Fractal Design Define XL R2

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Define XL R2

Fractal Design går tillbaka till ritbordet och uppdaterar fulltowerlådan Define XL. SweClockers chassirecensent Jonas Thörnqvist tar en titt på nykomlingen och går igenom nyheterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Me like!

Permalänk
Medlem

Varför är avdelningsväggen mellan topp/botten borttagen? :c Enda positiva jag såg med detta chassi..

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Har nog hittat det perfekta chassit, kommer utan tvekan att bli ett köp!

Permalänk
Medlem

Hahaha stackars Jonas och hans korsriddartåg mot den där förbannade luckan

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Har ett Define R4 och ljud portarna på framsidan är tvärtom. Blev fundersam så tittade ner på datorn och så var det. Tyckte det var lite skumt

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter!

Permalänk

Blir kanske ett sånt sen då!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Administrativ avgift

Korståget fortsätter !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag tycker den gamla XL är bättre, det ser finare ut med kammaren då man kan separera alla hårddiskar och nätagget. Sen har dom också tagit bort hålen för extern vattenkylning vilket är synd. Jag har själv extern vattenkylning så det ser jag som en nackdel.

Men det verkar som XL R2 är gjort för intern vattenkylning då kammaren skulle kanske vara i vägen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkligen samma gamla tråkiga design på alla Fractals chassin, att dom inte vågar ta ut svängarna lite. Utsidan är ju nästintill identisk med föregångaren, visst finns det lite nya features och så inne i chassit. Funktionaliteten i chassit verkar ju vara helt ok, likaså priset men varför som sagt inte prova nåt nytt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tror jag väntar på Fractal Design Define XL R2 D2

Jag är Göteborgare

Dold text
Permalänk

Måste hålla med föregående talare angående avdelningsväggen mellan nätagg/diskar och resten av datorn. Jag tycker det är en riktigt bra design att separera värmen lite grann och ge bättre möjlighet till en hinderfri luftström tvärs igenom övre delen av chassit där det är som varmast. Plus att det helt enkelt känns mer organiserat.

Är det något som känns utdaterat så är det snarare 4 (!) 5.25" platser i toppen, vilket jag tycker att man kan göra till avtagbara moduler istället iom att det är så få som använder dessa till något idag, så lämnar man istället möjlighet till fler stora fläktar i fronten eller en stor radiator (Eller 2 mindre).

Men men, kul att dom håller hårt i sin stilrena design iaf. Har både en R3 och XL

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Såg riktigt praktiskt ut, ett mycket intressant chassi.
Någon som börjar bli långhårig?

Permalänk
Medlem

Trevlig recension och trevligt chassi, kanske blir ett sådant med nästa uppgradering, mitt CM 690 Advanced II börjar kännas lite trångt.

Dock skrattade jag lite för mig själv åt att man kunde "flytta runt" den nedre HDD-buren och därmed göra plats för en radiator.
Visst blir det plats för en radiator i fronten, men hur fan ska nätagget+sladdarna få plats på den kraftigt reducerade ytan?
Såg iallafall alldeles för trångt ut ur kamerans synvinkel.

Jonas, kan du intyga?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har gamla XL. Den största nackdelen med nya R2 är ju färre hårddiskplatser. Jag ser det som en försämring... Har chassit i filservern och köpte det just för att få plats med många hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Äger ett XL R1 sedan tidigare, och är i stort sett nöjd med det. Den icke-vändbara luckan var chassiets största designmiss, som Jonas vid flera tillfällen påtalar. Riktigt slött att de inte fixat det. I övrigt ifrågasätter jag varför de flyttat upp reset-brytaren till frontpanelen. Den låg väl bra där den gjorde, dold bakom luckan. Att de dessutom avlägsnat hålen för extern vattenkylning och den extra PCI-täckplattan verkar onödigt. Chassit verkar över lag kraftigt förbättrat för de som vill ha riktigt vattenkylning, men samtidigt något sämre för de som har en mer konventionell kylning.

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte varför man ska ha 4 st 5,25'' platser. En eller max två räcker, helt klart.
Som nämnt tidigare, färre hdd platser? Varför?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Blev också lite sugen på att byta mitt CM 840 mot ett sånt här. Lite fånigt med 4 st 5,25 platser dock samt med en inbyggd "dum" fläktkontroller i PWM fläktarnas tidevarv. Det börjar kännas stenålder att moderna datorer inte ska reglera luftflödet automatiskt efter behov. Gillar att det nu finns 2 fläktplatser i toppen som kan öppnas upp om det behövs.
Nästa gång datorn ska rivas isär av någon anledning kanske den flyttar in i ett sånt här hus men jag vill se lite kundrecensioner först.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Minsc S2:

Trevlig recension och trevligt chassi, kanske blir ett sådant med nästa uppgradering, mitt CM 690 Advanced II börjar kännas lite trångt.

Dock skrattade jag lite för mig själv åt att man kunde "flytta runt" den nedre HDD-buren och därmed göra plats för en radiator.
Visst blir det plats för en radiator i fronten, men hur fan ska nätagget+sladdarna få plats på den kraftigt reducerade ytan?
Såg iallafall alldeles för trångt ut ur kamerans synvinkel.

Jonas, kan du intyga?

Med lagringsburen flyttad bakåt så finns det ett utrymme på cirka 21 cm kvar att montera in en nätdel, vilket borde fungera med de flesta enheterna på marknaden. Det blir helt klart puligare med kablarna, men med lite tålamod går det faktiskt.

Permalänk

Trevlig recension, men nu vill jag se en på FD Arc Midi R2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Med lagringsburen flyttad bakåt så finns det ett utrymme på cirka 21 cm kvar att montera in en nätdel, vilket borde fungera med de flesta enheterna på marknaden. Det blir helt klart puligare med kablarna, men med lite tålamod går det faktiskt.

Tack för svaret.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension... blir sugen på att byta ut mitt gamla stacker

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Förstår verkligen inte varför man ska ha 4 st 5,25'' platser. En eller max två räcker, helt klart.
Som nämnt tidigare, färre hdd platser? Varför?

Dual-bay vatten reservoar + brännare är det folk som har. Tex jag.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Trevlig recension och trevligt chassi, kanske blir ett sådant med nästa uppgradering, mitt CM 690 Advanced II börjar kännas lite trångt.

Dock skrattade jag lite för mig själv åt att man kunde "flytta runt" den nedre HDD-buren och därmed göra plats för en radiator.
Visst blir det plats för en radiator i fronten, men hur fan ska nätagget+sladdarna få plats på den kraftigt reducerade ytan?
Såg iallafall alldeles för trångt ut ur kamerans synvinkel.

Jonas, kan du intyga?

HDD buren kan monteras i 3 positioner. Där den sitter orginal, ända längst bort på fläktplatsen och imellan de 2 posititionerna.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Dual-bay vatten reservoar + brännare är det folk som har. Tex jag.

Ja eller för möjlighet till hotswap i t.ex. en server.

Tycker det ser mycket intressant ut. Känns som ett av de bästa i prisklassen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

asså, bör man inte ha lika många fläktar ut som in?...

det är ju 2 fläktar som blåser in, 1 som blåser ut :I

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Föredrar källare i stora chassin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

asså, bör man inte ha lika många fläktar ut som in?...

det är ju 2 fläktar som blåser in, 1 som blåser ut :I

Det gör ingenting.

Permalänk

Mycket intressant chassi, lyckades kåta upp mig iaf. Om det inte kommer något som lockar mig mer kan jag säga redan nu att detta blir mitt nästa bygge. Jag klarar av att köpa en 8-pinsförlängare med mina nya delar då också.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit