Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Det är inte bara den som har tv, dator eller surfplatta som nu tvingas betala licensavgift. Radiotjänst i Kiruna utvidgar nu avgiften till att även inbegripa smarta mobiltelefoner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir bara värre å värre detta
alla borde fan göra en hemsida sen skicka en faktura till radiotjänst på 5kkr för de kan ju gå in på "våra"hemsidor
fan så lack man blir på dessa maffiafasoner...

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Avstängd

Ja dom verkar inte ge sig, suck och stön.

Permalänk
Medlem

alltså, jag är nästintll rasade över allt detta. Övergav tv när jag flytta hemifrån och har aldrig gått in på svts hemsida... This is major BULLSHIT.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Banditer!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Herregud.. Logiken slår i taket här.
Skönt för alla som har 1GB surf/mån eller mindre, där kan man verkligen streama nonstopp och får ändå paya 2000kr per år.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Master of Overkill

Ska bara plombera min iphone / mina datorer.

Aj fan går ju inte

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kan man be SVT skicka DVD-boxar på allt dom visat då jag inte kollat på tv på flera år men betalar ändå den där avgiften.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

Bara ut på stan och haffa folk nu då, ni behöver inte ens knacka på hemma längre. Sådana här metoder passar i ett land som Nordkorea eller något, men inte i Sverige 2013. Skämmes tamefan!

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Dom är så rädda att folk inte kommer betala om det blir frivilligt.

Folk skulle börja välja bort betalning och spärra kanalerna om det fanns som möjlighet.
Diktatur från svt/radiotjänst sida.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Som en polare sade, "lets blow up kiruna"

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

1984 ringde, George Orwell svarade men blev avgiftsbelagd för att han använde en smartphone som har möjligheten att ta in tv- och radiosändningar.

Det är en mörk och dyster tid när man tvingas betala för något man inte vill ha (och ja, jag betalar, oerhört motvilligt, min utpressningssumma (läs: licens) och har gjort så i 15 år).

Dystopi ditt namn är SVT

Permalänk
Medlem

Bara för att jag kan betyder det inte att jag ska!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Chilla. Det här är bara för att bereda väg för en allmän public service skatt/avgift. Med sådana här otrevligheter färskt i minne hos folket så ser plötsligt en allmän skatt ut som ett bättre alternativ. Kommer runt 2014. Svensken är inte svår att manipulera, att ni aldrig lär er hur de jobbar...

Permalänk
Medlem

Regeringen borde verkligen ta sitt ansvar och ställa sig bakom förslaget eller ändra lagen och avgiftsystemet. För de är inte radiotjänst ansvar att ändra lagen. De har bara i uppgift att följa den precis som alla oss andra medborgare. Så ska man bli sur på någon är de regeringen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Lika bra det när det såändåså är bepliktat att betala om man har en surfplatta/pc.

Permalänk
Medlem

Detta är bara löjligt...
Mobiltelefoner är ju inte designade för att ta emot tv sändningar...

Permalänk
Medlem

Men i och med att de inte har laglig rätt till att göra detta skulle jag iaf låta det gå upp i domstol om jag blev tvungen att betala för dator/smartphone.

Lagen säger
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Dessa enheter är inte avsedda för och kommer inte att användas för detta ändamål, därmed vill jag få frågan rättsligt prövad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Känns helt fel att betala för nått man inte använder sig av.. har aldrig sett film på mobilen tycker att bilden är alldeles för liten.

Varför gör inte SVT en betaltjänst som man betalar om man vill ha det, inte en "obligatorisk" tjänst eller baka in det i skatten.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Folk skulle börja välja bort betalning och spärra kanalerna om det fanns som möjlighet.

Jag har inte kollat på någon SVT kanal sedan 2004, så jag håller helt och hållet med på den punkten

Permalänk
Medlem

Läste detta imorse, ett skämt.
Dom håller på att ringa runt till 350 000 hushåll som ej betalar.

Lugnt, jag har varken dator, tv, datorskärm, dvd, vhs, smartphone.

Detta meddelande är skickat ifrån brevduva.

Permalänk
Medlem

Men va fan! Gör era skittjänster till inloggstjänster så ni ser vilka som loggar in och kollar om ni nu känner att ni måste ta er jäkla avgift för att kunna betala landets sämsta tv sändningar.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

En dator är avgiftpliktig när tre kriterier är uppfyllda:

Internetuppkoppling
Det måste finnas en utsändning/vidaresändning d.v.s. en sändning som är avsedd att tas emot av allmänheten och som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst som vill ta emot den (rundradiosändning)
Det måste finnas en utsändning av TV-program, d.v.s. "ett samlat schemalagt programutbud

Så enkelt räknat så räcker det med att säga att man inte har något internet. Varken på telefon eller hemma på sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezakimak:

Detta är bara löjligt...
Mobiltelefoner är ju inte designade för att ta emot tv sändningar...

Det är inte datorer heller.

Lagtexten lär nog ändras för att reflektera deras nya skit. Tar tid dock att få lagtext uppdaterad.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det är det fortfarande ingen som "tvingar" någon till något. De ringer runt och kollar om man "”har någon avgiftspliktig utrustning”.

Så ser inget problem med det eller skillnad från förr.

Permalänk
Skrivet av sokar:

Blir bara värre å värre detta
alla borde fan göra en hemsida sen skicka en faktura till radiotjänst på 5kkr för de kan ju gå in på "våra"hemsidor
fan så lack man blir på dessa maffiafasoner...

Problemet är att de har stöd i lagen för detta, så de enda som kan avskaffa detta är vi själva.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Om de ständigt kan ställa krav, kan inte jag kräva att dem avskaffar skiten då? -.- jävla radio tjänst!

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Var väl inte helt oväntat med tanke på avgiften för surfplattor.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Alla skulle streama allt material från SVT 24/7 får se om man får tillbaks pengarna då när inte tjänsten är tillgänglig, men dom har väl hittat på nån klausul som skyddar dem från att inte kunna leverera det folk betalar för.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Lagen säger väl att avgiften enbart gäller utrustning vars huvudsyfte är att ta emot och visa tv-sändingar? Alltså kan de inte kräva in avgift för annan utrustning eller hur?