Samsung massproducerar flashminne med TLC-teknik i 128 gigabit

Permalänk
Melding Plague

Samsung massproducerar flashminne med TLC-teknik i 128 gigabit

Vad som sägs vara världens minsta minneskrets med en kapacitet på 128 gigabit är på väg ut från Samsungs fabriker, detta tack vare TLC-teknik i 10 nanometersklassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett SSD-köp kryper bara närmre och närmre...

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid trevligt när tekniken går framåt!
även om detta inte direkt verkar revolutionerande.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Vad var max förut? 64 gigabit?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

woho 128GB microSD till telefonen/kameran/musikspelaren hade inte varit helt fel!

Verkar ju som att de har möjlighet att göra de rätt snabba också, fint när man ska ta fler bilder i serie.

Lär väl gå på över 1200:- när den lanseras men priserna på nuvarande storlekar att lär ju gå ner när dessa släpps på marknaden.

Fetare och billigare SSDs ser jag också fram emot, men hur kommer det vara med tåligheten på dessa minnen? TLC slits ju snabbare iomed att tekniken lagrar 3 bit per cell.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Det är bra att flashminnestekniken går frammåt. Har haft en ssd i snart 2 år nu och ångrar det inte en sekund. Kommer aldrig ha OS på en hdd i huvuddatorn igen.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Är det inte byte man använder i lagring och bit i hastighet?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av vicevire:

Är det inte byte man använder i lagring och bit i hastighet?

Mängd över tid gäller vid överföringshastighet. När man talar om fysiska kretsar brukar det handla om bitar, eftersom det är vad som faktiskt lagras. En byte är bara en logisk grupp om åtta bitar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Är det inte byte man använder i lagring och bit i hastighet?

Nej, 8bit=1Byte. T.ex. bredbandshastighet brukar skrivas ut i bit för att det ska verkar mer. 8Mbit/s låter ju mer än 1MByte/s.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt, snart ser vi förhoppningsvis större SSD diskar till humana priser

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Navi97:

Ett SSD-köp kryper bara närmre och närmre...

Din nuvarande dator hålls tillbaka värre än dagens spel hålls tillbaka av konsolerna. Vänta inte!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

ÄR det bara jag som inte tänker skaffa SSD av den enkla anledningen att jag inte orkar installera om allt? Men kanske det är möjligt att göra en bootbar exakt kopia av min duvarande systemdisk?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

ÄR det bara jag som inte tänker skaffa SSD av den enkla anledningen att jag inte orkar installera om allt? Men kanske det är möjligt att göra en bootbar exakt kopia av min duvarande systemdisk?

Varför inte? Installationen kommer att gå på nolltid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vicevire:

Är det inte byte man använder i lagring och bit i hastighet?

Man kan använda båda delarna på överföringshastighet såsom, Megabyte/s (MB) eller Megabit/s (Mb).
Nedladdningar med t.ex. Firefox räknas med Kilobyte/s eller Megabyte/s, medans en bredbandstjänst säljs som Megabit/s.

Skrivet av Andreas D:

Mängd över tid gäller vid överföringshastighet. När man talar om fysiska kretsar handlar det om bitar, eftersom det är vad som faktiskt lagras. En byte är bara en logisk grupp om åtta bitar.

Du kanske borde ändra artikeln så det står rätt i den med? Det ska vara 128 Gigabyte inte Gigabit/s.

Skrivet av Batman:

Trevligt trevligt, snart ser vi förhoppningsvis större SSD diskar till humana priser

Dem är redan humana, vänta inte köp!

Skrivet av fantomsmurfen:

ÄR det bara jag som inte tänker skaffa SSD av den enkla anledningen att jag inte orkar installera om allt? Men kanske det är möjligt att göra en bootbar exakt kopia av min duvarande systemdisk?

Du kan ta en exakt kopia av din nuvarande disk, med ett disk klonings program.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

ÄR det bara jag som inte tänker skaffa SSD av den enkla anledningen att jag inte orkar installera om allt? Men kanske det är möjligt att göra en bootbar exakt kopia av min duvarande systemdisk?

Har du windows bör du ändå rensa systempartionen med jämna mellanrum, såvida du inte är flitig med att använda virtuella maskiner.

Skrivet av vicevire:

Är det inte byte man använder i lagring och bit i hastighet?

Som sagt byte betyder bara en samling bits, vanligtvis är denna samling den minsta adresserbara och är 8 bitar, men detta gäller inte alltid.
Så man använder båda enheterna för lagring och överföreningshastighet, i lagringssammanhang på användarnivå så är det dock ingen som pratar om bits.

Nå som sagt gött att utvecklingen går framåt, det är annars en stor skara som idag bokstavligen måste använda en massa ssd hårddiskar för att slippa vänta någon vecka eller så på att ens dator ska utföra uppgiften. Så jag påstår att ssd redan har blivit standard för de som gör lite mer krävande datoruppgifter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

ÄR det bara jag som inte tänker skaffa SSD av den enkla anledningen att jag inte orkar installera om allt? Men kanske det är möjligt att göra en bootbar exakt kopia av min duvarande systemdisk?

Det är bara att klona disken och sedan byta ut den. Tar en halvtimme kanske, beroende på hur slö din gamla hårddisk är. Många SSD-tillverkare skickar med ett program för detta, till exempel Intel gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Nej, 8bit=1Byte. T.ex. bredbandshastighet brukar skrivas ut i bit för att det ska verkar mer. 8Mbit/s låter ju mer än 1MByte/s.

Fast det är inte därför man skriver det i bitar. Anledningen för att man skriver det i bitar är pga av hur IP adressen är upp byggd och att man skickar bitar i stället för bytes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du kanske borde ändra artikeln så det står rätt i den med? Det ska vara 128 Gigabyte inte Gigabit.

Det står rätt, ska vara 128gigabit, man brukar mäta minneskapslar i bit. öppna datorn och kika nära på dina ram-minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du kanske borde ändra artikeln så det står rätt i den med? Det ska vara 128 Gigabyte inte Gigabit.

Nej, det är rätt. EN av dessa minneskretsar rymmer 128gigabit, men sen staplar man (precis som det redan står i artikeln) 8 av dessa kretsar på varandra och kapslar in, och vipps så har man en "minneskapsel" (fö. den du sen ser på kretskortet) som är på 128gigabyte (8x16).

EDIT: Pucktvåa...såklart

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mazze:

Det står rätt, ska vara 128gigabit, man brukar mäta minneskapslar i bit. öppna datorn och kika nära på dina ram-minnen.

Nej, man mäter lagringsutrymme i Gigabyte (GB) inte Gigabit/s.

Gigabit/s är en hastighet, Gigabyte är en lagringsenhet.

Skilj på dem olika.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Nej se där har du fel...
Varför skulle man inte kunna använda gigabit som mått på lagring
Det vore som att säga att du inte kan säga TeraByte eftersom man mätar i Byte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mazze:

Nej se där har du fel...
Varför skulle man inte kunna använda gigabit som mått på lagring
Det vore som att säga att du inte kan säga TeraByte eftersom man mätar i Byte

Kan inte du gå och läsa på lite i någon glömd bok sen istiden var?

Megabit/s, Gigabit/s, Terabit/s = hastigheter (överföringshastigheter, t.ex. på nätverk, usb, sata etc)
Megabyte, Gigabyte, Terabyte = lagringsutrymme (utrymme på hdd, ssd, minneskort etc)

Måste skilja på dem olika, då dem olika enheterna betyder olika saker, ena betyder hur snabbt det går att överföra, medans den andra är hur mycket som kan lagras på enheten.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Seriöst???
megabit/s, gigabit/s ......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mazze:

Seriöst???
megabit/s, gigabit/s ......

Ja, det är hastigheter dvs, hur snabbt något kan överföras till / från en enhet eller t.ex. över ett nätverk, usb, Thunderbolt, etc.
Det är inte hur mycket något kan lagra.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av PowerNet:

Kan inte du gå och läsa på lite i någon glömd bok sen istiden var?

Megabit, Gigabit, Terabit = hastigheter (överföringshastigheter, t.ex. på nätverk, usb, sata etc)
Megabyte, Gigabyte, Terabyte = lagringsutrymme (utrymme på hdd, ssd, minneskort etc)

Måste skilja på dem olika, då dem olika enheterna betyder olika saker, ena betyder hur snabbt det går att överföra, medans den andra är hur mycket som kan lagras på enheten.

Det står rätt i artikeln, 1 byte = 8 bit. Som tidigare nämnt mäts minneskapslar alltid i antalet bit, vilket du lätt kan få bekräftat genom att besöka vilken teknikrelaterad sida som helst.

Bit, Kilobit, Megabit, Gigabit och Terabit är inte överföringshastighet precis som Byte, Kilobyte, Megabyte, Gigabyte och Terabyte inte är det. Lägg till /s (per sekund) på slutet så får du överföringshastighet. Exempelvis Mb/s (Megabit per sekund) eller MB/s (Megabyte per sekund).

Vad vi sedan skriver i nyheten är att åtta av dessa kretsar (dvs. totalt 1 024 Gigabit) kan staplas på varandra för att bilda en minneskapsel på 128 Gigabyte.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Dem är redan humana, vänta inte köp!

Jag köpte en 520 120GB i höstas, men det är ju alltid roligare om det kan bli billigare

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

PowerNet behöver läsa på lite ser jag, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Kan inte du gå och läsa på lite i någon glömd bok sen istiden var?

Megabit, Gigabit, Terabit = hastigheter (överföringshastigheter, t.ex. på nätverk, usb, sata etc)
Megabyte, Gigabyte, Terabyte = lagringsutrymme (utrymme på hdd, ssd, minneskort etc)

Måste skilja på dem olika, då dem olika enheterna betyder olika saker, ena betyder hur snabbt det går att överföra, medans den andra är hur mycket som kan lagras på enheten.

Att man mäter hastigheter i bit/s ändrar dock inte det faktum att man även mäter kapaciteten hos minneschip i bit. Ett antal av dessa chip sätts samman till en minneskrets vars kapacitet anges i Bytes.

Artikeln är helt rätt även om det ibland blir lite förvirrande med hur man använder "chip" och "krets" (har nog mest med översättning från Engelska att göra.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Kan inte du gå och läsa på lite i någon glömd bok sen istiden var?

Megabit, Gigabit, Terabit = hastigheter (överföringshastigheter, t.ex. på nätverk, usb, sata etc)
Megabyte, Gigabyte, Terabyte = lagringsutrymme (utrymme på hdd, ssd, minneskort etc)

Måste skilja på dem olika, då dem olika enheterna betyder olika saker, ena betyder hur snabbt det går att överföra, medans den andra är hur mycket som kan lagras på enheten.

Öhm, tex megabit innebär 1 miljon bits, inget annat. Vill du ha det som enhet för överföringshastigheter så blir det megabit/s. Inget tekniskt fel att ange lagring i megabit således, även om det kan bli lite förvirrande.

Permalänk
Skrivet av vicevire:

Fast det är inte därför man skriver det i bitar. Anledningen för att man skriver det i bitar är pga av hur IP adressen är upp byggd och att man skickar bitar i stället för bytes.

Sluta provocera.