Enermax visar passivt nätaggregat på 650 watt

Permalänk
Melding Plague

Enermax visar passivt nätaggregat på 650 watt

På Cebit 2013 visar Enermax ett passivt kylt nätaggregat på ovanligt kraftfulla 650 watt. Dessutom demonstreras nya vätske- och luftkylare i montern.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag? Eller ser T1209 CPU kylaren helt ohyggligt ful ut?

Förutom vattenkylningen så ser det helt okej ut. Nätagget var snyggt och det är kul att de lyckas hitta lösningar att passivt kyla nätagg med högre effekter. Och deras luftkylare så inte så dåliga ut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Citat:

Hastigheten är även inställbar i tre steg: Ultra Silent, Silent och Performance med hastigheter på 800–1 500, 1 800 respektive 2 200 rpm.

Hur F*N kan man kalla en 120mm fläkt i upp mot 1500 RPM Ultra silent, dagens sämsta skämt..

I övrigt såg det passiva agget riktigt nice ut, väntar spänt på en recension!

Permalänk
Medlem

Å Enermax varför har man blivit en sådan fanboy av dig. Blir nog att skaffa sig en nytt nätag av dem när mitt har gjort sitt. Sedan så vet jag inte riktigt hur dom har tänkt på när dom designade T1209 kylaren....

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är det bara jag? Eller ser T1209 CPU kylaren helt ohyggligt ful ut?

Förutom vattenkylningen så ser det helt okej ut. Nätagget var snyggt och det är kul att de lyckas hitta lösningar att passivt kyla nätagg med högre effekter. Och deras luftkylare så inte så dåliga ut.

Skrivet av lanbonden:

Hur F*N kan man kalla en 120mm fläkt i upp mot 1500 RPM Ultra silent, dagens sämsta skämt..

I övrigt såg det passiva agget riktigt nice ut, väntar spänt på en recension!

Skrivet av fnikanor:

Å Enermax varför har man blivit en sådan fanboy av dig. Blir nog att skaffa sig en nytt nätag av dem när mitt har gjort sitt. Sedan så vet jag inte riktigt hur dom har tänkt på när dom designade T1209 kylaren....

Den sticker ju ut från resterande AIO modeller iaf.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Den sticker ju ut från resterande AIO modeller iaf.

Må så vara men ändrar inte det faktum att den är ohyggligt ful.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Måste skaffa det passiv nätagget

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Passiv, modulärt nätagg på 650 W och 94% verkningsgrad... Blir inte mycket bättre? Modulärt, Tyst, Energieffektiv och tillräckligt med effekt för att driva ett bra system (om man inte är har galet många grafikkort, och då får man ändå inte tyst på datorn). Hur länge har man väntat på detta? SÄKERT 10 år!!! (även om effektkraven var lite andra på den tiden). Verkligen ett sånt tillfälle när man säger "TA MINA PENGAR!"

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Vi väntar med spänning på en ström av passiva nätaggregat från Enermax

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Passivt nätagg på 650 W

Ska bli kul o se om det pallar Swecs testbänk

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Väldigt väldigt trevligt att de passiva nätaggen kliver uppåt i kraft.
Nu behöver de bara bli SFXare så är det klart.

Datorer borde klara sig med en stor fläkt ut, som kan snurra långsamt. Resten borde va passivt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

NZXT Rogue med 2st 360 Radiatorer (Scythe 120mm 500rpm) och ljudisolerad pump
ASUS Rampage IV Gene X79 Micro ATX
Intel Core i7 3930k (Ek Vattenblock)
Kingston HyperX 32GB 4x8GB 2400MHz CL11 (20GB RAM-disk)
EVGA GTX Titan 6GB (Ek Vattenblock)
2x Samsung 840 Pro 256GB (Raid-0)
Asus Xonar Essence STX PCI-E
Enermax 650W Passivt 80+ Platinum

Undrar hur mycket den skulle låta, om ens något

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Må så vara men ändrar inte det faktum att den är ohyggligt ful.

Det råkar vara så att inte alla som köper datorkomponenter är 12 åringar. Min låda har plåt på alla sidor och jag skiter fullständigt i hur det ser inuti så länge det är tyst och sköter sig.

Sedan är smaken som baken med. Det finns de som inte tänder på blinkande dioder och glansig plast (skumt jag vet).

Permalänk
Medlem

Kostar 650wattaren under 1.5k så är det nog ett givet köp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Det råkar vara så att inte alla som köper datorkomponenter är 12 åringar. Min låda har plåt på alla sidor och jag skiter fullständigt i hur det ser inuti så länge det är tyst och sköter sig.

Sedan är smaken som baken med. Det finns de som inte tänder på blinkande dioder och glansig plast (skumt jag vet).

Vad har åldern med ämnet att göra? Att vilja ha matchande och fram för allt så fina komponenter som möjligt är inget speciellt för någon åldersgrupp..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vad har åldern med ämnet att göra? Att vilja ha matchande och fram för allt så fina komponenter som möjligt är inget speciellt för någon åldersgrupp..

Tror nog ändå att yngre är överrepresenterade bland dem som är noga med detta.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Väldigt väldigt trevligt att de passiva nätaggen kliver uppåt i kraft.
Nu behöver de bara bli SFXare så är det klart.

Datorer borde klara sig med en stor fläkt ut, som kan snurra långsamt. Resten borde va passivt.

SuperFlower har faktiskt haft ett på 650w i över ett år nu men det är bara guldcertat så högt, ska bli intressant att se detta.

Permalänk

Jag skulle väldigt gärna se en recension av detta passivt kylda nätaggregatet från SweClockers-redaktionen.

Permalänk
Medlem

Jag har haft två st passivt kylda nätagg för många år sedan och kan ni tänka er... Inget av dessa höll garantitiden ut...;)

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Jag har haft två st passivt kylda nätagg för många år sedan och kan ni tänka er... Inget av dessa höll garantitiden ut...;)

Vilka nätaggregat var det mer exakt? Om de inte höll garanti-tiden ut så var det väl bara att packetera ihop dem, skicka tillbaka dem och ta emot helt nya nätaggregat med ett leende på läpparna?

Permalänk

Är tveksam, termodynamikens lagar går inte att gå runt. Det finns två alternativ som jag ser det.

1) Nätaggregatets komponenter tål högre temperaturer än konkurrenternas.

2) Det tål inte högre temperaturer och för att transportera bort värme utan fläkt måste man skapa ett luftflöde på annat sätt och då ställer det högre krav på vilken låda man väljer.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Jag har haft två st passivt kylda nätagg för många år sedan och kan ni tänka er... Inget av dessa höll garantitiden ut...;)

För många år sedan...

Jämför ett Silverstone Nightjar med ett Seasonic X-400FL. Nightjar ansågs vara bland det bästa för bara några år sedan, och Seasonics agg är mil bättre.

Det har hänt mkt med passiva agg de senaste åren!

Skrivet av SilentPCreview:

With the solidly performing Silverstone ST45/40NF and perhaps the cheaper 400W FSP Zen, we had felt the fanless PSU market well served. There couldn't be much demand, anyway. But the Seasonc X-400 Fanless (and the soon-to-come X-460 Fanless) might be compelling enough to create a resurgence in fanless PSUs, not only among DIY silent fanatics but more mainstream builders and commercial system integrators as well. Backed by Seasonic's generous 5-year warranty, and their long history of solid customer support on high quality products, the X-400 could be the start of something like a silent fiefdom in the world of computer power supplies.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Är tveksam, termodynamikens lagar går inte att gå runt. Det finns två alternativ som jag ser det.

1) Nätaggregatets komponenter tål högre temperaturer än konkurrenternas.

2) Det tål inte högre temperaturer och för att transportera bort värme utan fläkt måste man skapa ett luftflöde på annat sätt och då ställer det högre krav på vilken låda man väljer.

De passiva som redan finns på runt 500 watt fungerar uppenbarligen bra, och har ganska låga temperaturer ändå. Att detta med 94% effektivitet klarar av en belastning på 650W låter inte otroligt alls. Mängden värme som behöver transporteras bort är 39W istället för 30W för ett motsvarande 500W nätagg med samma effektivitet.

Permalänk
Avstängd

Vi får nog se fler passivt kylda nätaggregat nu när energieffektiviteten kommer upp så högt så att det blir mer möjligt.

Ser fram emot fler 80 Plus Platinum nätagg och fler passivt kylda nätagg.
Skulle vilja se 80 Plus Titanium också!

Fast ATX börjar kännas lite förlegat, borde komma något mindre och smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vi får nog se fler passivt kylda nätaggregat nu när energieffektiviteten kommer upp så högt så att det blir mer möjligt.

Ser fram emot fler 80 Plus Platinum nätagg och fler passivt kylda nätagg.
Skulle vilja se 80 Plus Titanium också!

Fast ATX börjar kännas lite förlegat, borde komma något mindre och smidigare.

Energieffektiviteten har väl knappast varit problemet, platinum på passiva nätagg är ju gammalt. Det är väl watten som är spännande.

SFX?

Permalänk

riktigt nöjd med mitt iaf :]

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mibsweden:

Tror nog ändå att yngre är överrepresenterade bland dem som är noga med detta.

Kan så vara.. men för det så betyder det inte att ALLA som gillar estetiskt hyfsade konstruktioner är i den åldern. Eftersom det inte är någon egen konstruktion utan en kylare och radiator från Asutek så kommer det estetiska värdet överväga om man ska köpa den eller inte om man väljer mellan kylare från Asutek (vilket är majoriteten av alla kylare av detta slag).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

De passiva som redan finns på runt 500 watt fungerar uppenbarligen bra, och har ganska låga temperaturer ändå. Att detta med 94% effektivitet klarar av en belastning på 650W låter inte otroligt alls. Mängden värme som behöver transporteras bort är 39W istället för 30W för ett motsvarande 500W nätagg med samma effektivitet.

Procentuellt är det dock en väldigt stor ökning. Sedan kan jag inte se annat än att temperaturen i själva lådan kommer att stiga jämfört med ett konventionellt aggregat med samma kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Procentuellt är det dock en väldigt stor ökning. Sedan kan jag inte se annat än att temperaturen i själva lådan kommer att stiga jämfört med ett konventionellt aggregat med samma kapacitet.

Det finns också nätagg som X-460FL som har en effektivitet på 91% vid full belastning, så värmen som behöver kylas där är 41.4W, alltså mer än vad detta behöver kyla.