Rapport: Nästa Xbox får processor från AMD

Permalänk
Melding Plague

Rapport: Nästa Xbox får processor från AMD

Allt fler tecken pekar mot att Xbox Durango utrustas med processor från AMD, vilket kan ge betydligt lägre utvecklingskostnader än tidigare och främja konkurrensen mellan spelhusen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött, kanske man överväger och spelar på en konsol igen !

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

Hoppas snarare på att saker portas till konsol istället för till PC som det är idag.

Permalänk

Kul för AMD! Bra för spel som portas till PC borde det bli.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det finns inget negativt med detta IMO. Och kul för AMD

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Känns som att allt mer företag väljer AMD, eller har jag fel? Kanske får AMD lite större respekt om detta går vägen.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Allt som gör att konsolportar inte blir lika bedrövligt dåligt gjorda som de är idag är positivt. Det borde vara relativt lätt om både playstation och xbox kör i princip samma arkitektur som en vanlig pc. Kanon

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att portarna till PC inte blir lika kassa som de nästan i regel blir idag

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Känns som att allt mer företag väljer AMD, eller har jag fel? Kanske får AMD lite större respekt om detta går vägen.

Och om det inte går vägen får Intel monopol.

Permalänk
Medlem

Gött! Då var det bekräftat.
Härligt för AMD.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Tycker det är skit att PC spel blir limiterade pga av de ska portas till konsoll, det ska vara lätt att spela med handkontroll (tex Bioshock där du bara kan ha 2 vapen)

Ser fram emot PS4an dock, Xbox blir det aldrig för mig.

Permalänk
Medlem

Saknas bara mus och tangentbord nu då, så kanske PC-portningarna får ett gränssnitt som inte får mig att vilja gråta.

Permalänk
Medlem

I got amd and i was born this waayy heey hey

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Tycker det är skit att PC spel blir limiterade pga av de ska portas till konsoll, det ska vara lätt att spela med handkontroll (tex Bioshock där du bara kan ha 2 vapen)

Ser fram emot PS4an dock, Xbox blir det aldrig för mig.

portning sker oftast konsol -> pc, inte pc -> konsol.

Permalänk
Entusiast

Det roliga är att det snart säkert går minus för Intel och då ska alla köpa Intel för att vara "good guys" och man hört konstant uttryck som "Stackars Intel, kämpa på!".
Att vara leverantör av processorer till två stora konsoller borde ju ge mycket mer än att leverera processorer till ultrabooks och vara ledande inom högpresterande processorer?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

man kan ju hoppas att pc blir huvudplattform och att det sedan portas till konsolerna.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Kul!
Men hur kommer det sig att dom väljer x86 år 2013?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det roliga är att det snart säkert går minus för Intel och då ska alla köpa Intel för att vara "good guys" och man hört konstant uttryck som "Stackars Intel, kämpa på!".
Att vara leverantör av processorer till två stora konsoller borde ju ge mycket mer än att leverera processorer till ultrabooks och vara ledande inom högpresterande processorer?

Det sälja väldigt mycket fler datorer än konsoler per år. Lönsamheten på en konsol är knappast ofantligt då priserna verkar pressas rätt så mycket.

Det kan däremot bli väldigt intressant att se vad som händer när spel optimeras för konsol som har AMD-struktur och sedsan portas till PC. Man kan ju tänka sig att AMD-processorer får bättre relativ prestanda på PC-sidan än hittils då spelen optimerats för den CPU.struktur som AMD använder sig av och inte Intel.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kommer snarare vara extrem prispress på kretsarna vilket gör att AMD förmodligen inte kommer tjäna speciellt mycket pengar, men det är ändå är ett sätt för ett blödande AMD att stanna kvar på marknaden vilket är positivt för Intel som då kan hävda att man inte monopol på marknaden (vilket man defacto har).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Kul!
Men hur kommer det sig att dom väljer x86 år 2013?

bra fråga eftersom det också är 8gb ram på consolerna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Kul!
Men hur kommer det sig att dom väljer x86 år 2013?

Hur menar du? Tänker du på 32/64 bit?
x64 bygger ju på x86 i grunden, http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

Kollar man PS4:an , t ex här:
http://www.computerandvideogames.com/392535/full-specs-ps4-du...
så spec:as den till CPU : x86-64 AMD "Jaguar", 8 cores

Så jag utgår från att det blir x86-64, bara att det i mindre tekniskt kunnande rapporteringar faller bort?

Edit: Läs även här: http://www.engadget.com/2013/04/08/bloomberg-durango-amd/
".... like the PlayStation 4, uses x86 architecture (like a PC)." och som sagt, PS4:an är väl bekräftat en x86-64....

Permalänk

Snälla, kan alla sluta kalla den för Durango, det låter så jävla fult och är inget Microsoft sagt att den kommer att heta och kommer ändå garanterat inte vara namnet på nästa Xbox. Sluta vara så jävla hipster och kalla den Xbox 720 som alla andra tills det att den utannonseras.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur menar du? Tänker du på 32/64 bit?
x64 bygger ju på x86 i grunden, http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

Kollar man PS4:an , t ex här:
http://www.computerandvideogames.com/392535/full-specs-ps4-du...
så spec:as den till CPU : x86-64 AMD "Jaguar", 8 cores

Så jag utgår från att det blir x86-64, bara att det i mindre tekniskt kunnande rapporteringar faller bort?

Japp jag tänkte på 32 bit. Tack för informationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Snälla, kan alla sluta kalla den för Durango, det låter så jävla fult och är inget Microsoft sagt att den kommer att heta och kommer ändå garanterat inte vara namnet på nästa Xbox. Sluta vara så jävla hipster och kalla den Xbox 720 som alla andra tills det att den utannonseras.

Eller kanske Xbox 3?
Är ju ändå den tredje generationen...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Skyclaw:

Kul!
Men hur kommer det sig att dom väljer x86 år 2013?

Skrivet av Oneone:

bra fråga eftersom det också är 8gb ram på consolerna.

Riktigt så enkelt är det inte.

Skrivet av AtomicPunk:

Snälla, kan alla sluta kalla den för Durango, det låter så jävla fult och är inget Microsoft sagt att den kommer att heta och kommer ändå garanterat inte vara namnet på nästa Xbox. Sluta vara så jävla hipster och kalla den Xbox 720 som alla andra tills det att den utannonseras.

"durango" är arbetsnamnet och det enda kända benämningen vi har på lådan i nuläget, så varför inte kalla den därefter? Förstår inte var hipster kommer in i bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Eller kanske Xbox 3?
Är ju ändå den tredje generationen...

Jag slår vad om allt jag äger att den aldrig kommer att heta Xbox 3... De är säkert medvetna om att det finns folk som inte har koll och tänker att "Xbox 3? Det måste ju vara sämre än Playstation 4!"

Precis som Xbox 360 inte hette Xbox 2 när den skulle konkurrera med Playstation 3 utan istället fick de på ett snitsigt sätt in siffran 3 i namnet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag slår vad om allt jag äger att den aldrig kommer att heta Xbox 3... De är säkert medvetna om att det finns folk som inte har koll och tänker att "Xbox 3? Det måste ju vara sämre än Playstation 4!"

Precis som Xbox 360 inte hette Xbox 2 när den skulle konkurrera med Playstation 2 utan istället fick de på ett snitsigt sätt in siffran 3 i namnet.

/hulle.

Det kan mycket väl vara så. Men tänkte mest på att man kan, fram tills lanseringen, kalla
den för Xbox 3, efterson vi ännu inte vet vad den kommer heta.
Om det nu ska klagas på just "Durango" menar jag...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Riktigt så enkelt är det inte.

"durango" är arbetsnamnet och det enda kända benämningen vi har på lådan i nuläget, så varför inte kalla den därefter? Förstår inte var hipster kommer in i bilden?

Nej jag vet men ja, folk vet vad man menar iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Bästa titlen

NEXTBOX! I rest my case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag slår vad om allt jag äger att den aldrig kommer att heta Xbox 3... De är säkert medvetna om att det finns folk som inte har koll och tänker att "Xbox 3? Det måste ju vara sämre än Playstation 4!"

Precis som Xbox 360 inte hette Xbox 2 när den skulle konkurrera med Playstation 3 utan istället fick de på ett snitsigt sätt in siffran 3 i namnet.

/hulle.

hur bra skulle då inte xbox 720 vara?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry