Nvidia Geforce GTX Titan

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX Titan

Inte mindre än tio påkostade konfigurationer sätts på prov när Nvidias senaste monstermodell Geforce GTX Titan får bekänna färg i SweClockers testlabb. Håll i hatten, för nu är det dags att presentera resultaten!

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tar två!

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
99:e percentilen

Jag är glad att jag lever år 2013!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nvidia har just tagit monster till en ny nivå.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Jag tar tre!

Jag som trodde du endast ville ha två!

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Blev lite disappointed faktiskt, och var är Prestandaindex?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Riktigt fint Det här kortet presterar helt sinnesjukt, speciellt i höga upplösningar. I 2560 upplösning så nosar det faktiskt till och med 690 i ryggen. Om man samtidigt tänker på att detta kortet här väldigt lita problem med microstuttering, det är helt nytt och det är tyst så tycker jag att man inget annat än kan boka och bocka till Nvidia.

Vi har aldrig någonsin sett ett så "dominant" kort i någon serie innan, bra jobbat Nvidia! Nu ska de bara fila på drivrutinerna också så vi kan få se lite bra SLI resultat!

Edit: Kollade igenom resultat på renderingstiderna, har AMD fortfarande så extrema problem? Om man räknar med renderingstider i resultat så vinner ju tex SLI titan helt brutalt mot Ares eller 7970Ghz i crossfire?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

vilket monster.. om man ändå hade pengar

Permalänk
Medlem

Blev lite besviken efter snabbt bara kollat igenom och jämfört ares och Titan. Förväntade mig mer!

Permalänk
Skäggig legend

Sambon pratar om att lägga nytt golv i lägenheten meeeen... hihi

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Prisvärt? Nej.
Vill ha faktor? Ja.
Coolt ur teknisk synvinkel? Definitivt.
Bästa singelgrafikkortet? Japp.
Något mer att önska..? Lägre prislapp...

Permalänk
Medlem

Ser fint ut men njae tror jag behåller mitt 7970 ett tag till!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Plånboken blöder och ringer 112

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Hjälpsam

Äntligen ett vettigt alternativ för mina 3 Foris skärmar 2st Titans *drool*

Tack swec för en bra och genomgående recension!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Och där losade AMD tronen med snabbaste singel GPU på marknaden, med råge.

Permalänk
Medlem
Permalänk

För 9000 spänn är prestandan ganska "dålig" får ja lov att säga köp ett 7990 kort istället för ca 7500 kr så har man 1500 kr över till annat roligt plus att man har ett bättre kort.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

Ska man verkligen "bara" köra med 1600mhz ram om man har en titan?

Permalänk
Medlem

Bra review, redigt besviken på prestandan dock.
40-50% bättre än GTX 680 och den kostar mer än dubbelt så mycket? gg

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk

Bara jag som inte tycker att surround/sli/3-way resultaten är imponerande?
Snabbare än nuvarande är det, men inte så att det är räddningen för alla surroundgalningar.

Visst, visst, går ju att snacka om icke optimerade drivers och så(fortfarande, som alltid), men då kan jag kontra med att det är ett misslyckande att släppa ett så pass kraftfullt kort utan vettiga drivers för vad den skulle kunna driva riktigt bra.

Korten i sig är ju mästerverk, men tveksamt om det verkligen är räddningen för alla som inte får prestandan att räcka till i nuvarande 680-lösningar och surround.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk

Jag var lite besviken, tills jag läste att det var en single-gpu. Då blev helt plötsligt riktigt imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Och där losade AMD tronen med snabbaste singel GPU på marknaden, med råge.

Ja och inte tala om Prestanda/Watt. Detta är ett riktigt bra kort och förmodligen försvinner många av de tekniska problem som SweC stötte på.

Synd jag har svårt att motivera ett köp bara med den prislappen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

40-50% bättre än GTX 680 och den kostar mer än dubbelt så mycket? gg

Som jag skrev i förra tråden

Skrivet av zhrooms:

Det finns redan bevis tidigare i tråden på att Titan är ~45% bättre än 7970/680

Dessutom körs Titan oerhört slött i jämförelse med GTX680, nästan 200MHz skillnad på GPU (~20%) snabbare

Ska bli mycket intressant att se ett Titan överklockat till samma hastigheter som GTX 680, då kommer dom där 45% plötsligt bli uppåt 60% troligtvis, det är brutalt mycket bättre än 7970/680

Det som vi redan vet är att Titan i Stock hastigheter presterar runt 45% snabbare än 680,
och ett 680 kostar idag ~4500kr, ett Titan kostar ~9000kr

4500kr x 1.45 = 6500kr, sen så har det TRE gånger så mycket minne vilket i sig är enligt mig värt MINST en tusenlapp, låt säga 1500kr extra för minnet

Då är vi uppe i 8000kr plötsligt.. och sen så är det ett singel kort som är 45% snabbare, det tycker jag är märkvärt också

Sen får vi inte glömma kylaren, som är tystare och presterar bättre än GTX 680 kylaren, samtidigt som den är snyggare också, det är värt några hundralappar

Nu är vi snart uppe i 8500-9000kr..

Slutstats, 9000kr är inte orimligt alls om vi jämför med GTX680

Minus animerad GIF
Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Jag skjuter från höften och säger 2500 spänn för dyrt.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alone_Predator:

För 9000 spänn är prestandan ganska "dålig" får ja lov att säga köp ett 7990 kort istället för ca 7500 kr så har man 1500 kr över till annat roligt plus att man har ett bättre kort.

Så du tycker att köra dubbel gpu lösning är bättre än singel gpu? Hur tänkte du nu?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Och där losade AMD tronen med snabbaste singel GPU på marknaden, med råge.

Fast detta kortet spelar nog inte i samma liga...
aja blir att införskaffa ett till 7970 och fajtas med cf problemen

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Mycket fina resultat(med undantag) för ett ny lanserat kort, vill se hur det blir när några fler drivrutiner kommer ut.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att prislappen kommer att sjunka efter några månader på marknaden. Är jävligt sugen att köpa. Kommer inte bli någon mer dubbel gpu. Ares eller 690. Efter mina problem med mitt 5970 så får det bli singel gpu. Då kan man lägga pengar på ett sådant kort som kommer hålla några år.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Känns som att ljudnivån i förhållande till prestandan nästan var mer imponerande än själva grafikkortets prestanda som i vissa avseenden var lite av en besvikelse.

Prestanda per krona är ju inte direkt hög men det är det ju heller aldrig på toppkorten så det var väl väntat

Permalänk
Medlem

Måste också erkänna att jag blev lite besviken, inte i många tester vi fick 85% av 690 som utlovat. Däremot vore det helt galet att det verkligen skulle prestera 85% av 690 och kosta lika mycket, med endast en GPU dessuton.

Så prestandan passar till priset.

Visa signatur

C>++