Medlem driver fläkt med värmeljus

Permalänk
Melding Plague

Medlem driver fläkt med värmeljus

En uppfinningsrik medlem använder ett Peltier-element som generator och låter ett värmeljus driva en fläkt. Nu visas resultatet i SweClockers galleri.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggt och väldigt intressant

Permalänk
Entusiast

Väldigt häftig grej, visste inte att peltier-element kunde agera generator med.

Kul också att ni uppmärksammar medlemmars byggen i nyhetsflödet!

Permalänk
Medlem

Intressant men låter ganska mycket för att ha på soffbordet en myskväll kanske?

Permalänk
Medlem

alltid kul när ni lyfter fram roliga/snygga saker från galleriet, bra skit!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är en termoelektrisk generator (peltier-element) som drivs av ett värmeljus som driver en fläkt som kyler ett element som ökar spänningen som ökar luftflödet som sprider värmen i rummet.

Jo alltså strömmen kommer in igenom hålet där
och går sedan vidare till verket fram till motorn här,
som får driva den här cykelpumpens - pistong,
som sedan blåser på propellern så propellern går igång.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jaha, jahaja, jag tror fattar,
men vad gör den här maskinen för någonting?

Jo propellern driver runt ett litet aggregat,
som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul,
som sitter fast, i en mast, i vårat cykelskjul.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jaja, tack tack, man var är det för maskin,
vad har man den till?

Jo i ändan ut av masten finns det en pedal,
som trampar runt en gammal cykel utav märke National,
och då får får man ström från cykelgeneratorn där,
det blir en tio-tolv ampere, sådär, ungefär.

Dold text
Permalänk
Medlem

Fy fan va häftigt..Kul med såna här grejer i nyhetsflödet!!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Hjälpsam

Andreas, gött att du lyfter sådana här saker Var en del diskussion innan i forumet om det var möjligt eller inte och projektet visar utmärkt hur möjligt det var

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Entusiast

Snyggt, men snacka om långsam datorstart

"Jahopp, dags att starta datorn!"
"Nae just det, måste värma upp fläkten i 2 minuter först så processorn inte brinner upp vid starten..."

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Det var ju en LJUS idé!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket de skulle kosta att skala upp det till en större fläkt på sommaren, när det blir så varmt, automatiskt temperatur kontroll ingen extra el räkning och inget man glömmer att sätta på/stänga av.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Avstängd

Haha underbart!

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willehawk:

Det var ju en LJUS idé!

Det var nog en VÄRMANDE kommentar

onT: riktigt coolt bygge, har nog precis kommit på vad jag ska göra resten av påsklovet...

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Vem löser det så att värmen från CPU:n driver sin kylfläns egna fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av willehawk:

Det var ju en LJUS idé!

Snarare lysande ide

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
99:e percentilen

Idé: Använa den brutala värme som spottas ut genom bakplåten på ett 7970 för att driva CPU-fläkten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ehm. Borde man då inte kunna använda värmen som kommer från CPU:n för att driva fläkten och således inte ta ström från moderkortet? Eller blir CPU:n inte tillräckligt varm?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Roligt att sweclockers uppmärksammar lite annorlunda projekt än datorbyggen. ^^ Min släkting har en sån ovanför sin öppna spis. Det blir en jä*la fart i den när det är varmt

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Trög i starten...men sen..

/http://www.theregister.co.uk/2008/02/29/msi_stirling_cooling/
Klart smartaste lösningen om man nu måste ha rörliga delar.
En smakfullare variant är helt fläktlöst. Men ska 150 watt bort blir det mycket kylflänsar.

Permalänk
Medlem

Detta får mig att fundera lite... Kanske kunde man göra en fläkt driven av en stirling-motor? Då skulle man dessutom utnyttja en liten aning av värmen som processorn trycker ut, till att transportera bort resten av värmen

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ehm. Borde man då inte kunna använda värmen som kommer från CPU:n för att driva fläkten och således inte ta ström från moderkortet? Eller blir CPU:n inte tillräckligt varm?

Skrivet av ljuglampa:

Vem löser det så att värmen från CPU:n driver sin kylfläns egna fläkt?

Problemet är det motsatta, du måste ha en hög temperaturskillnad mellan kallt och varmt för att få ut tillräckligt med effekt för att driva fläkten vilket gör att du måste köra processorn vid en så hög temperatur att det hela blir helt meningslöst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bAkewelle:

Undra hur mycket de skulle kosta att skala upp det till en större fläkt på sommaren, när det blir så varmt, automatiskt temperatur kontroll ingen extra el räkning och inget man glömmer att sätta på/stänga av.

Generatorn drivs av temperaturskillnader, vad skulle du ha som den passivt kalla delen tänker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Detta får mig att fundera lite... Kanske kunde man göra en fläkt driven av en stirling-motor? Då skulle man dessutom utnyttja en liten aning av värmen som processorn trycker ut, till att transportera bort resten av värmen

Vill dock minnas att de är hyfsat dyra, så även om du får en trevlig verkningsgrad så blir det inte värt det...

Permalänk
Medlem

Vilket ljushuvud!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ehm. Borde man då inte kunna använda värmen som kommer från CPU:n för att driva fläkten och således inte ta ström från moderkortet? Eller blir CPU:n inte tillräckligt varm?

Har redan sagts men jag kan ta det på ett lite annat sätt ;).

För att peltierelementet ska kunna generera elektricitet måste temperaturskillnaden vara stor mellan sidorna. Processorkylarens underdel måste vara sval och processorn måste gå varmt.
Och det säger ju sig själv att om processorkylarens bas är sval så kommer inte processorn få nå vidare kylning. Tanken med en vanlig processorkylare är ju att man vill ha så liten tempskillnad som möjligt mellan processorn och processorkylarens yta som ligger mot prollen.

Såee... processorn får ingen kylning om fläkten ska drivas på detta sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Häftigt bygge

Skrivet av Aloysius:

Jo alltså strömmen kommer in igenom hålet där
och går sedan vidare till verket fram till motorn här,
som får driva den här cykelpumpens - pistong,
som sedan blåser på propellern så propellern går igång.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jaha, jahaja, jag tror fattar,
men vad gör den här maskinen för någonting?

Jo propellern driver runt ett litet aggregat,
som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul,
som sitter fast, i en mast, i vårat cykelskjul.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jaja, tack tack, man var är det för maskin,
vad har man den till?

Jo i ändan ut av masten finns det en pedal,
som trampar runt en gammal cykel utav märke National,
och då får får man ström från cykelgeneratorn där,
det blir en tio-tolv ampere, sådär, ungefär.

Dold text

Den var inte igår

//H

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hahaha, Riktigt cool, att använda värme till att kyla...

Vilket kretslopp man kan bygga!
... även om det säkert i praktiken inte fungerar - så tänker minst 10 av er som läser detta; "Borde man inte kunna bygga en själv-kylande dator då??"

Och så börjar man tänka;
Ja... eller nej... eller jo?... fast det går väl inte... eller?

Haha

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Det var nog en VÄRMANDE kommentar

onT: riktigt coolt bygge, har nog precis kommit på vad jag ska göra resten av påsklovet...

Kul att ni gillar den! Den är både fet, ljus, het, cool och värmande faktiskt, samtidigt.

Permalänk
Medlem

unlimited energy

onT: montera på en processor? dom blir ju varma direkt

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!