Polisräd mot Samsung efter anklagelser om OLED-stöld från LG Display

Permalänk
Melding Plague

Polisräd mot Samsung efter anklagelser om OLED-stöld från LG Display

Sydkoreansk polis genomförde under tisdagen en husrannsakan mot Samsung Display. Detta för att undersöka misstankar om stöld av OLED-teknik från rivalen LG Display.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

OLED ser ju snyggt ut... så gief!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

OLED ser ju snyggt ut... så gief!

Snyggt och dyrt

Permalänk
Medlem

Det här kriget ska verkligen bli intressant att följa!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Husrannsakan är en del av en fristående utredning av sydkoreansk polis och baseras inte på klagomål från LG Display.

Så, vad syftar rubriken på? Missar jag något, eller läser jag "LG anklagar Samung" och sen "LG har inte anklagat Samsung"?

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

Oh snap, katastrof om det visar sig att dem e skylldiga..

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Snopet det måste bli när båda två ser att den andra också har världens största oled-tv

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Självfallet katten, skicka insatsstyrkan ravt av - glasklart fall av sandlådefasoner.

Permalänk
Medlem

Spännande pajkastning

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Men hur ska man se på det när folk byter jobb då? Ska de automatiskt glömma bort allting de lärde sig när de tidigare jobbade hos konkurrenten. Båda företagen tjänar ju på att lära sig av varandra...

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, OLED apparaterna.
Fin möbel om inte annat.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Senare idag: Polisräd mod LG för att ha stulit från samsung.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Senare idag: Poliserna som utförde räden och noggrant behövde granska allt insamlat material jobbar numera på LG. Stämda av Apple, för säkerhetsskull. Poliserna kan ha brutit mot någon av Apples mjukvarupatent.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem

luktar viral marketing långa vägar!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Skäggig legend

Jag tycker det är bra att det inte är LG själva som går in, som vissa andra företag.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Dante:

Så, vad syftar rubriken på? Missar jag något, eller läser jag "LG anklagar Samung" och sen "LG har inte anklagat Samsung"?

Samsung anklagas för att ha stulit teknologi från LG, men det är inte LG som anmält dem.

Permalänk
Skrivet av KTL:

Spännande pajkastning

Skrivet av Andreas Dimestam:

Husrannsakan är en del av en fristående utredning av sydkoreansk polis och baseras inte på klagomål från LG Display.

Läs artikeln. Sedan om du vill diskutera materialet du nyss läst, läs källan.

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men hur ska man se på det när folk byter jobb då? Ska de automatiskt glömma bort allting de lärde sig när de tidigare jobbade hos konkurrenten. Båda företagen tjänar ju på att lära sig av varandra...

Anställda får oftast skriva på någon form av sekretessavtal där man lovar att inte avslöja någon information under och även efter anställningen så går du över till konkurrenten är det bara att komma på något eget och hålla tyst eller riskera att bli åtalad. Handlar inte om att man ska lära av varandra eftersom det ju är fördelaktigt om konkurrenten ligger efter, finns stora pengar att tjäna på att ha den bästa tekniken.

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Senare idag: Polisräd mod LG för att ha stulit från samsung.

Nä den utredningen har som sagt redan varit igång sedan i somras.

Skrivet av Chamezz:

Samsung anklagas för att ha stulit teknologi från LG, men det är inte LG som anmält dem.

Men varför står det att LG anklagat dem och sedan står de att de inte har gjort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men varför står det att LG anklagat dem och sedan står de att de inte har gjort det?

Det står ingenstans i artikeln att LG har anklagat Samsung för stöld av OLED-teknik.

Citat:

Polisräd mot Samsung efter anklagelser om OLED-stöld från LG Display

Dem anklagas för att ha stulit från LG, men anklagelserna kommer inte från LG.

Hade det varit LG som anklagat Samsung hade det förmodligen stått:

Polisräd mot Samsung efter anklagelser från LG Display om OLED-Stöld.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Men hur ska man se på det när folk byter jobb då? Ska de automatiskt glömma bort allting de lärde sig när de tidigare jobbade hos konkurrenten. Båda företagen tjänar ju på att lära sig av varandra...

Ja lite så, eller vänta tills man har kommit ikapp, typ.
Finns sådana avtal i Sverige och är väl ganska vanligt? Att om man jobbar på higtech AB så får man inte börja jobba på en konkurrerande verksamhet inom 6 månader (uppskattningsvis) efter uppsägning. Men det händer ju ändå, och att man snor med sig kunder osv. Tänk säljare tex som byter bolag o sen tar med sig de stora kunderna, det blir ju inte kul. Hindrar inte alla, men en del från att köra en fuling kanske.

Permalänk
Inaktiv

Typiskt Samsung Om de nu är sant..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Dante:

Så, vad syftar rubriken på? Missar jag något, eller läser jag "LG anklagar Samung" och sen "LG har inte anklagat Samsung"?

Det är exakt vad det står, "Husrannsakan är en del av en fristående utredning av sydkoreansk polis ", alltså har Sydkoreansk åklagare tagit beslut om att göra denna husrannsakan efter att LG lämnade in en stämning och utredningen de gjort har lett till detta beslut från åklagare för att finna bevisning

Skrivet av Mansonite:

Snopet det måste bli när båda två ser att den andra också har världens största oled-tv

De har nog redan sett de då båda visade upp dem på samma mässa

Skrivet av ronnylov:

Men hur ska man se på det när folk byter jobb då? Ska de automatiskt glömma bort allting de lärde sig när de tidigare jobbade hos konkurrenten. Båda företagen tjänar ju på att lära sig av varandra...

Det är skillnad på att byta jobb och att ta dokument med sig under armen och gå till konkurrenten med

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Två företag som jobbar med samma teknik, sandlåda...

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Det står ingenstans i artikeln att LG har anklagat Samsung för stöld av OLED-teknik.

Dem anklagas för att ha stulit från LG, men anklagelserna kommer inte från LG.

Hade det varit LG som anklagat Samsung hade det förmodligen stått:

Polisräd mot Samsung efter anklagelser från LG Display om OLED-Stöld.

Ja självklart, jag läste det aldrig själv, gick bara på vad han sa. Nu när jag kontrollerar själv så ser jag ju hur det ligger till.
"De anklagas" förresten.

Skrivet av anon142735:

Typiskt Samsung Om de nu är sant..

Är det så? Egentligen? Utmärker sig Samsung på det området menar du?

Permalänk
Avstängd

All teknik kommer ju ändå publiceras i forskningsrapporter, så varför allt detta hemlighetsmakeri?
Alla ingengörer kommer ju ändå känna till tekniken, så alla tillverkare kommer ändå använda sig utav tekniken.

Annars köper dom bara in en display och reverse engineerar den.
Knappast så att varken Samsung eller LG själva kan sitta på någon överlägsen hemlig teknik särskillt länge.

Om dom patenterar så måste dom beskriva hur den fungerar och då gör konkurrenten något liknande med mindre variationer för att kringgå patenten.
Om dom inte patenterar den så hittar ändå konkurrenten tekniken på och klonar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Ja lite så, eller vänta tills man har kommit ikapp, typ.
Finns sådana avtal i Sverige och är väl ganska vanligt? Att om man jobbar på higtech AB så får man inte börja jobba på en konkurrerande verksamhet inom 6 månader (uppskattningsvis) efter uppsägning. Men det händer ju ändå, och att man snor med sig kunder osv. Tänk säljare tex som byter bolag o sen tar med sig de stora kunderna, det blir ju inte kul. Hindrar inte alla, men en del från att köra en fuling kanske.

det är ganska vanligt med karantän. I praktiken brukar det innebära 3 mån uppsägningstid fast man får gå hemma med lön istället för att vara på jobbet. Alternativt jobba med nåt ickhemligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur många år dröjer det tror ni? När man får en oled-tv 55 tum under 20 K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Två företag som jobbar med samma teknik, sandlåda...

Lätt att säga när det inte är dina egna miljarder på spel.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Lätt att säga när det inte är dina egna miljarder på spel.

Ja miljarder har jag ju mycket användning av när det kommer till teknologisk utveckling, not. Teknologi borde framställas för att hjälpa människor istället för företag. Med den idéologin i hand så är idén om ett pengarstyrt samhälle förhoppningsvis förlegat. Patentverket är ett skämt och måste ses över.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC