Video: Dynamisk destruktion med PhysX

Permalänk
Melding Plague

Video: Dynamisk destruktion med PhysX

Nvidias fysikssystem PhysX i kombination med ett Geforce GTX 680 står till grund för ett grafikdemo med dynamisk destruktion i realtid.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man blir verkligen imponerad när de stavar fel på första bilden...

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Entusiast

Jättefint Nvidia, se nu till att få med det i fler än 3 spel...:P

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det där verkar coolt, men undrar hur tungt det blir att använda i spelandet? Och @Uzanar - precis, vilka kommer orka implementera detta.

Jag gillar att alla bitar som slår i varandra påverkas av det och att de rullar/hackar/glider ned för trappsteg o.s.v.!

Permalänk
Avstängd

Lär ju krävas en uppkoppling på 1 TB för att tillämpa detta i något multiplayerspel

Permalänk

tycker hela Physx är flumm tills dom låser upp det, de e ju inga spel som vill implementera det eftersom inte alla kan använda det. Hade dom låst upp det däremot så att alla kan använda det så hade man säkert kunnat göra något av det istället för att det ska samla damm som det är nu

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

mindre impat än Red Faction spelen.... ärligt talat, snyggt, många delar, men total avsaknad av t.ex. att torn faller när de är långt över bristnings gränsen o.s.v. förstör hela inlevelsen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

En hel kupol som faller ner och krossas mot stenläggningen hade varit fint, nu skjuts kupolerna kategoriskt sönder direkt. Undrar varför...

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

mindre impat än Red Faction spelen.... ärligt talat, snyggt, många delar, men total avsaknad av t.ex. att torn faller när de är långt över bristnings gränsen o.s.v. förstör hela inlevelsen.

Tråkiga animationer på karaktärer är det också...

Detta är ett smalt techdemo, man kan inte förvänta sig att det ska vara ett komplett spelintryck.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

gravitationen ser ut som att "huset" är byggt i miniatyr.

hade det varit mer verklig skala så beter sig inte gravitation på det sättet.

påminner mer om att dra foten genom ett sand slott än hur det skulle se ut i verkligheten

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

mindre impat än Red Faction spelen.... ärligt talat, snyggt, många delar, men total avsaknad av t.ex. att torn faller när de är långt över bristnings gränsen o.s.v. förstör hela inlevelsen.

reagerade massor på att de hela tiden sköt sönder sakerna uppifrån och ner, så antagligen ville de inte visa att det inte har någon simulering av sånt

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Meh

Överdrivet som vanligt, yes yes.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Sötast

Jepp som andra sagt, det känns verkligen dumt att att de postade videon i detta stadiet.

Stora block på flera tusen kilo trillar net mot ett tak som knappt skulle kunna hålla sin egen vikt och det bara studsar av.

Verkar som objekten är helt statiska tills dess att man klickat på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cav.:

Lär ju krävas en uppkoppling på 1 TB för att tillämpa detta i något multiplayerspel

Klientsidefysik? Man måste inte vara hur noga som helst, det kan räcka med att utbyta parametarar för objekt och låta klienter själva göra fysikberäkningar. Skillnaden märks ändå bara om spelare jämför hur det ser ut på sin egen dator. Problemet är att man kan inte använda klientsidefysik till allt, föremål som spelare interagerar med kan inte ligga hursomhelst, men skrot och stenflisor kan det, det är ändå inget som en spelare skulle fundera över.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jepp som andra sagt, det känns verkligen dumt att att de postade videon i detta stadiet.

Stora block på flera tusen kilo trillar net mot ett tak som knappt skulle kunna hålla sin egen vikt och det bara studsar av.

Verkar som objekten är helt statiska tills dess att man klickat på dem.

jag förstår inte varför det skulle vara dumt. Dom visar hur huset delas upp i fragment, inte gravitationssimulering, och inte hur fallande objekt interagerar med andra objekt.
Det som syftet är att visa upp fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

Klientsidefysik? Man måste inte vara hur noga som helst, det kan räcka med att utbyta parametarar för objekt och låta klienter själva göra fysikberäkningar. Skillnaden märks ändå bara om spelare jämför hur det ser ut på sin egen dator. Problemet är att man kan inte använda klientsidefysik till allt, föremål som spelare interagerar med kan inte ligga hursomhelst, men skrot och stenflisor kan det, det är ändå inget som en spelare skulle fundera över.

Blir direkt problem när man tar skydd bakom, ställer sig ovanpå eller skjuter genom objekt om de inte ligger på samma ställe för alla spelare i ett multiplayerspel. Eller om en trång gränd blivit fylld av större block från ett ras där en del spelare kan passera gränden och andra inte beroende på hur rasmassorna fallit.
Men för single player ser det riktigt trevligt ut.

Bra inlägg n_sandstrom ;). I agree

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har reagerat på hur orealistiskt dammet faller ner? Det är för 'tungt' och uppför sig exakt likadant som stenbitarna.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av €lysian:

Är det bara jag som har reagerat på hur orealistiskt dammet faller ner? Det är för 'tungt' och uppför sig exakt likadant som stenbitarna.

Ja men det är inte en komplett fysikmotor som demonstreras. Tanken med demot är att visa upp dynamic destruction. Detta görs med bravur i min mening.
Hur speltillverkare sedan väljer att implementera hållfasthetslära, gravitation, friktion, damm med mera är en annan femma.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Sötast
Skrivet av n_sandstrom:

jag förstår inte varför det skulle vara dumt. Dom visar hur huset delas upp i fragment, inte gravitationssimulering, och inte hur fallande objekt interagerar med andra objekt.
Det som syftet är att visa upp fungerar hur bra som helst.

Mja, både och egentligen.

Ser man på vad som visas på skärmen så visar dem hur det delas i fragment och hur det faller och interagerar med andra objekt i vyn.

Skulle de endast vilja visa exakt hur objekt splittras så kunde man lika gärna visa scenen på ett bra mycket närme avstånd och gärna i slowmotion med utritade brytpunkter för att man skulle kunna se exakt hur det går till när en explosion spränger ett objekt.

Men då man har valt en design där saker definitivt kommer att falla på andra redan något eller mycket förstörda detaljer i en stor öppen scen, då skulle det geett bättre intryck om man har gjort scenen realistisk i sin helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja men det är inte en komplett fysikmotor som demonstreras. Tanken med demot är att visa upp dynamic destruction. Detta görs med bravur i min mening.
Hur speltillverkare sedan väljer att implementera hållfasthetslära, gravitation, friktion, damm med mera är en annan femma.

Jag förstår mycket väl vad dom försöker visa upp, men när dom ska demonstrera något som är tänkt att vara realistiskt så förstörs det ganska enkelt om inte allting i det scenariot är realistiskt. En annan sak är att det är ganska få unika stenbitar - det är väldigt många med exakt likadan form och storlek.
Det dränks snabbt då det är många till antalet, men har man ett någorlunda detaljsinne kan man urskilja det ganska lätt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Haha alltid lika roligt att läsa alla hat-kommentarer så fort det gäller physx xD

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Älskar alla fanboys som snear för att de inte kan köra physx på sina Amd kort och då är ju detta skräp naturligvis och folk poängterar bara felen.
Visst finns det saker att slipa på men folk borda göra sig lite bekanta med begreppet tecdemo innan de yttrar sig
Ja det hade sett bättre ut om de vore si eller så. Men det är inte ett spel, det är ett tecdemo på en ny funktion.

Permalänk
Medlem

Känns som att massan på materialet är som gips ungefär så det funkar ju om man försöker tänka så. Men sen kommer dammet som ser ut att vara från sten istället så jag blir inte såld hur mycket jag än försöker.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Älskar alla fanboys som snear för att de inte kan köra physx på sina Amd kort och då är ju detta skräp naturligvis och folk poängterar bara felen.
Visst finns det saker att slipa på men folk borda göra sig lite bekanta med begreppet tecdemo innan de yttrar sig
Ja det hade sett bättre ut om de vore si eller så. Men det är inte ett spel, det är ett tecdemo på en ny funktion.

Jag har ett GeForce, är ingen fanboy på något sätt och jag vet mycket väl vad ett tech demo är för något. Men om man vill visa upp en realistisk funktion, varför är då inte hela scenariot realistiskt? Det skulle göra allting så mycket mer effektfullt och det hade funnits avsevärt mindre för vissa att klaga på.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var riktigt snyggt men med några små missar. Det känns som en liten modell men dammet uppträder som på en väldigt stor modell. Det jag stör mig på är att det inte är någon frakturering av blocken när de slår i backen. Misstänker dock att det inte skulle flyta på så bra då... Som effekt vid raketexplosion etc i singelplayer vore det häftigt, multiplayer blir nog jobbigare om de inte skalar ner det till några få sätt som blocken kan se ut på förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Största problemet jag har är det inte finns nån "tyngd" i stenen, som om den hade enormt låg massa.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Tycker själv att det va jävligt häftigt gjort..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag är personligen mer impad av fysiken av de flera år gamla spelen, Star Wars - The force unleached, dom använder sig av Havok+DMM (digital molecular materia)+euphoria

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uzanar:

Jättefint Nvidia, se nu till att få med det i fler än 3 spel...:P

Nu överdriver du, det är faktiskt hela 22 spel som kan köra PhysX på GPU. Nvidia tycker om att skryta om att det är över 300 spel som använder PhysX men det är bara fysikmotorn. Så de som köper in sig på Nvidia för PhysX gör det för 22 spel och listan finns här: http://physxinfo.com/
Bara att klicka på PhysX SDK Development Table längst upp på sidan så får man hela listan på spel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zotamedu:

Nu överdriver du, det är faktiskt hela 22 spel som kan köra PhysX på GPU. Nvidia tycker om att skryta om att det är över 300 spel som använder PhysX men det är bara fysikmotorn. Så de som köper in sig på Nvidia för PhysX gör det för 22 spel och listan finns här: http://physxinfo.com/
Bara att klicka på PhysX SDK Development Table längst upp på sidan så får man hela listan på spel.

Det är klart att jag överdrev lite men det jag egentligen menar är väl att knappt fler än 3 "populära" spel har PhysX till den grad att det spelar någon roll för grafikupplevelsen, tycker jag i alla fall.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈