Spelveckan: Defiance, Cities in Motion 2

Permalänk
Melding Plague

Spelveckan: Defiance, Cities in Motion 2

I veckans spelhändelser blir tv-serier och spel till ett i Defiance. Källkoden för Jedi Outcast och Academy släpps fri och Dayz hamnar på spelkonsol.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Cities in Motion 2 ser faktiskt ut att vara ganska kul.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk

Längtat efter Defiance väldigt länge, men nu när gameplayn har börjat poppa fram ser det förfärligt ut... Någon som spelar och kan ge synpunkter? Mitt största orosmoment är att AI:n ser komplett värdelös ut. Fienden missar hela tiden, ser dig inte föräns du i princip är innuti dem, springer omkring helt knasigt och är allmänt efterblivna.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Dean verkar veta vad han gör. Han portar (I sådana fall) åt rätt håll, det vill säga från PC till konsol. Det är när det är tvärt om det brukar gå dåligt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jedi Academy var bland mina bästa favorit spel när man var lågstadieunge.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Cities in Motion 2 ser faktiskt ut att vara ganska kul.

Köpte det på Steam häromdagen. Det är rätt så kul. Har inte lyckats bygga någon tunnelbanelinje än dock. Manualen är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Längtat efter Defiance väldigt länge, men nu när gameplayn har börjat poppa fram ser det förfärligt ut... Någon som spelar och kan ge synpunkter? Mitt största orosmoment är att AI:n ser komplett värdelös ut. Fienden missar hela tiden, ser dig inte föräns du i princip är innuti dem, springer omkring helt knasigt och är allmänt efterblivna.

Inte så att AI:n är den bästa någonsin, men den är då fan inte dålig.
De är rätt mån om att ta cover, i början är de lätta, senare levels och längre in på story questet får de även sköldar.
Man kan uppleva att de gärna flankar en.
Men spelar du med fler så kan de bli toksvårt

Jag gillar det ypperligt.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Längtat efter Defiance väldigt länge, men nu när gameplayn har börjat poppa fram ser det förfärligt ut... Någon som spelar och kan ge synpunkter? Mitt största orosmoment är att AI:n ser komplett värdelös ut. Fienden missar hela tiden, ser dig inte föräns du i princip är innuti dem, springer omkring helt knasigt och är allmänt efterblivna.

Kolla på TotalBiscuits video: http://www.youtube.com/watch?v=PuGU4_k3q1Y och döm själv.
Har spelet och kan säga att AI:n blir bättre ju längre man kommer i spelet enligt mig. Dessutom, som TotalBiscuit säger i videon, så är det en MMO, jämför därför med till exempel AI:n i World of Warcraft eller annat MMO och inte med ett TPS-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Cities in Motion 2 ser faktiskt ut att vara ganska kul.

Hade köpt det direkt om det funnits till linux.
Verkar va samma koncept som gamla hederliga OpenTTD (Transport tycoon deluxe).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja de fanns några spel som va intressanta för mig. Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

jag hoppas fan att det inte komer någon konsoll verision av DayZ

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

"Brothers: A tale of Two Sons" verkar varit intressant!

Hoppas att vi ser fler bra spel från svenska spelutvecklare!

Permalänk
Skrivet av livetsgoda:

Kolla på TotalBiscuits video: http://www.youtube.com/watch?v=PuGU4_k3q1Y och döm själv.
Har spelet och kan säga att AI:n blir bättre ju längre man kommer i spelet enligt mig. Dessutom, som TotalBiscuit säger i videon, så är det en MMO, jämför därför med till exempel AI:n i World of Warcraft eller annat MMO och inte med ett TPS-spel.

Jo, det var faktiskt just den videon jag såg när jag blev rädd för att AIn var värdelös. Men, som han säger, den kan ju bli bättre efter tutorialen

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Defiance är riktigt roligt, älskar spelet. Pvp-en e riktigt roligt också
AI:n är helt okej ändå, där jag är i spelet så blir de riktigt svårt och man dör hyfsat ofta. Absolut köpvärt enligt mig iaf!
Inte testat Co-op banerna men en polare säger att de va sjukt roligt de med, tänkte testa de inatt

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Längtat efter Defiance väldigt länge, men nu när gameplayn har börjat poppa fram ser det förfärligt ut... Någon som spelar och kan ge synpunkter? Mitt största orosmoment är att AI:n ser komplett värdelös ut. Fienden missar hela tiden, ser dig inte föräns du i princip är innuti dem, springer omkring helt knasigt och är allmänt efterblivna.

Jag tycker det är riktigt kul faktiskt. Har lirat nonstop hela veckan i princip med en polare. AI'n är som sagt inte särskillt illa alls egentligen, då dom är flitiga på att ta skydd, siktar ofta förbaskat bra och pressar framåt hela tiden och använder sig av både granater och speciella abilities. Olika typer av fiender agerar också på olika sätt, då tex mutanter är allmänt primitiva och dumma, kryp och robotar svärmar och köttar rakt på, banditer flankar och agerar mer självständigt från skydd, cyborgs är mer taktiska och grupperar sig och använder speciella grejer. Detta ger en viss variation, så tröttnar man på en fiende så kan man söka sig till andra ett tag för lite annorlunda gameplay. Dom vet inte heller automagiskt exakt vart du är hela tiden, så du kan springa runt objekt/byggnader och skjuta dom från sidan tex, vilket är riktigt trevligt jämfört med många andra spel.

Men jag kan väl inte neka att det finns lite konstigheter i AI'ns agerande, men det känns snarare som att det beror på enstaka scriptade sekvenser, deras "awareness" efter att nyss ha respawnat nära spelarens position samt server-relaterad kommunikation. Jag tycker iaf inte det är sämre än något annat spel, och särskillt inte jämfört med andra MMO's enligt vad jag hört (Lirar inte personligen MMO's normalt sett, så jag är väl inte rätt person att dra den jämförelsen).

I vilket fall, gillar du Borderlands och kan tänka dig att lira i tredjeperson så borde du även gilla det här Lite trögt i början, men riktigt kul längre fram. Och så ska det såklart bli intressant att se hur det utvecklas med tv-serien sen.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Vore fint ifall någon tog Academy koden och gjorde ett nytt Star Wars spel likt de två spelen. (Academy för den var modernare)

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Längtat efter Defiance väldigt länge, men nu när gameplayn har börjat poppa fram ser det förfärligt ut... Någon som spelar och kan ge synpunkter? Mitt största orosmoment är att AI:n ser komplett värdelös ut. Fienden missar hela tiden, ser dig inte föräns du i princip är innuti dem, springer omkring helt knasigt och är allmänt efterblivna.

Den enda AI.n som var helt värdelös i Definace är den i start zonerna, tycker AI,n senare är mycket bättre. Och spelet är roligare än vad spelet ser ut på trailers etc. Suttit och spelat Defiance 5 timmar idag och tycker spelet bara blir bättre och bättre, och då har jag spelat mmorpgs sedan 90 talet.

Vapen i defiance är tex som i Borderlands, dom är randomized och du kan plocka upp nästan vad som helst inom vapen och som randomizar olika abilitys i vapnena, sedan så är Vehicles i spelet "mounts" i spelet extremt bra & roliga att köra runt med, samt att du kan använda dina Vehicles som vapen då du lätt kan köra över mindre typer utav mobbs.

Defiance är enligt mig ett väldigt bra spel och jag gillar det skarpt, något att kolla in!

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Skrivet av Startrance:

Defiance är enligt mig ett väldigt bra spel och jag gillar det skarpt, något att kolla in!...

Skrivet av Mr. Bravo:

Jag tycker det är riktigt kul faktiskt....

Roligt att så många gillar det, kanske värt att kolla in trots TBs negativa åsikter
Är det så att man bör följa TV-serien också för att få ut så mycket som möjligt av spelet?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Defiance fick mig att tänka på borderlands när jag tittade på streams på detta.

Permalänk
Medlem

Köpte Defiance igår på green man gaming, spelat det under dagen idag och är positivt överraskad. Som Borderlands fast mmo med en del av rifts pve events. Jag gillar det faktiskt, ska spela mer imorgon.

Det blir lite mer än att bara spamma spells i striderna.

Finns en del saker som kunde gjorts bättre, men också en hel den saker som kunde gjorts sämre så... Ah, än så länge funkar det.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Defiance fick mig att tänka på borderlands när jag tittade på streams på detta.

Enligt mig så är Borderlands mer likt RAGE, men det har även likheter med Borderlands, men tycker spelet i sig är väldigt likt RAGE, post apocalyptic, galna vildar ute i öknen som skjuter först och frågar sen, du kör runt med ditt fordon och utforskar, sedan så finns det massa olika typer utav "mini-games" i Defiance som även fanns i RAGE, som typ då man skulle köra med sin buggy och leverera paket, men i Defiance så kör du runt med din bil och ska följa circklar typ lite "racing som går på tid"

Något däremot i Defiance som är väldigt likt Borderlands är vapnen, det kan droppa helt galna vapen med olika effekter, magazin, damage x1 x10 x20+, eld damage, el damage, frost, osv vapnen i Defiance är lika randomized som dom i Borderlands i stort sett.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Ett nytt Academy hade varit väldigt kul. Det är nog ett av få spel som kombinerar en bra story och en kul (men svår) multiplayer

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Hur får man det att funka när man laddar ner det grattis Jedi Outcast och Jedi Academy som det stor i artikeln :)?
vad menas det källkoden ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Hur får man det att funka när man laddar ner det grattis Jedi Outcast och Jedi Academy som det stor i artikeln :)?
vad menas det källkoden ?

Det innebär att moddare kan leka med och har tillgång till spelets källkod, men som vanlig spelare får man vänta på att dom som kan gör något kul av det.

Det innebär inte att spelen är gratis, tyvärr.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Jedi Academy var bland mina bästa favorit spel när man var lågstadieunge.

Samma här. Hade gärna sett ett nytt spel i samma stil. Force Unleashed var enligt mig inte i närheten.

Permalänk
Medlem

Var det för jobbigt att trycka in "20 Euro in SEK" i Google? €20 är 167:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Cities in Motion 2 ser faktiskt ut att vara ganska kul.

Jag har nästan spelat det konstant, helt tokroligt

Permalänk
Medlem

Köpte Defience på en gång tack för tippset, har alltid älskat borderlands och det ser ut att ha liknande känsla. Borderlands 2 hade tappat borderlands känslan helt, en ganska dålig uppföljare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

jag hoppas fan att det inte komer någon konsoll verision av DayZ

Vet inte om du läste detta som stod i princip längst upp i artikeln "och Dayz hamnar på spelkonsol." ?

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Brothers verkar vara baad ass ju