EA Games: "Playstation 4 ett gigantiskt teknikkliv för spelbranschen"

Permalänk
Melding Plague

EA Games: "Playstation 4 ett gigantiskt teknikkliv för spelbranschen"

Högre prestanda och en persondatorliknande uppbyggnad gör det snabbare och enklare att utveckla spel för Playstation 4, uppger EA Games teknikchef Rajat Taneja.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jo GDDR5 verkar ha blivit en riktig snackis iaf ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Spelmotorn Frostbite, som bland annat används till spelserien Battlefield, ska vara särskilt lämpad för de PC-lika komponenterna i Playstation 4.

That be damn. Så länge det inte påverkar PC-plattformen för mycket i framtiden!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

"What used to take months in the past will now take days to do."

Borde spelen bli väldigt billiga?? lr inte alls.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Bra skit! Men visste inte alla redan detta då alla visste att det var en 86x baserad plattform?

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se om spelen blir mer optimerade till PC till följd av PS4's och troligen även Xbox's hårdvara liknar PC-hårdvara ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

"What used to take months in the past will now take days to do."

Borde spelen bli väldigt billiga?? lr inte alls.

NOT, bara tjäna mera pengar

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis leder detta till att spel i framtiden porteras från PC till konsol, och inte tvärtom.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Om PS4 slår hårt så känns det som det kommer bli mer OpenGL-baserade spelmotorer (vilket jag antar PS4 använder) i framtiden.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Snusfri

Hoppas man får se bättre spel från er på EA då herr Rajtan Tajtan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

kan vara så illa att konsolerna springer förbi pc grafiken dom är ju inte hästlängden ifrån om man kollar crysis 3

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Fick lust att köpa PS4 nu plötsligt och det är stort för mig som vanligtvis är en PC gamer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

kan vara så illa att konsolerna springer förbi pc grafiken dom är ju inte hästlängden ifrån om man kollar crysis 3

Det kommer nog inte hända innan PC:n dör ut helt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Inaktiv

Ogillar EA, mr Jorgensen i synnerhet, och deras framtidsplaner något extremt, dom vill ju verkligen döda "klassisk" gaming, och få oss alla att betala för det vi redan betalat för.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130227/mikrotransaktioner...

http://www.vg247.com/2013/02/27/eas-future-games-will-all-fea...

“We are building into all of our games the ability to pay for things along the way; to get to a higher level. And consumers are enjoying and embracing that way of business.”

Eventuell bojkott är troligen för sent då det finns alldeles för många dumma kunder där ute som tycker att detta är en bra idé, att betala mer, och gärna två ggr för mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

That be damn. Så länge det inte påverkar PC-plattformen för mycket i framtiden!

Det borde nog påverka till det positiva skulle jag tro för pc optimeringar

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Förhoppningsvis leder detta till att spel i framtiden porteras från PC till konsol, och inte tvärtom.

tvilar starkt, i framtiden släpps nog inte ens alla spel till pc, de tjänar ju pengarna på konsolerna :/

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Hoppas man får se bättre spel från er på EA då herr Rajtan Tajtan.

Tror du på allvar att han hänger på Sweclockers...och läser svenska?!
Förstår inte inlägg av denna typ där man skriver till en person som inte ens kommer läsa det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Låter bra detta! Det är bara bra med X86 baserade komponenter både för konsoler och PC. Hoppas på ett rejält kliv uppåt för konsol och PC spel nu. Bra också att utvecklingen av spel kommer bli enklare på dessa konsolerna som är X86 baserade vilket känns bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Ogillar EA, mr Jorgensen i synnerhet, och deras framtidsplaner något extremt, dom vill ju verkligen döda "klassisk" gaming, och få oss alla att betala för det vi redan betalat för.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130227/mikrotransaktioner...

http://www.vg247.com/2013/02/27/eas-future-games-will-all-fea...

“We are building into all of our games the ability to pay for things along the way; to get to a higher level. And consumers are enjoying and embracing that way of business.”

Eventuell bojkott är troligen för sent då det finns alldeles för många dumma kunder där ute som tycker att detta är en bra idé, att betala mer, och gärna två ggr för mindre.

Håller med till fullo! Snart lägger jag ner spelandet. Köper ett jäkla spel, sen tröttnar man på de 4 maps som kommer med.. Pröjsa fullpris för 4 banor till.. Köp dlc och få fördelar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Entusiast

Det är väl ungefär det här jag har sagt ett tag. Det går inte att få ekonomi i specialhårdvara längre så det är x86 som gäller. Nästa steg är att konsolen dör ut helt och allt som blir kvar är en distributionsplattform. Trasslet med portade spel borde också vara löst eftersom de redan är skriva för rätt arkitektur. Då är det ju i princip bara att pilla med GUI som är kvar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssa87:

Det jag undrar är om EA och övriga speltillverkare redan fått mjukvaran från PS och Xbox för att göra spel som kan släppas i samband med releasen. Eller måste dom vänta tills PS och Xbox har släppts?

Självklart har de fått dev-kits etc för att kunna utveckla spel, hur tror du annars det finns spel i samband med release av en ny konsol?

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pertanbus:

Det kommer nog inte hända innan PC:n dör ut helt.

Att PC dör helt kommer inte att ske, den är till för mycket mer än spel, däremot så hoppas jag konsol tar över spelande helt så slipper man se folk med deras e-penis då alla får samma förutsättning och det blir bättre för spelproducenter att slippa hålla på att anpassa sig till massa olika

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är väl ungefär det här jag har sagt ett tag. Det går inte att få ekonomi i specialhårdvara längre så det är x86 som gäller. Nästa steg är att konsolen dör ut helt och allt som blir kvar är en distributionsplattform. Trasslet med portade spel borde också vara löst eftersom de redan är skriva för rätt arkitektur. Då är det ju i princip bara att pilla med GUI som är kvar.

Den framtiden vill jag leva i.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Ogillar EA, mr Jorgensen i synnerhet, och deras framtidsplaner något extremt, dom vill ju verkligen döda "klassisk" gaming, och få oss alla att betala för det vi redan betalat för.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130227/mikrotransaktioner...

http://www.vg247.com/2013/02/27/eas-future-games-will-all-fea...

“We are building into all of our games the ability to pay for things along the way; to get to a higher level. And consumers are enjoying and embracing that way of business.”

Eventuell bojkott är troligen för sent då det finns alldeles för många dumma kunder där ute som tycker att detta är en bra idé, att betala mer, och gärna två ggr för mindre.

EA - Enormous Assholes
Fuck up Everything.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av larssa87:

Det jag undrar är om EA och övriga speltillverkare redan fått mjukvaran från PS och Xbox för att göra spel som kan släppas i samband med releasen. Eller måste dom vänta tills PS och Xbox har släppts?

Tänk till och gissa...tror du en konsol som inte har några spel kommer att sälja?! *En hint*
Och vad ska de med bara mjukvaran till?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Tydligen funderar folk på varför EA inte var med på presseventet av PS4. De brukar alltid vara med. Så nu. misstänker folk att nya Xbox kommer få något exklusivt av EA.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

tvilar starkt, i framtiden släpps nog inte ens alla spel till pc, de tjänar ju pengarna på konsolerna :/

Fast höga hönor inom branchen tvivlar ju på om det kommer ytterligare en generation konsoler efter denna. Steam big picture och liknande tror jag på.

Permalänk
Medlem

Nja, att det är ett teknikkliv är väll relativt. Gämnfört med PS3, defenitivt. Men mot dagens PC? Inte en chans.

Dock att det är x86 lär förhoppningsvis att företag inte blir så lata med portar. Dock så undrar jag, är det endast 32bitars CPU/OS eller är det 64 bitars med?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

That be damn. Så länge det inte påverkar PC-plattformen för mycket i framtiden!

Var inte Frostbite effektivare på det gröna lagets GPUer?
Undrar om detta innebär att EA/Dice ändrar sin optimeringsstrategi så att det röda laget får fördelar...
Det vinner ju alla som har AMD grafikkort i sina spelburkar!

Permalänk
Medlem

Jag kom på att jag är rätt trött i skallen pga flera olika saker. Såklart att spelföretagen får info för att göra spelen till kommande generation. Därför valde jag ta bort mitt tidigare inlägg för att jag skäms.

Visa signatur

- Its all about the game