Sony avslöjar fler detaljer kring Playstation 4

Permalänk
Melding Plague

Sony avslöjar fler detaljer kring Playstation 4

På spelutvecklarkonferensen GDC går Sony ner på djupet om den kommande spelkonsolen Playstation 4 och bekräftar flera detaljer om dess hårdvara.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det jag mest ser fram emot är bättre optimerade spel och förhoppningsvis bättre portar från consol till pc. Iaf mellan ps4 och pc

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Ser inte en bit tilldragande ut...:/
De ger liksom inte den där "wow" känslan.. kanske bara jag... förmodligen.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om Sony har verkligen ansträngt sig och lyssnat på vad communityn har sagt.

Permalänk
Medlem

Kommer spelen till PS4 låsa sig till konsolen som det är tänkt med nya Xbox eller kommer det att funka med begagande spel? Isf väljer jag PS4 denna generation.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk

åhhh, den kontrollen ser riktigt skön ut.

Permalänk

Kommer inte aaaalls kosta sådär åttatusen vid release.. Inte konstigt att den kan vara bättre än "standarddatorn"

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

gujukal: Detta är spekulationer och det var väll i och med ett patent som SONY tog som dessa startade. Sony har sedan sagt att spel inte kommer låsas tilld eras konsol. Jag tror helle rinte MS skulle begå detta misstag då det skull evara att skjuta sig själv i foten med en RPG. Utöver detta så bryter det mot Europeiskt lagstiftning vid försäljning av mjukvara att hindra någon att kunna sälja den vidare så de hade nog fått en knäpp på näsan rätt snart och fått bekosta en dyr lösning på problemet.

Ända någon tillverkare kommer runt detta är att hyra ut spelen istället för att sälja dem och då inte göra detta på en obestämd tid eller 20 år eller något sådant idiotiskt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det bådar gott för Sony

Visa signatur

| PC | MSI Z77A-G43 | i5 3570K | Corsair Vengeance 8gb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Fractal Design Define R4 | XFX Core Edition PRO550W | WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Kommer spelen till PS4 låsa sig till konsolen som det är tänkt med nya Xbox eller kommer det att funka med begagande spel? Isf väljer jag PS4 denna generation.

Jag har för mig att de har gått ut flera gånger (högt uppsatta chefer inom Sony Playstation) och uttalat sig som om det skulle vara självklart.

Dock så kan man ju inte vara säker innan release.

Iövrigt är jag supertaggad på 3.5mm pluggen i kontrollen, det låter underbart smidigt. <3

Permalänk

Detta låter bra.

The PS4 development environment is Windows 7, with tools fully integrated into Visual Studio 2010 and 2012. Therefore, PS4 code can be debugged exactly like PC code.

Källa: http://www.psu.com/a018901/New-PS4-features-revealed--Remote-...

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att jag är pyttelite M$ fanboy, men ändå så är jag ovanligt intresserad utav vad sony har att visa upp. Dom har öppnat mina ögon iaf, jag tror det kommer gå bra för dom denna generationen

Men jag är grymt besviken på att vi inte fått se ngt ifrån M$ ännu.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Jag måste erkänna att jag är pyttelite M$ fanboy, men ändå så är jag ovanligt intresserad utav vad sony har att visa upp. Dom har öppnat mina ögon iaf, jag tror det kommer gå bra för dom denna generationen

Men jag är grymt besviken på att vi inte fått se ngt ifrån M$ ännu.

Det gick väl hyggligt bra för Sony denna generation också, till slut har de sålt fler konsoler än Microsoft läste jag någonstans.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Kommer inte aaaalls kosta sådär åttatusen vid release.. Inte konstigt att den kan vara bättre än "standarddatorn"

Nu vet man ju såklart inget i förhand, men ryktena säger att Sony inte kommer ha något chockhögt pris vid release utan satsade på att ha ett lågt pris. Fast det är klart elgiganten etc kan ju fortfarande sälja det för 4000kr.

Men som jag hade förstått det var Sony intresserade utav att sälja det för runt 2500 kr. (Men detta kan bara vara något rykte jag fått för mig att jag läst på forumet)

Permalänk
Medlem

ergonomi är det sista dom kan ha studerat, har alltid undrat vem som tycker spakarna är sköna med en ingröpning. vetifan hur dom håller kontrollen eller hur deras tummar ser ut. och det bli inte bättre när man trycker spaken åt nått håll.

Permalänk
Medlem

Ska bli roligt att se vad Microsoft har att ställa upp med

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." -Ernst Kirchsteiger

Permalänk

Tydligen ska PS4 ha den nya HDMI-standarden 2.0 vilket ska ha stöd för 4K-upplösning. Om ryktena stämmer kan detta trycka på utvecklingen ännu mer för 4K-TVapparater. Förhoppningsvis får vi kanske se Bluray 4K-filmer om något år

Från Wikipedia HDMI:

"Based on HDMI Forum meetings it is expected that HDMI 2.0 will increase the maximum TMDS per channel throughput from 3.4 Gbit/s to 6 Gbit/s which would allow a maximum total TMDS throughput of 18 Gbit/s.[154][155] This will allow HDMI 2.0 to support 4K resolution at 60 frames per second (fps).[154] Other features that are expected for HDMI 2.0 include support for 4:2:0 chroma subsampling, support for 25 fps 3D formats, improved 3D capability, support for more than 8 channels of audio, support for the HE-AAC and DRA audio standards, dynamic auto lip-sync, and additional CEC functions.[154] The Sony PlayStation 4 will utilize this standard."

http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi#Version_2.0

Permalänk
Entusiast

Vågar man gissa på att det sitter en liten ARM-kärna som tar hand om bakgrundgrejerna? Både AMD och Nvidia har ju licens för det och AMD har väl ingen x86-kärna som passar in på beskrivningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Tydligen ska PS4 ha den nya HDMI-standarden 2.0 vilket ska ha stöd för 4K-upplösning. Om ryktena stämmer kan detta trycka på utvecklingen ännu mer för 4K-TVapparater. Förhoppningsvis får vi kanske se Bluray 4K-filmer om något år

Det finns i dagsläget INGEN information vilken HDMI version playstation 4 kommer använda sig av, det finns heller ingen källförteckning på det pståendet på Wikipedia heller.

Här har du enda källan Sony har gått ut med, det enda som står är HDMI dvs varken 1.4 eller 2 eller något.

http://www.scei.co.jp/corporate/release/pdf/130221a_e.pdf

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Kommer spelen till PS4 låsa sig till konsolen som det är tänkt med nya Xbox eller kommer det att funka med begagande spel? Isf väljer jag PS4 denna generation.

någon högt uppsatt inom sony sa att de inte skulle låsa sig till konsollen och spelen kommer kunna säljas vidare men det är inte lanserat än så de kanske ändrar sig innan det händer :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Snusfri

Jaguar = usel cpu-prestanda och dåliga gpu.
Vi valde pga låg strömförbrukning och värmeutveckling..
Ni valde pga att det inte fanns någon annan än AMD som levererade en komplett lösning, struntsamma att vi måste krypa ner till gameboy-nivå i prestanda.

8GB Delad DDR5 ser bra ut på pappret, men att DDR5 nästan enbart lämpar sig för grafik och låter resten av systemet lida för det är inte genomtänkt för fem öre.

Så en slö, varm CPU med en dålig GPU och ett minne inte lämpat för uppgifterna sitter det i PS4.

En box byggd på Core i3 och en grafikkrets som 650 Ti Boost hade varit så mycket bättre för ett lite högre pris.
Ja, då detta började så fanns inte 650Ti Boost så det är självklart att den inte var med i bilden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Gäsp! Ingen nytt under motorhuven....seen than done that...

Men det är väl nytt inom konsolvärlden..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att detta även ger AMD en skjuss i rätt riktning! Det ska bli intressant att se vad de redovisar för siffror efter lanseringarna av både PS4 och Xbox.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jaguar = usel cpu-prestanda och dåliga gpu.
Vi valde pga låg strömförbrukning och värmeutveckling..
Ni valde pga att det inte fanns någon annan än AMD som levererade en komplett lösning, struntsamma att vi måste krypa ner till gameboy-nivå i prestanda.

8GB Delad DDR5 ser bra ut på pappret, men att DDR5 nästan enbart lämpar sig för grafik och låter resten av systemet lida för det är inte genomtänkt för fem öre.

Så en slö, varm CPU med en dålig GPU och ett minne inte lämpat för uppgifterna sitter det i PS4.

En box byggd på Core i3 och en grafikkrets som 650 Ti Boost hade varit så mycket bättre för ett lite högre pris.
Ja, då detta började så fanns inte 650Ti Boost så det är självklart att den inte var med i bilden.

Varför lämpar sig bara DDR5 till grafik?

En box på i3 och 650 Ti Boost hade ju givetvis vart kraftfullare, men det krävs inte en liten prishöjning för att ha med det, blir nog snarare dubbla priset.

Permalänk
Medlem

Håller de sig under 6000 kr så är jag faktiskt intresserad, har alldrig gillat konsoller förut men nu kan de nästan byta ut datorn i tv bänken. Så länge de kommer att ha bra mediaspelar funktioner oxå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jaguar = usel cpu-prestanda och dåliga gpu.
Vi valde pga låg strömförbrukning och värmeutveckling..
Ni valde pga att det inte fanns någon annan än AMD som levererade en komplett lösning, struntsamma att vi måste krypa ner till gameboy-nivå i prestanda.

8GB Delad DDR5 ser bra ut på pappret, men att DDR5 nästan enbart lämpar sig för grafik och låter resten av systemet lida för det är inte genomtänkt för fem öre.

Så en slö, varm CPU med en dålig GPU och ett minne inte lämpat för uppgifterna sitter det i PS4.

En box byggd på Core i3 och en grafikkrets som 650 Ti Boost hade varit så mycket bättre för ett lite högre pris.
Ja, då detta började så fanns inte 650Ti Boost så det är självklart att den inte var med i bilden.

I princip alla spel kräver väldigt lite av CPUn, mest GPU.
Nästan alla riktigt CPU-krävande spel finns bara till PC.
PS4 kommer ha något 7850 liknande till GPU med så förstår inte varför du klagar.
Denna generation kommer vara ljusår före den förra.
Jisses vad alla bara häver ut sig massa skit innan release, säker på att
dom som jobbar på Sony har lite mer hjärnceller än oss här på SweC, dom är inte dumma.
Sen kan man inte förvänta sig en konsol med lika prestanda som en PC för 15k,
i så fall skulle konsolerna kosta skjorta och vem skulle köpa dem då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Håller de sig under 6000 kr så är jag faktiskt intresserad, har alldrig gillat konsoller förut men nu kan de nästan byta ut datorn i tv bänken. Så länge de kommer att ha bra mediaspelar funktioner oxå.

Med de komponenter de har angivit har analytiker satt ett teoretiskt pris på runt 4000 kr. Sedan om priset blir 4000 eller ej får vi se men det lutar sig att det i alla fall blir billigare en förra generationens konsolsläpp.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jaguar = usel cpu-prestanda och dåliga gpu.
Vi valde pga låg strömförbrukning och värmeutveckling..
Ni valde pga att det inte fanns någon annan än AMD som levererade en komplett lösning, struntsamma att vi måste krypa ner till gameboy-nivå i prestanda.

8GB Delad DDR5 ser bra ut på pappret, men att DDR5 nästan enbart lämpar sig för grafik och låter resten av systemet lida för det är inte genomtänkt för fem öre.

Så en slö, varm CPU med en dålig GPU och ett minne inte lämpat för uppgifterna sitter det i PS4.

En box byggd på Core i3 och en grafikkrets som 650 Ti Boost hade varit så mycket bättre för ett lite högre pris.
Ja, då detta började så fanns inte 650Ti Boost så det är självklart att den inte var med i bilden.

Du kan inte säga så eftersom du inte var med och konstruerade konsolen eller vet ingående hur allt fungerar och presterar.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Friterad:

I princip alla spel kräver väldigt lite av CPUn, mest GPU.
Nästan alla riktigt CPU-krävande spel finns bara till PC.
PS4 kommer ha något 7850 liknande till GPU med så förstår inte varför du klagar.
Denna generation kommer vara ljusår före den förra.
Jisses vad alla bara häver ut sig massa skit innan release, säker på att
dom som jobbar på Sony har lite mer hjärnceller än oss här på SweC, dom är inte dumma.
Sen kan man inte förvänta sig en konsol med lika prestanda som en PC för 15k,
i så fall skulle konsolerna kosta skjorta och vem skulle köpa dem då?

Javisst, men nu är inte PS4 bara för spel, den är tänkt för media, surf osv med.
Är ett 7850 något att sträva efter? Det är en helt ok GPU, men med nextgen så är den inte alls med.

Självklart har Sony mycket bra koll, men de måste också rätta sig efter de produkter som finns eller kanske finns
när de planerar nästa konsoll som skall hålla länge på marknaden, att då lägga sig i det lägsta området för
att tjärna 1-2 dollar/konsoll istället för att erbjuda en produkt som håller längre, ger slutanvändaren en bättre
upplevelse är enligt mig idiotiskt.

Självklart kan man inte jämnför med spelburk för 15k+, det voer frukantsvärt dumt, men att jämnföra med
en burk för 6-7k som har tex 680 + Core i5 och SSD är högst relevant och PC'n är så mycket bättre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

"mycket stor hårddisk" = 5,25"?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |