Intel utlovar Ultrabook för 599 dollar till julhandeln

Permalänk
Melding Plague

Intel utlovar Ultrabook för 599 dollar till julhandeln

Billigare ultraportabla datorer är löftet när Intel samlar tillverkarna för Solutions Summit 2013. Till julhandeln ska det finnas fullvärdiga Ultrabook för 599 dollar – ungefär 6 000 kronor i Sverige.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

$599 är nu 6000kr? Intressant.

Permalänk
Medlem

hoppas de inte tummar på kvalitetsintrycket

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Kommer ju inte bli magnesium unibody för det priset så frågan är vad poängen är. Med ultrabooks tycker jag nästan att känslan och stilen är det man pröjsar för.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valvar:

$599 är nu 6000kr? Intressant.

Välkommen till Sverige, det förlovade moms och skattelandet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv

Så de ska kräva mer funktionalitet men förväntar sig ändå att priserna på något magiskt sätt ska sjunka? Man undrar ju vad de har sparat in på istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

hoppas de inte tummar på kvalitetsintrycket

Kommer dom garanterat att göra med tanke på det billigare priset dom kommer ha tyvärr...

Permalänk
Medlem

sjukt att vi ska behöva betala typ 2500kr över riktpriset i USA, en lätt ökning på en 40%....

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

sjukt att vi ska behöva betala typ 2500kr över riktpriset i USA, en lätt ökning på en 40%....

Då jag har bott utomlands så har jag lite perspektiv på saken och jag kan utan problem säga att jag pröjsar hellre ett par tusen extra för en dator om vi kan ha det så pass bra som vi faktiskt har det i Sverige.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Valvar:

$599 är nu 6000kr? Intressant.

Skrivet av htbtoma:

sjukt att vi ska behöva betala typ 2500kr över riktpriset i USA, en lätt ökning på en 40%....

Du glömmer bort att i USA är alla priser utan moms (iofs ligger deras moms på 6-12 % )
Så där försvinner en del av överpriset.

Permalänk
Medlem

Suck. Det är "allmänt" känt att en dollar blir 10 kronor här vad gäller elektronik. Ska också sägas att i dollarpriset är moms (i den mån det tillkommer i vissa stater) inte inräknat, medan det (25%) är inräknat i svenska priset. Lägg på mindre marknad, annan prisnivå, bättre garantier etc och vi är där.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
99:e percentilen

SSD. Högupplöst skärm. Hyfsad prestanda. Bra batteritid. Lätt. Tunn. UTAN PEKSKÄRM.

Om en sådan dator landar runt 6000 kr blir det ett köp!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

$599 är nu 6000kr? Intressant.

599$ blir ca 3900kr sen svensk moms på det fast det blir inte höga 6000....

Permalänk
Snusfri

En 12-13" ultrabook med sliderfunktion (Liknande den på bilden i artikeln) som både kan användas som tablet och laptop med Windows 8 Pro, 8GB ram, 120GB SSD, USB 3.0, minst 1080p IPS skärm och Core i3 för runt 5000:-, en i5 för strax runt 6000:- och i7 för runt 7000:- då kommer de att sälja som smör.

Priserna är idag är helt åt helvete för höga tyvärr och det speglar försäljningen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Välkommen till Sverige, det förlovade moms och skattelandet.

Jo, det är ju bara jämföra vårat samhälle och välfärden mot deras så ska vi vara tacksamma även om det är surt att ha sådana här höga tillägg ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

599$ blir ca 3900kr sen svensk moms på det fast det blir inte höga 6000....

Precis, det är ganska lämpligt att räkna om en dollar till cirka 10 svenska kronor, då moms och massa andra tråkiga avgifter tillkommer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HurMycket:

SSD. Högupplöst skärm. Hyfsad prestanda. Bra batteritid. Lätt. Tunn. UTAN PEKSKÄRM.

Om en sådan dator landar runt 6000 kr blir det ett köp!

Pekskärmen påverkar väl inte negativt? Bara låt bli att använda. Eller missar jag något?

Skrivet av DhrDevil:

Precis, det är ganska lämpligt att räkna om en dollar till cirka 10 svenska kronor, då moms och massa andra tråkiga avgifter tillkommer.

Du får väl glädjas åt att priset på 599$ är listat utan momsen i USA så den siffran är inte vad som dras från kontot när man köper den laptopen ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Pekskärmen påverkar väl inte negativt? Bara låt bli att använda. Eller missar jag något?

Pekskärm kostar pengar -> dyrare dator eller pengar som de kunde ha lagt på att förbättra något annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon158432:

Pekskärm kostar pengar -> dyrare dator eller pengar som de kunde ha lagt på att förbättra något annat.

Ja, men priset var han redan beredd att betala. Kan man köpa datorn för 6K utan pekskärm så kan man väl köpa den för 6K med pekskärm ;). Övriga specifikationer var det ju inte några complaints över.
Jag har aldrig använt firewire hemma men skulle inte sätta det som krav att datorn inte får ha firewire om jag ska köpa en dator. Samma sak gäller för HDMI på min nuvarande laptop. Har inte använt den men det var väl inte så farligt att de ändå lagt till HDMIkontakten...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Datorer med SSD och högupplöst skärm är vad som behövs i alla laptops som inte är superbudget. Det är riktigt larvigt vad dåligt det är på den fronten.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ja, men priset var han redan beredd att betala. Kan man köpa datorn för 6K utan pekskärm så kan man väl köpa den för 6K med pekskärm ;). Övriga specifikationer var det ju inte några complaints över.
Jag har aldrig använt firewire hemma men skulle inte sätta det som krav att datorn inte får ha firewire om jag ska köpa en dator. Samma sak gäller för HDMI på min nuvarande laptop. Har inte använt den men det var väl inte så farligt att de ändå lagt till HDMIkontakten...

Visst, jag ser din poäng, men pengarna som en pekskärm kostade hade ju t.ex. kunnat användas till en skärm med högre upplösning istället.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon158432:

Pekskärm kostar pengar -> dyrare dator eller pengar som de kunde ha lagt på att förbättra något annat.

Pekskärm blir ett av Intels nya krav för kategorin Ultrabook. Utbudet av "ultratunna" datorer med Haswell och utan pekskärm kommer således bli väldigt litet. Kan mycket väl tänka mig att detsamma kommer gälla datorer med AMD under huven. Kort sagt kommer folk inte ha mycket annat till val, men som tidigare nämnt är det bara strunta i att använda pekskärmen om det nu är så farligt

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Söderbäck:

Pekskärmen påverkar väl inte negativt? Bara låt bli att använda. Eller missar jag något?

Ja, två saker:
1. Datorn kunde ha varit billigare eller bättre istället.
2. En pekskärm drar till sig mängder av folk som ska kladda och säga "ÄR DET TOUCH?" (just för att de vet att det är touch).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HurMycket:

Ja, två saker:
1. Datorn kunde ha varit billigare eller bättre istället.
2. En pekskärm drar till sig mängder av folk som ska kladda och säga "ÄR DET TOUCH?" (just för att de vet att det är touch).

Aja. Det där med att du inte vill att andra ska peta på skärmen får jag väl köpa. Men det andra argumentet köper jag inte med tanke på hur det framfördes. Som sagt... Är man villig att köpa en dator för 6K utan pekskärm så borde man kunna köpa samma dator för samma pris med pekskärm ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Söderbäck:

Aja. Det där med att du inte vill att andra ska peta på skärmen får jag väl köpa. Men det andra argumentet köper jag inte med tanke på hur det framfördes. Som sagt... Är man villig att köpa en dator för 6K utan pekskärm så borde man kunna köpa samma dator för samma pris med pekskärm ;).

Nu vet jag inte hur mycket det kostar att sätta in en pekskärm, men vi låtsas 500 kr för räkneexemplets skull. Då skulle jag MYCKET hellre betala 5500 kr och få samma dator utan pekskärm, ELLER 6000 kr och få större SSD eller mer minne eller något annat istället för pekskärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ett problem med pekskärmar är väl att de i princip måste vara högblanka för att få en vettig pekyta, så några matta skärmar som går att använda ute kan man glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Ett problem med pekskärmar är väl att de i princip måste vara högblanka för att få en vettig pekyta, så några matta skärmar som går att använda ute kan man glömma.

Och DÄR är den verkliga anledningen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

hoppas det ligger ett vettigt operativsystem på disken också, helst ett som sparar in lite så kvalitet på hårdvaran inte behöver tummas på för mycket.

jasså inte det..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av JockeII:

Ett problem med pekskärmar är väl att de i princip måste vara högblanka för att få en vettig pekyta, så några matta skärmar som går att använda ute kan man glömma.

Instämmer med tidigare inlägg att det här är det verkliga "problemet". Det arbetas på semi-matta pekskärmar som fortfarande ska ha samma positiva egenskaper som högblanka. När det dyker upp i färdiga konsumentprodukter är dock en helt annan fråga, förhoppningsvis kommer Intels krav på pekskärm att accelerera den utvecklingen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Undra om man verkligen kan få en ultrabook för 6000:- med SSD och bra kvalitetskänsla. Tycker snarare att priserna gick upp i och med Ivy Bridge.

Vore mumma om man kunde få en liten, högupplöst, rapp ultrabook som ser ut som en med bra kvalitet och SSD för 6000:-.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport