Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2013-04-02, 15:10   #31

thunderboy88

Medlem

thunderboy88s avatar

Plats: sundsvall

Registrerad: aug 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av emigrating12 Visa inlägg
Vilken tid var det? Senare versioner är lika snabba eller snabbare samt lika säkra eller säkrare att använda än konkurrenterna, även opartiska tester av välkända säkerhetsanalyster visar detta. Att IE sedan är mer standards kompatibel än vissa andra browsers idag är heller inte helt fel.

Men visst, har du inte kört Windows sedan 2008-2009 så...
källor på detta tack till och börja med, har inte kört ie sedan 2010 senast om man bortser från visa offentliga datorer. men det dära med säkerhet tvivlar jag på ganska mycket.

sedan att det skulle vara mer kompatibel nja svårt och se det också.
thunderboy88 är inte uppkopplad
2013-04-02, 15:44   #32

simonwellander

Medlem

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: jun 2009

Internet Explorer 9 och 10 är verkligen ljusår bättre än tidigare utgåvor.. Men de når fortfarande inte upp till konkurrenterna när det kommer till benchmarks och webbstandarder, hur detta upplevs i verkligheten beror ju på en massa olika saker. Men avsaknaden av många HTML5 och CSS3-funktioner är en ganska big deal.. Men det har också blivit bättre på senaste tiden.

Känns som Microsoft lägger ner mer och mer energi på att göra Internet Explorer till en kompetent webbläsare
2013-04-02, 15:48   #33

emigrating12

Medlem

emigrating12s avatar

Plats: Here & There

Registrerad: okt 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av thunderboy88 Visa inlägg
källor på detta tack till och börja med, har inte kört ie sedan 2010 senast om man bortser från visa offentliga datorer. men det dära med säkerhet tvivlar jag på ganska mycket.

sedan att det skulle vara mer kompatibel nja svårt och se det också.
Här är några rapporter från NSS Labs som borde vara av intresse;

General Malware
Click Fraud
Socially Engineered Malware
Phishing Protection

Vad gäller kompatibilitet så är IE kanske inte mer kompatibel, men många andra browsers lägger till support för sina egna standarder på samma sätt som IE gjorde i sin barndom vilket ultimately ledde till Netscape's död.
2013-04-02, 16:42   #34

buddaz

Medlem

buddazs avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av emigrating12 Visa inlägg
Här är några rapporter från NSS Labs som borde vara av intresse;

General Malware
Click Fraud
Socially Engineered Malware
Phishing Protection

Vad gäller kompatibilitet så är IE kanske inte mer kompatibel, men många andra browsers lägger till support för sina egna standarder på samma sätt som IE gjorde i sin barndom vilket ultimately ledde till Netscape's död.
Gamla artiklar från förra året. Mycket har hänt sedan dess.

IE, Chrome och Firefox blev hackade i Pwn2Own. Firefox blev hackad via en manöver av ASLR/DEP. Chrome hackades med liknande sårbarhet i dess sandbox. IE var också något liknande. Alla är lika sårbara skillnaden här som jag vill komma till är att Mozilla täppte till buggen efter 24h medan IE som vanligt körde sin vanliga slapphet.

Därefter om du vil ha min egen teori om hur jag ser på det hela om säkerheten. IE implementerade en cross scripting teknik och helt plötsligt kunde man förhindra vissa saker som man inte kunde innan och IE fick många lovord.
Chrome fördel är sandbox teknik och utan sandboxen är den sårbar och det är det som har gjort att Chrome hyllas när det gäller säkerhet.
Firefox använder istället öppen teknik och vad deras säkerhet byggs på det är svårt att säga däremot har Mozilla implementerat en hel del som få här ens har en susning om. Dem teknikerna är till exempel CSP = Content security policy, Iframe sandbox och HTTP strict transport security med mera som gör det svårt för utomstående att utföra elaka angrepp och sedan är Mozilla även involverade inom WOSAP plus lite annat.

Det andra med vilka standarder som gäller tar jag med en nypa salt eftersom det hela tiden utvecklas nya och så länge man jobbar enligt W3C så fungerar det mesta.
buddaz är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb