Utvecklare ratar Nintendos spelkonsoler

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare ratar Nintendos spelkonsoler

En undersökning genomförd på Games Developer Conference avslöjar att spelutvecklare ratar traditionella handhållna spelkonsoler, men även Nintendo Wii U hamnar långt bak i ledet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att dom inte la så bra hårdvara i WiiU så är det inte konstigt...

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Inte oväntat att plattor och telefoner hamnar i topp :).

Permalänk

Telefoner och plattor.. som har de sämsta och minst "speliga" spelen någonsin. Såna utvecklare klarar jag mig bra utan ändå.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

PC på 2:a plats, känns bra.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv

Kan man ens räkna surfplattor som en spelkonsol, med tanke på titeln i artikeln - eller webbläsare för den delen? Hur många molnbaserade konsoler existerar egentligen och hur ratar man en sådan utan någon specifik hårdvara? Riktigt diffusa siffror och tabeller för att handla om "konsoller"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Telefoner och plattor.. som har de sämsta och minst "speliga" spelen någonsin. Såna utvecklare klarar jag mig bra utan ändå.

Håller med dig, dock så är det nog marknaden som är enklast att slå sig in på. Det krävs inte lika stor budget att göra ett snabbt spel till en telefon, slänga ut det på Apple store eller Google Play.

Men som sagt, jag klarar mig bra utan den utvecklingen också.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Inte oväntat att plattor och telefoner hamnar i topp :).

Nej, det är inte oväntat. Dock är det inga stora speltitlar utan massa små tramsspel som duger då man sitter på toa eller har fikarast.

PC hamnar också högt uppe. Där är det nog många indieutvecklare som ser stora möjligheter, se bara på Minecraft.

Permalänk
Avstängd

Denna tabell är ett skämt om du frågar mig.
De 2500 är ju säkert smartphone (Android/ipone) utvecklare som troligen inte skulle sitta här om det inte var för de plattformerna.
Hade varit roligare att se statistik från riktiga spelstudios för konsolerna

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Segas:

Kan man ens räkna surfplattor som en spelkonsol, med tanke på titeln i artikeln - eller webbläsare för den delen? Hur många molnbaserade konsoler existerar egentligen och hur ratar man en sådan utan någon specifik hårdvara? Riktigt diffusa siffror och tabeller för att handla om "konsoller"...

Den första grafen talar enbart om vad spelutvecklare är intresserade av att skapa spel för, det visar alltså att det finns ett stort intresse för molnbaserade konsoler. Den andra grafen talar om vilka plattformar de faktiskt planerar att ta fram spel för.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Nintendo har inte gjort mycket vettigt sen 80 talet direkt.. ständigt efter sony och microsoft och så lär det väl stanna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Nej, det är inte oväntat. Dock är det inga stora speltitlar utan massa små tramsspel som duger då man sitter på toa eller har fikarast.

PC hamnar också högt uppe. Där är det nog många indieutvecklare som ser stora möjligheter, se bara på Minecraft.

Tror vi kommer se mer och mer stora speltitlar som kommer ut till plattorna med tiden. Plattorna blir kraftfullare och lönsamheten kan vara stor. Med Ouya och framtida liknande hårdvara kommer man dessutom kunna bygga spel som gör sig bäst med handkontroller.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är ganska fel att jämföra tablet/smartphone spel typ Angry Birds mot PC/XBOX/PS3 med t.ex Battlefield 3, tror inte Rovio la ut i närheten av pengarna som DICE och EA gjorde för att inte tala om skillnad i antalet utvecklare.
Tycker att man borde hålla isär de då tydligen 60% av alla företag borde göra appar, men kostnaderna, antalet, komplexiteten osv. är så olika att de inte borde jämföras mot varandra, och jag tror inte att någon nånstans(som kan lite om spel) tycker att en app(vilken som helst) är i närheten av ett "normalt" spel.

Det är som att göra jämförelsen att ingen vill ha sportbilar p.g.a att de inte säljer lika mycket som en "normal" bil...

Permalänk
Inaktiv

Kan inte Nintendo bara lägga ner hårdvara och börja tjäna jättemycket pengar på sin mjukvara.
Tänk er:

New New Mario World released on PC, PS3, PS4, XBOX360, XBOX720, Android, iOS, OSX and Ubuntu!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av swesen:

Jag tycker att det är ganska fel att jämföra tablet/smartphone spel typ Angry Birds mot PC/XBOX/PS3 med t.ex Battlefield 3, tror inte Rovio la ut i närheten av pengarna som DICE och EA gjorde för att inte tala om skillnad i antalet utvecklare.
Tycker att man borde hålla isär de då tydligen 60% av alla företag borde göra appar, men kostnaderna, antalet, komplexiteten osv. är så olika att de inte borde jämföras mot varandra, och jag tror inte att någon nånstans(som kan lite om spel) tycker att en app(vilken som helst) är i närheten av ett "normalt" spel.

Det är som att göra jämförelsen att ingen vill ha sportbilar p.g.a att de inte säljer lika mycket som en "normal" bil...

Väl skrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nintendo har inte gjort mycket vettigt sen 80 talet direkt.. ständigt efter sony och microsoft och så lär det väl stanna..

Jupp, håller delvis med dig, ständigt efter Sony/MS. När det kommer till hårdvara vill säga. Det som är viktigt och intressant har de dock, spelglädje och exklusiva titlar. En förutsättning för att man ens ska titta åt Nintendo dessa dagar är ju, som jag tjatat om i andra trådar, just deras exklusiva titlar. Jag köpte min Wii U helt utan att ens titta på hårdvaran, det brukar jag aldrig göra med något annat i vanliga fall. Men när de kommer till Nintendo så vet man att det funkar och det blir bra ändå.

Skrivet av pazu:

Kan inte Nintendo bara lägga ner hårdvara och börja tjäna jättemycket pengar på sin mjukvara.
Tänk er: New New Mario World released on PC, PS3, PS4, XBOX360, XBOX720, Android, iOS, OSX and Ubuntu!

Kommer aldrig hända. Nintendo är smarta. De behöver inte lägga ner massa pengar och krut på senaste hårdvaran för att lyckas. Detta som jag skrev längre upp beror på att de alltid lyckas med gemenskap, spelglädje och att de har just de exklusiva titlarna. Mario, Zelda, Metroid etc... it's enough.

Sony och MS är i en helt annan division, knappt ens i samma liga faktiskt. Vare sig prismässigt, hårdvarumässigt eller spelmässigt. Därför har jag valt att ha alla tre enheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Jupp, håller delvis med dig, ständigt efter Sony/MS. När det kommer till hårdvara vill säga. Det som är viktigt och intressant har de dock, spelglädje och exklusiva titlar. En förutsättning för att man ens ska titta åt Nintendo dessa dagar är ju, som jag tjatat om i andra trådar, just deras exklusiva titlar. Jag köpte min Wii U helt utan att ens titta på hårdvaran, det brukar jag aldrig göra med något annat i vanliga fall. Men när de kommer till Nintendo så vet man att det funkar och det blir bra ändå.
Kommer aldrig hända. Nintendo är smarta. De behöver inte lägga ner massa pengar och krut på senaste hårdvaran för att lyckas. Detta som jag skrev längre upp beror på att de alltid lyckas med gemenskap, spelglädje och att de har just de exklusiva titlarna. Mario, Zelda, Metroid etc... it's enough.

Sony och MS är i en helt annan division, knappt ens i samma liga faktiskt. Vare sig prismässigt, hårdvarumässigt eller spelmässigt. Därför har jag valt att ha alla tre enheter.

Jag älskar Nintendos spel men har slutat köpa deras spel för att jag inte vill köpa extra hårdvara för att kunna spela del. Jag lär inte vara ensam om att välja bort de på grund av denna anledning. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag älskar Nintendos spel men har slutat köpa deras spel för att jag inte vill köpa extra hårdvara för att kunna spela del. Jag lär inte vara ensam om att välja bort de på grund av denna anledning. Eller?

Om du är ensam? Troligtvis inte. Din poäng är, vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Kan inte Nintendo bara lägga ner hårdvara och börja tjäna jättemycket pengar på sin mjukvara.
Tänk er:

Dom har råd att köra sitt eget race, dom behöver inte det Sony och Microsoft behöver.
Nintendo har mer pengar att slösa än vad MS och Sony har på Tv-spel, sista företaget att sluta göra konsoler är Nintendo.

Dom kommer aldrig sluta med hårdvara och släppa sina spel till MS och Sony, det har dom ju sagt 2151361362354 gånger.

Köp deras konsoler om du ska lira deras spel, sluta gråt, du är som en 5åring.

Permalänk
Medlem

Tycker det såg dåligt ut för samtliga konsoler.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Till att börja med har det ju alltid funnits många fler utvecklare till PC och IOS/Android än till traditionella spelkonsoler. För det andra tenderar ju företag (och privatpersoner också för den delen) vara mer nyfikna på kommande prylar än existerande. Fler funderar på att utveckla till en kommande plattform än som i själva verket gör det när de ställs inför den.

Permalänk
Medlem

"Android Home Consoles" måste ju främst syfta till OUYA:n. 37% och en fjärdeplats är ganska fantastiskt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

Jag tolkar "utvecklare" som något nytt, Nintendo som något gammalt.. Går inte ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Tror Wii U:s kassa försäljningssiffror beror på att Nintendo var så fasansfullt dåliga på att presentera konsolen och på att göra reklam för den; minns ni E3 när den visades upp? Alla trodde att det var en ny kontroll till Wii i princip, och nu för tiden så ser man ingen reklam för den alls. Casualmarknaden verkar inte ha någon koll på att Nintendo har släppt en ny konsol ens.

Permalänk
Medlem

Skulle jag själv välja att spela konsoll-spel så hade jag haft Nintendo hemma, spelen är underhållande och byggda för att spela tillsammans framför TV:n.

Nu har jag ingen Nintendo då det räcker med en konsoll hemma och den köptes endast för att det var den billigaste "blå-stråle spelaren" på marknaden när jag köpte den...

Utvecklare vill ha kraftfull hårdvara för att komma åt PC-marknaden, därav struntar de i Wii som är för snävt, skulle jag tro.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Tycker Nintendo borde börja satsa på lite kraftigare hårdvara i sina konsoler, skulle öka spelupplevelsen för konsumenterna samt ge utvecklarna mer frihet i skapandet av spelen i relation till AI och fysik, de är fruktansvärt bra på att optimera samt designa med spelglädje i egna produkter, men bra hårdvara skulle öka intresset ifrån utomstående spelutvecklare markant.

Permalänk
Inaktiv

Söt vinkling på (käll)nyheten. Nu ser det ju rätt dåligt ut på samtliga konsoller om vi ska vara korrekt.

Jag tycker personligen inte att detta sa speciellt mycket. 53% är indieutvecklare och en stor del av de utvecklare som utfrågades var dessutom väldigt små företag som inte kommer göra några AAA-titlar i vilket fall.

Nintendo har varit med länge och är troligen det företag som kommer vara med längst. Sony blöder och MS har det inte helt lätt med lansering av produkter (Windows 8 och Windows Phone exempelvis). Nintendo är ett innovativt företag som legat långt framme med utveckling av ny teknik under de senaste 30 åren. Deras varumärken är sjukt lönsamma och kommer troligen vara det i framtiden med. De som har lite koll på marknaden inser att Nintendo med all sannorlikhet kommer klara sig utan problem även om de har en svacka just nu.

Permalänk
Inaktiv

Skön "next game" graf, ska man tro på den kommer alla att satsa mestadels på iphonespel o sen konvertera dessa till pc, som därefter får sitt skräp konverterat till de nya "nextgen/a generation behind PC" konsolerna.

Eller om man ser ur en annan vinkel så kommer PC och smartphones att totalt dominera spelmarknaden och konsolerna kommer att svälta.

Någon som tror på det? Kanske just Nintendo då som lanserar en ny Wii utan möjlighet att ansluta till internet.

Permalänk
Medlem

Exakt!
Jag har ingen spelkonsol själv.
Men jag har fått uppfattningen att medan MS och Sony försöker blända omvärlden med hur tekniskt imponerande deras spelkonsoller är, har Nintendo valt att fokusera på spelupplevelsen. Det är i alla fall min uppfattning för Wii.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Med tanke på att dom inte la så bra hårdvara i WiiU så är det inte konstigt...

Wii blev den mest säljande konsollen förra generationen, inte va det någon bra hårdvara att skryta med i den heller. Så det där med kass hårdvara=dåligt säljande. stämmer inte riktigt.