Citat:
Ursprungligen inskrivet av
iLight
Ni tänker ju bara så långt näsan räcker. I och med ett sådant krav på sig skulle spelindustrin att gå ännu sämre än den gör idag. Några av era favoritstudios kanske får lägga ner eller börjar ta ännu färre risker än de redan gör idag. Fler uppföljare, färre nya IPs och framförallt fler mindre gratisspel och färre storspel. Jag drar till med ett rungande NEJ! Om mina pengar till spelindustrin bidrar till att de fortsätter att producera stora engagerande spel som man kan lägga ner hela sin själ i betalar jag gärna.
Verkar snarast som om du tänker lite längre än man behöver, på vilket sätt har möjligheten att sälja spel begagnat medfört att spelindustrin gått under?
Senast jag kollade var den största marknaden konsoler, där andrahansdförsäljning och inbyte av spel är vardag. PC där man inte kan/får sälja spel begagnat, genererar långt mindre pengar trots större potentiell marknad...
Istället för att du ska ha 40+ spel på steam som du aldrig spelar, kan du sälja dem till någon som vill spela dem, du får pengar till nya spel, och om spelen är bra får fler upp ögonen för dem och köper uppföljaren/nya spel av samma studio, winwin. De enda som "förlorar" på detta är Valve, som gör en saftig vinst på att sälja spel och en ännu större på att själva helt kunna reglera priserna och slippa konkurrens på sin låsta marknad (aka inom Steam).
Vill du slippa meningslösa uppföljare så ska du skita i att köpa dem, varje person som köper CoD/Bf/FF/Fifa/etc 10-27 bidrar till att fler likartade generiska uppföljare skapas. Varje gång du köper ett nytt IP, ett nytt spel, indie eller AAA, så birdrar du till en utveckling av spel, att framsteg sker. Därför försöker jag att i möjligaste mån köpa minst 1 ny IP för varje "uppföljare" jag köper, om inte mer. Då räknar jag inte små indie games för 10kr, de är välgörenhet, utan AAA spel till fullpris, av nya studios eller iaf nya IP.