Försäljningen av persondatorer i fritt fall

Permalänk
Melding Plague

Försäljningen av persondatorer i fritt fall

Ett svalt mottagande av Windows 8 och ett utraderat netbook-segment får försäljningen av PC-datorer att störtdyka. Allra värst drabbade är Acer, Asus och HP.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

inte oväntat

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Entusiast

Helt ärligt så borde M$ skrota hela metro gränsnittet och köra på som vanligt. Men kan tänka mig att de spenderat så mycket tid och pengar på det att det inte är en valmöjlighet i dagsläget.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Dags för tillverkarna att leverera Ubuntu istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man blir tårögd... Fram tills man märker att det är OEM datorer!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag förstår mobiltelefoner, man kan ju ringa och använda dom till allt möjligt nu förtiden. Men surfplattor? E det för slipsarna/mammorna och dom trötta? Hittar fortfarande inget exklusivt användningsområde för dom, förutom att det bara är en dyr pryl som säljer till dom som inte bryr sig.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MuLLvaD3n:

Man blir tårögd... Fram tills man märker att det är OEM datorer!

Det är inte speciellt bra för entusiastdatorer heller, marknaderna kommer minska i takt med att tablets och laptops får mer dragkraft. Det kommer innebära slutet på en stationär dator i varje hem, så småningom, och därför kommer priserna och utbudet på komponenter öka.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Så inte nog med att Microsoft har svårt att konkurrera med Ipad/Android på surfplattesidan (och går till EU-politikerna och gråter om det), dom har t.o.m. enligt analysföretaget lyckats skrämma bort sina nuvarande PC-köpande Windowskunder pga av Win8.

...tja stämmer väl rätt bra överens med mångas uppfattning.

Jobbigt läge.

Permalänk
Medlem

Lenovo klarar sig. Och det har säker ingenting att göra med att de förinstallerar med Windows 7 och skickar med Windows 8 på DVD för de som vill ha?

I övrigt är det ju inget nytt. Då folk ogillar förändring av naturen är det ett solklart misstag av Microsoft att inte erbjuda startmenyn som ett alternativ och därmed eliminera eventuella tveksamheter kring en uppgradering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Så inte nog med att Microsoft har svårt att konkurrera med Ipad/Android på surfplattesidan (och går till EU-politikerna och gråter om det), dom har t.o.m. enligt analysföretaget lyckats skrämma bort sina nuvarande PC-köpande Windowskunder pga av Win8.

...tja stämmer väl rätt bra överens med mångas uppfattning.

Jobbigt läge.

Google går också till EU "och gråter" om Microsoft.
http://www.eweek.com/enterprise-apps/google-turned-in-microso...

Permalänk
Medlem

Inte direkt nån högoddsare att det är surfplattornas fel, inte för att det är nåt fel i sig med en platta. Men för en själv så är en dator mer flexibel och kompetent, bärbar då så klart. Hoppas verkligen att den här utvecklingen inte håller i sig alltför länge...det tar nog ett par år innan tillväxten ökar igen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag tror att huvudorsaken är Windows 8. Ingen vill ha det helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Helt ärligt så borde M$ skrota hela metro gränsnittet och köra på som vanligt. Men kan tänka mig att de spenderat så mycket tid och pengar på det att det inte är en valmöjlighet i dagsläget.

Huh? Dom ska alltså sitta kvar i ett sjunkande skepp ist för att försöka anpassa sig efter marknaden? Det väntas säljas 1.2 miljarder smartphones och tablets 2013, att bara stå å titta på medans PC marknaden försvinner är det sämsta microsoft kan göra om de vill fortsätta göra ett OS för vanliga användare (alltså inte bara för powerusers, entusiaster och företag). W8 och WP8 är imo ett väldigt bra OS för mobila enheter, problemet är mer att de är brist på bra enheter som säljer.

http://www.gartner.com/newsroom/id/2227215

Permalänk
Medlem

Jag tror det är en trend som kommer stanna av sen när alla väl har köpt in sina plattor och plattorna har nått sin topp.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

"Inget" fel på win8. Men det finns ju knappt några datorer till det. Dvs bra tablets.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Själv undrar jag när MS för engångskull ska lyssna på vad folk vill ha, alla kan inte göra en "apple" och skapa ny trender själva.

Visa signatur

PC: X58: Intel 990X/160GB SSD/12GB 1600MHz/460 SOC/XL2, Intel NUC i5 MAC: Macbook Pro 15" v3.1 +Retina 15"/256GB SSD/16GB, ATV3 BÄRBART: iPod Mini, Touch g1 +g5, Nano g4, iPad 2/Air, Samsung Tab2, iPhone X/6/4S/3GS RETRO: SGI O2 233mhz FOTO: Lumix TZ-20, Canon EOS 60D 18-200 IS, Ixus 70 KONSOLL: PS3, N3DS +N3DS-XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lenovo klarar sig. Och det har säker ingenting att göra med att de förinstallerar med Windows 7 och skickar med Windows 8 på DVD för de som vill ha?

I övrigt är det ju inget nytt. Då folk ogillar förändring av naturen är det ett solklart misstag av Microsoft att inte erbjuda startmenyn som ett alternativ och därmed eliminera eventuella tveksamheter kring en uppgradering.

Min tanke också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter inte tillverkarna att skeppa W7 istället? Är dom bundna av avtal med Ms?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast

Fast det där tror jag är rätt mycket skitsnack. Läste en artikel nyligen som har en helt annan bild av varför datorer säljer dåligt och det beror på att de är tillräkligt bra. Man behöver inte uppgradera lika ofta längre för en gammal dator fungerar fint fortfarande. Sen är surfplattor en stor konkurrent då folk som köper en platta använder sin PC mindre. Har för mig det nämndes 20-30 % vilket även det dämpar suget efter ny dator. Slutligen har vi utvecklingsländerna där det är vanligt att första datorn är en surfplatta. Så en stor del av alla kineser som ska köpa sig sin första dator väljer hellre en surfplatta än en laptop vilket ju svider rätt bra i försäljningsstatistiken. Detta är nog en betydligt större orsak till dålig försäljning än att Windows 8 skulle ha ett nytt gränssnitt. Det bryr sig folk inte om. Inte slutade folk använda facebook de gånger de byggt om sin hemsida. Folk i allmänhet bryr sig inte om operativsystemet och den stora massan kan antagligen knappt svara på vilken version av Windows de använder mer än "den som följde med".

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Om man tror att det är Windows 8 som är boven kan jag påpeka att Apples försäljning av datorer har minskat lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lenovo klarar sig. Och det har säker ingenting att göra med att de förinstallerar med Windows 7 och skickar med Windows 8 på DVD för de som vill ha?

I övrigt är det ju inget nytt. Då folk ogillar förändring av naturen är det ett solklart misstag av Microsoft att inte erbjuda startmenyn som ett alternativ och därmed eliminera eventuella tveksamheter kring en uppgradering.

Har inte Lenovo väldigt stort företagsdatorer fokus på sina produkter? Om de inte förlitar sig lika mycket på hemma PC marknaden så är det ju mer troligt att det är just därför de klaras sig bättre än att det skulle vara för att de skickar med windows 7. Sen är dom väl rätt stora i Asien och där kanske marknaden ökar ist för minskar (ren spekulation).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag tror att huvudorsaken är Windows 8. Ingen vill ha det helt enkelt.

Nog för att Windows 8 inte blev den succe som Microsoft och pc marknaden behövde, och dess funktionalitet kan diskuteras i oändlighet. Jag trivs ändå relativt bra med Windows 8 bortsett från ett par småsaker som tar alltför lång tid att ta upp (dom flesta rör Metro), men rent generellt fungerar det helt ok.
Så W8 är helt klart en bidragande orsak, men jag tror ändå att surfplattornas enorma framfart är det som är den största orsaken.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Huh? Dom ska alltså sitta kvar i ett sjunkande skepp ist för att försöka anpassa sig efter marknaden? Det väntas säljas 1.2 miljarder smartphones och tablets 2013, att bara stå å titta på medans PC marknaden försvinner är det sämsta microsoft kan göra om de vill fortsätta göra ett OS för vanliga användare (alltså inte bara för powerusers, entusiaster och företag). W8 och WP8 är imo ett väldigt bra OS för mobila enheter, problemet är mer att de är brist på bra enheter som säljer.

http://www.gartner.com/newsroom/id/2227215

De anpassade sig inte efter marknaden... De slog ihop två olika produkter i hopp om att de skulle vinna lite innovationspoäng men det resulterade i en backlash som heter duga.

Hade de anpassat sig efter marknaden hade de inte skadeskjutit sin grundläggande inkomstkälla, PC's med Win 8 utan tänkt till och gjort ett OS anpassat för plattor och ett för datorer. De kan dela vissa detaljer, men plattorna lider av att ha det klassiska desktopet bakom modern UI och datorer lider av modern UI. Skiter helt ärligt i er som gillar modern UI, det står klart att det var ett dåligt drag sedan långt tillbaka.

Man får väl se det lite som en bedrift att Microsoft så pricksäkert skadeskjuter sig själva både på en minskande marknad och en ny samtidigt. De hade allt att vinna på att hålla stadigt om en minskande PC-marknad och samtidigt göra ett gediget jobb med en Microsoft-platta. De fick dock galen hybris och här är vi.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det är SSD:en som ligger bakom detta! Stoppar man i en sådan i en äldre burk som man endast utför vardagliga sysslor på, har man en snabb dator igen utan att behöva köpa nytt.

Permalänk
Inaktiv

Varför? Windows 8 är sämst, fick nedgradera till Windows 7, och kanske för att folk hellre bygger sig en egen dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Varför fortsätter inte tillverkarna att skeppa W7 istället? Är dom bundna av avtal med Ms?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer nog snart. Vi minns ju "downgradeable to Windows XP" när Vista kom, så historien kanske upprepar sig?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Jag förstår mobiltelefoner, man kan ju ringa och använda dom till allt möjligt nu förtiden. Men surfplattor? E det för slipsarna/mammorna och dom trötta? Hittar fortfarande inget exklusivt användningsområde för dom, förutom att det bara är en dyr pryl som säljer till dom som inte bryr sig.

Jag kam inte prata för alla, men jag som pluggar en teknisk utbildning på universitetsnivå tycker att det är mycket smidigt att kunna anteckna som på ett block under matteföreläsningarna och ändå ha det organiserat digitalt så man slipper en massa papper. Dessutom sparar det på ryggen när man kan lägga in enkilosböcker i plattan
Sedan är det trevligt att se på film/tv-serier när man pendlar, och den kan göra det mesta som en vanlig Svensson gör på en dator såsom bankärenden, mail och surf. Dessutom är de (generellt) billigare än laptops (och så är det väl dessutom "tufft" att ha en iPad )

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Om man tror att det är Windows 8 som är boven kan jag påpeka att Apples försäljning av datorer har minskat lika mycket.

Det är plattorna/telefonerna som konkurrerar ut datorerna. Man kan göra mycket på en telefon/platta idag som man inte behöver dator till. Surfa, läsa mail, betala räkningar mm, mm. Sånna saker som många har en dator till idag.

Skaffade ipads till mina föräldrar. De frågade mig sist jag var där vad de ska ha datorerna till nu. De används nästan inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Google går också till EU "och gråter" om Microsoft.
http://www.eweek.com/enterprise-apps/google-turned-in-microso...

Jo sant. Det verkar vara en kö av gråtande företag utanför EU-kontoret där i Bryssel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Huh? Dom ska alltså sitta kvar i ett sjunkande skepp ist för att försöka anpassa sig efter marknaden? Det väntas säljas 1.2 miljarder smartphones och tablets 2013, att bara stå å titta på medans PC marknaden försvinner är det sämsta microsoft kan göra om de vill fortsätta göra ett OS för vanliga användare (alltså inte bara för powerusers, entusiaster och företag). W8 och WP8 är imo ett väldigt bra OS för mobila enheter, problemet är mer att de är brist på bra enheter som säljer.

http://www.gartner.com/newsroom/id/2227215

Huh?
Problemet är väl ändå att Windows 7 funkar bra samt har ett smidigt gränssnitt medan Windows 8 också funkar bra men har ett riktigt vidrigt gränssnitt.
En annan anledning är ju att konsolerna har hållit tillbaka spelutvecklingen i så många år nu att det inte riktigt funnits någon anledning att köpa ny hårdvara.
Sen har vi ju det här med surfplattor och smartphones.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA