Windows Blue Build 9364 läcker ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Windows Blue Build 9364 läcker ut på nätet

Den första stora uppdateringen av Windows 8 är på ingång under året. Bakom kodnamnet Blue döljs flera förändringar i gränssnittet Modern UI.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det släpps som det var tänkt som en servicepack liknande sak för att lägga till o fixa med den befintliga win 8 installationen man har.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Borde släppas som ett service pack hoppas jag. Ser trots allt ut att vara mer fix av diverse brister i nuvarande 8 så att ta fullpris för detta vore ganska galet av MS. Fast... de har skjutit sig i foten för så vi får väll se.

Permalänk
Medlem

Damn! Snyggt tidtagarur.

Permalänk
Medlem

Så nyheterna i nästa operativsystem är en uppsättning funktioner som borde funnits från början? Hoppas att kommande nyheter är mer intressanta.

Kan ju även passa på att tacka M$ för att ge mig motivationen jag behövde för att börja lära mig linux.

Permalänk
Medlem

"Nyheter för det traditionella skrivbordet lyser med sin frånvaro och precis som tidigare rykten antytt ser det ut som att Windows Blue främst handlar om att polera Modern UI. Windows Blue väntas hitta ut under hösten och Microsoft sägs överväga att släppa det hela som gratis uppdatering – i praktiken ett servicepaket till Windows 8."

Om det är ett servicepack till Windows 8 borde även desktop få sig en rejäl uppdatering. Som t. ex möjligheten att skippa metro och välja en startmeny om man vill.

Troligtvis lär väl detta också ske. Annars vore det gourmétmat för alla konspirationsteoretiker som tror att Microsoft långsamt slår ihjäl desktop.

Om det bara är Modern UI-nyheter kan det kvitta. jag kör ex7forw8 så jag ser aldrig röken av Modern UI ändå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De skulle bara våga att ta betalt för uppdateringen...så tur att de överväger att släppa det gratis som ett Servicepack.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Borde släppas som ett service pack hoppas jag. Ser trots allt ut att vara mer fix av diverse brister i nuvarande 8 så att ta fullpris för detta vore ganska galet av MS. Fast... de har skjutit sig i foten för så vi får väll se.

Är väll en lågoddsare att MS gör som vid release av W8, billig att uppgradera en 300:- dyr att köpa helt ny. Är ju en lysande marknadsidé att ta betalt för servicepacks

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

De skulle bara våga att ta betalt för uppdateringen...så tur att de överväger att släppa det gratis som ett Servicepack.

Jag nästan hoppas att de kommer kräva betalt. Ju fler som får avsmak för deras nya affärsinriktning desto bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ifall MS kommer ta betalt för Blue så skjuter de sig själva i foten med inte bara en pistol utan snarare en smärre atombomb. Windows 8s rykte är redan skamfilat och MS kommer behöva göra allt de kan för att fixa det.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk

Det som imponerar mig mest är nog funktionen att kunna ha två appar öppna samtidigt. Helt galet high-tech! Om bara min dator med Windows 95 kunde det. Eller Windows 98, eller Windows ME, eller valfri version av Windows NT och senare. Eller OS X, eller någon version av Linux, Unix, BSD...

Ae, galet imponerande! Det här kommer slå stort i hushållen!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Windows 8 Service Pack 1?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag nästan hoppas att de kommer kräva betalt. Ju fler som får avsmak för deras nya affärsinriktning desto bättre.

Ska de nu gå över till snabbare release-cycler av varje "ny" version av operativsystemet med Windows Blue så är de väl tvugna att göra det. Annars faller ju hela idén med att ta betalt för varje ny version av Windows. Gissningsvis kommer de som gått över till 8:an få det som en uppdatering men resten lär nog få betala. Resultatet framöver blir nog som det varit hittills.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Är det är ett service pack är det helt okej men tar de betalt för det så kommer de få mycket kritik för det. Sen att Microsoft inte vill satsa på det traditionella skrivbordet är bara för dåligt tycker jag. Tur att man använder Linux!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Windows 8,5 :annoyed:

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Inaktiv

Som väntat. MS trycker på Metro för de 30% MS skatt låter för bra för idiot ekonomer som styr företaget. Att det inte finns något värt pengarna i deras store är skit samma. De "appar" jag testat på min XT2 är av sådan kvalité att man bör få betalt för att använda skiten. Det är lägre informations innehåll än de flesta telefoner och dessa har betydligt mindre skärmar.
För att inte tala om hela tryck på att alla ska registrera sig med MS och allt ska köras genom online login...

I för sig är det bra att vi kommer slipa MS monopol på PC i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Ska de nu gå över till snabbare release-cycler av varje "ny" version av operativsystemet med Windows Blue så är de väl tvugna att göra det. Annars faller ju hela idén med att ta betalt för varje ny version av Windows. Gissningsvis kommer de som gått över till 8:an få det som en uppdatering men resten lär nog få betala. Resultatet framöver blir nog som det varit hittills.

De som inte vill skaffa Windows 8 på grund av Metro kommer knappast vilja ha Blue heller, särskillt inte om man måste betala för det, så jag tycker deras strategi är aningen skev. Särskillt om de är ute efter att tjäna marknadsandelar och pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut riktigt gött.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Envisheten med att inte tillåta start menyn är enorm eller vänta det är ju inte envishet utan dumhet.
Bara MS som förlorar på det.

Permalänk
Medlem

Bevis på att Win8 är fail, eller vad? Lite som Windows Vista tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag nästan hoppas att de kommer kräva betalt. Ju fler som får avsmak för deras nya affärsinriktning desto bättre.

Jag kör Win8 nu och vill ge det en ärlig chans men skulle detta hända måste jag ju installera Win7 igen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

gourmétmat för alla konspirationsteoretiker som tror att Microsoft långsamt slår ihjäl desktop.

Inte en konspirationsteori, det är ett faktum och en tidsfraga.

Jag blir verkligen ledsen om de tar betalt för detta. Jag menar... 300 spänn för att lägga tva fönster ijämte varandra? Det skulle varit där fran första början!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

"Nyheter för det traditionella skrivbordet lyser med sin frånvaro och precis som tidigare rykten antytt ser det ut som att Windows Blue främst handlar om att polera Modern UI. Windows Blue väntas hitta ut under hösten och Microsoft sägs överväga att släppa det hela som gratis uppdatering – i praktiken ett servicepaket till Windows 8."

Om det är ett servicepack till Windows 8 borde även desktop få sig en rejäl uppdatering. Som t. ex möjligheten att skippa metro och välja en startmeny om man vill.

Troligtvis lär väl detta också ske. Annars vore det gourmétmat för alla konspirationsteoretiker som tror att Microsoft långsamt slår ihjäl desktop.

Om det bara är Modern UI-nyheter kan det kvitta. jag kör ex7forw8 så jag ser aldrig röken av Modern UI ändå.

Kommer aldrig hända. Kanske i nästa version men aldrig i Windows 8. De har satsat på något nytt och måste hålla sig till det. Metro är ju mer än bara ett GUI, den innehåller en helt ny API.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Inte en konspirationsteori, det är ett faktum och en tidsfraga.

Jag blir verkligen ledsen om de tar betalt för detta. Jag menar... 300 spänn för att lägga tva fönster ijämte varandra? Det skulle varit där fran första början!

Microsoft kanske blir uppköpta av EA snart? Med Windows blue plus pack limited edition får man säkert en startmeny och möjlighet att boota direkt till desktop - Något som de aldrig borde tagit bort.

Skrivet av Mocka:

Jag kör Win8 nu och vill ge det en ärlig chans men skulle detta hända måste jag ju installera Win7 igen.

Inget fel i att testa eller för den delen gilla Windows 8, om man nu trivs med det. Jag hatar hela grejen med "en plattform på alla system" och jag har också testat mycket sedan Consumer preview. Dock håller jag det inte för osannorlikt att de kommer ta betalt. Apple gör ju det, och jag ser fler och fler tecken på att Microsoft vill vara Apple.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kommer aldrig hända. Kanske i nästa version men aldrig i Windows 8. De har satsat på något nytt och måste hålla sig till det. Metro är ju mer än bara ett GUI, den innehåller en helt ny API.

Men hur länge kan de hålla ut? Kundgruppen "Jag snyter mig med hundralappar men vägrar köpa Windows 8 på grund av att jag hatar Modern UI och vill at Windows 8 skall vara ett bättre Windows 7 utan massa trams" är ganska stor, och något måste de ju göra för att vinna just den gruppens gunst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Kommer aldrig hända. Kanske i nästa version men aldrig i Windows 8. De har satsat på något nytt och måste hålla sig till det. Metro är ju mer än bara ett GUI, den innehåller en helt ny API.

Metro är helt nytt sätt att omvandla din otroligt kraftfulla PC till en skit platta som dessutom inte stöds av speciellt många program.

Permalänk

Fantastiskt. Microsoft fortsätter på den gravt misslyckade väg som gett dem deras sämst säljande OS sedan katastrofen Windows ME. Windows kommer döden dö om inte MS vänder det sjunkande skeppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inget fel i att testa eller för den delen gilla Windows 8, om man nu trivs med det. Jag hatar hela grejen med "en plattform på alla system" och jag har också testat mycket sedan Consumer preview. Dock håller jag det inte för osannorlikt att de kommer ta betalt. Apple gör ju det, och jag ser fler och fler tecken på att Microsoft vill vara Apple.

Tror jag skall behöva använda alla sharefunktioner och ha fler Win8 appar för att det skall vara värt att behålla Win8. Är man ändå bara på Desktop mode så kan man nästan lika gärna köra Win7. Men jag ger det någon månad till eller två.

Min situation kanske hade sett annorlunda ut om jag även haft en Windows Phone (Lumia).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

bara x86 Som är läckt :/ . 32bit finns för nerladdning, ingen key krävs då detta bara är trial version

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Nyheter för det traditionella skrivbordet lyser med sin frånvaro och precis som tidigare rykten antytt ser det ut som att Windows Blue främst handlar om att polera Modern UI. Windows Blue väntas hitta ut under hösten och Microsoft sägs överväga att släppa det hela som gratis uppdatering – i praktiken ett servicepaket till Windows 8."

Om det är ett servicepack till Windows 8 borde även desktop få sig en rejäl uppdatering. Som t. ex möjligheten att skippa metro och välja en startmeny om man vill.

Troligtvis lär väl detta också ske. Annars vore det gourmétmat för alla konspirationsteoretiker som tror att Microsoft långsamt slår ihjäl desktop.

Om det bara är Modern UI-nyheter kan det kvitta. jag kör ex7forw8 så jag ser aldrig röken av Modern UI ändå.

Tror faktiskt inte Microsoft kommer lägga tillbaka startmenyn. Vette fan om jag tror att Microsoft försöker slå hjäl desktop, tror snarare att Microsoft försöker använda sin dominans på desktopmarknaden för att få folk att vänja sig vid modern UI så de senare är större chans att de väljer en windows smartphone eller tablet eftersom dom då redan känner till gränssnittet. Om de lägger till en startmeny lär väl en stor del av desktop använderna använda det och skita i modern UI och då försvinner inte bara deras plan om att det ska vara samma gränssnitt på alla plattformar men även poängen med modern UI i huvudtaget för desktop (att sälja telefoner och tablets).

Så länge det inte kommer nå Windows 8 only features (typ direct X) så bryr jag mig inte så mycket eftersom Windows 7 funkar fint för mig iaf, sen har jag tänkt att köpa mig en Surface Pro när/om dom kommer med haswell å där verkar windows 8/modern UI funka ypperligt så.