Permalänk
Melding Plague

NZXT Kraken X40

NZXT tar steget in på vattenkylningsmarknaden med Kraken X40, som bygger på den fjärde generationens Asetek. SweClockers testare kavlar upp ärmarna och undersöker ett slutet vattenkylningspaket av senaste snitt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tack för recensionen! Ni kanske kunde göra en recension med slutna vattenkylnings system samlade och vad ni tycker om dom?

Jag gillar sluten vattenkylning. Det är däremot riktigt synd att fläktarna som följer med inte räcker till i de flesta fallen oavsett vilket märke man köper. Det bli ganska mycket dyrare om man ska köpa bättre fläktar också.

Jag kör själv på Antec Kühler H2O 620 med två Corsair fläktar eftersom fläkten som följde med låter för mycket och inte kyler tillräckligt bra enligt mig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Synd att den kostar så mycket.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/16420-nzxt-kraken-x40/6#...

Är det jag som ser galet, eller kyler H80(Medium) i stort sett lika bra som H100(High), enligt denna grafen, för att inte nämna att H80(High) är betydlige bättre än H100(High)?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Minsc S2:

http://www.sweclockers.com/recension/16420-nzxt-kraken-x40/6#...

Är det jag som ser galet, eller kyler H80(High) bättre än H100(High), enligt denna grafen?

Enligt våra mätningar (givetvis dubbelkollade) och testmiljö så stämmer detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Enligt våra mätningar (givetvis dubbelkollade) så stämmer detta.

Verkar ju helskumt...

Kul recension! Bra för dem som går i tankar att köpa ett liknande system.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Release The Kraken=)

Ser riktigt bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

http://www.sweclockers.com/recension/16420-nzxt-kraken-x40/6#...

Är det jag som ser galet, eller kyler H80(Medium) i stort sett lika bra som H100(High), enligt denna grafen, för att inte nämna att H80(High) är betydlige bättre än H100(High)?

tror det blivit omkastat, här har du testet mellan H80 och H100...där vinner H100
http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Överpris
Är inte heller ett fan av 3-händersfästet, lättare med skruvar som på H80/H100.
Dock kul att det kommer fler alternativ (dock från samma tillverkare Asetek).

Och till recensenterna, keep it coming! Mera recensioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Enligt våra mätningar (givetvis dubbelkollade) och testmiljö så stämmer detta.

Trevligt om det stämmer.
*Öppnar chassit och ger sin H80 en öm klapp på pumpen*

Skrivet av Rogga67:

tror det blivit omkastat, här har du testet mellan H80 och H100...där vinner H100
http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-...

Antar att det varierar från test till test, dock så ligger ju H80(Med) och H100(Med) på exakt samma temperatur där, så att en H80 som har en "bra dag" skulle kunna smita före en H100 är kanske inte så osannolikt som det låter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Om inte annat så visar de här testerna att en rejäl luftkylare är den bästa kompromissen mellan ljudnivå och kylprestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det hade varit spännande om ni gjorde ett test av fläktar på radiatorer, samt ett test av radiatorer där alla har samma fläkt.

Permalänk

skulle vara trevligt ifall ni testadd kraken x60 också! Samt H110!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

http://www.sweclockers.com/recension/16420-nzxt-kraken-x40/6#...

Är det jag som ser galet, eller kyler H80(Medium) i stort sett lika bra som H100(High), enligt denna grafen, för att inte nämna att H80(High) är betydlige bättre än H100(High)?

Det är helt och fullt möjligt. Värme stiger ju. Monteras h100 i topp eller än värre som utblås sugs varmluft rakt igenom radiatorn. H80 slår helt enkelt en h100 i vissa konfigurationer av den anledningen. Har man utblås i topp så brukar värmen rent naturligt ta den vägen ut. H80 som tar in luft utrifrån i är det jag blivit rekommenderad och ett par rejäla fläktar i topp om man vill ha ett luftflöde som inte moterkar naturen.

Skrivet av fantomsmurfen:

Om inte annat så visar de här testerna att en rejäl luftkylare är den bästa kompromissen mellan ljudnivå och kylprestanda.

Jo, det har ju gällt ett tag faktiskt. Å andra sidan är det inte helt svart på vitt. Även om Corsair uppvisar högre dBa betyder inte det att ljudet per automatik är störande. Missljud eller ojämna fläktar kan, även om de är tystare, kan upplevas mer störande. Men, jo, generellt sett är luftkylare den föredragna lösningen om man vill ha så låg ljudnivå som möjligt. Problemet med de slutna vätskekylningssystemen är ju att fläktarna måste köra på så höga varvtal för att bräcka de tunga luftkylarna.

Ett sista litet P.S. så är ju den här typen av kylsystem overkill om man inte skall överklocka. De räcker ju, helt enkelt. Så för min del skulle jag väl kunna överväga att skaffa det för att kunna vråla: "Release the Kraken!" varje gång jag slår på datorn. Bara det är ju värt några hundralappar.

Permalänk

Kan man skaffa något liknande program till corsair h80 serien så man kan kolla temps och vad jag förstår ändra fläkt/pump hastighet ? Eller är den för "gammal". Typ det enda jag saknar med h80.. Lite bökigt att öppna chassit och trycka på knappen varje gång.

Permalänk
Inaktiv

Corsair möter NZXT (H110 H100i H90 H80i mot X40 X60)

Tillägnat till alla er som inte kan få nog av hårdvarurecensioner!
https://www.youtube.com/watch?v=E-NQVG84V60

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag kör själv på Antec Kühler H2O 620 med två Corsair fläktar eftersom fläkten som följde med låter för mycket och inte kyler tillräckligt bra enligt mig.

Jag med, fast med en av mig rödlackerad Scythe Gentle Typhoon! Kom ihåg att våra datorer är mycket renare och snyggare inuti än de som har en NH-D14!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av RzrTrek:

http://img195.imageshack.us/img195/2876/swecf.jpg

Tillägnat till alla er som inte kan få nog av hårdvarurecensioner!
https://www.youtube.com/watch?v=E-NQVG84V60

En engelsman som inte kan uttala bokstaven "H", så måste den sägas hundratals gånger under videon, får se om jag klarar av att se hela

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

En engelsman som inte kan uttala bokstaven "H", så måste den sägas hundratals gånger under videon, får se om jag klarar av att se hela

Han är mer än känd för sina lååånga videoklipp och recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

En engelsman som inte kan uttala bokstaven "H", så måste den sägas hundratals gånger under videon, får se om jag klarar av att se hela

"Heitch Eighty" (H80)...
Kunde varit värre, har du någonsin hört en tysk försöka uttala "squirrel"?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid trevligt med en recension men vi vill ha video för bövlen!

945:- hos billigaste seriösa butik O_0 Marketingavdelningen måste ha rökt på ganska ordentligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

En engelsman som inte kan uttala bokstaven "H", så måste den sägas hundratals gånger under videon, får se om jag klarar av att se hela

Hehe.

Dock:
"H (named aitch /ˈeɪtʃ/, plural aitches;[1] or haitch /ˈheɪtʃ/ in many dialects, especially Hiberno-English" enligt wikipedia.

Tänk om han hade visat grafer istället för att prata oavbrutet i 30 minuter...

Permalänk
Medlem

varför kör ni ett sånt klent testsystem? vad som helst kan kyla en 2600k, ta en 6-kärnig intelprocessor eller en överklockad bulldozer ist...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

För att vara rättvis så ska igentligen H110 eller H100i möta X60 eftersom X40 endast är i singelfläktsradiator formfaktor.

Skulle vilja se lite av den där Swiftech H220 faktiskt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av femkantig:

varför kör ni ett sånt klent testsystem? vad som helst kan kyla en 2600k, ta en 6-kärnig intelprocessor eller en överklockad bulldozer ist...

Eller ännu värre, en ivy bridge cpu +Vcore

Även senaste versionen av Antec 620 har generation 4 pumpen, båda finns dock på marknaden. Så se till att köpa den som heter v4 om ni ska köpa en.

Har en 620 v4 med 2st gentle typhoon 1850rpm, och den fixar faktiskt utan problem att kyla i5 2500K vid ganska höga klocks/Vcore. Skillnaden är inte jättestor om jag jämför med min silverarrow. Värre är det dock när i7 3770K'n skall kylas, där hänger inte 620'n med silverarrow.

Blir endera en X60 eller den nya semi-slutna H220 som swiftech har på gång, man kan plocka isär det och det bygger på swiftech's senaste prylar, pumpen fixar att dra runt en enorm custom loop om man får för sig att bygga en sådan. http://www.swiftech.com/H220.aspx

Permalänk

Har inte H80i push-pull konfiguration? Det hade varit intressant att se skillnaden med två fläktar på Kraken. Tror det hade gjort ganska stor skillnad. Men visst, det är inte så produkten levereras och testar man produkten i sig så kan man inte modifiera den med fler fläktar.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

För att vara rättvis så ska igentligen H110 eller H100i möta X60 eftersom X40 endast är i singelfläktsradiator formfaktor.

Skulle vilja se lite av den där Swiftech H220 faktiskt.

Kolla länken http://www.swiftech.com/H220.aspx

Frågan är bara vad priset blir samt när det går att få tag i den.

RalleBalle: Skulle va intressant att testa alla med samma fläktar, min Antec 620 kom med en helt värdelös fläkt som låter som ett jetplan = Kass kylare. På med en eller två schyte GT = Bra kylare

Permalänk
Permalänk
Medlem

En fråga som egentligen är rätt offtopic, men min 620 rasslar, något som ska bero på att motorn ej är centrerad.
Kollar man på följande bild ser man att det är reltavit enkelt att korrigera själv, frågan är dock om man kan avlägsna toppen utan att tömma systemet först?
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/01/24/IMG_0906.jpg?...

Hade skickat in den på garantin om det inte var för att jag gjort en tunnel av den medföljande fläkten och tappat bort merparten av fästerna samt kartongen...

Permalänk
Medlem

En annan sak som vore bra att sammanställa, är hur ofta slutna vattenkylning går sönder,

Själv har jag haft en H50 och nu en Antec 620. H50 slutade pumpen att fungera efter ca 10mån, 620 så har pumpen börjat låta lite, garantin har gått ut. En kompis H70, pumpen igen.

Köper man tex Phantek eller någon annan liknande så kommer den aldrig gå sönder. Fläkten visst, men lätt att byta.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB