Microsoft: "DirectX fortsätter utvecklas"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "DirectX fortsätter utvecklas"

För några dagar sedan uppgav AMD:s säljchef Roy Taylor att DirectX nått vägs ände och att någon ny version inte är i sikte, men detta dementeras nu av Microsoft.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Inaktiv

Nooo... Varför kan inte OpenGL ta över??

Permalänk
Medlem

Värdelöst. Nu fortsätter alltså inlåsningen och piskan att uppgradera till nya Windowsversioner man inte vill ha (Winviws Vista, Windows 8), bara för att få senaste Direct X. Låt skiten dö så att OpenGL kan bli branchstandard istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För några dagar sedan uppgav AMD:s säljchef Roy Taylor att DirectX nått vägs ände och att någon ny version inte är i sikte, men detta dementeras nu av Microsoft.

Läs artikeln

Ja, alltså, att det inte är i sikte är ju inte samma sak som att det inte kommer en ny version.
Det är bara att de inte känner till när det kommer en ny version.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Visste nästan, eller kände på mig rättare sagt att det AMD chefen sa var felaktigt, tror inte DirectX kommer läggas ner i det första taget.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd

Gött, hoppas DirectX 12 blir exklusivt för Windows 8.1, Xbox 8.1 och Windows Phone 8.1 och att det bjuder på massor av nya grymma features.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast

Ja de har ju redan skjutit sig i båda fötterna så det är väl tur att de in te lägger ner DirectX med

Permalänk
Medlem

Hade AMD fel? De sa väl bara att de inte kunde se en ny version i sikte? Är det samma sak som att säga att det aldrig någonsin kommer en? Jag tycker inte det.
Lite aftonbladet över det.

Permalänk
Geeks Gaming

Klart Mircosoft fortsätter de. Dom vill ju ha monopol över all computer gaming.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrNeikter:

Nooo... Varför kan inte OpenGL ta över??

För att då kommer MS förlora sista saken som håller folk till Windows. Går alla över till openGL så blir det mycket lättare att byta OS och det kommer inte bli bra för MS med tanke på hur de behandlat sina användare på senare tid.

personangrepp borttaget
Permalänk
Medlem

*BORT*

On topic: Det är klart att Microsoft går ut officiellt med en 'rättelse' då dom planerar att fortsätta sin dominans på marknaden. Tyvärr.

Förhindra flamewar
Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Min första tanke när jag läste AMD's uttalande var att de ville tvinga fram ett uttalande/offentligt ställningstagande från Microsoft. Om så var fallet ser det ut som det lyckades. (Brukar ju oftast finnas ett syfte med att aktivt påstå något från företagens sida)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Försök hålla diskussionen på rimlig nivå. Vi behöver inte kalla varandra fanboys och komma med okonstruktiva tomma inlägg.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Gött, hoppas DirectX 12 blir exklusivt för Windows 8.1, Xbox 8.1 och Windows Phone 8.1 och att det bjuder på massor av nya grymma features.

Håller med, det här är bra nyheter för oss gamers, anade dock ugglor i mossen när jag läste AMD chefens uttalande, så var väl aldrig direkt orolig. DirectX har betytt oerhört mycket för PC gaming och varit en drivande katalysator, så jag hoppas förstås att det förblir på det sättet.

Permalänk
Entusiast

AMD: "Det kommer inget DirectX 12 inom överskådlig framtid."
Microsoft: "AMD har fel! Vi jobbar jättehårt med DirectX 11."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Gött, hoppas DirectX 12 blir exklusivt för Windows 8.1, Xbox 8.1 och Windows Phone 8.1 och att det bjuder på massor av nya grymma features.

Aldrig bra att konsoler får exklusiva DX...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

AMD: "Det kommer inget DirectX 12 inom överskådlig framtid."
Microsoft: "AMD har fel! Vi jobbar jättehårt med DirectX 11."

Ännu ett fail av Microsoft..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Värdelöst. Nu fortsätter alltså inlåsningen och piskan att uppgradera till nya Windowsversioner man inte vill ha (Winviws Vista, Windows 8), bara för att få senaste Direct X. Låt skiten dö så att OpenGL kan bli branchstandard istället.

Håller med dig palla uppgradera till Windows 8 har Windows 7 -_-

Vad är OpenGL ?

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Nooo... Varför kan inte OpenGL ta över??

Troligen för att Microsoft kan erbjuda support till utvecklarna på ett helt annat sätt än vad de skulle få om de använde OpenGL skulle jag gissa på.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

Håller med dig palla uppgradera till Windows 8 har Windows 7 -_-

Vad är OpenGL ?

Ett Renderings-API för 2D-3D grafik som är kompatibelt med fler plattformar än DirectX och inte dikterat av Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ja som många redan sagt bort med inlåsningen och ge oss en standard alltså OpenGL istället. Inte konstigt att Microsoft dementerar detta däremot. Sen hade inte den anställde på AMD fel han sa bara att där inte var något nytt i sikte när det kommer till DirectX.

Tänk vad skönt det hade varit om man sluppit all inlåsning till Microsofts mjukvara.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ett Renderings-API för 2D-3D grafik som är kompatibelt med fler plattformar än DirectX och inte dikterat av Microsoft.

Quake 1-2 var väl baserat på open-gl?

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Gött, hoppas DirectX 12 blir exklusivt för Windows 8.1, Xbox 8.1 och Windows Phone 8.1 och att det bjuder på massor av nya grymma features.

För detta är bra för utveckling genom att erbjuda olika DirectX versioner bara för att och sedan tvinga utvecklare att koda för olika APIer för att få en del av marknaden, istället för att exempelvis koda för OpenGL och koda för version 4.1 och där på en gång har man stöd för Linux, Mac, Windows XP och senare med samma features även konsoler.

Skrivet av Zyriak:

Håller med, det här är bra nyheter för oss gamers, anade dock ugglor i mossen när jag läste AMD chefens uttalande, så var väl aldrig direkt orolig. DirectX har betytt oerhört mycket för PC gaming och varit en drivande katalysator, så jag hoppas förstås att det förblir på det sättet.

På vilket sätt har DirectX betytt mycket för PC gaming? Detta har inte varit än en gimmick för Microsoft att låsa in spel i en platform där sedan Microsoft använder för att tvinga folk uppdatera om man vill ha nyare versioner av DirectX.

Skrivet av Ak-47:

Quake 1-2 var väl baserat på open-gl?

Quake, GoldSrc, Valve Source, Unigine, (Heaven, Valley eller deras spel Oil Rush) Unreal Tournament 2003 samt många fler.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja som många redan sagt bort med inlåsningen och ge oss en standard alltså OpenGL istället. Inte konstigt att Microsoft dementerar detta däremot. Sen hade inte den anställde på AMD fel han sa bara att där inte var något nytt i sikte när det kommer till DirectX.

Tänk vad skönt det hade varit om man sluppit all inlåsning till Microsofts mjukvara.

Inlåsning? Windows har fullt stöd för OpenGL och utvecklarna kan koda mot OpenGL om de så behagar. Kruxet är att det väljer att inte göra det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ak-47:

Quake 1-2 var väl baserat på open-gl?

Tittar du på lite nyare spel så har vi Brink, HoN, Minecraft och Rage till exempel. Sen kör alla storspel på OSX på OpenGL så ska du köra Starcraft 2, TF2 eller Portal 2 på Mac så är det OpenGL.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Quake 1-2 var väl baserat på open-gl?

Det finns stöd för det i alla fall. Jag tror man kan köra både med och utan. Sedan är ju Quake-motorn open source numera så det finns många OpenGL-mods där ute med riktigt trevliga visuella effekter till klassikern

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Inlåsning? Windows har fullt stöd för OpenGL och utvecklarna kan koda mot OpenGL om de så behagar. Kruxet är att det väljer att inte göra det.

Ja och du tror inte det har att göra med Windows monopol på marknaden? Eller du tror de trivs så bra med Microsoft Windows och att det är därför de stannar där? Det är många som släppt spel till Linux på Steam redan så uppenbarligen finns där ett intresse att utveckla mot andra operativsystem som Linux tex.

Sen med inlåsning menar jag DirectX och att det endast fungerar med Windows det är så jag menar med detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

Inlägg med enbart LMGTFY-länkar: inte så konstruktivt. Se §1.6 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Är väl inte alltför långsökt att förvänta sig DirectX 12 tillsammans med Windows 9. Har själv hela tiden trott att Nvidia Maxwell och AMD Volcanic Islands blir de första DX12-korten

Det är dock synd att oavsett hur stor förbättring DX12 blir så kommer det knappast användas i stor utsträckning ifall det inte kommer till Windows 7 också

Skrivet av Ak-47:

Quake 1-2 var väl baserat på open-gl?

Såvitt jag vet har alla ID:s spel använt OpenGL