Ultra HDTV får fotfäste 2013

Permalänk
Melding Plague

Ultra HDTV får fotfäste 2013

Fler bildpunkter är nästa stora teknikskifte på tv-marknaden, men det handlar inte om något omedelbart genombrott. Fram till 2016 väntas marknaden växa till sju miljoner enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu när H265 börjar utvecklas kanske det faktiskt är möjligt att streama 4k inom en snar framtid?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Keeper of Traditions

Ohh technological revolution, why art thou so slow?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Trevligt, även om jag personligen hellre vill ha mer pixlar på min datorskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inga TV kanaler sänder i detta format.
Inga filmer går att köpa.
Inga grafikkort pumpar ut tillräckligt med fps i de häftigast spelen för detta.

Förstår att man måste börja någon gång, men just nu så får man inte mycket användning av det.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att bara ca 10% av mina kanaler jag har är i HD och då oftas bara i 720p, så känns det ju som att det kan kvitta. Två olika tekniker som utvecklas olika snabbt men som ändå måste funka tillsammans.

Men en högupplöst skärm till min dator är en annan sak!

Permalänk

Har inget behov av högre på TV:n. Måste köpa så jävla stor innan jag skulle se skillnad. Men det kanske gör att det äntligen går att köpa högupplösta datorskärmar

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Xzomo:

Inga TV kanaler sänder i detta format.
Inga filmer går att köpa.
Inga grafikkort pumpar ut tillräckligt med fps i de häftigast spelen för detta.

Förstår att man måste börja någon gång, men just nu så får man inte mycket användning av det.

Nu tycker jag du är lite negativ! Det kommer definitivt vara material ute på marknaden när tekniken tar fart!

Och det går visst att spela på en upplösningen med dagens grafikkort, även om du får ha minst två!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Blir och vänta tills det blir vanligt nog för ett humant pris på projarna också då.
känner att det inte är riktigt värt att gå från 720 till 1080 när ändå 4k är så pass nära och man ändå kommer byta då.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Xzomo:

Inga TV kanaler sänder i detta format.
Inga filmer går att köpa.
Inga grafikkort pumpar ut tillräckligt med fps i de häftigast spelen för detta.

Förstår att man måste börja någon gång, men just nu så får man inte mycket användning av det.

Precis. När blu-rays med 4K-upplösning börjar komma, då är jag intresserad.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem

Fördelen är väl att man kanske kan börja spela dator spel på tv rysligt trött på 1080 p skärmar

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Med tanke på att bara ca 10% av mina kanaler jag har är i HD och då oftas bara i 720p, så känns det ju som att det kan kvitta. Två olika tekniker som utvecklas olika snabbt men som ändå måste funka tillsammans.

Men en högupplöst skärm till min dator är en annan sak!

Personligen använder jag min tv mer till tvspel och film än tv sändningar. Och film kommer säkert snart på högre upplösning typ ultra blu ray eller något Sen borde la TV kunna fixas i bättre upplösning när fler får tv via bredband men det ligger nog i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tills de kommer i oled får det anstå.

Permalänk
Medlem

2013 eh, Jag vet ju att Japan är på väg att rösta igenom att deras TV sändningar måste gå över till 4k tills 2014, det de argumenterade emot var ifall de skulle skippa 4k och gå rakt på 8k då det redan är en framtagen standard för att minska övergångs kostnaderna.

Och här kan vi knappt se 1080p.....

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Lite spännande det här, men tror det kommer dröja länge innan vi ens får 1080 till tv-sändningarna.
Men till Bluray i 4k eller till spel, det skulle va grymt

Skyrim med en 4k mod och en 50" skärm i 4k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

De faktiska TV sändningarna halkar efter något enormt.
Den bästa bildkvalitén som existerar i TV sändningar idag är 720p, 1080p är ENORMT långt i framtiden, så långt att det inte finns några som helst planer på att börja sända i 1080p.
År 2060 kommer vi säkert ha TV apparater med 28738762x826437621 i upplösning men TV sändningarna kommer fortfarande vara i 720p, suck.
Kanske dags att börja trycka på för högre upplösning på TV sändningar??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzomo:

Inga TV kanaler sänder i detta format.
Inga filmer går att köpa.
Inga grafikkort pumpar ut tillräckligt med fps i de häftigast spelen för detta.

Förstår att man måste börja någon gång, men just nu så får man inte mycket användning av det.

Tekniken kommer ju oftast först, även om det finns exempel på när innehållet kommer först. Exempel på det är att ofta brukar VM-finaler i fotboll och OS-invigningar och liknande filmas i nya tekniker som få eller ingen har tillgång till just då. Om det handlar om 3D eller hög upplösning eller något liknande.

Men oftast är det ju så att man säljer tekniken innan innehållet finns. Högupplösta tv-apparater fanns innan det fanns några kanaler att titta på.

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Tekniken kommer ju oftast först, även om det finns exempel på när innehållet kommer först. Exempel på det är att ofta brukar VM-finaler i fotboll och OS-invigningar och liknande filmas i nya tekniker som få eller ingen har tillgång till just då. Om det handlar om 3D eller hög upplösning eller något liknande.

Men oftast är det ju så att man säljer tekniken innan innehållet finns. Högupplösta tv-apparater fanns innan det fanns några kanaler att titta på.

Visst men det här är löjligt, 1080p TV sändningar lär ligga minst 10 år i framtiden.
Med UHDTV blir det nästan astronomiska tidsperspektiv, 30 år kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

De faktiska TV sändningarna halkar efter något enormt.
Den bästa bildkvalitén som existerar i TV sändningar idag är 720p, 1080p är ENORMT långt i framtiden, så långt att det inte finns några som helst planer på att börja sända i 1080p.
År 2060 kommer vi säkert ha TV apparater med 28738762x826437621 i upplösning men TV sändningarna kommer fortfarande vara i 720p, suck.
Kanske dags att börja trycka på för högre upplösning på TV sändningar??

Problemet med just TV-sändningar är ju att dom har begränsat med bandbredd att använda.
Det enda som skulle kunna hjälpa där är om dom får tillgång till ett nytt frekvensspekrum att sända på, eller bättre komprimeringsteknik.
Annars är ju alternativet färre Tv-kanaler, något som inte verkar troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Visst men det här är löjligt, 1080p TV sändningar lär ligga minst 10 år i framtiden.
Med UHDTV blir det nästan astronomiska tidsperspektiv, 30 år kanske?

Ja, SVT lär knappast börja sända 2160p i det digitala marknätet inom den närmaste framtiden. Men tv försvinner ju mer och mer och det finns ju andra användningsområden för en högupplöst tv. Spel, streaming, med mera. Nya standarder kan ju göra det fullt rimligt att se högupplöst över nätet. H.265 lovar halva bandbredden för samma kvalitet som h.264 för att ta ett exempel.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3626...

Ju bättre komprimering desto mer processorkraft behövs, så med bättre processorer i mobiler, datorer och boxar under tvn, desto mindre bandbredd behövs.

Permalänk
Medlem

Med 1gb internet är streaming i 2160p inte omöjligt. Sedan så kan man ju köpa och ladda ner filmer, och då kan de ju erbjuda nerladdningar i 4k. Jag ser inte på tv alls men detta är ändå intresant, när men sitter med en datorskärm i 1080p ser man pixlarna väldigt tydligt om man har bra ögon (jag ser defenitivt ett "rutnät" på min skärm), bara att använda firefox i en högre upplösning skulle göra en 4k skärm värt det. Detta kunde inte komma senare. En 27' skärm i 4k är vad som behövs, jag spelar gärna i lägre grafikinställningar för att kunna höja upplösningen, de flesta verkar dock tänka tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzomo:

Inga TV kanaler sänder i detta format.
Inga filmer går att köpa.
Inga grafikkort pumpar ut tillräckligt med fps i de häftigast spelen för detta.

Förstår att man måste börja någon gång, men just nu så får man inte mycket användning av det.

Exakt!
Det är ett tydligt exempel på att man försöker skapa ett behov.
Vem har egentligen användning för den höga upplösningen när det inte finns något TV-/film-material med den upplösningen?

Jag tror att de har kört fast i TV-utvecklingen;
Färg TV -> platt TV -> HD TV -> Smarta apparater -> Trådlösa gränssnitt
Vad mer?
Kanske de skall fråga oss konsumenter?

Jag för min del skulle gärna se att själva TV-skärmen försvann helt och ersattes av en projektor
Det är inte många saker i ens hem som ser fulare ut än en avstängd TV. Ett stort svart hål mitt på väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Exakt!
Det är ett tydligt exempel på att man försöker skapa ett behov.
Vem har egentligen användning för den höga upplösningen när det inte finns något TV-/film-material med den upplösningen?

Jag tror att de har kört fast i TV-utvecklingen;
Färg TV -> platt TV -> HD TV -> Smarta apparater -> Trådlösa gränssnitt
Vad mer?
Kanske de skall fråga oss konsumenter?

Jag för min del skulle gärna se att själva TV-skärmen försvann helt och ersattes av en projektor
Det är inte många saker i ens hem som ser fulare ut än en avstängd TV. Ett stort svart hål mitt på väggen

Vad sägs om att bara helt enkelt köpa en proj då?
Dom finns och dom är inte så farligt dyra heller.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Exakt!
Det är ett tydligt exempel på att man försöker skapa ett behov.

Till skillnad från vadå? Du skulle ju sagt samma sak när telefonen lanserades. Vad ska jag med en sån till, det finns ju ingen att ringa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Visst men det här är löjligt, 1080p TV sändningar lär ligga minst 10 år i framtiden.
Med UHDTV blir det nästan astronomiska tidsperspektiv, 30 år kanske?

I lilla Sverige ja där inget satsas på sådant, många länder finns 1080p och funnits sedan ungefär 2005, som jag skrev i en annan post Japan diskuterar att tvinga bolagen till att införa 4k eller 8k tills 2014.

Sverige är ett litet land när det gäller tv.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

De kommersiella leveranserna beräknas uppgå till till 333 000 enheter, varav huvuddelen går till marknader i Kina och Asien.

Intressant utveckling alltså - att merparten av ny teknik nuförtiden inte går till Europa/USA utan till Kina/Asien. Världen förändras...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är lite dåligt uppdaterad... Vad används för kabel/signaltyp för överföring av 4K?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vad det gnälls då! Sweclockers är en tekniksida där medlemmarna vill ha ny teknik och utveckling, trodde jag.

SVT är ingen bra referens till HD material, inte ens nyheter sänds i 720p för att nyhetsankrarna och hallåarna vägrar gå med på att visa sina ansikten i detalj med alla finnar och oönskadehårstrån. Men förr eller senare måste även dom anpassa sig, även om det kanske kommer ta 50 år och en ny generation.

Det stämmer att TV bolagen inte kommer gå över till 4K sändningar utan kommer vänta tills det är dags att uppgradera till 8k för att spara smart. 8K är dessutom den högsta upplösning som ögat kan urskilja och uppfatta. Därför är det en extra bra anledning för tv bolagen att vänta på den tekniken kommer till marknaden.

Men undertiden är det ju självklart att 4k måste ta fart och komma ut bland media produkter. 4K material finns redan tillgänglig som nedladdningsformat och det finns blurayspelare som uppskalar till 4K till försäljning redan.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är lite dåligt uppdaterad... Vad används för kabel/signaltyp för överföring av 4K?

Med en hdmi kabel version 1.4

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/High-Definition_Multimedia_Inter...

Skrivet av Wikipedia:

HDMI 1.4 - 5 juni 2009

2 - Högsta upplösningen höjs till 4096 x 2160 i högst 30 Hz.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Snusfri

Riktigt härligt.
H.265 är nu spikat vilket gör att 4k (2160p) filmer kommer att få plats på bluray skivor, förmodligen så kommer det bara att behövas en firmware uppgradering av de nyare och lite kraftfullare blurayspelarna för att kunna kolla på dom filmerna.

Skulle inte alls sitta fel med en 84" 4K TV i vardagsrummet

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro