Google och Android anklagas för konkurrensbrott i Europa

Permalänk
Melding Plague

Google och Android anklagas för konkurrensbrott i Europa

Fairsearch Europa med bland annat Microsoft, Nokia och Oracle anklagar Google för att använda Android som hävstång för att stärka positionen på sökmotormarknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Here we go again...

Permalänk
Avstängd

Deras operativsystem så det är väl självklart att de ska framhäva sina egen tjänster i det!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Google är ju utan tvekan bästa sökmotorn så varför inte?
Och de borde väl får göra vad de vill med sitt egna OS?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Först var Microsoft ondast, nu är det Apple, och snart Google?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Om du nu tycker Google begår konkurrens brott för att dom gör ett bra OS till lågt pris får dom väl skylla sej själva att dom inte kom på att göra samma sak för 5år sedan (eller nu för den delen).

Android dominerar och kommer göra det tills något bättre kommer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressegruppen anser även att Googles strategi att inte ta betalt för operativsystemet hämmar konkurrensen och gör det svårare för andra aktörer att ge sig in på marknaden.

Snart blir väl open source olagligt…

Permalänk

De anklagar android, där du i princip kan göra precis vad du vill, gör att utesluta andra tjänster? är det inte i så fall ios eller wp som ska anklagas? Hur skulle google någonsin kunna utesluta andra, när jag när jag vill kan skriva en egen äpple dom gör vad som helst, och köra den på min android?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid ska det vara något! Sicken bransch dom lever i...

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Öh "Fairsearch Europa"...? Låter som en "hur bräcker vi Google-förening" det...

Permalänk
Medlem

Er dubbelmoral är slående. Apple-monopol är katastrof, men ett eventuellt Google-monopol är... bra?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Jag redigerar mitt inlägg till något mer milt att säga istället.

Jag blir så besviken på sånt här.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressegruppen anser även att Googles strategi att inte ta betalt för operativsystemet hämmar konkurrensen och gör det svårare för andra aktörer att ge sig in på marknaden.

Ska dom tvinga google att ta betalt för sitt OS eller nått?...

Visa signatur

Cpu: AMD phenom II x6 1055t @ 3,6Ghz, Moderkort: m4a87td/usb3, Grafik: Gainward gtx 560ti @ 950mhz twin turbo II, Ram: 12Gb 1333MHz, Nätagg: Seasonic s12 500w, SSD OCZ Vertex 2 120Gb HDD: Seagate Barracuda 7200 256Gb, Ljudkort: Creative Sound blaster live! ct4620.

Permalänk
Medlem

Microsoft lipa över dominerande ställning, när de själva inte har den. Roande.

Permalänk

...så Apple har inte gjort samma sak innan alltså?
Ser mest bara avund i detta

Visa signatur

"I should be productive!" And then I played games instead
AMD FX-8350 4GHz | Asus Matrix HD7970 Platinum | Asus Crosshair V Formula-Z | Corsair Dominator Platinum 16GB 1600MHz | Corsair CX750M | OCZ Vertex 4 128GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Silverstone Raven RV01
Och någon jävla kinesisk CPU-kylare jag köpte i Peking

Permalänk
Avstängd

Haha EU, så fånigt.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Så .. finns det något bättre alternativ än Google på just sökfronten? .. Nej, trodde väl det.
För övrigt, nu kanske alla inser att det inte "bara" är Apple som får såna här rubriker ...

Permalänk

Dags för Google att lägga in en ruta där man får välja vilken webbläsare man vill installera. Precis som Microsoft blev tvungna att göra.

Permalänk
Medlem

Tror ni att vi snart får se en popup på Android snart där man får välja weblläsare/sökmotor första gången man startar den? ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressegruppen anser även att Googles strategi att inte ta betalt för operativsystemet hämmar konkurrensen och gör det svårare för andra aktörer att ge sig in på marknaden.

Skrivet av htux:

Snart blir väl open source olagligt...

Tänkte precis samma sak, så det ska inte vara lagligt att något är gratis?

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Er dubbelmoral är slående. Apple-monopol är katastrof, men ett eventuellt Google-monopol är... bra?

Skillnaden är väl att google låter dig göra precis vad som helst som är möjligt att göra med en dator på deras OS, så det är väl ganska orimligt att de skulle utesluta konkurrenterna? Jag skulle kunna skriva en app som säger "apple är bättre än google" om och om igen, och installera den på min android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vänta bara tills ubuntu phone kommer hehe

Permalänk
Medlem

oh the irony ...

Permalänk
Skrivet av formerself:

Dags för Google att lägga in en ruta där man får välja vilken webbläsare man vill installera. Precis som Microsoft blev tvungna att göra.

Något av det barnsligaste jag har varit med om. Snart får man väl upp EM ruta där man måste välja mellan osx, ubuntu eller Windows när man sätter in windows-skivan i datorn..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bandite:

Först var Microsoft ondast, nu är det Apple, och snart Google?

Är man ond när man lyckas få ut en konkurrenskraftig produkt på marknaden?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk

Intressant att en av de parter som anmäler är Microsoft, när de själva är väldigt duktiga på att försöka tvinga folk att använda Bing i Win8, men precis som i Android kan man välja något annat om man vill, var är problemet? -.-'

Permalänk
Entusiast

Om man är för bra så måste man straffas, alla måste vara mediokra.

Detta är patetiskt. Som jag skrev i forumtråden om det, dom beter sig som småbarn och går till mamma EU för att dom ska skälla ut Google.

Om du behöver skuta din motståndare i foten för att springa snabbast så ska du inte vara med och tävla.

Permalänk
Medlem

För bövelen vad patetiskt...

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Om man är för bra så måste man straffas, alla måste vara mediokra.

Detta är patetiskt. Som jag skrev i forumtråden om det, dom beter sig som småbarn och går till mamma EU för att dom ska skälla ut Google.

Om du behöver skuta din motståndare i foten för att springa snabbast så ska du inte vara med och tävla.

Det var ju Google som gick tille "mamma EU" ocj tipsade om att webbläsare-valet i Windows inte fungerade?

Permalänk
Medlem

Tillåt mig att skratta åt Microsoft och deras marionettdocka Nokia

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux