Valve stäms i Tyskland för förbud mot försäljning av begagnade Steam-spel

Permalänk
Melding Plague

Valve stäms i Tyskland för förbud mot försäljning av begagnade Steam-spel

En tysk konsumentorganisation drar Valve till domstol eftersom distributionstjänsten Steam förhindrar försäljning av begagnade spel, något som sägs bryta mot europeisk lagstiftning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vore härligt att kunna köpa och framför allt sälja begagnade steam spel

Permalänk
Medlem

Spännande att se om detta leder till något!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte funderat på det särskilt mycket. Men visst, varför inte.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Tyskarna är nog de som faktiskt tar demokrati och saker såsom konsumenträtt och den enskilda individens rätt mest seriöst!

De har minnen från vad som händer om avsaknaden av demokrati och enskilda individers rättigheter blir för stor...

Permalänk
Medlem

hoppas det slår igenom

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk

"Verbraucherzentrale Bundesverband" ballaste namnet någonsin

OnT: Vet inte om det kommer att leda till någonting, detta har väl hänt förut utan att valve gjort något åt det? Tror inte direkt de har högt upp på sin priolista att göra så man kan sälja begagnade spel heller.

Permalänk
Inaktiv

För första gången gör tysk domstol någonting bra, dock så är väl inte Valve ensamma?

Permalänk
Hedersmedlem

Ånglås?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Good guy tyskland

Permalänk
Medlem

Begagnade spel på steam? i lol'd...

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Skrivet av Hawkeyee:

Good guy tyskland

jag vet inte riktigt.... om nu detta kommer slå igenom kan vi nogg glömma alla galna steam sales osv...... inte säcker på om detta är nått positivt

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Dom måste hitta ett bra system för begagnat handel bara. annars kan jag ju slänga över spelet till en polare som vill prova sen skickar han tbx det när han är klar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Ni tänker ju bara så långt näsan räcker. I och med ett sådant krav på sig skulle spelindustrin att gå ännu sämre än den gör idag. Några av era favoritstudios kanske får lägga ner eller börjar ta ännu färre risker än de redan gör idag. Fler uppföljare, färre nya IPs och framförallt fler mindre gratisspel och färre storspel. Jag drar till med ett rungande NEJ! Om mina pengar till spelindustrin bidrar till att de fortsätter att producera stora engagerande spel som man kan lägga ner hela sin själ i betalar jag gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Dom måste hitta ett bra system för begagnat handel bara. annars kan jag ju slänga över spelet till en polare som vill prova sen skickar han tbx det när han är klar.

Det måste ni ju få? finns inga regler om att man inte fär sälja/köpa samma spel 100000000000000000ggr om.

Jag personligen tycker att det är fjantigt att de ska ta upp valve igen, bättre att ta t.ex origin etc.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Tyskarna är nog de som faktiskt tar demokrati och saker såsom konsumenträtt och den enskilda individens rätt mest seriöst!

De har minnen från vad som händer om avsaknaden av demokrati och enskilda individers rättigheter blir för stor...

Samtidigt som dom öppet censurerar sådant som är "farligt" för bla ungdomar. Musik, konst och film t ex.

Dubbelmoralens näste - Förbundsrepubliken Tyskland.

Permalänk
Medlem

Dem hade ju kunnat tjäna pengar på det!? Dra 10% fee, så sköter dem transaktionen, så slipper man bli lurad!?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Jag hade helt klart varit mer benägen att köpa ett rent nytt spel till fullpris om jag kunde sälja det vidare eller ge bort det.
Hur många gånger har man inte känt att spelet inte var för en och velat ge bort det till nån man känner som skulle uppskattat det.

Jag har inga problem att betala låt oss säga 10-20kr för en "överföringsavgift" pga den större belastningen på nedladdningsservrarna.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Att köpa och sälja beg spel i digital forum ser jag inte hur det skulle kunna fungera på ett vettigt sätt utan att direkt utmana det vanliga utbudet. Däremot så bör man få sälja steam-användarkonton och steam-spel som man köpt retail och sedan aktiverat i steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Tyskarna är nog de som faktiskt tar demokrati och saker såsom konsumenträtt och den enskilda individens rätt mest seriöst!

De har minnen från vad som händer om avsaknaden av demokrati och enskilda individers rättigheter blir för stor...

Det har kommit ett par riktigt usla patentdomslut från Tyskland de senaste åren så det landet skiljer sig inte från andra i att det blandas bra och dåligt.

Permalänk
Medlem

Detta är positivt. Äntligen sätter någon konsumenten främst istället för att bocka och buga för företagen och deras allt mer kanibalistiska syn på oss konsumenter.

Nej, jag bryr mig inte om spelstudio X kursar som en följd av detta. Bara för att vissa företag anpassar sig dåligt till verksamheten ser jag inte varför någon skall ha en skyldighet att utföra konstgjord andning på dem, speciellt inte vi konsumenter. Klart som fan att du måste få sälja vidare något du köpt, även digitalt! Annars är det snarare frågan om en prenumeration.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns rätt onödigt med begagnade spel på Steam.
Dom sänker priserna själva och ger ut sådana reor så att det känns fånigt att försöka "spara" en peng på att köpa begagnat?
Tvinga då hellre Valve att göra det möjligt att transformera spel man inte vill ha till keys så man kan byta/ge bort dom.

Men hela den frågan är absurd, den skapar ett ekonomiskt Vilda Västern då så många köper sina spel på rea, eller i SuperPacks, hur lång tid innan det lugnar sig och allt stabiliserar sig? Tror det är fullt möjligt att göra men på kort sikt kommer det bara vara skit, både för Valve och oss användare. Som sagt, på en intellektuell/rättslig nivå så är det korrekt, man borde ha möjligheten men på en praktiskt nivå? Känns bara fjantigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iLight:

Ni tänker ju bara så långt näsan räcker. I och med ett sådant krav på sig skulle spelindustrin att gå ännu sämre än den gör idag. Några av era favoritstudios kanske får lägga ner eller börjar ta ännu färre risker än de redan gör idag. Fler uppföljare, färre nya IPs och framförallt fler mindre gratisspel och färre storspel. Jag drar till med ett rungande NEJ! Om mina pengar till spelindustrin bidrar till att de fortsätter att producera stora engagerande spel som man kan lägga ner hela sin själ i betalar jag gärna.

Verkar snarast som om du tänker lite längre än man behöver, på vilket sätt har möjligheten att sälja spel begagnat medfört att spelindustrin gått under?
Senast jag kollade var den största marknaden konsoler, där andrahansdförsäljning och inbyte av spel är vardag. PC där man inte kan/får sälja spel begagnat, genererar långt mindre pengar trots större potentiell marknad...
Istället för att du ska ha 40+ spel på steam som du aldrig spelar, kan du sälja dem till någon som vill spela dem, du får pengar till nya spel, och om spelen är bra får fler upp ögonen för dem och köper uppföljaren/nya spel av samma studio, winwin. De enda som "förlorar" på detta är Valve, som gör en saftig vinst på att sälja spel och en ännu större på att själva helt kunna reglera priserna och slippa konkurrens på sin låsta marknad (aka inom Steam).

Vill du slippa meningslösa uppföljare så ska du skita i att köpa dem, varje person som köper CoD/Bf/FF/Fifa/etc 10-27 bidrar till att fler likartade generiska uppföljare skapas. Varje gång du köper ett nytt IP, ett nytt spel, indie eller AAA, så birdrar du till en utveckling av spel, att framsteg sker. Därför försöker jag att i möjligaste mån köpa minst 1 ny IP för varje "uppföljare" jag köper, om inte mer. Då räknar jag inte små indie games för 10kr, de är välgörenhet, utan AAA spel till fullpris, av nya studios eller iaf nya IP.

Permalänk
Medlem

Jag ser direkt svårigheter med att kontrollera att man verkligen sålt (=avinstallerat) spelet. Det lär väl bli något i stil med always online-DRM som tittar om man fortfarande äger spelet man försöker starta... inte så kul.
Personligen är jag helt bekväm med att inte kunna sälja helt digitala versioner jag köpt (då oftast billigare), men tycker inte detsamma borde gälla fysiska spelboxar.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra! Förhoppningsvis så får vi konsumenter möjlighet att sälja av våra spel i framtiden och tvingas Valve följa detta lär nog övriga tjänster följa efter med.

Nästa problem som borde lösas är nog Valves monopol på PC-spel. Nästan allt idag måste aktiveras genom Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iLight:

Ni tänker ju bara så långt näsan räcker. I och med ett sådant krav på sig skulle spelindustrin att gå ännu sämre än den gör idag. Några av era favoritstudios kanske får lägga ner eller börjar ta ännu färre risker än de redan gör idag. Fler uppföljare, färre nya IPs och framförallt fler mindre gratisspel och färre storspel. Jag drar till med ett rungande NEJ! Om mina pengar till spelindustrin bidrar till att de fortsätter att producera stora engagerande spel som man kan lägga ner hela sin själ i betalar jag gärna.

Men nu handlar det om begagnade spel!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bara att högerklicka på spelet och välja sälj, sätta sitt pris, och vänta på att någon kommer och köper det. Det tas då bort från din katalog och nyckeln överförs till köparen som då kan ladda ner spelet. Men... Då blir det ingen skillnad på begagnat och nytt så detta är i princip meningslöst.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Det funkar, som det gör nu, ändra inget som inte behöver ändras.

Plus om du säljer dina spel kommer du antagligen ångra dig någon gång.

Jag kommer ihåg när jag var mindre och lämnade in spel för att ha ett annat spel, tillslut hade jag mindre spel än vad jag hade börjat med, och
det slutade med att jag inte hade lust o spela, då jag hade spelat samma spel så många gånger att det vart tråkigt plus att spelen tappade värde snabbt, och jag kunde bara få mindre och mindre spel, och dåligare.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

skulle inte va helt fel. har ett par spel som jag inte spelar längre

Permalänk
Medlem

Problemet är ju många skulle försöka göra profit. Köper man ett spel på rea t.ex så väntar man priset ska bli normala igen men säljer det kanske för 50-100kr billigare.