AMD presenterar Radeon Sky – beräkningskort för strömmande spel

Permalänk
Melding Plague

AMD presenterar Radeon Sky – beräkningskort för strömmande spel

På GDC 2013 presenterar AMD beräkningskort i den nya serien Radeon Sky, särskilt avsedda för strömmande spel i "molnet".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kul att se AMD arbeta på olika saker
Jag undrar dock hur stort gaming i molnet kan bli, kommer det verkligen kunna fungera bra att spela spel med hög grafik på min gamla laptop trots bra internetuppkoppling?

Sen är det ju få platser i världen med riktigt snabbt och stabilt Internet.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skäggig legend

Det är _självklart_ att detta kommer bli framtiden. Någonstans måste man ju börja. Gillar idén, det har jag alltid gjort. Molnbaserade spel och framtidens bandbredd = win.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv

Och hur blir det med responstiden?

Permalänk
Medlem

Bandbredden är det väl inget fel på egentligen, problemet har ju alltid legat i responstid och delay.

Permalänk
Medlem

Jag skulle villja ha en "streaming server" hemma sa. En fin liten box med ett grafikkort i som jag kan ansluta mig till via thunderbolt/hdmi/nätverk... Whatever. Men den är min... my precious

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MrNeikter:

Och hur blir det med responstiden?

Bättre med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Bättre med tiden.

Den måste bli sämre med tiden

Permalänk
Medlem

Hmm Nvidia går ut med grid, några månader senare går Amd ut med info om sitt dito. Frågan är vems tjänst som kommer fungera bäst. Lyckas man med det här först så kommer man ligga lååångt före konkurrenten om några år.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Alltså, streama minst 1920x1080 med max några ms i latens låter lite orimligt i mina öron. Okompirmerat lär ju detta ligga på ett antal MB/s.

Permalänk
Avstängd

Trevligt att dom är helt passivt kylda!

Permalänk
Medlem

Helt klart en marknad även dem bör ge sig in på. Jag tror inte detta kommer dominera speciellt snart då det krävs väldigt mycket infrastrukturen av internet för att få det dugligt hos de flesta. Men det kommer helt klart öka i framtiden och det är inget negativt

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av exodeus:

Den måste bli sämre med tiden

En definitionsfråga

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Gillar inte denna utvecklingen alls. Jag är skeptisk bara åt att "äga" sina spel via internet-tjänster. Förstår att det är lämpligt för folk som inte vill/kan köpa en speldator för hemmet, men jag hoppas inte att detta blir allt för stort och separeras från den lokala plattformen.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Hur tjänar dem pengar på att låta egna servrar ta hand om belastningen? Är det inte grafikkortsförsäljningen som är deras huvudinkomst och är det bättre att betala för deras stream än att ha eget (vad kommer streamen kosta)? Att streama från en sunkig laptop är det enda jag kan komma på då deras stream kan vara användbar (förutsatt att man har ett gamingsystem) om man är påväg någonstans.. men då kommer det bli ospelbart iaf pga kass connection om man inte är hemma.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om vanliga konsumenter kan köpa detta och sätta upp en spelserver i hemmet och sen bara ha små klienter/laptop/htpc för att faktiskt spela på.

Men att använda över Internet så håller jag med Mr. Bravo.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Tja, sålänge det inte påverkar speladet vid datorn idag så är jag nöjd. Känns bättre och ha gaming datorn hemma istället för att nån server ska beräkna detta istället. Sen så kommer väl inte responstiden att vara någon höjdare och då spricker hela idén med det enligt mig..

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Den måste bli sämre med tiden

lägre är inte alltid sämre, tänk SuperPI

Permalänk
Medlem

Eh, har inte detta redan testats av http://games.onlive.com/ ? De gick ju från typ $1.8 miljarder i värde till $4.8 miljoner på en kort tid då hela deras idé failade så hårt som det bara gick. Eller har AMD tänkt att genomföra detta på ett annat sätt? Har jag missförstått något?

Läs detta för att förstå vad jag menar:
http://www.forbes.com/sites/erikkain/2012/10/10/onlive-was-so...
http://www.bbc.co.uk/news/technology-19896362
http://www.technologytell.com/gaming/98063/why-did-onlive-fail/

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Eh, har inte detta redan testats av http://games.onlive.com/ ? De gick ju från typ $1.8 miljarder i värde till $4.8 miljoner på en kort tid då hela deras idé failade så hårt som det bara gick. Eller har AMD tänkt att genomföra detta på ett annat sätt? Har jag missförstått något?

AMD ska inte genomföra någonting själva annat än att producera hårdvaran, som sedan företag som har erbjuder cloudtjänster kan köpa.

Permalänk
Medlem

Kan se detta användas på internetcafé. Men inte över nätet. ta tex Leauge of Legends. Skulle man spela det med 50ms eller 100+ då är man ju alltid lite efter. idag är du ju efter det som servern skickar till dig i de antal ms du ligger "efter". men i detta fallet ligger man ju "ms*2" efter. Som sagt på ett I-café har man kanske bara 1-3ms latency vilket är omärkbart.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Gillar inte denna utvecklingen alls. Jag är skeptisk bara åt att "äga" sina spel via internet-tjänster. Förstår att det är lämpligt för folk som inte vill/kan köpa en speldator för hemmet, men jag hoppas inte att detta blir allt för stort och separeras från den lokala plattformen.

Välkommen till framtiden! Där miljö förmodligen kommer i första hand. Vad det gäller cloudcomputing så kan man ju inte vara säker. Eftersom det kanske snart går att tillverka IC-kretsar och kort på en resurs som vi har oändlig tillgång på, och som knappt kostar något. När det gäller fysisk media i form av spel, film och musik så är detta något som garanterat kommer att försvinna. Det finns inget som helst mervärde i detta. Ju förr man förstår det desto bättre.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paladia:

AMD ska inte genomföra någonting själva annat än att producera hårdvaran, som sedan företag som har erbjuder cloudtjänster kan köpa.

Jo, men företaget som i sin tur kommer använda hårdvaran bör väll falla in i samma träsk?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, streama minst 1920x1080 med max några ms i latens låter lite orimligt i mina öron. Okompirmerat lär ju detta ligga på ett antal MB/s.

Ja vem vill spela med MPEG kvalitet på bilden, men ser ut som jag hade fel, du får dock dessa begränsningar och avgifter:

1. Max 720p
2. Dålig skärpa, blurry.
3. Lägre grafik intällningar, skuggor, AO och bloom saknas i vissa spel.
4. Låg antialiasing, vissa spel saknar aa eller kör max med 2x i 720p.
5. Låg anastrphic filtering ?
6. Inga moddar.
7. Ej mycket billigare
8. Månads avgift.
9. Hög ping om du inte bor nära.

http://blog.wolfire.com/2010/06/Thoughts-on-OnLive

http://www.eurogamer.net/games/onlive-pc

http://www.eurogamer.net/videos/deus-ex-face-off-onlive-vs-pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Ja vem vill spela med MPEG kvalitet på bilden, men ser ut som jag hade fel, du får dock dessa begränsningar och avgifter:

1. Max 720p
2. Dålig skärpa, blurry.
3. Lägre grafik intällningar, skuggor, AO och bloom saknas i vissa spel.
4. Låg antialiasing, vissa spel saknar aa eller kör max med 2x i 720p.
5. Låg anastrphic filtering ?
6. Inga moddar.
7. Ej mycket billigare
8. Månads avgift.
9. Hög ping om du inte bor nära.

http://blog.wolfire.com/2010/06/Thoughts-on-OnLive

http://www.eurogamer.net/games/onlive-pc

http://www.eurogamer.net/videos/deus-ex-face-off-onlive-vs-pc

Fyfan. Att det ens finns en marknad. :/ Hur många är det som inte har råd att spela på dessa inställningar hemma men samtidigt har råd med den uppkopplingen?
Känns som att månadsavgiften och internetkostnaden för en enda månad räcker för de extra hundringar som krävs för att uppgradera en skitdator till att klara prestera bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Det är _självklart_ att detta kommer bli framtiden. Någonstans måste man ju börja. Gillar idén, det har jag alltid gjort. Molnbaserade spel och framtidens bandbredd = win.

Du borde ha varit vaken när det var fysiklektioner i skolan. Framtiden som du kallar det för har ett litet problem kallad ljusets hastighet som gör det direkt olämpligt för något som helst spel där spelaren föredrar att saker på skärmen faktiskt reagerar snabbt på hans input.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr. Bravo:

Gillar inte denna utvecklingen alls. Jag är skeptisk bara åt att "äga" sina spel via internet-tjänster. Förstår att det är lämpligt för folk som inte vill/kan köpa en speldator för hemmet, men jag hoppas inte att detta blir allt för stort och separeras från den lokala plattformen.

Ingen fara. Latens problem eller kostnad kommer hålla skiten borta. Har man några få servrar utplacerade kommer de flesta ha underbart hög latens. Har man servrar överallt så att folk får bättre latens så kommer det kosta som fan då de flesta spelar runt samma tid på dygnet så det kommer krävas nog med utrustning för att sköta peak behovet. Resten av tiden blir det att sitta och rulla tummar medan hårdvaran sitter och drar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Välkommen till framtiden! Där miljö förmodligen kommer i första hand. Vad det gäller cloudcomputing så kan man ju inte vara säker. Eftersom det kanske snart går att tillverka IC-kretsar och kort på en resurs som vi har oändlig tillgång till, och som knappt kostar något. När det gäller fysisk media i form av spel, film och musik så är detta något som garanterat kommer att försvinna. Det finns inget som helst mervärde i detta. Ju förr man förstår det desto bättre.

Miljö? Oändligt? Vad pratar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det är _självklart_ att detta kommer bli framtiden.

Risken finns, tyvärr. Inte för att det är en bra idé, utan för att de stora spelföretagen skulle älska det.

Tillägg: Fysikens lagar tillåter för övrigt inte det här konceptet att fungera riktigt bra, någonsin, om det inte placeras ut servrar i varje kvarter och by i hela landet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

latency är problemet. Och det är inte bara latency i skälva nätverket till servern utan rendrering och komprimering och så vidare. Vill minnas att onlive sa att maximal latency för optimal preformance var 20ms detta inkluderar allt från rendrering till att det är på din skärm. Och om jag minns deras beräkning så var distansen från servern då max 50km för optimala förhållanden. Snabb huvudräkning säger då att det skulle behövas ungefär 10-15 datacenter för att täcka södra halvan av Sverige.