Headset från Corsair, Qpad, Steelseries och Logitech

Permalänk
Melding Plague

Headset från Corsair, Qpad, Steelseries och Logitech

Kräsna öron används för att betygsätta fyra populära headset från lika många välkända aktörer. Corsair Vengeance 2000, Qpad QH-90, Steelseries Siberia V2 och Logitech G35 gör ett avstamp i SweClockers testlabb.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen en recension som skiner ett rättvist ljus över Siberia, som överhypas varje gång bara för att det står Steelseries på.

Permalänk
Inaktiv

Teatade ni att köra med något program i bakgrunden när ni testade Vengeance 2000? Jag upplevde lite brus i bakgrunden, på flera olika datorer med flera olika Vengeance 2000. Fick ni en modell där detta brus inte fanns eller hör det inte till det normala?

Permalänk
Medlem

Haha jävlar vilken käft-smäll man fick, här sitter man och tycker att G35 är ett par bra lurar, ska sluta rekommendera de efter detta helt klart!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Bra! Tack för denna!
Men jag saknar en recension på trådlösa headset. Skulle verkligen vara trevligt med en sådan. Är inte riktigt nöjd med de jag har nu (g930). Tycker att ljudet ibland slår igenom och känns platt.
Där är det lite svårare att hitta ett par bra eftersom alla använder väl inbyggda ljudchip som måste vara av bra kvalitet.

Permalänk
Medlem

Detta verkar mer som verkligheten, jag köpte ett par G35 en gång i tiden på en rekomendation. Skulle man ju inte gjort..

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thorsama:

Haha jävlar vilken käft-smäll man fick, här sitter man och tycker att G35 är ett par bra lurar, ska sluta rekommendera de efter detta helt klart!

Jag tyckte också dom va bra sen skaffade jag DT990 och ett par Dark Commander och vips så va dom inte så roliga längre ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Och där blev jag glad att jag köpte Sennheiser 598, som är utmärkt på alla vis. Istället för g35 som jag funderade på först.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk

Tycker dock det är lite tråkigt att ni inte valde att recensera G930 istället för G35 då den kan anses som en aning gammal, annars som vanligt en riktigt bra recension som vanligt!

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se en jämförelse med AKG GHS1 då jag själv har sådana och tycker ljudet håller förväntat klass.
Största problemet jag har är att micen inte går att justera, men den tar med hela frekvensregistret då det hörs när jag andas om lurarna halkat lite snett.

Överlag, bra recension med önskemål om uppföljare !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett par ljudälskare-lurar tillsammans med ModMic och ett fläskigt ljudkort är dock oslagbart. 8)

Permalänk

Kör man Siberia genom ett RIKTIGT ljudkort är dock skillnaden milsvid i jämförelse med det dassiga som är inbyggt i USB-diton.

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Medlem

Steelseries är skit. Hoppas detta äntligen når fram till alla p12s.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Haha jävlar vilken käft-smäll man fick, här sitter man och tycker att G35 är ett par bra lurar, ska sluta rekommendera de efter detta helt klart!

Jag sitter och ganska nöjt på mina G35, men direkt efter att ha läst detta så sitter jag och stör mig på alla brister som nämns i artikeln... Ibland är man lyckligare ovetandes... :S

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk

Mycket uppskattat. Nu hoppas jag att recensionerna inom ljud fortsätter, gärna ett för de som är villiga att lägga ytterligare en slant, säg 1500-2000 kr, och då även kanske jämföra headset med hörlurar och fristående mikrofon. Ser dock svårigheten att gå på en högre prisgrupp då det i många fall även behövs ett ljudkort (dvs. ej inbyggt) för att dra full nytta av luren. Hursomhelst, tack för recensionen!

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt med headsettest. Skulle gärna sett hur Sennheiser PC360/350 och ett par musiklurar med separat mic står sig i förhållande till de testade lurarna.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Efterfrågar ännu ett test, med bland annat sennheisers och qpads dyrare gaminglurar

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Använde ni 1.7 drivrutinerna eller fick ni betadriver dom som ska släppas AKA snart ny drivrutinerna som ska fixa dolby surrund till vegence 2000?
Annars bra recension

Permalänk
Medlem

Vore ju bra om man hade med QH-1339 för jämförelse då även dessa lurar är riktade till gamingsegmentet.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Trevligt med lite hörlurstester.

Sitter själv med ett Corsair 2000 och när jag installerade drivrutinerna så hade jag inte alls samma problem som du hade, det var väldigt smärtfritt för min del.

Samma med min volymratt. Den sänker volymen direkt när man drar på den. Tja, det är väl någon microsekunds fördröjning men inget som man stör sig på om man inte verkligen tänker på det.
Är det samma som du hade eller var det långsammare?

Och ja, surround-inställningen är inge vidare.

Permalänk
Medlem

Siberia For The Win, säger jag bara. Siberia har alltid varit de bästa hörlurarna för mig...

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Medlem

Skönt att G35 äntligen får de låga betyg de förtjänar. Är så trött på alla fjortisar som säger att det är det fetaste man kan få

mvh J

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Jag äger ett par sibera v2 sedan 3 år tillbaka. De är sköna att ha på sig, men inte mer än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Haha jävlar vilken käft-smäll man fick, här sitter man och tycker att G35 är ett par bra lurar, ska sluta rekommendera de efter detta helt klart!

Varför sluta rekommendera något man SJÄLV tycker låter bra? Ljud är ytterst personligt och ingen kan säga åt dig att det låter bra eller dåligt.. Tycker DU att det låter bra är det det som räknas.. Och nej jag tycker inte själv att G35orna låter bra, men jag har kompisar som tycker dom låter bra och då kan jag inte bara säg till dem att dom har fel om DOM tycker det låter bra enligt deras tycke.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Uppskattar verkligen tester av kringutrustning Siberia lika överhypade som man trodde alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av moddelkaj:

Jag sitter och ganska nöjt på mina G35, men direkt efter att ha läst detta så sitter jag och stör mig på alla brister som nämns i artikeln... Ibland är man lyckligare ovetandes... :S

Instämmer i det du säger. Skaffade dessa lurar för kanske 3 veckor sen och redan från dag 1 har jag stört mig på hur illa de sitter på huvudet (trycker över hjässan och klämmer åt hela skallen). Sen ska vi inte glömma bort ljudet, som låter otroligt dåligt utan surround påslaget i spel. Låter inte grannt alls faktiskt.

Köpte lurarna på Ica Maxi och de har 30 dagars öppet köp så jag ska ta mig dit nån dag och lämna tillbaka dem. Tänker aldrig skaffa surroundheadset igen.

Det finns nog inte något som kan kallas "äkta, fullt fungerande och välljudande surround headset". Det är enbart simulerat fake.

Permalänk

jag köpte ett par G35 för ett par månader sen för att det var så otroligt många på internet som sa att de hade en fantastisk ljudkvalitet och de mest prisvärda lurarna man kunde köpa. När jag väl fick mina lurar lät det så dåligt att jag var övertygad om att det var något fel på dem.
Trevligt att man inte är ensam om den åsikten!

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på V2 Frost edition och vanliga V2 som föranleder den stora prisskillnaden?

Permalänk
Medlem

Jag har haft Corsair Vengeance 2000 wireless 7.1 i snart ett år, och kan säga att det håller kvalitén än... Förutom att micen har blivit sliten så den håller sig inte kvar där man placerar den utan den åker alltid ner i "botten-läget".

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Jag hade inte USB-version eller USB-ljudkort till mina Siberia v2, men fet bas? Det hade den inte.
Urk.