATX|Asus P8P67-B3|2500K|OCZ GXS 850W|2x4GB Corsair Vengeance|GeForce GTX670|Philips 27"|Debian Sid 64 KDE 4.x|

sAAb är inte uppkopplad
2013-01-29, 22:16   #33

lorgix

Medlem

Registrerad: jul 2011

Kombon 1,1GHz och 3,5h batteritid känns inte som en hit. Men visst, bättre än Atom.
lorgix är inte uppkopplad
2013-01-29, 23:36   #34

Murmelmuff

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: maj 2011

Samsungs ARM Chromebook känns mycket mer intressant. Ingen större skillnad i pris heller.
Murmelmuff är inte uppkopplad
2013-01-30, 01:11   #35

rampjesus

Medlem

rampjesuss avatar

Plats: Upplands Väsby

Registrerad: okt 2007

Passar ju perfekt att de äntligen lanseras här lagom till att jag är klar med mina studier Hade verkligen passat perfekt till det ändamålet men nu vet jag inte, har nog ingen användning för en Chromebook utanför studierna.
rampjesus är inte uppkopplad
2013-01-30, 04:07   #36

Maysay

Medlem

Maysays avatar

Plats: Uppsala

Jag förstår inte, folk klagar på att nya Windows 8 är slutet och kommer gå över till t.ex ubuntu pga detta. Men sedan när Chomebook kommer då tycker folk att det jättebra. Chrome OS verkar ju helt låst om något. Appar i molnet m.m.

Mobiltelefon: Nokia Lumia 920 (Windows Phone 8)
Maysay är inte uppkopplad
2013-01-30, 06:59   #37

sAAb

Medlem

sAAbs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Maysay Visa inlägg
Jag förstår inte, folk klagar på att nya Windows 8 är slutet och kommer gå över till t.ex ubuntu pga detta. Men sedan när Chomebook kommer då tycker folk att det jättebra. Chrome OS verkar ju helt låst om något. Appar i molnet m.m.
Chromebook har mer cred. Så är det.
|GA Triton ATX|P35-DQ6|Q6600|Ultra-120eXt|Noctua NF-S12-1200|OCZ ZX 1000W|4x2GB Corsair667MHz |GeForce GTX260|Samsung TA24-550|Win 7/Debian Sid 64 KDE 4.x|¤|NoName chassi ATX|Asus P8P67-B3|2500K|OCZ GXS 850W|2x4GB Corsair Vengeance|GeForce GTX670|Philips 27"|Debian Sid 64 KDE 4.x|

sAAb är inte uppkopplad
2013-01-30, 10:08   #38

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: apr 2007

Folk som klagar på komponenterna kan ju tänak som så att ska ni ha rejäl prestanda så får ni inte det för 199 dollar Lägg då istället 10 000 på en bra laptop, men ska du ha datorn till surfande, filmtittande osv när du är ute och reser så är det perfekt med en sådan billig dator. Man får ju oftast vad man betalar för och betalar man kanske under 2000kr så får man inte superkomponenter heller, men troligen duger de alldeles utmärkt till kontorsarbete, film och surf.
2013-01-30, 11:10   #39

Tobbe_Nilsson

Medlem

Plats: Arjeplog

Registrerad: apr 2004

Citat:
Häng med i svängen, molnet är framtiden.
2013-01-30, 11:24   #40

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Citat:
Vad jag inte förstår (vet inte hur mycket utrymme Windows 8 tar) är att Windows ska ta upp så otroligt mycket utrymme. Minimum för att ens kunna installera ligger väl vid 16GB, men det kan ha höjts sedan servicepack har kommit ut. Ubuntu kräver 5GB och har då dessutom Officepaket intallerat direkt från start och många andra bra program.

Kan tillägga att jag är en av dom som helt dumpat Windows och gått över till Ubuntu 12.04. Jag har visserligen kört Ubuntu i flera år, men dualbootat med Windows, men sedan steam har kommit för Linux så kastade jag ut Windows helt. Windows 8 vill jag inte röra med tång. Har testat det och gillade det inte.

Chromebook har visserligen många begränsningar, men det vet man säkert redan om när man köper den. Allt beror på vad du vill göra med datorn. Är du ute efter en dator att jobba på, kolla på film, spela enklare webspel och vanlig surf så duger den. Vill du göra mer avancerade saker så köper du en vanlig dator för några tusen till och kör Windows eller någon Linuxvariant.
2013-01-30, 13:21   #41

backfeed

Medlem

backfeeds avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: okt 2008

Varför Chrome OS när det finns Android, egentligen?

Chrome OS borde ju vara mycket mer begränsat och ineffektivt?
2013-01-30, 13:25   #42

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av backfeed Visa inlägg
Varför Chrome OS när det finns Android, egentligen?

Chrome OS borde ju vara mycket mer begränsat och ineffektivt?
Båda fungerar ju ungefär på samma sätt att du installerar appar från en market. Den stora skillnaden är väl att Android är anpassat för mindre skärmar och ChromeOS är mer anpassat för vanliga datorer med riktiga fönster osv.
2013-02-02, 22:19   #43

Ghwomb

Medlem

Plats: Tynnered

Registrerad: nov 2005

Recension: http://www.anandtech.com/show/6476/a...ebook-review/5

Men det är synd att de inte installerar Linux och kör lite tester som inte är webbläsarbundna.
Ghwomb är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb