Google frångår Webkit – Samsung och Mozilla i samarbete

Permalänk
Melding Plague

Google frångår Webkit – Samsung och Mozilla i samarbete

Google skapar en ny förgrening av renderingsmotorn Webkit för framtida versioner av Chrome. Samtidigt avslöjas att Samsung och Mozilla jobbar på webbläsare för Android och ARM.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Läskigt om samsung får för stort inflytande över android :S

Permalänk
Skrivet av Romoes:

Läskigt om samsung får för stort inflytande över android :S

Till skillnad från googles ställning då

Visa signatur

Desktop) Chassi: Fractal Design Define R3, GPU: 2xGTX 560ti @1000mhz, CPU: Phenom II X4 965, HDD: Seagate 1TB , PSU: Corsair TX 850W, Mobo: Gigabyte GA-990FXA-UD3, RAM: Corsair Vengeance 8GB, Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC360.
Laptop) MacBook ~ 2010

Permalänk
Medlem

Wow SweC är snabba med sådana nyheter.

Det som Mozilla kommer använda som går under namnet Rust ihop med Servo har redan fått en 4:e version har jag för mig.

Läste en annan vinkling på problemet innan idag om Webkit och boven stavas Apple samt att Google känner sig flåsade i nacken. Mozilla som får en stor del av sina intäkter från Google avtalet kommer på nya lösningar som är mer intressanta. Ta bara det senaste ryktet om att Google sneglar på Mozilla:s ASM.JS projekt som är en motsvarighet till Native Client.

Samtidigt har vi på andra sidan Opera som genomgår just nu en helhetsomvandling. Hos Opera lägger man ner hela Presto och går över till Webkit vilket i sin tur har varit väldigt omtalande för alla Opera fans. Fansen hos Opera fruktar att Webkit kommer förstöra webbläsaren som en gång i tiden gick sin egen väg och var väldigt banbrytande på en hel del punkter.

Google behöver säkert hitta något nytt nu när Firefox är lika snabb som Chrome.

Permalänk
Medlem

Det är fan på tiden att de gör något åt sina webbläsare. S3an är trots avsevärd bättre hårdvara hopplöst mycket långsammare än ipadens safari...detta oavsett om man kör med stock browser, chrome eller opera. Deprimerande är vad det är...

Permalänk

Åhnej! Chrome fungerar ju så bra nu... Hoppas att de inte förstör den bara.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv

Lika bra att Opera, Firefox och Chrome går sina egna vägar. Nu ska bara Safari använda Webkit2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låter bra, trött på skräpet som finns nu.
Tvungen att ha Firefox för dess plug-ins, chrome för vissa sidor som inte fungerar med Firefox.. Och till slut Opera för resten av sidorna som inte fungerar..

Visst fungerar sidorna med väldigt segt eller går inte att skriva eller liknande, video som inte spelas bla bla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Så WebKit2 lockar inte Google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så WebKit2 lockar inte Google?

Vad jag förstår är blink en variant av webkit så man går ju inte direkt ifrån webkiten utan man bygger bara vidare med något annat ovanpå.

Permalänk
Medlem

Om man ser förbi dimmorna handlar det här helt om överlevnad, när nästa IE får stöd för WEBKIT så förlorar de en hel del mark.
Så de är helt enkelt illa tvungna att köra på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Om man ser förbi dimmorna handlar det här helt om överlevnad, när nästa IE får stöd för WEBKIT så förlorar de en hel del mark.
Så de är helt enkelt illa tvungna att köra på!

Tror inte MS ens skulle få för sig att köpa sig in i Webkit. Eftersom det är Apple som äger varumärket även fast det därefter är open license.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Tror inte MS ens skulle få för sig att köpa sig in i Webkit. Eftersom det är Apple som äger varumärket även fast det därefter är open license.

Hur tänkte du där? Varför skulle dom inte göra det för att det är Apple? Har dom något särskilt emot varandra menar du?

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Låter bra, trött på skräpet som finns nu.
Tvungen att ha Firefox för dess plug-ins, chrome för vissa sidor som inte fungerar med Firefox.. Och till slut Opera för resten av sidorna som inte fungerar..

Visst fungerar sidorna med väldigt segt eller går inte att skriva eller liknande, video som inte spelas bla bla.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för sidor som inte fungerar i Chrome? Och Firefox för den delen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dricksprit:

Hur tänkte du där? Varför skulle dom inte göra det för att det är Apple? Har dom något särskilt emot varandra menar du?

Vad annars tror du. Inte fasiken skulle MS vilja sälja sig till konkurrenten när ens produkt redan har en stor kundgrupp även fast man redan sneglar på varandra. Inte tror du väl att MS skulle vilja ge iväg sin kod till vem som helst.

Hade Opera:s fans fått säga till så hade man hållit kvar i Presto.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frystpingvin:

Vad är det för sidor som inte fungerar i Chrome? Och Firefox för den delen?

De som är optimerade för gamla IE

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De som är optimerade för gamla IE

Det var det jag trodde, men var mer intresserad av några exempel. Känns som de flesta sidor nuförtiden är anpassade för andra webbläsare än gamla IE, och de sidor som inte är det är väl inte speciellt intressanta/'nödvändiga' att gå in på då informationen där antagligen är utdaterad också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Låter bra, trött på skräpet som finns nu.
Tvungen att ha Firefox för dess plug-ins, chrome för vissa sidor som inte fungerar med Firefox.. Och till slut Opera för resten av sidorna som inte fungerar..

Visst fungerar sidorna med väldigt segt eller går inte att skriva eller liknande, video som inte spelas bla bla.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad dillar du om?
Antingen är sidan skriven efter standarden eller så är den skriven efter IE.
Oavsett så räcker det att ha IE + en som följer standarden.
Eller bara ha en som följer standarden och sen skita i resten...

Vilken sida funkar inte i firefox men som funkar i chrome?
och framförallt vad är det sun funkar i opera men inte i nått annat?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Låter bra, trött på skräpet som finns nu.
Tvungen att ha Firefox för dess plug-ins, chrome för vissa sidor som inte fungerar med Firefox.. Och till slut Opera för resten av sidorna som inte fungerar..

Visst fungerar sidorna med väldigt segt eller går inte att skriva eller liknande, video som inte spelas bla bla.

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag undrar vilken sida som inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Tror inte MS ens skulle få för sig att köpa sig in i Webkit. Eftersom det är Apple som äger varumärket även fast det därefter är open license.

Har dom något emot varann?
Tycker dom är rätt bra på att underhålla program till varandras operativsystem så varför skulle dom ha något emot att att använda webkit just för att det ligger under apples namn?

Tex tillhandahåller Apple både Safari och iTunes till Windows medan MS tillhandahåller tex Skype, MS Office till OS X.

Skrivet av quattro-2.6:

Låter bra, trött på skräpet som finns nu.
Tvungen att ha Firefox för dess plug-ins, chrome för vissa sidor som inte fungerar med Firefox.. Och till slut Opera för resten av sidorna som inte fungerar..

Visst fungerar sidorna med väldigt segt eller går inte att skriva eller liknande, video som inte spelas bla bla.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka sidor fungerar med opera men inte till FF eller Chrome?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av GranbarrQ:

Till skillnad från googles ställning då

Nu är det ju dock så att Android är Googles OS, så att google har inflytande över det känns ganska naturligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av izepax:

Har dom något emot varann?
Tycker dom är rätt bra på att underhålla program till varandras operativsystem så varför skulle dom ha något emot att att använda webkit just för att det ligger under apples namn?

Tex tillhandahåller Apple både Safari och iTunes till Windows medan MS tillhandahåller tex Skype, MS Office till OS X.

Jag försökte se det ur en ekonomisk vinkel. Om MS IE motor måste byggas om för att passa in i webkit så kanske det inte är så roligt att slösa kraft/pengar för dem personerna som måste koda om allt bara för att passa in i en modell. Ta bara exempelvis Opera. Ja jag vet att jag tjatar om Opera. Däremot använder jag dem som en måttstock så att övriga förstår. För Opera:s del så måste man bygga om en hel del vilket slukar resurser och istället hade Opera kunnat fokusera på något helt annat än att behaga webkit. Även finns det även en annan aspekt som jag läste för ett tag sedan och det är att om alla skulle köra webkit så skulle det hämma utvecklingen. För hur roligt vore det om alla webbläsare skulle köra samma sak när man har kompetent manskap som kan göra något ut över det vanliga.
Om samma sak skulle hända ifall Mozilla gick över till webkit vilket skulle vara rena dödsstöten eftersom det skulle ta en jäkla bra tag att bara koda om och Mozilla skulle förlora på det rent ekonomiskt.

Som sagt kan skriva mer om hur jag ser på saken fast då hamnar vi väldigt extremt offtopic.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Åhnej! Chrome fungerar ju så bra nu... Hoppas att de inte förstör den bara.

Att rensa bort onödig kod kan ju bara leda till en renare och stabilare upplevelse. Senaste månaderna har Flash fått Chrome att crasha allt oftare, hoppas Google lyckas ta itu med problemen.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SebboD:

Att rensa bort onödig kod kan ju bara leda till en renare och stabilare upplevelse. Senaste månaderna har Flash fått Chrome att crasha allt oftare, hoppas Google lyckas ta itu med problemen.

Eller att man lägger ner Flash.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hoppas Opera går tillbaka till Presto nu då!

Permalänk

Ja det var ett spännande drag av Google. Får se hur detta kan gå.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Om man ser förbi dimmorna handlar det här helt om överlevnad, när nästa IE får stöd för WEBKIT så förlorar de en hel del mark.
Så de är helt enkelt illa tvungna att köra på!

Varför skulle microsoft överge sin trident engine för webkit? Speciellt nu när den som satsat hårdast på webkit just forkat det i ett eget projekt. Efter google har fått ut blink kommer rimligtvis webkit vara mer eller mindre borta från både windows och android plattformarna. Bortsett från några små udda webbläsare kommer webkit endast finnas på Apples plattformar var det verkar.

Skrivet av ArakanI2:

Hoppas Opera går tillbaka till Presto nu då!

De planerar att använda blink. Det var de synnerligen snabba med att medela. Sannorlikt visste de sedan ett tag att spliten var på väg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buddaz:

Samtidigt har vi på andra sidan Opera som genomgår just nu en helhetsomvandling. Hos Opera lägger man ner hela Presto och går över till Webkit vilket i sin tur har varit väldigt omtalande för alla Opera fans. Fansen hos Opera fruktar att Webkit kommer förstöra webbläsaren som en gång i tiden gick sin egen väg och var väldigt banbrytande på en hel del punkter.

Skrivet av anon99339:

Lika bra att Opera, Firefox och Chrome går sina egna vägar. Nu ska bara Safari använda Webkit2.

Skrivet av buddaz:

Hade Opera:s fans fått säga till så hade man hållit kvar i Presto.

Skrivet av ArakanI2:

Hoppas Opera går tillbaka till Presto nu då!

Skrivet av Rist:

De planerar att använda blink. Det var de synnerligen snabba med att medela. Sannorlikt visste de sedan ett tag att spliten var på väg.

Precis som sista talare säger så kommer Opera köra med Blink.

Gällande att Opera borde hänga kvar vid Presto: det tror jag inte ens Operas fans vill längre. Operas utveckling har varit bedrövlig det senaste vad gäller buggfixar och allmänt tempo. Dessutom har de börjat med en ovana att släppa versioner med mängder av kända buggar som "Final" (så har de jobbat åtminstone sedan Opera 11). Operas javascriptmotor har inte hängt med buggfixarmässigt sedan JS fått sin nytändning. De verkar inte längre ha tillräckligt med resurser att lägga på att sköta sin helt egna motor, speciellt inte när ytterligare tekniker hela tiden presenteras på webben. De har kompetens, men saknar tillräcklig mängd personal som kan jobba med dessa frågor.

För sin desktopläsare så ser de nog sanningen i vitögat och accepterar att de behöver använda en öppen motor med flera samverkande aktörer för att kunna hänga med. Jag är inbiten Operaanvändare sedan 10+ år, och jag ser inte detta som något negativt. Så länge de kan behålla sitt UI så är jag snarare positivt överraskad till att de ska gå över till Webkit→Blink, för jag ser inte positivt på hur deras utvecklingsprocess sett ut de senaste åren. Med en mainstreammotor bör man också kunna anta att Opera kommer vara kompatibel med nästan vad än cowboykodare på webben kan hitta på.

Kommentar, drygt fem år senare: Det var ju kul att jag var så positiv, men just det där "Så länge de kan behålla sitt UI […]" var väl där verkligheten brast, då de kastade ut hela sitt UI och än idag inte är nära paritet med vad de hade i gamla serien. Jag sitter fortfarande med Opera 12.16 som primär browser, med Chrome som backup för sidor som är lite väl JavaScript-tunga för Operas gamla motor. Otter Browser är kanske mitt långsiktiga hopp .

Uppföljning drygt fem år senare.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Precis som sista talare säger så kommer Opera köra med Blink.

Gällande att Opera borde hänga kvar vid Presto: det tror jag inte ens Operas fans vill längre. Operas utveckling har varit bedrövlig det senaste vad gäller buggfixar och allmänt tempo. Dessutom har de börjat med en ovana att släppa versioner med mängder av kända buggar som "Final" (så har de jobbat åtminstone sedan Opera 11). Operas javascriptmotor har inte hängt med buggfixarmässigt sedan JS fått sin nytändning. De verkar inte längre ha tillräckligt med resurser att lägga på att sköta sin helt egna motor, speciellt inte när ytterligare tekniker hela tiden presenteras på webben. De har kompetens, men saknar tillräcklig mängd personal som kan jobba med dessa frågor.

För sin desktopläsare så ser de nog sanningen i vitögat och accepterar att de behöver använda en öppen motor med flera samverkande aktörer för att kunna hänga med. Jag är inbiten Operaanvändare sedan 10+ år, och jag ser inte detta som något negativt. Så länge de kan behålla sitt UI så är jag snarare positivt överraskad till att de ska gå över till Webkit→Blink, för jag ser inte positivt på hur deras utvecklingsprocess sett ut de senaste åren. Med en mainstreammotor bör man också kunna anta att Opera kommer vara kompatibel med nästan vad än cowboykodare på webben kan hitta på.

Tiden får utvisa vad som händer. Så klart har jag förstått Opera:s val. Man är för små. Hoppas bara Opera får fria tyglar ihop med Chrome tekniken så att dem inte blir hämmade.

Skrivet av mrqaffe:

Eller att man lägger ner Flash.

Läste att flash kommer med sin Hellcat eller vad den nu heter. Jag hade också velat se det försvinna.

Det här tycker jag är intressant och man borde kunna utveckla det hela till något större. Finns i Mozilla:s reasearch projekts

http://badassjs.com/post/12035631618/broadway-an-h-264-decode...

Permalänk
Medlem

Samsung och FF, kan ju inte bli annat än bra!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.