Dell Ultrasharp U2713HM

Permalänk
Melding Plague

Dell Ultrasharp U2713HM

Stora skärmar med högre upplösning än 1080p är på frammarsch och några av de populäraste modellerna kommer från datortillverkaren Dell. SweClockers inleder en serie tester av bildskärmar med storsäljaren Ultrasharp U2713HM.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Skärmrecension på Sweclockers!! Yippie

Permalänk
Medlem

Härligt! En serie recensioner med bildskärmar snäppet större är väldigt välkommet!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Skulle behöva köpa en ny skärm snart, så detta uppskattas.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Definitivt värt att besöka tråden för att se problemen användare haft med skärmen, Dells support är bra... men kvaliteten på skärmarna är överlag tyvärr inte tillräckligt bra för motivera det höga priset.

Permalänk
Medlem

Thomas får gärna fortsätta att testa produkter, tror banne mig att detta är den mest seriöst genomförda test jag hittills läst på Sweclockers.

Applåder.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Recensionen var iaf rolig att läsa, speciellt när han kontinuerligt påpekar att han inte är en gamer och får spö av tolvåringar i bf3

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk

Ni borde, om ni nu ska recensera fler stora/högupplösta skärmar, recensera en s.k. Koreaskärm också i jämförande syfte.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Hoppas på 120Hz tester också.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Han verkar kunnig och trovärdig. Skulle vara kul om han kunde förklara skillnaden mellan 60 Hz och 120 Hz för de som ännu tror att det är en försäljningsgimmick.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna köpt denna skärm (eller den dyrare U2713H) om det inte hade varit för den dåliga kvalitén som gör att många här på Sweclockers behöver skicka tillbaka skärmarna 3-4 gånger, någon upp mot 5-6 gånger, innan man får ett acceptabelt exemplar.

Dell hävdar förstås att det bara är isolerade problem, och att man ständigt jobbar med att förbättra kvalitén. Dock kvarstår exakt samma problem fortfarande, trots att skärmen lanserades i somras. Blev det bättre kvalité med den dyrare U2713H som lanserades i januari? Nix, samma sak där - Sweclockersmedlemmar som fortsatt sitter och skickar tillbaka sina skärmar.

När skärmen som Sweclockers testar ser bedrövligt gul ut nere i vänstra hörnet så blir man ju inte förvånad direkt.

Skärpning Dell

Permalänk
Medlem

Vad positivt överraskad jag blev av recensionens kvalitet. Hade förväntat mig "ja det ser bra ut", men här har ni t.o.m. inhandlat en Klein K10! Mycket trevligt Swec!

Permalänk
Medlem

Lite förvånad över den snäva gamut skärmen har då äldre varianter som U3011 har betydligt större.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

När testar ni U3014?

Överväger att köpa in 2 stycken, men efter läst generella trådar om Dells skärmar är jag skeptisk.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Hade det varit 120hz och 1-2ms hade det inte varit något snack om att vänta på att införskaffa en! Dock så ser ju verkligheten annorlunda ut.. Någon som vet något om när 120hz skärmar med IPS paneler kommer ut? Läste något förra året om att det skulle komma till höst?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sorkin:

Lite förvånad över den snäva gamut skärmen har då äldre varianter som U3011 har betydligt större.

Om jag har inte har helt fel så är dock CCFL bättre på att återskapa stabila värden...

Btw OTROLIGT bra test

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Yes! Skulle vara fint om ni kunde testa ASUS PB278Q också, det är ju mellan dessa två många väljer när det sökes högupplöst 27 tummare.

Permalänk
Medlem

Passar på att ställa en fråga (som kanske bättre hör hemma i någon forumtråd): Jag har en äldre (kanske 6 år) 2560x1600 skärm som är ”wide gamut”  Färgerna i så gott som alla spel (och även desktop:en) blir onaturligt mättade och intensiva, framför allt rött.. Går det att fixa på något sätt (kalibrering, ICM-profiler, …)? Nej, den har inget sRGB-läge

Permalänk
Medlem

Helt underbar recension, EXAKT på det sättet och med den teknik som jag önskar.

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en högupplöst IPS-monitor, men man är ju spelgalen vilket gör att jag får nöja mig med TN-paneler då responstiden är bättre.

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension!

Permalänk

Samsung 850T

fick hem min nya skärm igår en Samsung 27" LED SyncMaster S27A850T.
har letat mycket efter en Wqhd skärm för gaming men har hittat otroligt lite info över spel prestanda på dessa skärmar.
så köpte en på rätt specs och hoppades på det bästa : ).
först blev jag lite besviken på för hög response time mot min asus 27" 120hz men så kom jag ihåg att alla mina andra Samsung skärmar var fabriks inställda på medium response time på skärmen, och mycket rickigt var denna det ochså. detta löste alla mina klagomål och skärmen har mött mina behov till och med för fps.

!Personlig tycke!
vilket är bättre Hd 120hz vs Wqhd 60hz?
alla spel som jag vet om kan köra 120hz men bara nyare klarar av wqhd. Fps spel är svårt, på 120hz blir det mer flyt !Om ditt graffe kan trycka ut 120 bilder!
men på wqhd kan du se mer då den extra upplösningen trycker ihop bilden mer.
min personliga åsikt är att wqhd är bättre i alla nyare spel. speciellt spel som inte låter dig ställa in någon anti aliasing dessa spel blir mil snyggare som warhammer 40k space marines som jag råka spela för tillfället.
man kan tippa denna skärm som auto justerar upplösningen funkar inte i några spel som jag vet.

!Var försiktiga trimning kan överhetta skärmen eller skada den!
Custom trimma en Wqhd skärm
har testat och trimma denna Samsung 27" LED SyncMaster S27A850T.
den pallar med 81Hz innan den inte ville mera. men jag har stannat den från 60hz till 70hz då mitt Nvidia gtx 580 inte gör mer en 60 på de flesta nyare spel på denna upplösning ändå. skulle vilja påpeka att i runt 50% av spel som jag kört tvingar V-sync tillbaka skärmen till 60hz vet ej om det finns en lösning ny på detta

Jag älskar denna upplösning otroligt bra för Gamers och Borderlands ser otroligt bra ut i Wqhd

skriver som en idiot : )
Permalänk
Medlem
Skrivet av Watkins:

Vad positivt överraskad jag blev av recensionens kvalitet. Hade förväntat mig "ja det ser bra ut", men här har ni t.o.m. inhandlat en Klein K10! Mycket trevligt Swec!

Håller helt med. Bra teknisk undersökning av skärmens prestanda !
Förr har jag stört mig lite på att recensionerna här ofta varit just mer av typen "Det ser bra ut och känns bra" än mätning av teknisk prestanda.
(Visst är det viktigt hur något känns och upplevs subjektivt, men det blir så mycket bättre om man även har med mer objektiva tekniska mätningar av prestandan).

Gör liknande tester på spelmöss och mät hur sensorn presterar i olika test och många läsare här (inklusive mig) kommer att jubla i ren nördglädje

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jättekul med en högklassig bildskärmsrecension på Sweclockers! Ser fram mot fler liknande tester framöver.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av emigrating12:

Ni borde, om ni nu ska recensera fler stora/högupplösta skärmar, recensera en s.k. Koreaskärm också i jämförande syfte.

Likaså Asus PB278Q som verkar vara en vettig konkurrent till U2713HM! Man slipper i alla fall Dells nya, fula, design med skumma hörn!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Tack för en genomgående djupgående testning, jag har lärt mig mycket.

Jag tycker det känns lite som att recensionens syfte är tvådelat delvis att utbilda oss och delvis att prata om produkten. Nu har vi en massa siffror på en massa saker och jag väntar nu på att se hur andra skärmar står sig. Då kanske det inte längre bör vara så stort fokus på att utbilda oss utan mer fokus på om produkten är bra, dålig eller köpvärd jämfört med andra.

Jag ser verkligen fram emot att läsa fler recensioner.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Trevligt test med rigorös genomgång. Uppskattas!

Har själv en U2713HM hemma som jag är mycket nöjd med, men det krävdes ett byte för att få ett exemplar med acceptabel backlight bleeding. Det första exemplaret var rent skandalöst dåligt, men Dell skötte det hela perfekt och gav mig en ny på studs utan knussel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker det är sanslöst hur sakta skärmtekniken har gått frammåt. Finns ingen skärm ute just nu som jag tycker är värd pengarna. Antar att jag har för höga krav. Jag vill ha nya skärmar för mina är inte nå att hänga i granen men känns inte värt. Är väl bara och vänta på OLED och hoppas de är bättre. Men lär väl ta 10 år innan det är rimligt prissatta.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kan någon vänlig själ förklara för mig vad 1080P egentligen betyder?

Alla syftar väl på upplösningen 1080 pixlar i höjd och med ett 16:9-format = 1920 x 1080.
Enligt vad jag läst mig till står P:et inte för pixlar utan för "progressive", motsatsen "interlaced"? Vad är skillnaden mellan dessa två?

Att det har blivit ok att säga 1080p när man syftar på 1920x1080 är väl mer eller mindre självklart och i princip alla förstår ju vad man menar, till och med i senaste Fredagspanelen nämns 1080P flitigt. Men, är det helt rätt att säga 1080P?

Permalänk
Medlem

Gratulerar Thomas och Swec med ett väldigt detaljerat och innehållsrikt test. Anand får akta sig. Dock saknar jag några linjer om den mycket varierande kvaliteten som många här på forumet har upplevt. Det finns en lång tråd om det, och även om Dell är aktiva så anser jag att det är lite ryskroulette att köpa en U2713HM innan bristerna är åtgärdade.