Zalman FX100 Cube – passiv processorkylare för 3770K

Permalänk
Melding Plague

Zalman FX100 Cube – passiv processorkylare för 3770K

Passiv kylning för processorer i prestandasegmentet är påståenden som höjer ögonbryn även hos hårdhudade entusiaster. SweClockers ger nya Zalman FX100 en omgång i testlabbet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den var då inte liten :/

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk

Häftigt! Detta kommer att vara en bra lösning om man vill bygga en knäpptyst HTPC men inte kompromissa med prestandan!
Kul med innovation!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Äntligen!

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk

Asså så ful ser ut som ett jävla HUS!

Permalänk
Avstängd

Oh herre min gud, det var nog den största sak jag sett. I lol'd

Permalänk
Medlem

Är inte detta gamla nyheter? Kommer ihåg att någon postat om denna förut.

Jag gilla att denna "passiva" lösning även är helt beroende av fläktar runtomkring för att fungera, vilket betyder att den inte är så passiv ändå. -.-

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Entusiast

Så meningslös med andra ord då en Silver Arrow presterar ungefär likvärdigt fast man får plats med andra saker i chassit också förrutom en enorm kylfläns. Priset är ju det samma.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Helit meningslöst när man kan få en billigare och bättre kylare med en lågvarvad fläkt, som dessutom är mindre. Dessutom krävs ju övriga fläktar i chassit ändå. En fläkt mer eller mindre spelar knappast roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Häftigt! Detta kommer att vara en bra lösning om man vill bygga en knäpptyst HTPC men inte kompromissa med prestandan!
Kul med innovation!

Du kommer fortfarande att behöva fläktar som blåser på den/suger ut luft ifrån den för att inte processorn ska överhettas.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Vill man verkligen ha passivt så kan man tex (om han redan har) ta sin noctua dh kylare, ta bort/stänga av fläktarna, och tada! passivt! för typ samma prislapp och då får man även med fläktar

Men men, så tänkte de nog inte på zalman Äckligt hög marginal på denna produkter kan jag tillägga också.

PS. alla passiva system är beroende av någon form av luftgenomströmning för att inte överhetta.

Om luften ligger helt stilla i ett chassi, även fast det är låg tdp, kommer värmen bygga upp sig och tillslut blir de för varma (Detta tar olika tid beroende på system ofc!)
ds.

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Du kommer fortfarande att behöva fläktar som blåser på den/suger ut luft ifrån den för att inte processorn ska överhettas.

Ja, men då kan man sätta dit en otroligt lågvarvig fläkt och fortfarande få bra temperaturer.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Är inte detta gamla nyheter? Kommer ihåg att någon postat om denna förut.

Visst det är gamla nyheter, nu har de dock gjort en recession/test och inte direkt en nyhetsartikel som de skrivit tidigare.

Permalänk
Medlem

gillar man minecraft så är den ju bra

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Trevligt, har väntat länge på denna recension!

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se med en överklockning på kanske ~4.5GHz. Får upp mot 90C i spel med processor och kylare i signaturen.

Permalänk
Avstängd

perfekt som en mindre spis, för en mindre stekpanna.

Permalänk
Medlem

Vad ska man med passiv cpu kylare till om inte resten av burken är passivt kyld?! Då kan man lika gärna slänga på en fläkt av samma modell som chasifläktarna och köra den i samma rpm.
Meningslöst med andra ord.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad ska man med passiv cpu kylare till om inte resten av burken är passivt kyld?! Då kan man lika gärna slänga på en fläkt av samma modell som chasifläktarna och köra den i samma rpm.
Meningslöst med andra ord.

Precis, allting handlar om hur bra cirkulation av luft du redan har i chassit. Tror inte en extra fläkt gör så stor skillnad om du redan har 3+ fläktar och ett grafikkort i burken.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad ska man med passiv cpu kylare till om inte resten av burken är passivt kyld?! Då kan man lika gärna slänga på en fläkt av samma modell som chasifläktarna och köra den i samma rpm.
Meningslöst med andra ord.

Fast ljud är additivt så en extra fläkt låter. Det enklaste exemplet är högtalare. Två identiska högtalare låter mer än om du bara använder den ena.

Fast principen stämmer fortfarande. Jag körde en Ninja 2 utan fläktar på min Q9450 i ett par år och det var en tyst dator. Hade ingen fläkt på grafikkortet heller utan bara ett par Nexus på 5 V som drog igenom luft. Det som hördes var nätagget och min ena skärm. Nu har jag lite nyare grejer och har inte orkat byta kylare på det nya grafikkortet men kan säga att min Cooler Master Hyper 212 EVO som sitter på processorn inte hörs alls i mitt R4. Det som väsnas mest nu är mitt Asus 7870 DC2 och chassifläktarna som snurrar på 7 V. Hade jag haft ett tystare grafikkort hade det fortfarande varit det svaga suset av chassifläktarna som hade hörts mest. Så ska man inte klocka en himla massa så räcker det med 250 kr för att få en tyst kylare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Min Noctua NH-D14 utan fläktar kyler lika väl som Zalmans senaste skapelse, samtidigt som den är hundralappen billigare.

Permalänk
Medlem

Trevligt med passivt, men det var en ful klump.
Inget jag skulle sätta i burken.

Permalänk

blir överlyckling över min silver arrow varje gång det utförs kylar tester!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk

Lite talande att en av fördelarna är "möjlighet till fläktmontering"...

Bra recension!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Skulle vilja se med en överklockning på kanske ~4.5GHz. Får upp mot 90C i spel med processor och kylare i signaturen.

Det låter väldigt mycket.

Vi har väldigt snarlika system och jag kommer aldrig över 60 grader i spel. Har dock monterat fläktar överallt där det finns plats och kör Fractals egna kontroller där jag satt allt på lägsta förutom sidofläkten till grafikkorten. Även om jag hade klockat upp min till 4.5 så hade jag inte hamnat på 90 grader

Boven skulle kunna vara dina Windfoce som vispar runt varm luft i chassit? Hur många fläktar har du installerat?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Snusfri

Skulle denna kunna funka helt passivt till antingen en C2D E2140 (Som just nu stitter i servern) eller en Core i3 3220T som jag funderar på att uppgradera till?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

vet inte vad jag ska säga men recenserar man en passiv kylare som kan kyla en 3770 och inte tar upp ljudlös som positivt i recensionen vet jag inte vad ja ska tro om vilka som recenserar grejre

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Som jag väntat på denna recention!
Synd då att den var lite av en besvikelse... (alltså kylaren, inte recensionen) Undrar om man skulle satsa på silver arrow ändå då...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av Qwal:

PS. alla passiva system är beroende av någon form av luftgenomströmning för att inte överhetta.

Om luften ligger helt stilla i ett chassi, även fast det är låg tdp, kommer värmen bygga upp sig och tillslut blir de för varma (Detta tar olika tid beroende på system ofc!)
ds.

Jo, men man behöver ju inte täta chassit bara för att det är passivt. Varm luft stiger och med låg tdp ger det tillräckligt med luftflöde för att leda bort värmen.

Finns ju chassin som fungerar som kylfläns där det inte krävs någon luftgenomströmning.

Skrivet av brajonk:

vet inte vad jag ska säga men recenserar man en passiv kylare som kan kyla en 3770 och inte tar upp ljudlös som positivt i recensionen vet jag inte vad ja ska tro om vilka som recenserar grejre

Tyst blir ju alla kylare om man tar bort fläkten. Den måste ju kyla betydligt bättre än en vanlig om det ska räknas som en fördel?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RzrTrek:

Min Noctua NH-D14 utan fläktar kyler lika väl som Zalmans senaste skapelse, samtidigt som den är hundralappen billigare.

Inte många kylare som klår en NH-D14

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W